Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon 5 jaar roept de hele dag mama en vraagt steeds aandacht

Hallo Moeders lezers enz,

Ik heb een zoon van 5 jaar bijna 6(november). Die vraagt mega veel aandacht. echt om de minuut roept hij mama. Het is momenteel echt zo erg geworden dat ik me echt afvraag wat is er mis met die jongen.. Nog geen twee tellen.

Naar buiten kan die ook niet want hij gaat dan leuren bij de deuren. Kinderen willen niet met hem spelen of heel kort want hij blijft net zo lang doorgaan wat hij dus ook bij mij doet.. Ik heb hem dus sinds 2 dagen echt binnen omdat kinderen zelfs aan de deur kwamen mevr hij fietst ons steeds achterna en luistert niet naar stop hou op. Ik weet het echt niet meer.

Hij heeft bakken vol met speelgoed.
Ik koop niks meer voor hem maar me partner blijft m dingen geven echt ik denk wel is heb je een plaat voor je hoofd.
Maar goed ik onderneem nu op het moment ook minder met hem dan dat ik deed. Aangezien ik hoog zwanger ben. Ik ben blij dat school weer begint echt.

Miss is het het ritme wel.. Geen idee. Het is niet zo dat ik geen ervaring heb. Inmiddels een zoon van 21 en bijna 18 dus ik weet ook dat het echt anders kan..

Ojaa hij speelt heus wel maar dan heb ik heel streng toegesproken en is ie op de trap geweest bijv..
Alle tips zijn welkom.

Vopakus

Vopakus

31-08-2018 om 16:46

Kookwekker

Heel herkenbaar dat constant om aandacht vragen bij mij. Althans, toen de kinderen nog jonger waren. Ze zijn nu puber, dus nu is het uiteraard anders.
Wat ik wel deed is de kookwekker zetten (kwartier of zo). Zo lang die niet gegaan was, mochten ze me niet storen, alleen bij brand of bloed. Dat werkte wonderwel. Als het werkt kan je de tijd een beetje oprekken. O ja, kwamen ze toch tussendoor dan reageerde ik niet of ik zei: nog geen wekker gehoord.

juf Ank

juf Ank

31-08-2018 om 17:35

2 tips

1 de belangrijkste: kom op een lijn met je partner. Je klinkt heel onvriendelijk over hem en blijkbaar is de communicatie beroerd. Je bepaalt toch als ouders samen wat je een kind wel of niet geeft? Ten zij je gescheiden bent misschien.

2Biedt structuur.
2a Heel veel speelgoed is per definitie geen structuur: dat is overladen zodat hij niet meer weet waarmee hij wil spelen. Misschien moet je veel speelgoed wegleggen (opruimen?) waardoor hij beter overzicht krijgt.
2bRealiseer je dat hij, ook al ben je zwanger, aandacht en liefde nodig heeft. Als je zelf niet kan probeer dan of je partner iets meer met hem kan doen. Maak afspraken met hem: eerst daarmee spelen tot zo laat en dan gaan we samen iets doen. Want je kunt natuurlijk wel iets doen: iets rustigs, voorlezen of spelletjes.

succes

MamaMM

MamaMM

31-08-2018 om 17:46 Topicstarter

vopakus

Bedankt voor uw reactie.. En ik zal idd de kookwekker weer inschakelen.

MamaMM

MamaMM

31-08-2018 om 17:53 Topicstarter

juf Ank

De communicatie is prima, dat neemt niet weg dat ik me stoor aan bepaalde dingen..zeker is dit een ding om aan te werken altijd maar daar gaat het nu niet om.
Als je iets leest met een bepaalde gedachte kan het idd negatief overkomen..
Maar ik irriteer me eraan dat hij toch wat koopt terwijl we een harde afspraak hebben erover. Dus nog maar weer is bespreek baar maken.

En zeker krijgt hij die aandacht ook ik lees zeker voor is harstikke leuk JIP EN JANNEKE versleten boek bij de Twee oudere heren.. Dus ook bij deze jonge knaap doe ik dat ook en hij krijgt wel degelijk aandacht.. maar ik kan niet er nu minder goed tegen blijkbaar.. Het is oook een lange vakantie in mijn optiek met een verbouwing waar geen eind aan lijkt te komen ook daardoor is het niet mogelijk alles goed te sorteren qua speelgoed. Maar geloof me dat gaat zeker gebeuren.. Weet niet hoe lang het nu nog gaat duren maar er worden nu nog aan kamers gewerkt we zijn sinds dec 2017 hier in getrokken dus ja.. De eerste maanden zijn voorbij gevlogen..

Under construction zullen we maar zeggen

Punt 1 en punt 2a en 2b worden zeker opgelost bedankt nogmaals voor je suggesties

Heldere afspraken en belonen

Misschien kan het helpen om hele heldere afspraken te maken wat betreft het continue aandacht vragen van andere mensen en goed gedrag te belonen. Bijvoorbeeld als hij ermee stopt zodra je het vraagt dan een sticker of een soort spaarsysteem inzetten en een compliment geven. Als hij blijft doorgaan dan de grenzen/regels nogmaals op een rustige uitleggen, zonder straf te geven. Als je deze benaderingswijze structureel hanteert samen met je partner dan krijgt hij wellicht steeds meer inzicht in zijn gedrag.

Tja

Hoogzwanger.. Dat zegt al genoeg. Zoon voelt al dat hij mama's aandacht moet gaan delen. Er is maar 1 ding dat echt werkt, dat zeg ik uit ervaring.

Geef hem aandacht. Heeeel veel aandacht. Ga boekjes lezen, ga met hem spelen, geef hem het gevoel dat hij erbij hoort. En betrek hem bij de zwangerschap en de tijd erna. Geef hem taakjes om je erbij te helpen, verantwoordelijkheden (jij bent grote broer, dus jij moet mama helpen om de baby te beschermen). Ga iets leuks doen met hem samen, bijvoorbeeld picknicken. En leg je telefoon dan echt even weg. Hij schreeuwt nu om je aandacht, geef het hem. Het is een basisbehoefte. Misschien wel de meest belangrijke.

Ik ben geen goeroe (geloof me!), maar dit heb ik zelf ook moeten ondervinden. Na een paar dagen of weken heeeel veel oprechte aandacht, wordt hij het vanzelf zat en gaat hij verlangen naar zelfstandig spelen.

Zomaar ff een opmerking, heb je hem al eens laten testen of hij niks mankeert, hier hebben we daar ook mee te maken met de kinderen, en die hebben: add, adhd en autisme. 

ArjenP schreef op 22-07-2023 om 12:18:

Zomaar ff een opmerking, heb je hem al eens laten testen of hij niks mankeert, hier hebben we daar ook mee te maken met de kinderen, en die hebben: add, adhd en autisme.

Het is nu intussen een halve puber, denk dat hij intussen wel wat minder om z’n mama roept…

Je krijgt toch een melding dat dit een oud topic is, waarom dan toch reageren? Zo zinloos…

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

22-07-2023 om 12:38

ArjenP schreef op 22-07-2023 om 12:18:

Zomaar ff een opmerking, heb je hem al eens laten testen of hij niks mankeert, hier hebben we daar ook mee te maken met de kinderen, en die hebben: add, adhd en autisme.

Vijf jaar later denk ik dat dat al wel gebeurd is, als het nodig bleek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.