Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Meima

Meima

04-06-2018 om 12:02

Zucht. Die eindeloze zomervakantie komt er weer aan

Ik heb drie kinderen in de leeftijd 6, 11 en 13 jaar. In de zomervakantie gaan wij (zoals altijd) drie weken op vakantie. De andere weken werken mijn man en ik, opa's en oma's passen twee dagen op.

Nou verlopen altijd vooral die laatste twee weken van de zomervakantie moeizaam. De kinderen zijn elkaar zat, ze zijn verveeld, vriendjes en vriendinnetjes zijn er vaak (nog) niet. Gevolg is heel veel lamlendigheid en computer/tablet/telefoon. Elk jaar denk ik: volgend jaar moet ik echt iets organiseren, maar wat? Een week op kamp kost al snel 300 euro en dat kunnen we voor drie kinderen niet betalen. Heeft iemand een idee voor leuke dagbestedingen? Zijn er misschien ook dagkampen, zodat ze af en toe een dagje begeleid onder de pannen zijn? Of sportdagen of zo? Workshops? Wij wonen in de Zaanstreek maar Amsterdam kan ook.

Heel veel dank voor de tips alvast!

Divers

Er zijn allerlei organisaties, zoals scouting, voetbalclubs etc. die ook zomervakantieweken hebben, maar daar ben je door het jaar heen dan al mee bezig.
Andere mogelijkheid: familie: kinderen 3 weken bij hen en daarna omgekeerd (kost je wel een gezamenlijke vakantieweek)
Kinderopvangorganisaties hebben vaak mogelijkheid voor opvang schoolvakanties.
Het lokale sufferdje, daarin staan vaak activiteiten in de zomervakantie. Ik weet dat er plaatsen zijn waar heel populaire kindervakantieweken worden verzorgd door vrijwilligers.

Algemener advies: ga niet 3, maar 2 weken samen op vakantie, ieder neemt dan een extra week vrij, zodat er nog maar twee probleemweken over zijn en je wellicht ook geld overhebt voor een vakantiekamp voor de kinderen.

Tsjor

clowntje

clowntje

04-06-2018 om 12:17

indien mogelijk: andere tijdsplanning

Dus dat je de periode dat je op vakantie gaat niet in het begin plant, maar aan het einde? Of in het midden? Tijdens het weg-zijn zal de lamlendigheid toch wel meevallen?
Of denk ik nu heel simplistisch?

Dag kamp Agnes

http://www.dagkampagnes.nl/Aanvullende-informatie/

Mijn kinderen gingen in die basisschooltijd,in de bovenbouw, mee met dagkamp Agnes. Er ging ook weleens een kind van verder weg mee, uit Lelystad.
Maar dan moet je wel eerst zorgen dat je kind op een opstapplaats in Amsterdam komt.
En die van 13 vind het zonder de anderen misschien ook wel even prettig alleen.

vlinder72

vlinder72

04-06-2018 om 12:32

Ook dagkampen

Onze zoon gaat 3 dagen op dagkamp via de voetbalschool. Kost 75 euro voor 3 dagen inclusief lunch.

En zijn wel meer van dat soort initiatieven.

Verder gaan wij bij voorkeur op vakantie in het midden van de vakantie. Wij gaan dan max 2 - 2,5 week en wij zorgen ervoor dat wij altijd aan het eind van de vakantie nog een week over is. Onze kinderen vinden het niet fijn om gelijk na de vakantie weer naar school te moeten.

Tijd te kort

In de zomer vakantie kom ik juist tijd te kort en dan heb ik meer tijd om te overbruggen. Wij gaan alleen de eerste week op vakantie. Ik werk van uit huis en de kinderen zijn dan ook thuis. Meestal vragen opa en oma ze nog een keer te logeren voor 1 nacht

Ik probeer elke week minst 1 ding te plannen. Wij gaan naar de film, een keer winkelen, binnenspeeltuin, zwemmen, dagje opa oma 2 die wonen verder weg en dan gaan we met bus en trein. Ze vinden het niet erg om bijvoorbeeld twee keer naar de film te gaan of te zwemmen. Als man thuis is gaan we vaak een dagje weg pretpark, dierentuin.

De dagen dat we thuis zijn zet ik met goed weer het zwembad op, maken we samen pizza, gaan we fietsen naar een terras en speeltuin of naar de bossen.

Mijn kinderen zijn trouwens 9 en 7

Fransien

Fransien

04-06-2018 om 15:43

oppas?

Wij hebben een oppas aan huis die graag met de kinderen op stap gaat (en we hebben een museumjaarkaart voor iedereen). Ze maakt iedere week een planning waarbij er voor iedereen wat leuks is, dus een dagje winkelen gecombineerd met een museum of een dagje zwembad of een keer naar de bioscoop of een dagje een high tea maken of een dagje met een bootje varen of ...
Dit bevalt ons, de kinderen en de oppas heel goed. Er is iedere week iets leuks en ook een stuk rust om lekker een boek te lezen, een spelletje te doen of met vriendjes/vriendinnetjes af te spreken.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2018 om 10:12

Laatste weken op vakantie gaan

Als wij op vakantie gingen, deden we dat ergens in de laatste weken van de vakantie. Zo hebben ze het eerste deel een leuk vooruitzicht en is het deel na de vakantie te overzien. Vakantie kon bij ons ook uit 3 dagen bestaan.

Is er een mogelijkheid dat ze over en weer logeren bij vriendjes en die vriendjes bij jullie?

De kinderen van 11 en 13 kunnen al meer zelfstandig dan ze nu misschien mogen van je. Kijk eens wat ze zonder jou kunnen doen. Ik heb dat ook moeten leren, ik vond het aanvankelijk nogal een 'dingetje' .

Als je een tuin hebt: tentje in de tuin.

Als je familie hebt waar je kinderen heen kunnen en mogen: vooral doen.

Tango

Tango

05-06-2018 om 12:07

Logeren

Zoon hier is 13 en ging in de meivakantie nog logeren bij opa en oma. Vond hij eigenlijk gewoon ook nog hartstikke leuk. Mijn moeder is dan ook best nog erg actief en onderneemt veel met hem: bioscoop, naar het bos etc. En mijn vader ging met hem tennissen wat hij ook erg leuk vond. In de zomer gaat hij zeker weer.
Zelf logeerde ik vroeger ook heel lang bij mijn opa en oma. In de puberteit ook samen met een nicht van dezelfde leeftijd. Was altijd gezellig. Dus geen idee waarom het op die leeftijd niet meer zou kunnen.
Verder misschien je vakantie net anders plannen zodat je nog maar 1 week thuis hebt op het laatst. Kan zomaar schelen en dan zijn heel veel vriendjes/vriendinnetjes wel weer terug. Hier hebben ze altijd een vakantiespelweek de laatste week van de zomervakantie. Ging dochter jarenlang naar toe en nu inmiddels als leiding. Zoon vond het minder leuk, is 2 keer geweest. Maar hij had dan vaak ook alweer voetbaltraining in die week of hij deed een extra cursus.
En verder ben ik ook gewoon makkelijker als het vakantie is. Dan maar wat langer op die tablet etc. Ik bedenk wel vaak wat klusjes voor tussendoor. En als ik gewerkt heb gaan we bijv. 's avonds nog even fietsen en een ijsje halen.

Bregje

Bregje

05-06-2018 om 12:19

hier

Hier hebben we de eerste drie weken altijd vakantie met zijn allen, daarvan zijn we 2 weken weg en gaan we leuke dagjes weg, dus dat is geen probleem.

Daarna hebben we wel twee weken wat minder, mijn man heeft dan 2 weken ploegen, nu heeft hij 1 week vroege dienst en 1 week late dienst, ik poest bij mensen thuis en ik werk erom heen, zodat er altijd iemand is, we hebben een jaar kaart van een speeltuin en we doen geocaching, ze spelen ook vaak met de buurtkindjes buiten.

In de laatste week is het hier bouwweek en zijn ze onder de pannen.

Pennestreek

Pennestreek

05-06-2018 om 13:40

Delen met broer en zus

Met mijn broer en zus (en dus ook zwager en schoonzus) die allebei net als ik 2 kinderen hebben, hadden we altijd een ruilproject. Aan het begin en eind van de vakantie hadden zij altijd nog werk (allemaal in het basisonderwijs) en dan waren alle 6 de kinderen bij mij. Vonden ze altijd hartstikke gezellig, gewoon thuis, badje in de achtertuin of binnen knutselen met lego of zo. En op andere dagen waren alle 6 de kinderen dus bij zus of schoonzus. En kon ik gewoon aan het werk. Mijn ouders zijn gelukkig ook nog steeds vief en actief, dus die sprongen ook wel eens in. En ruilacties deed ik ook wel eens met vriendinnen met kinderen; mijn kinderen een dag daar, hun kinderen een dag bij mij. Voordeel is dat als je kinderen speelmaatjes hebben, je er zelf niet zoveel naar om hoeft te kijken en ze bezig te houden, dus ik vond dat altijd heel prettig.
Nadeel was dat ik met onze vakantieplanning dus ook rekening moest houden met de plannen van broer en zus. Maar dat is altijd wel gelukt.

Intussen is dit allemaal niet meer nodig, ze zijn nu 15 en 18. Nu is het meer de vraag hoe ik ze van die bank/bed afkrijg, en vanachter die telefoons en andere schermpjes...

lieverdje

lieverdje

05-06-2018 om 17:11

zo'n huttenbouwdorp

Hier hebben we in week 5 van de zomervakantie altijd zo'n week hutten bouwen met pallets en andere activiteiten in de buurt. Dat is heel goedkoop en er gaan heel veel kinderen van school en uit de buurt naartoe. Onze kinderen (9 en 12) vinden het zo leuk dat we onze vakantie er omheen plannen.

Misschien is er zoiets ook bij jou in de buurt? Ik weet wel dat heel veel plaatsen zoiets hebben, het heet dan Huttendorp, Jeugdland, Kinderdorp, huttenbouwfeest. Voor jouw kind van 13 kan het misschien niet meer (te oud) maar de jongste twee heb je in ieder geval onder de pannen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.