Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
clemence

clemence

04-11-2010 om 16:09

Afspreken groep 8

Dochter zit in groep 8. Tot groep 8 sprak ze eigenlijk vrij geregeld af, een keer of 3 in de week. Nu lukt het afspreken haar eigenlijk niet meer. Ze is steeds te laat met vragen of men kan niet. Ze heeft de laatste 3 weken niet meer afgesproken, dat wil zeggen dat zij wel wil maar het lukt niet.
Ook met haar beste vriendin lukt het niet (moet aan werkstuk werken, kan net even niet etc). Dochter zegt dat de meiden in de pauze vaak willen kletsen en zij is liever bezig met een spel of zo. Dus 1 pauze staat ze bij de meiden en de andere pauze doet ze met de jongens mee. Ik heb het wat aangezien en gehoopt dat het wel goed gaat komen maar dat lijkt niet te gebeuren.
Herkennen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

04-11-2010 om 19:28

Op een of andere manier is groep acht 'anders'. Er vormen zich meer kliekjes, ook vaak 1 op 1 (soort 'beste vriendinnen'), kinderen worden zich bewust van de aankomende middelbare school, gaan zich onderscheiden, gaan puberen, hebben meer huiswerk en natuurlijk hun gebruikelijke sport. Ja, ook hier minder afspraakjes na school.
Je kunt er op zich niets aan doen. Afwachten.
Gr. Bibi

Polly Shearman

Polly Shearman

04-11-2010 om 19:48

Sorry

Maar ik vind dit klinken als een overbezorgde reaktie,
"Ik heb het wat aangezien en gehoopt dat het wel goed gaat komen maar dat lijkt niet te gebeuren"

Je kind uit groep 8 heeft 3 weken niet afgesproken?? en jij maakt je gelijk zorgen??
pffff sorry hoor, maak je geen zorgen!
Mijn zoon zit ook in groep 8 en ik heb geen idee wat hij in de pauze doet, daar hou ik me ook echt niet mee bezig. Laat ze het lekker zelf uitzoeken! over een jaartje zitten ze op het VO dan ga je je daar toch ook niet mee bemoeien of ze nou wel of niet afspreken?
groet, polly

clemence

clemence

04-11-2010 om 22:52

Nou,nou

Ik kan me voorstellen, Polly, dat je op basis van de summiere informatie je conclusies trekt. Mag wel wat subtieler gebracht worden )
Ze heeft al 3 weken helemaal niet meer afgesproken, daarvoor eens in de 2 weken. Voor iemand die altijd zo'n 3 a 4 keer per week afsprak, vind ik dat een rigoreuze verandering. Ze heeft wel vaker gehad dat het wat minder was maar nooit zo lang en zo rigoreus.
Ik vroeg mij dus af of dat normaal was/werd in groep 8. Van nagenoeg altijd afspreken naar bijna helemaal niet meer. Mijn dochter lijkt namelijk nog in de speelfase te zitten (is ook het jongste meisje van de klas) en de anderen zitten wat meer in de makeup-fase, kleding etc. Dochter valt dat zelf op, ze heeft het erover dat ze het zo jammer vindt dat haar vriendinnen in de pauze alleen nog willen kletsen en dat zij nog wel wil spelen en dat ze daar op deze manier een balans in geprobeerd heeft te vinden maar dat ze eigenlijk liever met de meiden speelt, niet alleen maar kletst. Niks overbezorgde moeder die alles van dochter wil weten, mijn dochter vertelt gelukkig (nog wel) wat haar dwars zit.
Bibi63, ik ben blij dat je het herkend!

Bontje

Bontje

04-11-2010 om 23:21

Hou het in de gaten

Ik vind het antwoord dat je dochter geeft eigenlijk zorgwekkender dan het feit dat ze niet meer afspreekt.

Ik zou het nog even aanzien en dan naar de juf stappen.

Gevoelsmatig zeg ik dat het er de schijn van heeft dat ze buiten de boot aan het vallen is. En dat begint vaak heel subtiel met niet meer gevraagd worden etc.

Bij onze oudste is dit eind groep 5 langzaamaan begonnen en nooit meer helemaal goed gekomen. En het heeft hem echt een knauw gegeven. Juf kan er in ieder geval voor zorgen dat ze er in de pauze niet verloren bij loopt en dat ze in de klas op een strategische plek zit.

Yura

Yura

05-11-2010 om 11:13

Herken het wel

Ook een dochter in groep 8, ook jong net 11 geworden, daarbij ziet ze er ook nog uit als een 5e of 6e groeper qua lengte en vormen. Iedereen heeft een soort van bff ofzo en zij niet. Ze blijft dus een beetje over ofzo. Op zich is ze wel een soort van populair in de klas, komt op veel feestjes, maar afspreken lukt vaak niet omdat dat blijkbaar bij meisjes 1 op 1 moet gebeuren. Zoon is een jaar ouder en die viel van de week gewoon met 6 bruggers binnen. Dochter gaat gelukkig ook veel met de jongens om, die zijn op deze leeftijd nog wat kinderlijker en zij zit op voetbal dus dat scheelt.

Herken het ook

Toen mijn dochter in groep 8 zat sprak ze ook bijna niet meer af, terwijl ze dat voorheen bijna dagelijks deed. Ze wilde wel, maar vond weinig aansluiting, ook niet bij (voorheen) beste vriendin. Nu zit ze in de de 2e van het VO, en is het helemaal goed gekomen. Ze had ook echt zin om nieuwe vrienden te maken toen ze naar het VO ging, en was wel een beetje klaar met haar oude klas.

Dus ja, leuk is het niet, ik heb me in die tijd ook wel zorgen gemaakt. Maar wat ik wil zeggen: probeer het een beetje los te laten, waarschijnlijk is het volgend jaar allemaal anders...

clemence

clemence

06-11-2010 om 17:26

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij te horen dat dit vaker voorkomt in groep 8. Toevallig was het een andere moeder ook opgevallen maar dan met haar dochter. Ik kan me ook wel voorstellen dat de kinderen toe zijn aan een nieuwe stap en al een beetje afscheid nemen van het oude. Ik had alleen gedacht dat dat wat later in het jaar zou komen, na de cito of zo. En ik bedacht me dat ze op andere manieren contact hebben: hyves etc. Ik heb wel gevoel dat dit meer een meidending is.

-=- Lisa -=-

-=- Lisa -=-

09-11-2010 om 11:39

Ja herkenbaar.

Hoi,

Gewoon laten gaan, het is een fase die voorbij gaat.
Kinderen regelen het zelf, als je er zelf als ouder te veel mee gaat bemoeien gaat het helemaal niet werken.

Als het kind daarover zelf wat kwijt wil komt het vanzelf en dan kun je raad geven, NIET STUREN !

Maar vaak is het een stadium / groeifase waain kinderen opnieuw gaan orienteren en andere interesses krijgen, het kan dan voorkomen dat het soms even niet klikt of aansluiting vind met anderen.

Niet al te druk om maken, gewoon observeren. (reactief opstellen).

L.

JanetEE

JanetEE

10-11-2010 om 04:06

Geen peil op te trekken ..

Af en toe spreekt dochterlief (nu groep 7) wekelijks af met iemand uit de klas. De laatste tijd zelfs op andere dagen dan woensdag. Dan weer periodes niet. Vindt het soms moeilijk te beoordelen. Dochter heeft er zelf ook niet altijd behoefte aan om met iemand te spelen. Vind het inderdaad ook leuk om dingen zelf te doen en heeft ook niet altijd tijd als iemand haar vraagt. (Moet inderdaad ook zorgen dat ze haar typles, haar pianoles en haar werkjes van school wel af heeft). Vind het zelf wel fijn dat er hier in de buurt na school ook veel buiten gespeeld zonder afspraken vooraf (meiden tussen de 8 en 13 jaar van verschillende klassen en scholen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.