Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Afspreken in AZC

Mijn dochter gaat naar de basisschool en is dikke vriendinnen met een meisje uit haar klas. Ze spreken regelmatig af bij ons thuis, maar ze willen ook zo graag eens bij dat meisje afspreken. Het meisje woont in het AZC even verderop. 
Nu weet ik niet of dit voor mijn dochter veilig is met alle verhalen die rondgaan over het ACZ in Nederland.
Mijn vraag: Zouden jullie je kinderen laten spelen bij vriendjes in het AZC? En waarom wel of niet? 

Ik zou dan eerst zelf willen zien hoe het daar is en dus meegaan. Of het vriendinnetje uitnodigen bij ons thuis.

Zoon speelt ook met de kinderen van statushouders die hier in een opvang zitten, hij gaat ook daar naar toe en neemt die jong ook hier mee naar toe. Ik heb zelf ook vrienden die in een azc hebben gewoond. 

Ik zou de eerste keer denk ik kind wel afzetten zodat ik weet wat het is, maar verder geen bezwaar. Ouders van andere kinderen 'screen' je ook niet van tevoren.

Ik zou eerst die ouders willen ontmoeten. Maar dat geldt ook als mijn dochter met een meisje af zou spreken die in een villawijk zou wonen. Er kunnen overal erge dingen gebeuren. Elk kind kan een alcoholistische vader hebben die dronken op de bank ligt of een gekke buurvrouw die moord en brand schreeuwt als er een bal in haar tuin komt. 

Ik zou het ook laten gebeuren. Het kan zijn dat je kind het massaal en overweldigend vind en de volgende keer liever thuis gaat spelen, maar dan is het evengoed een mooie ervaring. Ik denk niet dat het er onveiliger is dan bij andere kinderen. Daar ken je de situatie ook niet. Genoeg kinderen die thuis worden mishandeld/misbruikt/verwaarloosd en hoe veilig is dat dan?

of je gaat een keer als je kind op school is vragen bij het AZC hoe kinderen daar worden opgevangen na schooltijd. Ik weet niet of er een recreatieruimte is of dat ze bij de ouders o de kamer speelt.

bij de opvanglocatie in ons dorp zou ik dit helemaal prima vinden. 
Bij twijfel inderdaad zelf even mee. Mijn beide kinderen hebben wel eens ergens afgesproken waar ze na 1 keer niet meer terugwilden, bij de een omdat er binnen gerookt werd, de ander omdat de kinderen maar steeds buiten moesten spelen in het speeltuintje in de straat en geen drinken kregen na schooltijd. Ze nodigen die kinderen nu vooral thuis uit. 1 kind wil alleen bij een bepaalde vriend spelen als die bij moeder is. Mijn kind vindt de vader een beetje eng. Hij is heel groot en breed, voor zover ik zie wel erg aardig. 
Ik laat dit allemaal maar gebeuren en hun eigen conclusies trekken. Ik vind bv roken van ouders echt een heel goede reden om niet meer af te willen spreken.  

In jouw geval zou ik even mee naar binnen gaan en nav wat je ziet een ophaaltijd afspreken. Soms is een uurtjev of 1,5 wel genoeg...

Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 07:43:

Ik zou eerst die ouders willen ontmoeten. Maar dat geldt ook als mijn dochter met een meisje af zou spreken die in een villawijk zou wonen. Er kunnen overal erge dingen gebeuren. Elk kind kan een alcoholistische vader hebben die dronken op de bank ligt of een gekke buurvrouw die moord en brand schreeuwt als er een bal in haar tuin komt.

Rosemary, maar die ouders hebben jou toch ook niet eerder ontmoet? Of MartineMeijer1980. 

Mijn dochter had ook een vriendinnetje die in het AZC woonde. Ons gezin en haar gezin zijn goede vrienden geworden. De kans is groot dat je als ouder zijnde hartelijk onthaald wordt door de familie. De meeste mensen zijn blij als ze contact kunnen maken met andere mensen. Dat is dan ook de reden dat ik de eerste keer mee zou gaan. 

tsjor schreef op 06-12-2025 om 08:46:

[..]

Rosemary, maar die ouders hebben jou toch ook niet eerder ontmoet? Of MartineMeijer1980.

Mijn dochter had ook een vriendinnetje die in het AZC woonde. Ons gezin en haar gezin zijn goede vrienden geworden. De kans is groot dat je als ouder zijnde hartelijk onthaald wordt door de familie. De meeste mensen zijn blij als ze contact kunnen maken met andere mensen. Dat is dan ook de reden dat ik de eerste keer mee zou gaan.

Voor sommige ouders maakt het niet uit of ze de ouders van de vriendjes van hun kinderen hebben ontmoet. Voor mij wel. Dus als ik de ouder in kwestie niet ken zet ik zelf de eerste stap. 

Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 07:43:

Ik zou eerst die ouders willen ontmoeten. 

Maar als je het kind regelmatig bij jou thuis komt om te spelen, dan ken je die ouders toch al? Dat je dat kind meeneemt na school heb je dan toch met de ouder(s) afgesproken en iemand komt het kind ook weer halen, neem ik aan?

Hiwr zou het van het azc afgangen. We hebben een azc in de buurt waar nooit iets loos is en waar veel gezinnen zitten: prima. Maar er was ook een azc in de buurt (hebben ze toen ook gesloten en heropend voor opvang Oekraïense mensen) met voornamelijk jonge alleenstaande mannen waar heel vaak politie heen moest etc. Daar zou mijn kind niet mogen gaan spelen. 

Poison schreef op 06-12-2025 om 09:19:

Hiwr zou het van het azc afgangen. We hebben een azc in de buurt waar nooit iets loos is en waar veel gezinnen zitten: prima. Maar er was ook een azc in de buurt (hebben ze toen ook gesloten en heropend voor opvang Oekraïense mensen) met voornamelijk jonge alleenstaande mannen waar heel vaak politie heen moest etc. Daar zou mijn kind niet mogen gaan spelen.

De kans is ook klein dat die jonge alleenstaande mannen kinderen hebben. 

tsjor schreef op 06-12-2025 om 09:43:

[..]

Nee maar als dat de helft van de populatie is en de rest zijn gezinnen, en toch is er vaak gedoe en politie, dan zou ik er wel nog een keer extra over nadenken.

Ik neem aan dat kinderen in azc wel vaker vriendjes meenemen om af te spreken. Dat is immers waar ze wonen. De eerste keer even meegaan kan best, zodat je ook weet waar je je kind weer kan ophalen. 

tsjor schreef op 06-12-2025 om 09:43:

[..]

Je snapt neem ik aan wel dat dat dus niet de enige populatie is en ik ze dus daarom noem in dit topic vanuit mijn eigen ervaring en de overweging die ik dus maak (ben zelf werkzaam in oa azc’s). Maar de doelgroep in het azc en de hoeveelheid incidenten zouden voor mij dus wel verschil maken of ik mijn jonge kind er zou laten spelen. Maar misschien is dat wel mijn vertekende beeld door mijn werk. 

Het kan zeker afhangen van het AZC. Mijn ervaringen zijn positief, maar dat AZC herbergde vanaf het begin al families met kinderen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.