Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
winter

winter

17-12-2011 om 16:51

Afreageren

Hallo allemaal,
Zoon van 7 jaar heeft vaak (bijna elke dag) een moment met een slecht humeur. Vaak begint het als ik ergens née op zeg of als iets niet lukt zoals hij wil.
Waar ik nu meezit is dat zoiets meestal escaleert en hij zich op mij afreageert. Daarna komt de aap uit de mouw en heeft ie bijv op school straf gehad of iets anders meegemaakt wat hem dwarszit.

Wat ik hem zou willen leren is zijn frustratie niet op mij te richten, ik vind het niet juist. Wil ook niet dat hij later zijn frustratie op anderen richt.

Ik probeer dit uit te leggen maar vraag me af of hij hier te jong voor is of niet? Vraag ik teveel van hem?
Verder probeer ik hem alternatief te bieden zoals slaan op een kussen maar dat werkt niet echt.

Heeft iemand tips of inspirerende inzichten?

Winter

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk te beoordelen

..je beschrijft de graad van escalatie niet.

Ik heb wel de laatste tijd het idee dat veel ouders, ik zelf incluis, er te dicht bovenop zitten bij dit soort emotionele dingen. Kinderen kunnen ook boos zijn of gefrustreerd zijn of hun dag niet hebben. Volwassenen hebben veeeeel meer mogelijkheden om dat af te reageren, die doen dat echt niet volgens het boekje! Die pakken een glas wijn, doen naar tegen hun partner, laten de afwas staan, eten te veel, roken, gaan te laat naar bed, doen onaardig tegen de kat.... en niemand die er wat van zegt!

Ik snap wel dat je wilt dat hij zijn woede in de goede richting afreageert, maar ik zou er dus bij bedenken dat hij veel minder mogelijkheden heeft dan een volwassene. Ik vind je moeder wel een voor de hand liggend object in zo'n geval. Hartstikke aardig hoeven ze van mij ook niet altijd te zijn tegen mij, maar ik trek wel een grens, en dat is mijn slaan of aanraken of dreigen daarmee. Dat mag niet.

Fiorucci

Fiorucci

17-12-2011 om 18:17

Nou...

Kinderen reageren zich vaak af op diegene bij wie ze zich het veiligste voelen. In die zin is het dus een compliment..) Mijn zoon had een boksbal, en dat hielp gelukkig wel.

dc

dc

17-12-2011 om 18:35

Ik ben er te jong voor

Ik reageer me elke dag wel een keertje af op mijn man

Ik denk dat je dit soort dingen juist wel hoort te kunnen doen met de mensen waar je van houdt en vertrouwd. Zolang ze maar niet gaan schelden ofzo.

winter

winter

17-12-2011 om 18:45

hallo

bedankt voor jullie reacties.
ik heb er gemengde gevoelens over.
ik ben het ermee eens dat je je wel 'ergens' moet kunnen afreageren. en ook bij de mensen bij wie je je veilig voelt.

maar het is gewoon zo vaak, en ik heb er soms ook echt wel genoeg van. mijn zoon gaat huilen, schreeuwen, tegen stoelen (in de auto) duwen heel hard (we zijn dan op weg van school naar de crèche om zijn broertje op te halen).

en dit gebeurd dan 4 van de 5 keer in de week. ook thuis gaat het soms dan nog heel lang door (lang vind ik dan anderhalf uur). ik weet gewoon niet meer hoe ik erop moet reageren. soms word ik boos, soms ga ik in discussie, soms negeer ik het, ik probeer het te benoemen, soms stel ik voor om hem af te leiden, soms zijn frustratie te uiten op een kussen, tegen een boom schoppen of te schreeuwen maar dat wil hij dan allemaal niet.
soms probeer ik er met hem over te praten op een rustig moment.

maar het is lastig vind ik. het is ook onderdeel van zijn karakter en temperament.

hoe gaan jullie ermee om dan? als er ruimte voor zou moeten zijn, hoe dan?

zijn kleine broertje komt vaak heel vrolijk uit de crèche maar zijn goede humeur duurt dan niet lang meer als zijn grotere broer weer zo'n bui heeft.
dat vind ik dan ook zo jammer steeds.

pfff en ook heel vermoeiend, is het de leeftijd? een fase? maar belangrijker, hoe geef ik hier de ruimte voor op een goede manier?

winter

Jorianne

Jorianne

17-12-2011 om 19:18

Honger?

Hoi Winter, ik herken een beetje van wat je schrijft, al wordt mijn zoon na schooltijd niet sneller boos, maar futloos en negatief. En omdat je het over na schooltijd hebt (op weg naar de creche) leg ik je toch maar even onze gevonden oplossing voor: eten! Mijn zoon heeft echt een energiedip en moet een broodje/krentebol/banaan eten en even geen geklets aan zijn hoofd, dan gaan de scherpste randjes er snel af.

Het zal voor jou vast niet de hele oplossing zijn, maar misschien scheelt het iets. Succes in elk geval!

Jorianne

dc

dc

17-12-2011 om 21:12

Inderdaad ja

Mijn zoon eet na school een hele maaltijd weg (ik geef hem tegenwoordig een paar boterhammen voor z'n fruithapje en snack...) om vervolgens bij het eten weer goed te eten.

Tot die tijd is hij niet te genieten. Vaak helpt het eten dus goed, en soms heeft hij het nodig om even wat alleen te doen, zonder z'n broertje, en ik zorg ervoor dat hij die ruimte heeft. Ga ik even spelletje doen met broertje, zodat hij lekker op z'n kamer alleen kan spelen.

Na school probeer ik meestal trouwens te lopen (naar school trouwens ook), en dat is ook een stuk minder gestressd als met de auto. Kan hij stukken rennen... Is dat bij jullie geen mogelijkheid?

Rafelkap

Rafelkap

18-12-2011 om 09:41

Vermoeidheid

Net toevallig ook nu zo'n gezellige bui, hier is het toch wel vaak vermoeidheid. Meneer was ook wel vroeg gaan spelen. Hij krijgt dus vanavond een wekker op z'n kamer, zodat hij weet wanneer hij eruit mag (of hij dat doet is een tweede, maar ik leg erbij uit dat dat moet omdat hij dan niet zo'n bui krijgt, wat hij zelf ook vervelend vindt) En in deze decembermaand zijn kinderen vaak moe, onrustig, er heersen griepjes etc., dus lastige buien zijn ook wel aan het jaargetijde gerelateerd.

judiths mama

judiths mama

18-12-2011 om 10:35

Herkenning

Hier heeft het ook te maken met vermoeidheid. Toe aan vakantie. En waar ze bij mij vaak het meeste behoefte aan hebben is een hele dikke knuffel. Ligt er aan wat de oorzaak is hoor, maar soms lopen ze gewoon een beetje te mopperen om het mopperen en als je dan verkeerd reageert gaat het van kwaad tot erger. Even dreigen met een flinke kietelaanval wil de mondhoeken nog wel eens omhoog doen bewegen... En dan ook uitvoeren natuurlijk als ze (expres) nog even doorgaan.

Succes, Saskia

Tineke

Tineke

18-12-2011 om 12:08

Andere planning?

Je zoon is moe, chagrijnig als hij uit school komt. Hij moet dan ook nog eens mee om zijn kleine broertje op te halen. Bij zo'n creche is het vaak druk, en jij hebt waarschijnlijk vooral aandacht voor de jongste, gesprekje met leidsters, etc. Je oudste ontploft steeds meer.
Kun je je oudste niet eerst thuisbrengen? Vervolgens laven (eten en drinken) en rustig voor de tv planten? Daarna pas je jongste ophalen?
Oudste krijgt zo tijd om tot zichzelf te komen.

Karmijn

Karmijn

18-12-2011 om 12:46

Precies

Je zoon heeft tijd nodig om de emoties, die hij op school onderdrukt heeft, te verwerken. Als je dat oppot, komt er alleen maar narigheid van. Ten minste, hier werkt dat wel zo, bij alle kinderen.
Dus.. voor mijn kinderen is het heel belangrijk dat ze uit school krijgen wat ze nodig hebben. Voor de een is dat een kop thee en wat zoetigheid, de ander moet haar verhaal doen en al het gal spuwen. Die heeft dan geen uitleg, geen advies, geen rationalisatie nodig, maar vooral heel veel begrip. 'Ach kind, wat rot voor je? Zei hij dat? Tssss, tis toch wat?' En zorgenzoon heeft vooral behoefte aan rust en een of ander suf tv-programma. Lang leve discovery.

Marie

Marie

18-12-2011 om 17:02

Decemberstress en honger

Hallo
Ook ik denk aan een suikerdip en dan combinatie met decemberstress.
Waarom haal je trouwens gelijk uit school (15.15 uur?) jongste uit de creche? Ga inderdaad eerst even rustig naar huis, zodat oudste even exclusieve aandacht heeft met wat eten en drinken en haal dan jongste op.
En wellicht is oudste straks zelfstandig genoeg om even alleen thuis te blijven als jongste gehaald moet worden? Scheelt ook een hoop gedoe en kan oudste even tot rust komen.
Succes

winter

winter

18-12-2011 om 17:11

Proberen

Ik ga het eens proberen met eten. School gaat om 4 pas uit dus eerst naar huis en dan weer weg is ook niet zo zen maar ik ga het eens proberen en wie weet.
December is ook chaotisch inderdaad- ik ga gewoon maar het beste ervan hopen ..

Bedankt in elk geval!!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

18-12-2011 om 19:28

Laat

Om 16.00 u. is best laat voor een school om uit te gaan. Honger zou dan zeker mee kunnen spelen. Ik neem niet aan dat ze 's middags op school nog iets eten, of wel? Je kunt in de auto iets voor hem meenemen om te eten: bakje fruit, verpakte koek, boterham o.i.d.
Verder hem zijn verhaal laten doen, zijn gevoel een beetje bevestigen, maar vooral niet teveel aandacht aan zijn boze gedrag geven.
Misschien ook eens met hem bespreken (op een ander moment). Hoe het komt dat hij dan zo is en wat jij dan het beste kan doen. Wie weet heeft hij zelf wel een heel goed antwoord.

winter

winter

18-12-2011 om 21:43

Thx

Bedankt tango, 4 uur is ook laat vind ik . Alles wat daarna nog moet gebeuren is dan snel teveel, ook voor mij na een dag (ok tot 4 maar) werk. Creche-ritje dus en soms nog postkantoor of supermarkt, maar voor spelen is dan niet echt veel tijd meer, zwemles pas om 18uur etc dus als ik het zelf zo lees -
Maargoed ook wel geruststellend om te lezen wat jullie ervaringen zijn incl bijbehorende tips!

Ik heb al afgesproken dat ik voortaan meteen eten heb voor hem.. Dat vond ie goed, maar ik zal ook nog eens vragen of hij zelf nog een idee heeft! Wie weet!

Winter

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-12-2011 om 22:29

Rust

Na school in de auto naar de creche om broertje op te halen en dan ook nog mee boodschappen doen... daar zou ik ook flink chagrijnig van worden!
Ik zou in elk geval proberen om na de creche gewoon naar huis te gaan om even bij te komen, of zelfs in de auto al met wat te eten/drinken en een luisterboekje ofzo. Even lekker relaxen.

dc

dc

18-12-2011 om 23:01

Wat ik zou doen

Is hem een nintendo ds cadeau doen, en hem lekker in de auto laten met dat ding (en telefoon) bij het ophalen bij de creche en de boodschappen. Met een snack en warme deken over hem heen.

Aantrekkelijk, dc

Als je het zo beschrijft, wil ik dat ook wel
Mijn oudste van 5 blijft vaak even thuis terwijl ik broertje opgaal. Dan zit ie meestal te knutselen als ik terugkom.
Dat is zijn chill moment..

Ook nog zwemmen om 18u lijkt me best heftig na een lange school/werkdag!
app-sent

ayla

ayla

19-12-2011 om 08:57

Wij

ik heb twee kinderen die beide kunnen exploderen na school, de jongste vanwege de honger, de oudste vanwege de drukte van de hele dag.
Ik haal ze altijd met de auto op, voor de jongste heb ik dan al wat te eten bij me, dat scheelt al heel veel. na 1 of 2 sneeen brood is hij meestal weer opgeknapt.
de oudste moet ook kalmeren en bij haar werkt het beste rust en muziek, ze is verzot op glee muziek en dat gaat dan op. ik zie haar dan al tot rust komen. Niets zeggen tegen haar maar gewoon laten luisteren. Thuis een appel en een koek. Meestal is ze dan na een half uurtje weer opgeknapt

dc

dc

20-12-2011 om 23:00

Toch fijn

Eigenlijk is het best fijn dat ze zich zo lekker kunnen laten gaan bij ons. Geen masker meer, gewoon zichzelf!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.