Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dorle

dorle

15-02-2011 om 09:26

8 jarige over dun en dik

Mijn net 8 jarige is ineens erg bezig met dun zijn of dik zijn. En dan vooral wat anderen daar dan van vinden en dat er over geroddeld wordt. Ze is slank, maar is inmidddels onzeker geworden. Ze is bang dat anderen niet meer zien dat ze slank is als ze haar dikke gevoerde winterjas aan heeft?!
Ik wist niet dat dit op deze leeftijd al zo speelt. Ik maak me er een beetje zorgen over. Hoe reageren jullie op zoiets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dorle

dorle

15-02-2011 om 11:35

Pelle

Dat kan ik inderdaad wel eens doen BMI laten zien. Ik twijfel wel een beetje omdat ik het onderwerp dik en dun eigenlijk helemaal niet veel aandacht wil geven.
Ik denk dat het alles te maken heeft met zelfvertrouwen. En met het huidige beeld hoe je eruit "moet" zien. (Dunne barbies, tijdschriften enzo)
Misschien moet ik het de juf ook eens vertellen als het blijkbaar een hot item is in de klas.

Je eigen opvattingen

voor mij zou dit het moment zijn om met je kind je eigen opvattingen over dit thema te delen.
Hier vind ik het een nationale obsessie, begrijpelijk weliswaar maar niet van toepassing op ons. We eten gezond en we bewegen en verder krijg je de vorm die je ingegeven is door erfelijkheid van je voorouders.
Verder wijs ik dan op de gevaren van het verslaaf raken en het jojo-effect van dieten en hoe onnodig het is om zoveel tijd van je leven met zo'n obsessie bezig te zijn. Gewoon gezond eten en bewegen en je goed verzorgen, je kledingstijl ontwikkelen, je haren goed wassen. Een aangenaam mens zijn voor je zelf en voor de anderen.
Je eigen mening dan.

Lou

Lou

16-02-2011 om 12:17

Speelt hier ook

Mijn meisje van 9 maakt er ook een punt van, of ze niet te dik is en inderdaad vindt ze haar winterjas ook te dik. Bij gebrek aan weegschaal in huis heb ik nog geen BMI kunnen uitrekenen voor haar maar dat is wel een goed idee. Ik heb haar onzekerheid over haar omvang overigens wel serieus genomen. Bijvoorbeeld haar erop attent gemaakt dat ze een riem nodig heeft voor haar nieuwe spijkerbroek van de CoolCat, nou, hoe dik ben je dan helemaal? En heel duidelijk gemaakt dat ze gewoon NIET DIK is, dat diƫten een slecht plan is, zeker als je in de groei bent, en dat het wel belangrijk is om gezond te eten en goed te bewegen. Vaak verteld hoe mooi ze is. Wat ze ook echt is. Het gaat bij haar absoluut om onzekerheid, ze is gauw bang om uitgelachen te worden. Toen bedacht ze dat ze wilde "stoppen met chips eten" en daar ging ik wel mee akkoord Niet dat het veel zoden aan de dijk zet want ze at al haast geen chips, maar zo heeft ze zelf het idee dat ze iets gezonds doet wat toch geen dieet is "want dat mag niet van mama". Nou, prima.

Hier ook

Ben illegaal in deze rubriek, dochter is 12 en zit in de eerste van het VO. Daar is het nog erger dan het op de basisschool was. De 'populaire' meisjes staan met gym in hun luxe lingeriesetjes in de kleedkamer en knijpen in een niet-bestaand vetrolletje, onder het uitroepen van vreselijke klachten over hun afgrijselijke figuur. Vervolgens komen de meelopertjes eraan, die de populaire meisjes verzekeren dat zij absoluut niet dik zijn, moet je eens kijken hoe dik wij wel niet zijn! En zo gaat het door, tot iedereen z'n brood tussen de middag weggooit want er moet toch echt iets aan gebeuren. Ze noemen elkaar 'vette frikadel' of 'vette blubber'.
Dochter doet vijf uur in de week aan sport en is absoluut niet dik. Ze groeit op het moment heel hard en heeft voortdurend honger - zij gooit haar brood dus niet weg, want ze weet dat ze beter een stevige volkorenboterham met kipfilet kan eten dan helemaal niets en vervolgens chips of gevulde koek. Maar je moet wel stevig in je schoenen staan als de rest van de klas vol afgrijzen naar je kijkt!

JanetEE

JanetEE

16-02-2011 om 23:00

Te dik ...

Dochter (11) vindt zichzelf ook vaak te dik. Andere meisjes in haar klas zijn allemaal dunner vindt ze. Misschien is dit zo, meestal ga ik hier niet op in. Ze is namelijk gewoon niet te dik en vergelijken is zinloos. We bespreken af en toe wel wat wel en niet goed is voor je lichaam. Op fiets naar school ipv met de auto. Niet al teveel cola/frisdrank drinken, niet alleen maar broodjes nutella eten etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.