Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tijgeroog

Tijgeroog

03-03-2012 om 10:30

2 afzwemvragen

En heel verschillend. Maar na een hoop baby/peuterzwemdiploma's hebben we morgen voor het eerst een echt afzwemgebeuren.
1. Moeten de kinderen voor ze zwemmen gaan douchen, net als bij de les? (wat het strijken van de kleding helemaal overbodig zou maken.
2. Durven jullie je kind na het halen van een A-diploma ook echt los te laten in het zwembad, in het diepe te laten zwemmen zonder dat je er de hele tijd op blijft letten?
M'n zoon is bijna 7, redelijk rustig en gedraagt zich best verantwoordelijk en heeft na de zwemlessen altijd nog voldoende energie over. We zwemmen wekelijks in een rustig en overzichtelijk zwembad met alleen een 25-meter bad, geen stroomversnellingen en dat soort dingen. (je moet alleen oppassen dat er niets op je hoofd valt... ) Maar komen natuurlijk ook wel eens in andere zwembaden. Hij gaat overigens meteen door voor z'n B, 2 keer per week.
Maar het idee om niet meer naar 'm te kijken als hij in diep water zwemt vin ik nog zoooo eng... (terwijl we vorige zomer samen een klein meertje overzwommen. Of hij met een bal en grote jongens in een (voor hem) diep zwembad speelde, en dat prima ging, zonder bandjes (ik zat er met m'n neus bovenop, dus ik weet het) (hij mocht nog niet afzwemmen omdat hij de borstcrawl niet goed deed)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hes@

Hes@

03-03-2012 om 11:21

Strijken?

Beste tijgeroog, je overweegt toch niet echt om de kleren.waarin gezwommen wordt eerst te strijken? Of er eerst gedouchet moet worden hangt van het zwembad af. Ik heb het nog nooit meegemaakt.

Een kind met alleen A zou ik niet zonder toezicht laten zwemmen maar je hoeft er niet de hele tijd bovenop te zitten. Hangt ook heel erg van het kind af.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-03-2012 om 11:55

Hes@

Ik niet. Zie het draadje "strijkvraagje" in Huis tuin en keuken.

Vic

Vic

03-03-2012 om 14:27

Tijgeroog

Volgens mij heeft mijn dochter bij het afzwemmen voor A wel gedoucht vooraf. Ik kan het me niet zo goed meer herinneren, maar ik zal er vanmiddag (bij op letten. Natuurlijk zijn de kleertjes niet gestreken want ik zit niet om werk verlegen.
Voor wat betreft het opletten in het zwembad, verheug ik me er erg op dat ik niet meer verplicht in het water hoef. Als ze gaat zwemmen in het diepe waar grote kinderen bezig zijn met matten e.d. ga ik er wel bij zitten. Ze is nog te klein om daar tussen veilig te bewegen. Mijn oudste heeft alleen A, maar die laat ik met een gerust hart alleen naar het zwembad gaan.

Irene

Irene

03-03-2012 om 14:40

Antwoorden

Hier douchten ze niet voor het afzwemmen. (En strijken doe ik hoe dan ook al nooit, de afzwemkleren waste ik trouwens ook niet tussen de lessen door, die hing ik gewoon te drogen voor de volgende keer)
Met A kunnen ze zichzelf nog maar net een beetje boven houden (vind ik) dus echt alleen laten doe ik dan zeker nog niet. Pas na B ziet het er allemaal wat zekerder uit. Na het A diploma liet ik ze altijd als we naar het zwembad gingen wel eerst een paar baantjes in het diepe zwemmen, voordat ze "vrij" mochten. Maar dan zwom ik ernaast mee.
Ik herinner mij nog goed dat zoon 2 kort na het halen van zijn A op vakantie in zee ging zwemmen en prompt zowat verzoop omdat hij zich wat vergiste in de golven. Dat was wel even schrikken. We hebben hem en zijn oudere broer die vakantie trouwens hun "Zee diploma" laten halen. Ik had thuis al mooie (net echte) diploma's gemaakt en daar moesten ze van alles voor doen om 'm te halen (bijvoorbeeld midden op zee op een luchtbed klimmen, een bal ophalen, iets opduiken, van een rots duiken, een eind zwemmen, snorkelen, enz.). Eerst veel oefenen en aan het eind van de vakantie feestelijk afzwemmen. Erg leuk was dat!

Irene

Irene

03-03-2012 om 15:05

Nou p

Ligt er een beetje aan welke zee. Dit ging over de Middellandse zee (geen eb en vloed, dat maakt wel een hoop verschil natuurlijk). En daar mogen ze van mij gewoon lekker een heel eind in weg zwemmen. Met ons is de buurt, natuurlijk.

Vic

Vic

03-03-2012 om 15:07

Zee

In zee niet verder dan hun knieƫn. Een paar jaar geleden stond ik met jongste naar de (Middellandse) zee te kijken, voeten in het water. Op een gegeven moment kwam vanuit het niets een golf die tot aan mijn borst kwam. Het is maar goed dat ik dochter stevig vast had, want ik voelde haar zo meegezogen worden. Het emmertje dat ze vast had was in no time tientallen meters uit de kust.

Irene

Irene

03-03-2012 om 15:26

Juist

Dus je kunt maar beter goed oefenen in zee. Zodat je je ook daar kunt redden als er iets onverwachts gebeurt. Net wat je met zwemles doet om je te kunnen redden in zwembaden en andere waters.

Vic

Vic

03-03-2012 om 16:14

Irene

Tuurlijk, daar zit ook wat in. Ik kan zelf niet goed genoeg zwemmen om in zee te zwemmen (onvoorspelbare stroming e.d.), dus ik zou ook mijn kind niet kunnen redden als er iets zou gebeuren.

Tango

Tango

03-03-2012 om 19:46

Afzwemmen

Hier volgende week ook een afzwemmer! Tangozoon mag na ruim 2 1/2 jaar zwemles eindelijk voor zijn A diploma afzwemmen.
Wat ik nog weet van toen Tangodochter afzwom is dat ze hier niet douchen vooraf, maar kleding strijken doe ik echt niet hoor. Normaal strijk ik t-shirts en korte broekjes ook niet.
Wat betreft vrij laten in het zwembad, zou ik Tangozoon echt nog niet alleen laten zwemmen. Hij kan het zelf misschien wel goed nu, maar je weet nooit wat anderen doen en het blijft nog een klein mannetje die zoon van mij. Tangodochter mocht met 10 jaar alleen met een vriendin naar het zwembad. Doet ze eigenlijk zelden. Naast dat er in het water dingen kunnen gebeuren kun je ook nog te maken hebben met vervelende mannen e.d. Gebeurt hier in het zwembad nogal eens. Dus laat ik ze niet zo snel alleen gaan.

annnebelle

annnebelle

03-03-2012 om 20:08

Hier ook afzwemmen na 2,5 jaar

Ze moet eerst nog proefzwemmen en als dat goed gaat, mag ze afzwemmen. Ik snap het niet zo, de meester heeft de laatste les geturfd wie wat goed genoeg kan/ doet en dus mag ze nu proefzwemmen. Dan komt er een andere meester en die kijkt dat weer wie wat goed genoeg kan en dan mag ze pas afzwemmen. Dat klinkt als drie keer afzwemmen. En nu is ze er flink nerveus over.

Ik baal er een beetje van dat het afzwemmen op een andere dag is dan de reguliere zwemlessen. Is dat normaal? En het kost ook weer extra, 20 euro. Bij jullie ook?

Douchen is hier verplicht dus ook met afzwemmen. Wat maakt douchen uit dan?

Annnebelle

Vic

Vic

03-03-2012 om 20:15

Ze heeft gedoucht voordat ze ging afzwemmen.
Wat ik wel een beetje flauw vond is dat er meerdere kinderen waren met een 3/4 broek. Volgens het briefje mocht dat absoluut niet, en ik heb daarom stad en land afgelopen op zoek naar een lichte zomerbroek. Nou ja, ze is geslaagd en we zijn er klaar mee!

Tijgeroog

Tijgeroog

04-03-2012 om 10:06

Dank

Hartelijk dank voor alle reacties. Nee, ik ga echt niet strijken, ik heb wel een strijkijzer, maar die gebruik ik eigenlijk alleen maar voor de strijkkralen. Maar ze moeten een kwartier van te voren aanwezig zijn en om die jongen al die tijd in natte kleren na het douchen op de kant te laten staan vind ik niet zo fijn. Ik kan me van m'n eigen afzwemmen vooral herinneren dat ik het tijdens het wachten zo koud had.
Ik zal 'm de komende tijd nog goed in de gaten houden tijdens het zwemmen. In de zomer heeft hij hopelijk B en wordt het weer wat makkelijker. Ik denk trouwens niet dat we in de vakantie in zee gaan zwemmen, eigenlijk wilden we in de bergen gaan wandelen. (maar ik kwakkel al sinds september met longontstekingen enzo, misschien is een rustige vakantie aan een warm strand ook wel eens een goed idee. Dat klinkt nu in ieder geval heerlijk)
Trouwens, Annebelle, hier heeft ie er ook ruim 2,5 jaar over gedaan. Ik ben wel heel trots dat is nu mag afzwemmen en ook dat hij het al die tijd leuk is blijven vinden.
Hier is het ook op een andere dag, er zijn 6 dagen in de week zwemlessen en iedereen zwemt op zondagmiddag (soms vrijdagavond) af. Ach, bij andere zwemscholen kun je niet in je eigen bad afzwemmen omdat het te klein is. Dan krijg je er diplomatraining bij in het afzwembad, een aantal keer op een andere dag. Dus wees blij als het maar 1 keer op een andere dag is. En hier komen er ook diplomakosten bij, ik geloof 15 euro.

Tango

Tango

04-03-2012 om 16:44

Hier

Doen ze niet aan proefzwemmen. Ze zwemmen in het laatste groepje gewoon het afzwemprogramma en als de kinderen in staat zijn om dit er goed vanaf te brengen krijgen ze een briefje mee dat ze mogen afzwemmen. Afzwemmen doen ze hier op zaterdagmiddag. Je betaalt 10 euro hiervoor. Vind ik eerlijk gezegd ook wat overdreven want als je ziet hoeveel geld we al aan die zwemlessen hebben uitgegeven.....Dan had dat diploma daar toch wel gratis bijgekund?!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.