Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

09-12-2011 om 20:52

7-jarigen spelen spel voor 18+

Vandaag ging Tangozoon (7) spelen bij een vriendje van dezelfde leeftijd. Vriendje speelt eigenlijk meestal bij ons omdat dat handiger uitkomt. Ze hebben tegelijk zwemles en vriendje is daarna bij zijn vader. Vader heeft op vrijdag diverse andere afspraken dus dan is het meestal handiger dat vriendje bij ons komt. Vind ik nooit een probleem. Tangozoon wilde echter al een tijd graag bij vriendje spelen. In het begin hield ik het een beetje af i.v.m. geruchten over deze vader (grof taalgebruik, schreeuwen e.d.). In de omgang met deze vader merkte ik hier echter niets van en omdat ik ook niet zomaar op geruchten af wil gaan, vond ik het vandaag prima dat Tangozoon meeging.
Achteraf heb ik behoorlijk spijt. Tangozoon kwam terug en vertelde dat ze alleen maar met een soort computer hadden gespeelt (playstation bleek later, maar Tangozoon kent dit niet goed, want wij hebben het hier niet). Het was ook niet zo'n leuk spelletje zei hij. Hij had het zelf niet gespeeld, alleen gekeken. Vriendje had gezegd dat het spel voor 18+ was en zo leek het me ook wel. Het was iets met auto's die tegen mensen botsten, mensen die uit rijdende auto's werden geduwd en schieten. Vader had het gewoon gezien, want was wat drinken gaan halen en toen hij dit bracht speelden ze het al.
Tangozoon had het niet leuk gevonden, het spel niet en ook niet dat ze de hele tijd dit gedaan hadden en niets anders. Tangozoon houdt toch al niet erg van computerspellen (playstation, Wii), hij denkt ook gauw dat hij het niet kan en gaat dan alleen kijken.
Ik heb hem gezegd dat ik het fijn vind dat hij dit verteld heeft, dat er op zo'n spelletje niet voor niets staat dat het voor 18+ is en dat kinderen zulke spelletjes niet moeten spelen. Ben heel rustig gebleven, maar ik zit er wel mee. Ik wil het wel met deze vader op gaan nemen, want ik vind dit echt niet kunnen. Aan de andere kant vraag ik me af of ik er iets mee bereik. Heb deze vader ook al eens gesproken toen vriendje steeds tegen Tangozoon zei dat Sinterklaas niet bestond. Daar deed hij ook niets mee.
Ik heb in ieder geval maar tegen Tangozoon gezegd dat vriendje voorlopig maar weer hier komt spelen. Vond Tangozoon overigens prima.
Hoe zouden jullie het aanpakken. Ik weet dat er eerder draadjes over zijn geweest, maar kon het zo gauw niet vinden en wilde het ook even van me afschrijven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook meegemaakt

Mijn zoon was wel iets ouder, 9 of 10. Spellen die hij best interessant vond en daarna nachten wakker gelegen.Vanaf een jaar of 10 merkte ik dat bij veel kinderen thuis spellen en films worden gekeken die zoon doodeng vindt.16+ en 18+ spellen worden blijkbaar heel normaal gevonden voor basisschoolkinderen. Aangezien dit soort dingen wel vaker konden gaan gebeuren, ook met films en met internet heb ik zoon uitgelegd dat hij dat het beste zelf aan kan geven.
Dat ik niet overal bij ben en dat hij zelf moet aangeven dat hij liever iets anders wil gaan doen. Dat hij niet hoeft te zeggen dat hij het eng vindt, want ja, dat staat "stom" tegenover het vriendje.
Echt idioot, zo`n spel voor 7 jarige kinderen. Dat zegt al genoeg als vader dat prima vindt.Ik wil die troep niet eens in huis, zolang ik het voor het zeggen heb.
Het is ook echt onnodig. Wij hebben ook een wii en er zijn zoveel leuke, spannende spellen die prima geschikt zijn voor jonge kinderen, ik begrijp zo`n aankoop echt niet.
Jongetje alleen nog bij jou spelen en er verder geen woorden meer aan vuil maken.

Tango

Tango

10-12-2011 om 11:31

Bang

Erg bang is Tangozoon er gelukkig niet van geweest. Wat dat betreft kan hij aardig wat hebben. Hij kijkt ook weleens een stukje Harry Potter mee met Tangodochter, ontkom je niet altijd aan.
Het was wat hem betreft vooral dat hij het niet leuk vond dat ze de hele tijd dat spel hadden gedaan en niets anders hadden gespeeld. Dat is hij thuis ook niet gewend. Hier mogen ze met vriendjes geen 2 uur achter de computer o.i.d. Ook zei hij vanmorgen dat hij het spel moeilijk vond (tja vind je het gek) en dat hij het wel 1 keer geprobeerd had. Hij vertelde ook dat je met de auto's mensen kon doodrijden. Bah, ik snap echt niet dat je je kind zoiets laat spelen.
P, wat jij zegt is wel erg makkelijk gedacht. Tangozoon zal heus nog weleens bij het vriendje willen spelen, als ze maar niet de hele tijd computerspellen doen. Dus ik denk dat ik toch even navraag ga doen bij die vader wat voor spel het nou was en zal zeggen dat ik het niet prettig vond dat ze dit gespeeld hebben.

Fianna

Fianna

10-12-2011 om 13:27

Niet al te zwaar aan tillen

Sowieso weet je niet zeker of het idd een 18+ spel geweest is. Mijn kinderen roepen ook wel eens dat iets een 18+ spel is terwijl het niet zo is. Om stoer te doen. En verder dat hij het niet leuk gehad heeft. Ach dat komt wel vaker voor met speelafspraakjes. Mijn punt is, dat hij het misschien ook niet leuk had gevonden als het een playstation spel was geweest voor 6+. Hoe had je dan gereageerd?
Wat gebeurt als je zoon zegt dat hij het niet leuk vinden wat ze spelen? Misschien moet je zoon de volgende keer duidelijk zeggen dat hij wat anders wil doen?

Margiz

Margiz

10-12-2011 om 16:13

Ik maak bij 9/10 jarigen niet anders mee

En ik vind het belachelijk. Allemaal moeten Call of Duty of andere 18+ spelen. 'hebben ze niks van hoor' zeggen de ouders. Nee, tuurlijk niet joh. Het zijn wel toevallig de meest agressieve luidruchtige jochies (geworden) van de klas.
Voor zeven jaar vind ik het helemaal stom. Gewoon zeggen: ik wil dat mijn kind geen games speelt voor boven de zeven

Mover

Mover

10-12-2011 om 19:52

Tango: klinkt als gta

Tango, als ik het zo lees, klinkt het als GTA - Grand Theft Auto. Is idd 18+. Omdat: het is schieten op alles wat rondloopt en rijdt, rijden over alles en iedereen heen. Veel lelijke woorden. Bloed, etc.
Hier probeer ik altijd de regel te hanteren dat je omstebeurt iets speelt wat de een, dan de ander leuk vindt. Dus nooit 2 uur iets doen wat een van de 2 niks vindt. Daar zou ik mijn kind in trainen.
Ik geloof niet dat je die ouders (vader in dit geval) kan overtuigen van het feit dat dit geen spel is voor leeftijd van je zoon.

Mover

Mover

10-12-2011 om 19:53

Tango dus.

Zie vorige bericht, excuses voor tikfout!

Annet

Annet

11-12-2011 om 09:29

Sinilind, het gaat om de poppetjes

Een ds spel als Avatar of Zelda is 7+. Er wordt in gevochten maar de vechters zijn stripfiguren.
In Ages of Empires wordt gevochten door herkenbare mensen (op een ds-scherm eerder minimensjes) en er gaan mensen dood. Daarom de norm 12+
Ik ben het helemaal met je eens dat Ages of Empires prima kan. Hier wordt het ook door een 9-jarige gespeeld. Over het algemeen houden wij wel de leeftijden aan.
Overigens zag ik laatst Ages of Empires op een computerscherm. En dan zie je het vechten een stuk realistischer worden.

Sinilind

Idd, Sinilind Age of Empires, een mooi strategie-spel waar geen enkel bloederig detail in te vinden is, is gemerkt als een 12+ spel. Volgens mij is dat vooral vanwege de moeilijkheidsgraad.
Dat is ook het verwarrende aan die leeftijdscategorieën van die spellen, bij sommige spellen slaat het nergens op. Om te beoordelen of een spel nu wel of niet geschikt is moet je het eigenlijk eerst zelf spelen.

Floortje Alexandra

Floortje Alexandra

11-12-2011 om 14:16

Zelfde probleem...

Zoon heeft hier ook helaas meerdere vriendjes waar hij speelt, vaak GTA (wat ECHT NIET geschikt is voor kinderen, ook de mindere versie niet, dan kun je koeienpoten eraf rijden!!!) maar ook vaak shooters met zombies. Mijn zoon vind het allemaal geweldig, maar speelt die dingen ook meteen na, met klachten op school als gevolg. En zo komen wij er WEER achter, dat ondanks gesprekken met de ouders, ons kind daar toch dat soort spellen speelt.

Dus nu is, helaas voor onze zoon, de maatregel, buiten spelen of bij ons (of met een vriendje waarvan we weten dat hij dat soort spellen ook niet mag spelen van zijn/ haar ouders)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.