Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

7 jarige gaat altijd laat slapen

Ik heb een dochter van 7, bijna 8. Het probleem is, dat het heel lang duurt voordat ze slaapt. 

We doen haar al vrij laat naar bed, half negen. Het komt nog geregeld voor dat ze uit bed komt en het komt regelmatig voor dat ze tegen half 10 pas slaapt. 

Omdat ze zo laat in slaap valt, maak ik haar smorgens ook wat later wakker, half 8. Ze heeft wel wat moeite met opstaan, maar als ze er eenmaal uit is, is ze gewoon lekker vrolijk. Totaal niet chagerijnig. Ze oogt de rest van de dag niet moe en ze doet het verder prima op school. 

Het geeft geen problemen, maar toch maak ik me zorgen. Zou dit gewoon normaal zijn en heeft ze gewoon weinig slaap nodig? Of zou dit voor op de langere termijn wel zorgelijk zijn? 


Wat gebeurt er als je haar juist eerder naar bed doet?

Als ze niet moe is overdag, lijkt mij dat er niets aan de hand is en je gewoon een kind hebt dat weinig slaap nodig heeft.
Komt ze 's avonds uit bed omdat ze het gezellig vindt of vindt ze het donker eng? 

Nova1982

Nova1982

11-05-2022 om 22:05 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 11-05-2022 om 22:02:

Wat gebeurt er als je haar juist eerder naar bed doet?

Heeft geen effect. 

Nova1982

Nova1982

11-05-2022 om 22:07 Topicstarter

Monika_Geller schreef op 11-05-2022 om 22:02:

Als ze niet moe is overdag, lijkt mij dat er niets aan de hand is en je gewoon een kind hebt dat weinig slaap nodig heeft.
Komt ze 's avonds uit bed omdat ze het gezellig vindt of vindt ze het donker eng?

Ik lees weleens hoeveel slaap een kind zou moeten krijgen, en daar komt ze totaal niet aan. Alleen in het weekend wanneer ze uit slaapt, maar dan is ze ook nooit laat wakker. 

En misschien heeft ze gewoon weinig slaap nodig inderdaad. Als uk zijnde was ze ook al erg vroeg klaar met middagslaapjes. Misschien was dat wel een voorbode  

Nova1982

Nova1982

11-05-2022 om 22:08 Topicstarter

Monika_Geller schreef op 11-05-2022 om 22:02:

Als ze niet moe is overdag, lijkt mij dat er niets aan de hand is en je gewoon een kind hebt dat weinig slaap nodig heeft.
Komt ze 's avonds uit bed omdat ze het gezellig vindt of vindt ze het donker eng?

Ik lees weleens hoeveel slaap een kind zou moeten krijgen, en daar komt ze totaal niet aan. Alleen in het weekend wanneer ze uit slaapt, maar dan is ze ook nooit laat wakker. 

En misschien heeft ze gewoon weinig slaap nodig inderdaad. Als uk zijnde was ze ook al erg vroeg klaar met middagslaapjes. Misschien was dat wel een voorbode  

Bang is ze niet. Ze zegt dat ze niet kan slapen, maar een echte reden geeft ze niet. 

Slaap laat zich niet dwingen.  Als ze niet moe oogt en vrolijk is een het goed doet op school is er niet zoveel aan de hand. 
Mijn oudste sliep ook altijd pas later, rond 21.00 ongeveer van het consultatiebureau en later de jeugdarts moest ze echt om 19.00 in bed liggen.  Altijd drama. 20.30 erin en meteen slapen was veel effectiever. Als ik haar in 19.00 in bed had was ze tegen 20.30 zo opgefokt dat slapen niet goed meer lukte. 
Alle kinderen zijn verschillend, en als ze gaan puberen komt het goed.  Ze kan 20 jaar oud nu om 21.00 naar bed gaan en binnen een paar minuten in slaap vallen.

Mijn zevenjarige slaapt bijna. Met een kwartiertje is hij wel weg, denk ik. En morgen is hij weer om 7u wakker zonder gedoe. Sommige kinderen slapen gewoon weinig.

Nova1982

Nova1982

11-05-2022 om 22:21 Topicstarter

Goed om te lezen dat er meer kinderen zijn!
Ze heeft het duidelijk niet van mij..  Wanneer ze gaat slapen, ga ik ook al bijna naar bed  

Ik heb ook 2 kinderen die heel weinig slaap nodig hebben en het daar erg goed op doen. Ze sliepen allebei als baby al weinig en dat is altijd zo gebleven. 10 uur slaap was echt meer dan genoeg op die leeftjjd. Ze konden eerder ook gewoon niet slapen. De regel was dan ook slapen hoeft niet, maar rustig in je bed liggen wel. Dan gingen ze nog wat lezen in bed en vielen vanzelf in slaap als ze moe waren. 

Het kan ook als puber niet veranderen. Want ondertussen zijn het pubers die nog steeds niet vroeg slapen (nooit voor 23:30, ook niet als de wekker doordeweeks gewoon om 7:00 gaat). Nog steeds geldt een beetje dezelfde regel, om 23:00 uur lig je op je bed, je kijkt verder maar hoe lang je nog wakker blijft als ik maar geen last van je heb. Ze kijken dan nog tv in bed tot geen idee hoe laat precies, maar zeker nog wel een half uurtje. Maar in het weekend slapen ze als echte pubers wel lekker uit. Ze slaan ook weleens zonder enige moeite een nachtje over voor een feestje of laatst nog door een jetlag, geen probleem voor hen terwijl ik dagen van slag ben. Ze doen het er goed op, dus ik maak me er niet druk om. 

Ik zou daarom ook zeggen ieder kind is anders en ieder mens heeft een andere slaapbehoefte. Zolang ze er verder geen last van ondervind lees ik in ieder geval niet iets geks. 

Hier hetzelfde. Mijn 7- jarige heeft ook weinig slaap nodig. Gaat wel rond half 9 naar boven of iets eerder als hij nog niet douchen na het sporten en leest dan nog een tijdje in bed. 
Verschil is wel dat mijn kind 's ochtends om uiterlijk half 7 naast mijn bed staat, klaar om de dag te beginnen.
Zolang je dochter verder vrolijk is en het goed doet, zou ik me niet teveel zorgen maken. 

Volwassenen hebben ook niet allemaal evenveel slaap nodig, dus hoezo zou dat bij kinderen wel zo zijn?

Mijn vierde heeft ook veel minder slaap nodig dan het gemiddelde kind. Maar ze gaat wel op tijd naar boven want ook al slaap je niet, in de rust van je kamer rust je toch uit. En ze gaat lekker lezen bijvoorbeeld.

Nova1982

Nova1982

11-05-2022 om 22:47 Topicstarter

We gaan ook eens een nachtlampje aanschaffen En lezen vindt ze wel leuk, dus we gaan ook een leuk boek uitzoeken. Misschien blijft ze dan ook in bed. 

als ze zich verveelt in bed is een luisterboek misschien fijn voor haar. 

Nova1982 schreef op 11-05-2022 om 22:07:

[..]

Ik lees weleens hoeveel slaap een kind zou moeten krijgen, en daar komt ze totaal niet aan. Alleen in het weekend wanneer ze uit slaapt, maar dan is ze ook nooit laat wakker.

En misschien heeft ze gewoon weinig slaap nodig inderdaad. Als uk zijnde was ze ook al erg vroeg klaar met middagslaapjes. Misschien was dat wel een voorbode

Hoeveel een kind ‘hoort’ te slapen, zijn allemaal gemiddeldes. 

half 8 vind ik ook niet ‘wat later’ wakker maken. Ik neem aan dat het gewoon lukt met naar school gaan, waarom zou ze dan eerder moeten opstaan? 

Nova1982 schreef op 11-05-2022 om 22:47:

We gaan ook eens een nachtlampje aanschaffen En lezen vindt ze wel leuk, dus we gaan ook een leuk boek uitzoeken. Misschien blijft ze dan ook in bed.

Mijn kind ‘mag’ er inderdaad niet uitkomen, maar heeft een fijne nachtlamp, en een mooie plank voor haar boeken, dagboekje en knuffels enzo. Ze gaat soms nog wat lezen na het voorlezen en vaak als ze niet kan slapen wat in haar boekje schrijven. 

Ze hoeft ook niet te slapen, als ze maar in haar bed blijft (anders komt ze om de 5 minuten uit bed geklauterd om bovenaan de trap te zeggen dat ze niet kan slapen en dat ze het écht geprobeerd heeft.) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.