Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Afzwemmen lukt zoon (7) niet: water te koud.

Onze zoon van 7 jaar zit sinds bijna anderhalf jaar op zwemles, op een intensieve cursus (kan binnen 5 maanden). Hij is motorisch niet sterk, gevoelig en heeft ook moeite met zijn concentratie. Al met al is zwemmen voor hem lastig. Toch is het hem gelukt de basis onder de knie te krijgen. Hij mag al een hele tijd proefzwemmen en heeft dat al 3 keer geprobeerd, maar dat lukt niet. In het wedstrijdbad waar proef- en afzwemmen plaatsvinden is het water een aantal graden kouder dan in zijn lesbad, wat in een revalidatiecentrum zit. Na een minuut of 10 verkrampt hij helemaal, gaat heel hard huilen en weigert verder te zwemmen.

Hij gaat steeds meer tegenzin ontwikkelen tegen zwemles. We hebben om die reden een paar maanden pauze gehouden en zijn sinds 7 weken weer begonnen met les. In het weekend gaat mijn man wel eens zwemmen in een wat kouder bad om te oefenen, maar ook daar is het een drama. Hij wil gewoon niet in dat koude water zwemmen. Wat nu? Bestaan er warme wedstrijdbaden? We kunnen hem niet dwingen af te zwemmen en dat zou ik ook niet willen, het moet zijn keus zijn. Dan maar stoppen en zonder diploma verder? Dat zou voor hem een faalervaring zijn, hij verheugt zich op dat diploma maar komt echt niet over die hobbel van dat koude bad heen. Wat is wijsheid?

Mara

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

11-12-2010 om 13:46

Warm wedstrijdbad gaat niet lukken

want de doorzwemmers vinden het water al snel te warm.
Zou het mogelijk zijn een wetsuit te gebruiken bij het omschakelen, dan blijf je warmer en kan hij wellicht wel de hobbel nemen.

bibi63

bibi63

11-12-2010 om 14:15

Is het niet mogelijk, gezien zijn situatie en reactie, dat hij mag afzwemmen in zijn eigen zwembad?
Gr. Bibi

Puck

Puck

11-12-2010 om 14:56

In koude bad lessen

In geval van zwemles ben ik misschien hard, maar dan heeft mijn kind even niets zelf te willen. Zwemmen tot je je diploma hebt! En zeker ook in een koud bad. Natuurlijk is het lekkerder om in een warmer revalidatiebadje te zwemmen, maar zwemmen is ook een soort voorbereiden op onverwachte plonzen in de sloot. Die zijn ook niet warm en dus moet mijn kind maar leren ook te zwemmen in koud water. In mijn waterrijke omgeving vind ik het gewoon een vereiste dat mijn kinderen kunnen zwemmen. Dus ik zou of vaker gaan zwemmen in het bad waar hij ook afzwemt of hem in dat bad om zwemles doen zodat hij er aan went.
En Bibi: afzwemmen in het bad waar hij zwemt is waarschijnlijk niet mogelijk. Mara heeft het over een revalidatiebadje en die voldoen meestal niet aan de eisen (te ondiep, te klein) die gesteld worden door de zwemorganisaties die diploma's uitgeven.

Angela67

Angela67

11-12-2010 om 15:36

Herkenning / wel warm wedstrijdbad . .

Hoi,
onze jongste van 6 heeft hetzelfde (gehad). Omdat ik te laat was met inschrijven bij het warmwater-therapiebad waar oudste had gezwommen EN had afgezwommen, heb ik hem bij een andere snelzwemcursus laten starten. Daar was het oefenbad wel warm, maar mochten ze welgeteld 2 keer oefenen in koud, groot bad . . .en dan proefzwemmen en dan afzwemmen (met tussendoor weer wat lessen in het warme bad).

Dit lukte hem dus echt niet, hij blokkeerde in het grote koude bad terwijl het verder prima ging en hij ook graag wilde.

Ik dacht: hoe lang ga ik het hem nog laten proberen. . . Toen dacht ik: beter met plezier zwemmen en er langer over doen/later klaar zijn dan drama's. Toen heb ik het andere (warmwatertherapie)bad toch gebeld, gezegd wat er aan de hand was > heb 'm daar laten voorzwemmen en hij is ingestroomd in een bestaande A/B snelzwemcursus . Hij gaat nu met plezier, heeft z'n A gehaald en gaat in januari voor B.

Ik wilde het dus voor hem liever niet vervelend maken, hoewel ik stiekem eerst wel baalde dat het dus langer zou duren voordat hij klaar zou zijn met zwemles. Maar ik zie aan oudste hoeveel zwemplezier hij heeft en dat wenste ik jongste ook.

Als je kunt overstappen, zou ik zeggen: doen! Weet niet of je in de buurt van Utrecht woont, dan kan ik je de naam geven vh warme bad!
Groet en sterkte ermee, hoop dat jullie een oplossing vinden!
Angela

KGO

KGO

11-12-2010 om 17:00

Hier klein warm zwembad

Als je uit 't oosten komt dan weet ik wel een klein warm (af)zwembad.
Daar hebben al mijn kinderen zwemles (gehad).
De jongste is nu bezig.
Nadeel vind ik inderdaad wel dat ze eigenlijk nog nooit in een groot wedstrijdbad hoeven te zwemmen; dat moeten we zelf dus doen, om ze ook daaraan te laten wennen.

Karin

zwemmen in het bad waar je ook afzwemt is het handigste. Mijn dochter is nogal dun en heeft het ook snel koud, is ook niet de meest geconcentreerde onder ons en die heeft er 2,5 jaar over gedaan voor d;r A, B had ze na een paar weken.

Astrid

Astrid

12-12-2010 om 12:18

Wel mogelijk

Bij mijn jongste zat een meisje op zwemles dat sinds ze in het koude bad zat verschrikkelijke buikpijn kreeg en alleen maar huilen. Nu bleek er ook wat medisch aan de hand te zijn, wat weten ze overigens nog steeds niet. De moeder is vervolgens op aanraden van het zwembad naar een klein instructiebad gegaan waar het water een aantal graden hoger is en daar haalde ze binnen een paar keer haar A en daarna vrij snel haar B.

Ik herken het probleem van het koude bad wel. Mijn middelste is super dun zonder vet. Bij haar zwemvereniging vindt de zwemles plaats in het warme bad, maar het proef en afzwemmen is opeens in het koude bad. Heel tactisch. Dit heeft met het huren van het zwembad te maken. Bij A kon ze 5x oefenen in het koude bad voor het proefzwemmen. Nou dat was een uur huilen en bibberen. Bij het B en C was het gewoon hups meteen proef- en daarna afzwemmen in het koude. Het huilen was toen over, maar ze vond het verschrikkelijk. Ondanks dat ze na elk baantje haar badjas aan trok.

Na haar C heeft ze nog een tijdje zwembrevetten proberen te halen (wilde ze zelf, ze wilde flink zijn), maar weer elke week drama omdat ze een uur in het koude bad moest. Onder het diploma zwemmen voor het snorkelbrevet is ze huilend weggelopen van de kou. Dat heeft ze dus nooit gehaald. Nu is ze er af, dan maar niet.

Mijn zoon heeft altijd lesgehad in het revalidatie centrum waarbij het water zo ongeveer heet was en hij heeft z'n A in het warme (normale) zwembad gedaan. Zijn B en C moest hij wel in het koude halen. Hij had er geen moeite mee.

Mijn jongse van 7 heeft nog nooit last gehad van de kou. Die vindt het water heerlijk, maar zij is ook veel steviger met meer vet. Een mager klasgenootje van haar heeft ook met moeite z'n A gehaald in dat koude bad en zit nu met schoolzwemmen elke week weer te piepen. Blijkbaar maakt een vet laagje wel degelijk uit.

Toen mijn dochter weg liep bij het diploma zwemmen voor het snorkelbrevet werd ik boos, ze moest nog maar 2 onderdelen en was juist heel goed, maar de instructeurs zeiden dat als ze het niet trok ze maar moest stoppen. Ze gingen zelfs niet met haar praten of haar overhalen. Sta je daar lekker voor schut als puschende ouder! Ik had zo iets van "kom op meid, nog 2 onderdelen"! Mijn man had al 50,= geboden, maar ook dat hielp niet (en dat bij ons geldwolfje).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-12-2010 om 21:07

Mara

Begrijp ik goed dat je zoontje in principe het niveau heeft dat nodig is voor het diploma, en dat alleen het koude bad problemen geeft? Ik zou dan serieus overwegen om te stoppen.
Doel van zwemles is wat mij betreft dat je kind leert zwemmen. Het diploma is maar een papiertje. Een papiertje waar nooit meer om wordt gevraagd, dat je dus feitelijk niet nodig hebt.

Mara

Waarom heb je hem sowieso op de eerste plaats in een revalidatiebad op zwemles gedaan? Ik snap het wel hoor, dat hij nu geen zin meer heeft in dat koude water. En a;s huilen en schreeuwen helpt....
Hij wil graag zijn diploma halen, en daar moet hij voor over hebben dat hij in dat koude water afzwemt. Als hem dát lukt heeft hij een overwinning achter zijn naam staan.

Gr. Poezie.

Puck

Puck

13-12-2010 om 08:21

Jessica (ot)

Wat een heerlijk genuanceerde reactie NOT. Dat jij dat allemaal vind is je goed recht, maar doe dan niet of het de heilige waarheid IS. Flauwekul, onzin, geouwehoer.... Je gaat erg lekker moet ik zeggen.

Polly Shearman

Polly Shearman

13-12-2010 om 09:39

Uitsluiten

Zoals iemand hierboven al zegt: misschien is er iets met het kind aan de hand? iets medisch?
Dat zou ik eerst uitsluiten.
Is er niks aan de hand? niet zeuren en zwemmen!!!
Een gewoon wedstrijd bad, heeft een normale tempratuur voor een zwembad. Een revalidatie bad is erg warm, omdat het is bedoel om in te revalideren!!! NIET om in te zwemmen voor je zwemles.
Wat leven we toch in een verwende maatschappij...
"het arme kind moet huilen omdat het water zo koud is"

niks arm kind! Gewoon zwemmen en niet zeuren!

Groet, Polly * beter bekent als hardzak

Tanja

Tanja

13-12-2010 om 12:42

Helemaal mee eens polly

Kom op zeg!!!!!

vlinder72

vlinder72

13-12-2010 om 16:33

Ook eens met polly

En denk ook even na over de consequenties. Natuurlijk geldt het niet voor alle kinderen maar mijn neefje is ook omdat hij niet in koud water wou zwemmen overgestapt naar een warm water zwembad. Hij had daar in recordtijd zijn A en B. Maar die zomer daarna (nog geen maand na zijn afzwemmen) waren wij met zijn allen op vakantie en hij vertikte het gewoon om daar te gaan zwemmen. Alles was eng. Het bad was te groot, te diep, te koud, te druk. Echt er was van alles mis mee. Technisch kon hij misschien best zwemmen maar hij was absoluut niet angst/watervrij. Ja, alleen in het hotelzwembadje van 15x20 meter met een diepte van 1,20.

Zwemmen is nu nog steeds een probleem bij hem. Er is altijd wel weer een reden voor hem om vooral niet te gaan zwemmen.

Mijn kinderen moeten trouwens ook afzwemmen in een ander zwembad. Dat is even schrikken en huilen (tenminste bij mijn oudste dan) maar daarna niet zeuren gewoon zwemmen. Zwemles is hartstikke duur en afzwemmen is één keer dus geen gaan.

Pffff, even helemaal off topic. Mijn derde mag waarschijnlijk in april afzwemmen voor A. Dan heeft ze voor de zomer nog haar B daarna nog C als zij dat wil en dan ben ik voorlopig van die zwemlessen af. Wat ben ik het zat zeg. Voor mijn gevoel zit ik al jaren wekelijks in het zwembad (dat is ook zo). Gelukkig is mijn jongste nog maar 1 jaar dus ik kan voorlopig vooruit zonder zwemlessen. Dus kom op meid, doe je best en zwem snel af.

Rosase

Rosase

13-12-2010 om 18:19

Niet eens met polly

Het plaatselijke recreatieve zwembad staat niet bepaald bekend om zijn warme water. Ik heb er een tijdje een avond in de week gezwommen met een vriendin en ik kan je zeggen: dat doe je echt niet voor je lol daar. Het lijkt wel ijswater.

Een zwembad een paar kilometer verderop heeft water dat iets warmer is (nog steeds geen whirlpool temp hoor) en dat zwemt toch echt een stuk fijner.

Ik zou bij klachten dus niet zomaar uitgaan van verwend etc. maar serieus bekijken of er een mogelijkheid is om uit te wijken naar een ander zwembad.

En voor wat betreft het neefje van Vlinder: kom op zeg. Ik denk echt niet dat hij het zwemmen nu wel leuk zou vinden als ie met pijn en moeite zijn zwemdiploma in koudwater gehaald had. Zwemmen is een hobby. Niet iedereen hoeft het leuk te vinden.

vlinder72

vlinder72

13-12-2010 om 18:37

Dat denk ik ook niet rosase

maar ik denk wel dat als hij in een normaal zwembad had leren zwemmen (dan er maar iets langer erover doen) hij wel had leren zwemmen. En ik heb het niet over een ijskoud 50 meter zwembad maar een normaal zwembad.

Hij kon/kan namelijk echt niet zwemmen. Het is voor iedereen ook een raadsel hoe hij ooit zijn zwemdiploma's gehaald heeft. Zijn ouders zijn nu weer opnieuw met hem bezig om hem te leren zwemmen. En nu wel in een normaal zwembad. Want nee, je hoeft zwemmen niet leuk te vinden maar je moet wel leren zwemmen.

Overigens vindt hij spelen in het zwembad (ondiep water) wel heel erg leuk. Wij gaan regelmatig met mijn kinderen en mijn neefjes naar het zwembad en daar vermaken zij zich prima. Maar hij gaat echt niet spelen in een diep zwembad.

Rosase

Rosase

13-12-2010 om 18:55

Ja maar vlinder

Dat staat dan toch los van het feit dat hij les gehad heeft in warm water. Hij heeft blijkbaar gewoon les gehad in een slecht zwembad, en dat staat los van de temperatuur van het water. Van langer oefenen in kouder water ga je echt niet beter zwemmen als de basis van de les niet goed is. Want van in recordtijd je diploma halen hoef je echt niet slecht te leren zwemmen, ken er voorbeelden zat van hier in de omgeving.

Polly Shearman

Polly Shearman

13-12-2010 om 20:12

Hardzak

Ik vind dat last hebben van de tempratuur echt iets is wat bij volwassenen hoort. Wij zitten te puffen in de schaduw in de hitte, onze kinderen spelen gewoon vrolijk in de brande zon.
Wij zitten bij de kachel, onze kinderen zijn gewoon in de sneeuw aan het spelen.
Wij vinden de zee te koud, maar onze kinderen rennen vrolijk rond.
Als je naar een zwembad gaat en een kind blijft op de kant staan piepen dat het water zo koud is, dan denk ik dat het kind zoiezo niet van zwemmen houd, want anders ging het er wel in en kreeg het, het vanzelf wel warm als hij er doorheen was.
Het is graag of nie, ik zou echt niet allerlei zwembaden af gaan rijden om te kijken waar mijn kind het water wel warm genoeg vind. Dan maar niet zwemmen hoor. Vrijzwemmen heb ik het dan over, want zwemles moet gewoon: klaar in een land als nederland met om de haverklap een sloot, singel of vliet.. hup niet zeuren en zwemmen.

groet, pol

Rosase

Rosase

13-12-2010 om 22:26

Polly

Zwemles moet, dat vind ik ook. Maar dan wel bij een zwembad dat ons allemaal bevalt. Ik zou de watertemperatuur dus wel meenemen in de overweging, net zo goed als de invoelendheid van de badmeester, de pedagogische kwaliteiten, de grootte van het bad etc. etc.

Waarom iedere week het gevecht aangaan, terwijl het ook makkelijk ergens makkelijker kan?

Dit alles natuurlijk zuiver hypothetisch. Mijn kinderen hebben gezwommen bij het eerder genoemde bad iets verder op. En dan vooral omdat het pedagogisch klimaat me daar iets meer aanstond. Dat de watertemperatuur ook wat vriendelijker was bemerkte ik pas later.

Voor wat betreft het vrijzwemmen ben ik het helemaal met je eens. Behalve dan dat ik zelf ook liever in een subtropisch zwembad hang. Wat dat betreft zitten we de kinderen en ik dus behoorlijk op een lijn

Rosase

Rosase

13-12-2010 om 22:29

Overigens

Spelen mijn kinderen wel in de sneeuw, maar toch ook niet al te lang hoor. In de zomer zijn ze veel meer en veel liever buiten. Hier hebben de wat extremere weersinvloeden dus toch ook wel zo hun uitwerkingen op kinderen.

mar

mar

14-12-2010 om 09:42

Koud water

Kinderen hebben minder lichaamsvet (en massa) en een relatief groot huidoppervlak dan volwassenen. Daardoor koelen ze sneller af in koud water en zal hun kerntemperatuur relatief snel dalen.
Bij zwemmen is het doorgaans zo dat door te zwemmen je zelf warmte genereerd en het daardoor niet koud krijgt. Kinderen die leren zwemmen, zwemmen gewoon te langzaam om dit proces op gang te krijgen. Daarom is het baby en peuterzwemmen altijd in verwarmd water. Het op de kant staan helpt ook niet mee om het warm te krijgen (als ze elke keer een rondje om het zwembad moeten rennen, zou dat beter helpen
Ik heb zelf jaren geleden moeten revalideren in een revalidatiebad met warm water en daar kon ik geen baantjes zwemmen door de hitte. Zwemmen ging nog erg goed en ik kon mijn warmte niet afstaan aan het water.
Nu kan ik door een schouderblessure niet goed zwemmen en het wedstrijdbad is nu veel te koud voor mij. Ik warm gewoonweg niet op en krijg het alleen maar kouder. Ik snap al die mensen ook nooit die tussen het banenzwemmen aan de kant hangen.

*bella*

*bella*

14-12-2010 om 09:51

Wat een onzin polly

Jouw kinderen hebben blijkbaar geen enkele last van temperatuurswisselingen. En jij wel. En daarom mogen volwassenen klagen. En kinderen niet.

krin

krin

14-12-2010 om 10:44

Het ene zwembad

is het andere niet. En het te koud hebben, komt het lessen gewoon niet ten goede. Je verkrampt en je voelt je ellendig en dat leidt niet tot goed luisteren en goed meedoen.
Ik ken meer kinderen die hier van het ene zwembad naar het andere zijn overgestapt, waar het water iets warmer is, en die opeens een stuk sneller vooruitgingen. Zonder dat de lessen zelf nou zo heel anders werden aangepakt. Het kan dus net dat verschil maken.
Doorzetten, afharden, niet zeuren - ben ik het best mee eens, maar zeg niet dat het allemaal onzin is, want dat is het gewoon niet.

Puck

Puck

14-12-2010 om 10:58

Buitenbad

In het uit de klei getrokken dorp waar ik woon hebben we geen binnenzwembad. Een groot deel van de mensen kiest ervoor om hun kinderen in het seizoen april-september in het buitenbad zwemles te laten krijgen. Dat is een zonne-energie verwarmd zwembad en in april is dat bepaald nog niet warm. Toch krijgen de kinderen dan al zwemles en ik heb nog geen kinderen gehoord die er niet konden afzwemmen vanwege de kou. Natuurlijk is het prettiger als het water wat aangenamer is van temperatuur.Mijn kinderen hebben ergens anders in een warm bad zwemles gehad en aangezien dat te klein was voor afzwemmen werd er afgezwommen in een groter en kouder zwembad. Ook daar heb ik tijdens de jaren dat ik daar kwam voor de zwemlessen nog niet een keer gehoord dat het niet lukte om af te zwemmen in het koude bad. Wel veel gemopper dat het zo koud was, maar dat snap ik ook wel, maar ieder kind zwom gewoon af.
Maar kennelijk zijn onze polderkinderen dus extreme bikkels (of de ouders keihard).

Brrrrrrr

Ik HAATTE als kind zwemles. En omdat ik er 6 jaar over gedaan heb om mijn diploma te halen moest ik ook nog eens heel vaak zwemmen.

Pas toen ik later in een zwembad met goede verwarming en warm water zwom kwam ik er achter dat zwemmen ook leuk kan zijn.

Mijn dochter kreeg op haar 4e zwemles. Ze deed niets. Een jaar later, in een bad met lekker warm water, zwom ze na 2 avonden oefenen zonder drijfmiddelen naar de overkant.

Mijn punt: te koud water kan je belemmeren, in het LEREN zwemmen en in het zwemplezier.
En na een middagje zwempret op een plek met te koud water ben ik meteen een week verkouden.

Ik zou dus op zoek gaan naar een zwemschool met warmer water, waar je ook kunt afzwemmen zonder in ijswater te moeten duiken.

Zwemmen moet wel leuk zijn. En zwemmen in koud water vind ik een marteling.

*bella*

*bella*

15-12-2010 om 10:38

Zie het zo vaak

Die kleintjes die staan te bibberen. Ik vind dat echt zielig hoor. Kan juist weinig medelijden opbrengen voor volwassenen die zeuren, op die leeftijd vind ik het vaak zeuren geworden. (zeur zelf ook graag hoor) Maar dan is het ook vaak eigen keus.
Nu hebben mijn eigen kinderen toevallig nooit gezeurd, hoewel het best wel van die watjes zijn. Ik heb ook nooit gemerkt dat ze het koud hadden. Maar andere kinderen hadden het wel vaak koud, ook met peuterzwemmen hoewel het toen iid iets warmer was.

Hier ook

Zoon vond het water echt koud. Toen ik nog met hem zwom trok ik hem een beetje mee en ging het wel maar toen hij zelf het bad in moest was de drempel te hoog. Wij zijn er overheen gekomen mbv:
- zo'n zwempak met broek en jasje. Volgens mij is het niet bepaald warmer dan alleen een zwembroek maar het idee dat hij boven wat aanheeft helpt
- tijdelijk een beloning voor goed zijn best doen

Nu heeft zoon er helemaal geen last meer van, bij hem was het echt iets waar we even overheen moesten.

Puck

Puck

15-12-2010 om 15:31

Petal

zo\'n zwempak met broek en jasje. Volgens mij is het niet bepaald warmer dan alleen een zwembroek maar het idee dat hij boven wat aanheeft helpt
Toch kan ik me dat wel voorstellen. Ik ben zo'n koukleum dat ik zelfs een revalidatiebadje nog koud zou kunnen vinden, maar met een bikini het water en doorkomen voelt kouder aan met badpak. Het voelt anders op je huid ofzo, dat koude water direct op je huid voelt nog kouder dan via een dun stoflaagje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.