Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Fransien

Fransien

10-05-2019 om 10:07

Uitslag eindcito

De uitslag van de cito is binnen, dochter heeft 550 en is daar erg trots op. We gaan dit weekend lekker samen een chocoladetaart bakken om het te vieren, maar dochter meldt dat de andere kinderen allemaal geld en cadeau´s krijgen... Dat hebben wij bij onze oudste twee ook niet gedaan dus het zit er bij haar ook niet in, maar is dat bij jullie eigenlijk normaal?

vlinder72

vlinder72

10-05-2019 om 10:14

Nee

Nooit gedaan maar wij belonen rapporten of overgaan ook niet.

Wel mochten onze kinderen als ze klaar waren met de basisschool kiezen waar ze naar toe wilden gaan voor een paar dagen. Zo heeft elke kind met 1 ouder een citytrip gemaakt. Onze jongste zit nu in groep 6 en kijkt daar nu al naar uit. Hij wil naar Rome met mij. Net als een van zijn broers maar die wou juist met zijn vader.

Pirata

Pirata

10-05-2019 om 10:21

nee

Dit is voor het eerst dat ik hoor dat een eindcito beloond wordt met "iets". Het eindexamen natuurlijk wel.

Pirata

Pirata

10-05-2019 om 10:21

maar...

supergoed, van harte met die 550!

Enna M.

Enna M.

10-05-2019 om 10:43

nee hoor

wij hebben niets gevierd eigenlijk. Het behaalde schooladvies lag erg in de lijn der verwachting dus dat werd ook niet speciaal beloond. Hier ook geen cito trouwens, maar een andere toets waar geen circus omheen was. Best saai eigenlijk

We zijn wel geneigd om onze zoon te belonen als hij overgaat dit jaar, want dat is nog maar de vraag en het zit hem meer in inzet dan dat hij het niveau niet zou kunnen. Wat ik ook heb gehoord - van horen zeggen- is dat sommige kinderen bij mijn zoon op school geld krijgen voor elk goed cijfer dat ze halen voor een proefwerk.

Bennikki

Bennikki

10-05-2019 om 10:44

Nee

550, wow, hoge score!
Ik zou mijn kind misschien direct na de toetsen belonen voor het harde werken met iets ontspannends, maar niet voor het resultaat. Hebben mensen dan vantevoren iets afgesproken, zo van: 535-540 een spel, 540-545 een weekendje weg, 545 plus een fiets?

Floria

Floria

10-05-2019 om 11:03

hier geen cito

maar route 8. Ik heb geen idee hoe de scores daarvan lopen. Ze waren er pas gisteren mee klaar.

Hij krijgt er in ieder geval niks voor - hij heeft al een ijsje gehad bij zijn definitieve advies of aanmelding bij de middelbare school, zoiets. Ik weet niet eens meer precies bij welk moment.

Maar hij heeft er helemaal niets speciaals voor gedaan, dus geen idee wat ik zou moeten belonen: leuk dat je van ons hebt geërfd dat je het kunt?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-05-2019 om 12:00

Nee

hoewel bij ons de kinderen altijd wel iets voor hun rapport krijgen vanwege hun inzet, hebben we de Cito-uitslag nooit beloond.

Bij oudste (nu 20) in de klas was er destijds wel een kind dat een iPad in het vooruitzicht gekregen had bij het halen van 550. Vond ik ook apart. Legt nogal wat druk en geeft in mijn ogen een verkeerd signaal mbt de waarde van de uitslag.

Yaron

Yaron

10-05-2019 om 13:48

Nee

Wat de scores ook waren, niks extra's gekregen of gedaan met en na de eindtoets. Voor het rapport krijgen ze op de basisschool vaak een tijdschrift of boek, maar net wat ze op dat moment leuk vinden. Maar ook zeker niet afhankelijk van de cijfers.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-05-2019 om 13:53

Nee???

Hoe moet je zoiets dan belonen? Mijn oudste had ook 550, maar dat gaat toch niet over inzet ofzo? Het is geen toets waar je weken op moet blokken. En daarbij, ik heb nog een kind en daarvan verwacht ik echt geen 550. Zou hij dan een kleiner cadeau moeten?

Wij belonen rapporten nooit en hebben ook nooit heisa gemaakt om cito’s.
We vieren wel ieder jaar het einde van het schooljaar met wat lekkers, basisschooltijd van dochter is afgesloten met een groot cadeau en ik kan me voorstellen dat we dit ook doen na de eindexamens.

Hier ook niet

Ik weet het niet van andere geslaagden van de basisschool, ik zal het eens vragen aan de kinderen. Er waren wel ouders bij die groot uitpakten bij verjaardagen, dure tractaties en een hele klas uitnodigen voor een dagtrip of zoiets. Ik kan me ook nog wel voorstellen dat je dan een fiets geeft, voor het fietsen naar het voortgezet onderwijs, of een smartphone, voor de groepsapps en huiswerkapps, op school.
Dat kregen mijn kinderen op een ander moment, toen het nodig bleek.
Hier kregen kinderen een cadeau op hun verjaardag en met Sinterklaas en Kerst en verder verdubbelde ik het zakgeld dat ze een jaar opgespaard hadden.
Het is ook nooit een punt van discussie geweest.
Toen ze 18 jaar werden kregen ze geld voor een verjaardagsfeest met vrienden.
Zoon kreeg een bos bloemen en een goodiebag met kleine verrassingen en een boek toen hij geslaagd was voor het HBO.
Je bent blij als het ze gelukt is en als ze wat geleerd hebben dat belangrijk voor ze is, maar we zijn hier niet gewend om dat te belonen met geld of dure cadeaus, je doet het voor jezelf, voor je ontwikkeling, voor je toekomst, niet om een beloning te krijgen.
Iedereen heeft daar eigen gewoonten in.

Momentum

Mijn kind is nog niet zo ver, maar ik ken mijzelf. Ik zou het momentum willen vieren, niet zo zeer het resultaat. Of een kind nu de maximale score haalt of niet. Je sluit een periode af. De aanmelding voor de middelbare school, ongeacht het niveau, is hiermee rond. Ik zou dat dus vieren met iets leuks. Dat kan inderdaad die taart zijn of een ijscoupe gaan eten bij de ijssalon. Echt kadootjes verwacht ik niet te gaan doen. Dat doe ik nu ook niet bij de lvs-cito's, al komt daarbij wel vlak daarna het rapport. Ze krijgt nu meestal wel een kadootje voor haar rapport in de vorm van een (vakantie)boek of iets dergelijks onder de 10 euro.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-05-2019 om 15:17

Stokslagen

549 had ze destijds, dus daar gaan we natuurlijk geen cadeaus voor geven.
Maar zonder gekheid, ze krijgen hier elk jaar een geldbedragje bij de afronding van het schooljaar, als een soort vakantiegeld. En een examencadeau (weekend/midweek in een Europese stad naar keuze) onafhankelijk van het resultaat.

guera

guera

10-05-2019 om 16:44

sja

Zoveel mensen zoveel wensen.
Lekker belangrijk wat anderen doen zou ik zeggen.

Heb me altijd verbaasd over de grote dozen lego bij een diploma zwemmen. Deden wij ook nooit iets mee behalve dat opa en oma er waren en we een taartje gingen eten en kind de hemel in prijsden

Met cito ook echt niet. Maar hier was cito ook zo geframed als: stelt geen hol voor en hoort erbij maar plaatsing en advies is al binnen. Dus waarom dat dan nog belonen?
Wij hebben er helemaal niks mee gedaan.
Elke zomer krijgen beide kinderen ongeacht prestaties een klein bedragje vakantiegeld.

En is er inderdaad een nieuwe fiets voor de brugklas gekomen.
Verder vieren wij veel met woorden, knuffels, aandacht, lieve kaarten, bosjes bloemen (bv na een dansshow of musical), gezamenlijke uitstapjes maar eigenlijk nooit geld of cadeaus. Niet omdat ik niet wil of kan maar omdat ik er eenvoudig weg ook niet aan denk.

Pien

Pien

10-05-2019 om 16:48

Als geintje

Vooraf zaten we te dollen over de score die hij zou halen. We hebben hem toen het aantal snoepjes volgende de fibonaccireeks beloofd bij een score vanaf 540.

Zijn geschwister hebben niets gehad. De jongste had ook geen CITO maar een ander soort toets waar geen score uit kwam; alleen een advies.

Marit

Marit

10-05-2019 om 16:48

Route 8

Hier ook route 8, maar half april al afgenomen dus gisteren de uitslag. Uitslag was hoger dan advies, dus dochter is heel blij. Voor de schoolkeuze maakt het niet uit, want omdat ze geen dakpanklassen hebben, zou ze toch al op dat niveau geplaatst worden. Floria, normen zijn onder 140 pro/basis, 140-169 basis/kb, 170-185 kb/gtl, 186-208 gtl/havo, 209-233 havo/vw o en 234 of hoger vwo. Het loopt tot 300. Behalve een dik compliment heeft ze er verder niks voor gekregen, dat doen we met de rapporten ook niet, eigenlijk met dezelfde redenen als hierboven al gegeven zijn.

Marit

Dees

Dees

10-05-2019 om 16:55

Zonde

Ja die grote cadeaus bij zwemdiploma's echt te gek. Net zoals geld en dure cadeaus bij rapporten en diploma's. Maar goed mijn collega geeft haar dochter een euro voor elke voldoende.....tja het is maar waar je je geld aan uit wilt geven.

Ons kind krijg overigens weleens tussendoor iets. Gewoon omdat het kan niet als bepaalde prestatie.

Watervrouw

Watervrouw

10-05-2019 om 17:01

Nee

Hier ook niet en nog nooit gehoord. De score en advies waren volledig in de lijn der verwachting en we zijn er eigenlijk helemaal nooit zo mee bezig geweest. Ook niet bij rapporten, ik roep ik dan wel als we rond die periode uit eten gaan, dit is voor jullie mooie rapporten, maar dat slaat eigenlijk nergens op, meer om aan mezelf te verantwoorden waarom we weer uit eten gaan.

inzet voor cito zeker gevierd

Zoon had een score van 532, klinkt misschien laag als je het vergelijkt met kinderen die de maximum score hebben gehaald, maar zoon heeft hier heel hard voor gewerkt. Ben dan ook super trots op hem.
Het heeft er ook voor gezorgd dat school het advies moet gaan heroverwegen en dat is wat zoon wilde bereiken. Wij hebben het dus echt wel gevierd woensdag. En als het advies wordt opgehoogd, gaan we het gewoon nog een keer vieren!

CC

CC

24-05-2019 om 08:19

Zwemles cadeau

Mijn zoon mag voor zijn a diploma een Lego doos uitzoeken... Ja, die hele grote mag ook

Hij vindt zwemles niet zo leuk want hij zwemt twee uur achter elkaar. Toch gaat hij elke keer zonder morren. Hij mag waarschijnlijk in juni afzwemmen. Ook als hij niet mag afzwemmen, mag hij een Lego doos uitzoeken.

Ik heb niet gezegd dat hij niet mag morren omdat hij anders geen Lego doos krijgt. Hij doet dit gewoon niet... Het is voor de inzet en na hard werken ontspannen met wat leuks ( Lego is leuker dan tv of gamen)

Hier

Bij ons op school wordt de IEP gemaakt. Bij dochter kwam daar een mavo/havo advies uitrollen. Ze gaat naar het gymnasium op haar 10e.
Hier zei de eindtoets dus werkelijk helemaal niets over wat ze kan, we hebben het dus vrij snel naast ons neergelegd.
We willen dochter wel een symbolisch cadeautje geven aan het einde van de basisschool. Dat is iets wat zij heel leuk vindt en wat geluk brengt, volgens Japans gebruik. Dat vinden we wel leuk. Verder geven we voor rapporten eigenlijk nooit iets, maar hebben ze een uitvoering van hun muziek, dan geven we een klein bosje bloemen. Voor hun zwemdiploma kregen ze ook een kleinigheidje.

Pennestreek

Pennestreek

29-05-2019 om 10:01

Vieren einde basisschool

Dat hebben we wel gedaan. De kinderen mochten beiden in hun jaar de (verre)vakantiebestemming bepalen voor de vakantie tussen basisschool en middelbare school. Als een soort overgangsrite, je blik op de wereld verruimen. We hebben ze wel opties gegeven die wij ook zagen zitten .
We belonen wel voor inzet, niet voor resultaat. Dat gold inderdaad ook voor de zwemdiploma's. Zeker zoon, motorisch niet zo handig, vond dat in het begin lastig. Maar hij hield vol en kreeg er plezier in. Uiteindelijk is hij tot zwemvaardigheid zoveel gekomen (ik zou het niet meer precies weten).
Het diploma middelbare school belonen we wel met een mooi cadeau, maar ook niet buitensporig. Ik zou eigenlijk niet eens meer weten wat we dochter vorig jaar hebben gegeven, maar ik geloof dat het een musicalbezoek was. Zoon is dit jaar aan de beurt, ik heb nog geen inspiratie, maar ik heb nog tot 19 juli (speciaal onderwijs, daar zit de procedure anders in elkaar).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.