Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

18 of 20 inch fiets?

Hallo,

Even een praktisch vraagje: zoonlief is 116 cm (bijna 6) en toe aan een nieuwe fiets. Kom er niet uit of 18 of 20 inch beter is om aan te schaffen. Iemand?
Tnx!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fiets "passen"

Naar de fietsenwinkel gaan en passen. Hebben we met onze dochter ook gedaan. Twijfelden tussen twee maten en hebben voor de kleinste gekozen omdat anders haar voeten niet op de grond kunnen.zadel en stuur kunnen nog omhoog naarmate ze groeit.
Jouw zoon is al ouder, maar een fietsverkoper kan goed advies geven.
Succes!

marie

marie

18-03-2011 om 12:26

Framehoogte

hallo
Ga inderdaad naar een fietsenzaak om te passen.
Je hebt namelijk niet alleen met de maat wiel 18 of 20 te maken, maar ook met de framehoogte (zitbuis).
Hij kan waarschijnlijk langer toe met een fiets van 20 inch met een lager frame, want dan heeft hij wel het comfort van grotere wielen (hoe groter de wielen hoe lichter en stabieler het fietst, volgens mij) en kan hij door het zadel hoger langer de fiets gebruiken.
Trouwens niet alle merken voeren 18 inch.
Loekie bijvoorbeeld wel:
http://www.loekie.nl/Fietsen.aspx?Id=7bdfde77-5de2-46ee-b7c8-ac7069a60e62&InchId=37822321-7834-4374-b8ed-17b9a78387e7
Maar Gazelle en Batavus niet - wat eigenlijk wel jammer is, want 18 inch, is wel een mooie "tussenmaat".
Groetjes

Vic

Vic

18-03-2011 om 12:53

20"

Mijn dochter (1.19 m.) fietst al een tijdje op een 18" fiets. Volgens mij zou ze prima naar een 20" kunnen qua lengte. Ik laat haar nu nog even op deze fiets en stap dan direct over op een 24".

ayla

ayla

18-03-2011 om 13:19

Bij ons

Dochter van 6, 1.22 zeker denk ik fietst nog op een 16 inch, ziet eigenlijk niet meer uit, heeft haar knieen bijna in haar nek hangen. Bij de communie krijgt ze straks een nieuwe fiets, wij twijfelen nu tussen een 20 of een 22 of toch de gok nemen met een 24. Ik ben bang dat als ik een 20 pak ik volgend jaar weer een nieuwe kan kopen maar een 24 is weer wat groot.

jopi

jopi

18-03-2011 om 14:19 Topicstarter

Hmm dank voor de tips. Ik wilde een fiets van marktplaats kopen dus passen is niet mogelijk.
Kan wel naar de fietsenboer hier om de hoek maar dan weet zoonlief dat ie een nieuwe fiets krijgt terwijl het een verassing voor zn 6e verjaardag is. En als ik hem eerst 2 fietsen laat passen en dan weer zonder wat te kopen naar huis ga laat ik zowel de fietsenboer als zoonlief in verbaasde onvrede achter.... das op zich nog geen drama maar toch.

En daarbij: ik ben al de hoogste bieder en de verkoper wil m aan me slijten!

Wat een gedoe allemaal zo op de vrijdagmiddag !

Vic

Vic

18-03-2011 om 14:27

Neem die 20"

Die past echt wel. En anders fietst hij nog een maand of 4 op zijn oude fiets door.

Tango

Tango

20-03-2011 om 21:03

Ik denk ook 20"

Maar zeker weten doe je het niet. De framehoogte is inderdaad van belang en niet zozeer de lengte van je kind als wel de BEENlengte. Dat is tenminste onze ervaring. Tangozoon is 6 1/2 jaar en 1m13 lang. Hij heeft dus al een half jaar een 20" fiets staan waar hij tot zijn grote verdriet nog niet op kan (was een aanbieding, konden we niet laten staan). Zijn zus was destijds met 6 jaar iets groter en fietste met gemak weg op 20". Zij had dus duidelijk langere benen, want het model fiets is volgens mij gewoon hetzelfde. Achteraf hadden we dus beter 18 inch kunnen kopen, Tangozoon fietst nu nog steeds op zijn 16 inch, maar dat gaat zo langzaam. Hij en ik kunnen niet wachten tot hij op de 20 inch past.
Met 1m16 moet volgens mij 20 inch wel passen, of je zoon moet heel korte beentjes hebben, of de fiets een heel hoog frame.

jopi

jopi

22-03-2011 om 21:18 Topicstarter

Toch 18

Het is toch een 18" geworden. Zoonlief even op 20" gezet van vriendje en dat was met de neuspunten op de grond. Gezien zn nog wiebelige fietscapaciteiten toch liever een fietsje waarbij ie zn voeten goed kan neerzetten.
Hij was niet duur, als ie te klein wordt verkopen we m verder en schaffen weer een leuk 20" tweedehandsje aan!

Maar toch bedankt voor alle advies!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.