Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Afspreken thuis is een drama

Mijn dochter zit sinds een jaar op school. Ze is bijna 5. Het gaat eigenlijk heel goed. Ze gaat graag naar school en ook de juffrouw is heel tevreden over haar.
Nu spreekt ze graag af. Op woensdagmiddag mag dat van mij ook.
Als er echter een kindje komt spelen is het een drama. Ze is dwars, negeert het betreffende kindje als die niet wil doen wat zij wil, gaat lopen jengelen etc. Als ze bij een ander kindje gaat spelen (maar dat wil ze bijna niet) dan gaat het hardstikke goed.
Ik herken haar bijna niet als er een kindje thuis komt spelen. Alsof ik ineens een ander kind heb.

Hoe los ik dit op? Ik heb de speelafspraakjes qua tijd al ingekort (maximaal 1,5 uur), maar dat is niet echt een oplossing. Voorlopig maar geen afspraakjes meer en wachten tot het weer zomer is (het is een echt buitenspeel kindje).

Tips?

Juul

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
May

May

24-01-2010 om 12:02

Het wordt vanzelf beter

Hier was het precies zo.. Zoon is nu 5,5 en het gaat steeds beter. Hij leert delen en laatst zei hij zowaar toen hier iemand speelde, zij is toch een gast, dan mag zij zeggen wat we gaan doen.. Eerst was het constant ruzie en ook dat gaat steeds beter.. Wat hier nog weleens hielp was de kinderen even mee nemen naar buiten of naar de winkels, gewoon even wat gaan doen...

Wennen

Sluit me aan bij May. Gaat vanzelf beter, althans hier. Zoon (nu ruim 6) was vreselijk als er een vriendje kwam spelen, zo erg dat ik het een tijdje niet gedaan heb. Hij werd zo druk en onhandelbaar dat het hele huis op zijn kop stond en hij de rest van de dag/avond onhandelbaar was.
Nu gaat het best goed, ik hoef me er zelden mee te bemoeien en hij raakt er niet meer zo van slag.
Het was kennelijk iets waar hij erg aan moest wennen.

Overigens, waarom wachten tot het zomer is voordat je dochter weer kan buiten spelen? Mijn kinderen spelen nu ook veel buiten.

amk

amk

24-01-2010 om 20:24

Heel herkenbaar

ik noem het territoriumdrang.
Ze moeten er echt aan wennen dat een ander ook met hun speelgoed speelt. En dat die ander ook wel eens iets anders wil.

Dochterlief heeft een heel lief meegaand vriendje al vanaf haar geboorte, een zeer volgzaam typ.
Haar vriendinnetje van school is wat meer met een eigen wil, net als dochterlief, en dat botst wel eens.

Ik merk nu na een paar maanden en regelmatig met dit vriendinnetje afspreken dat het handig is om een vaste eind tijd af te spreken. En op woensdagmiddag de lunch mee te nemen als speeltijd. Want samen eten vinden ze bere gezellig en dan is de toon gezet.

Talia

Talia

25-01-2010 om 13:18

Misschien

Je wenst je dochter toe dat het lukt om een kind bij haar thuis te ontvangen, maar dat vindt ze nog moeilijk. Misschien kun je je er actief mee bemoeien als er een vriendje komt spelen en het niet aan de kinderen zelf overlaten voorlopig? En dan denk ik aan samen om de tafel gaan zitten knutselen of koekjes bakken of zoiets. Het kost inspanning van jouw kant, maar dan is het spelen bij jouw dochter thuis wel gelukt, zonder ruzies en gedoe. En inderdaad, voor je weet is het mooi weer en kunnen ze buiten, dat zal je dochter dan beter afgaan.
Ik denk ook echt dat het iets tijdelijks is en dat ze het nog wel leert!

Groet, Talia

3 kids mam

3 kids mam

26-01-2010 om 21:07

Ook moeilijk

mijn dochter van 4 vindt het ook nog erg lastig. Ze wil vaak afspreken en heeft bijna wekelijks wel 1 of 2 speelafspraakjes maar bij ons thuis geeft dat vaak problemen. Ze vindt het moeilijk om te delen, kan slecht tegen haar verlies en komt moeilijk tot spel (vooral met vriendinnetjes die ze nog niet zo goed kent. Wat ik vooral doe is toch wel veel begeleiden en met ze samen doen. Met spelletjes doe ik bijvoorbeeld mee, ik help bij knutselen of verven, ik ga koekjes met ze bakken etc. Meestal gaat het dan wel goed. Verder maak ik altijd duidelijke afspraken van te voren waar ik haar dan tijdens het spelen op wijs. Ze weet dat als ze heel erg boos of ongezellig gaat doen haar vriendinnetje naar huis gaat. Meestal draait ze wel bij als ik haar daarop wijs.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.