Faar24
06-06-2026 om 14:53
Advies kleuterverlenging.
Tijdens het vorige oudergesprek kwam naar voren dat mijn zoon (5 jaar, geboren in november) moeite had met letters en met hakken en plakken. Een woord zoals b-a-l kon hij bijvoorbeeld niet goed samenvoegen tot een woord en daarbij twijfelde hij vaak.
Sindsdien heeft hij wel vooruitgang geboekt. Hij herkent bijna alle letters (los van de q en p) en kan er ook veel benoemen. Daarnaast heeft hij nog moeite met het herkennen van bepaalde klanken. Volgens de leerkracht beheerst hij deze vaardigheden nog niet voldoende voor een soepele start in groep 3. Thuis zien wij echter dat hij de online oefeningen van groep 2 goed maakt en daar vaak weinig moeite mee lijkt te hebben.
Daarnaast wordt aangegeven dat hij sociaal-emotioneel nog wat kwetsbaar is. Hij is onzeker, komt niet goed voor zichzelf op en klapt vaak dicht als er iets gebeurt. Hij zit momenteel in een combinatiegroep 1/2 met in totaal 34 kinderen.
Alle andere herfstkinderen uit zijn groep gaan volgend schooljaar naar groep 3, behalve mijn zoon. Sinds een paar dagen komt hij verdrietig thuis omdat kinderen tegen hem zeggen dat hij niet naar groep 3 gaat. Afgelopen vrijdag is hij zelfs diep in zijn gezicht gekrabd door een ander kind. Toen wij vroegen wat er gebeurd was, zei hij eerst dat hij het niet wist. Uiteindelijk bleek dat hij bang was dat iemand boos zou worden als hij zou vertellen wat er gebeurd was. Pas na veel doorvragen vertelde hij welk kind het had gedaan. Hij had zelf niets gezegd tegen het kind of tegen de leerkracht.
De leerkracht geeft aan dat hij een zacht karakter heeft en graag lief gevonden wil worden. Daarom vindt school het verstandig om hem nog een jaar te laten kleuteren, zodat hij sterker en zelfverzekerder aan groep 3 kan beginnen.
Ik twijfel hier erg over. Ik vraag me af of een extra jaar kleuteren zijn onzekerheid daadwerkelijk zal oplossen, omdat ik denk dat dit ook deels bij zijn karakter hoort. Daarnaast maak ik me zorgen dat hij straks zonder zijn vriendjes achterblijft. Alle kinderen met wie hij nu speelt gaan naar groep 3, terwijl hij in groep 2 blijft. Ik ben bang dat hij zich daardoor eenzaam gaat voelen, minder uitdaging krijgt en misschien juist nog onzekerder wordt.
Aanstaande vrijdag hebben we opnieuw een gesprek met de leerkracht en de kwaliteitsmedewerker van school. Ik merk dat ik erg twijfel, mede omdat de leerkracht zijn standpunt al duidelijk heeft gemaakt.
Zijn er ouders die ervaring hebben met een vergelijkbare situatie? Hoe is dat bij jullie verlopen en hebben jullie achteraf de juiste keuze gemaakt?
Faar24
06-06-2026 om 17:25
Roos57 schreef op 06-06-2026 om 16:09:
En hoezo ziet de juf de diepe kras niet . En hoezo weten alle kinderen het al 🤔
Ik vond het ook vreemd dat ze dat niet gezien hadden.
dat komt omdat alle kinderen die naar groep 3 gaan alvast mochten gaan kijken/kennismaken.
Hierop werd hij dus uitgelachen.
Rekenenisleuktaalook
06-06-2026 om 17:30
Faar24 schreef op 06-06-2026 om 17:25:
[..]
Ik vond het ook vreemd dat ze dat niet gezien hadden.
dat komt omdat alle kinderen die naar groep 3 gaan alvast mochten gaan kijken/kennismaken.Hierop werd hij dus uitgelachen.
Dus de beslissing is nog niet genomen, maar hij mocht niet mee. Best raar. En dat uitlachen is ook heel gek natuurlijk. Daar had de leerkracht meteen op moeten ingrijpen.
De zomervakantie is nog vier, vijf of zes weken vanaf nu. Kijkmoment is best vroeg ingepland dan als er nog kinderen zijn waarover de beslissing nog niet rond is.
Miepjecody
06-06-2026 om 17:49
Maheiden schreef op 06-06-2026 om 15:30:
De auditieve analyse en synthese (op gehoor hakken en plakken) is wel een belangrijke leesvoorwaarde. Ik zou bijna durven zeggen, nog meer dan letterkennis. De letters worden in groep 3 wel geleerd. Vervolgens worden ze zingend aan elkaar geplakt tot woorden. Dit is de elementaire leestechniek. Lukt dit niet, is het erg lastig om tot lezen te komen.
Maar...het duurt nog 3 maanden tot zover is dus heel veel oefeningen doen bv. Welk woord zeg ik? Tttttttttaaaaaaakkkkkkkk, kind zegt tak. Kun je tussen alle activiteiten door doen met je kind.
Karaktereigenschappen veranderen niet door een jaar extra kleuteren.
Het kan zonder hakken en plakken. Mijn kinderen hebben dat nooit gedaan.
Rekenenisleuktaalook
06-06-2026 om 17:52
Miepjecody schreef op 06-06-2026 om 17:49:
[..]
Het kan zonder hakken en plakken. Mijn kinderen hebben dat nooit gedaan.
Ja leren lezen kan zonder hakken-plakken, maar spellen niet. En kleuters die niet horen dat bbb-aaaaa-lll bal is, hebben ook nog te weinig kennis van klanken om te leren lezen.
Renmuis
06-06-2026 om 17:53
Dit is een discussie die vaak gevoerd is hier. Ik zou even terugbladeren.
Jouw kind is zowel cognitief als sociaal-emotioneel nog niet helemaal leerrijp. Dan zou ik het wel weten en hem nog een jaartje gunnen. Over het algemeen hebben de kinderen die de oudste van de klas zijn een fijnere en makkelijkere schooltijd dan de kinderen die de jongste van de klas zijn. Je hebt gelijk dat het zijn zachtheid en liefheid niet gaat oplossen - en dat hoeft ook niet want dat zijn fijne eigenschappen. Maar hij gaat wel sterker en steviger staan als hij de mogelijkheid krijgt om in de voorhoede te lopen.
Ik vind het wel opvallend en zorgwekkend dat je kind gekrabd wordt en dat er nare opmerkingen gemaakt worden of gelachen wordt. Ik zou daar zeker over praten. Ik ken dat stigma niet vanuit mijn kleuterklassen (de jongsten zijn er helemaal niet mee bezig wie er wel of niet doorgaat, en vinden het hoogstens gezellig als iemand nog een jaartje blijft).
Vrijevlinder
06-06-2026 om 17:55
Ooit kreeg een kind van vriendin te horen dat haar kind te speels was. Hallo, ze was 5 jaar. Kinderen spelen.
Het ene kind is haantje de voorste, de ander het tegenovergestelde, en veel zitten er tussen. Nou en? En zou je kind veranderen of dit karakter.
Kan je iemand vragen die er neutraal in staat? Om zo verschillende meningen te horen.
MMcGonagall
06-06-2026 om 18:52
Rekenenisleuktaalook schreef op 06-06-2026 om 17:52:
[..]
Ja leren lezen kan zonder hakken-plakken, maar spellen niet. En kleuters die niet horen dat bbb-aaaaa-lll bal is, hebben ook nog te weinig kennis van klanken om te leren lezen.
Natuurlijk wel.
Mijn oudste kon eerder spellen dan hakken en plakken. Ze heeft ook zo’n leuke gehad aan getallenlijnen. Dan had ze allang 32-14 gedaan, maar was een kwartier aan het klooien om dat in een getallenlijn te krijgen. Nogal de omgekeerde wereld zeg maar.
PhilDunphy
06-06-2026 om 18:52
Faar24 schreef op 06-06-2026 om 15:20:
[..]
Ik heb een abonnement genomen op squla. Daar oefent hij schoolvakken van groep 2 en 3. De oefeningen zoals leren lezen en rekenen maakt hij goed. Hij heeft geen moeite met tellen en herkent alle cijfers. Enige valkuil is hakken en plakken.
Mijn dochter (herfstkind) kon dat ook niet, men wilde haar er op laten zitten, maar daar stond ik niet achter. Tot aan de laatste dag van de vakantie was het voor haar abracadabra hoe je losse klanken samen kan verklanken. Twee weken verder in groep 3 en ze beheerste het. Eind groep 3 las ze op E4 niveau. Ik denk nog altijd dat kleuterverlenging waardeloos zou zijn geweest voor haar, omdat ze op heel veel vlakken echt toe was aan meer uitdaging. Ik ben blij dat school mij geloofde toen ik mijn inschatting toelichtte.