Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

25-02-2010 om 22:44

Afbuigende groeicurve

De groeicurve van ons zoontje van 4 jaar buigt zoveel af dat hij nu doorverwezen wordt naar de kinderarts. Wie heeft dit ook meegemaakt en kan iets meer vertellen over de onderzoeken?

groetjes Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
KGO

KGO

25-02-2010 om 23:16

Kinderarts

Beste Jacobien,
Ik kan je alleen vertellen hoe het bij ons is gegaan. M'n zoontje boog niet echt af, maar was/is wel heel erg klein (SDS rond de -2.7).
Bij de kinderarts werd er een anamnese afgenomen; verder moest ik allerlei vragen beantwoorden. Volgens mij checken ze dan of er iets afwijkend aan de hand is in de familie of zichtbaar bij je kind (bijv. genetisch, dysmorfe kenmerken, nierproblemen etc).
Ook werd er bij m'n zoontje bloed afgenomen, hier werd o.a. de Igf factor bij bepaald. Dat is een soort indicatie of er voldoende groeihormoon wordt aangemaakt. Ook moest er een botfoto van z'n hand gemaakt worden. Daaraan kunnen ze zien in hoeverre er sprake is van groeiachterstand. Bij mijn zoontje was er volgens de foto sprake van een achterstand van ruim een jaar.
Verder was z'n Igf factor te laag. Omdat dat een momentopname is heeft hij daarna nog twee grotere onderzoeken gehad naar het groeihormoon (stimulatie van groeihormoon en vervolgens elk half uur waarden meten in z'n bloed). Maar dat was pas in tweede instantie.
BIj mijn zoontje is er eigenlijk niets uitgekomen. Hij heeft een dipje gehad rond drie jaar, en nu groeit hij wel door op zijn lijn; nog steeds erg klein. Elk half jaar gaan we naar de kinderarts voor een controle en meting.

Meer kun je ook lezen op:
http://www.tno.nl/downloads/PZSCGroeimonitorVoorstel-kleine-lengte.pdf

groetjes,
Karin

Miep

Miep

27-02-2010 om 18:08

Hier ook

Tot twee keer toe een afbuigende groeicurve. Bovendien komt zijn lengte (-1 tot -2 SD) niet overeen met wat verwacht kan worden op grond van lengte ouders.

Kinderarts heeft op 6.5 jaar gekeken, beetje zoals KGO zegt. Algemeen onderzoek (voor het kind niet belastend, beetje huppelen, vragen beantwoorden etc), rontgenfoto van hand (zijn botleeftijd was ook ruim een jaar achter) en bloed prikken. Maar liefst 5 buisjes, en een paar weken later nog eens 3. Dat vond hij wel heel erg.... Maar ja, je wilt toch weten hoe of wat?!

Ook bij ons heeft het bloedonderzoek niets afwijkends opgeleverd. Zoon is verder ook gezond, dus we kijken het aan. Over een half jaartje weer meten.

Laat je nog even weten hoe het bij jullie is gegaan?

Jacobien

Jacobien

02-03-2010 om 08:43

Dank voor reactie

Eind deze maand hebben we een afspraak bij de kinderarts. Ik laat weten hoe dat verloopt.

groetjes Jacobien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.