Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Femke

Femke

04-03-2010 om 20:39

Al 2 jaar lang dagelijks natte broeken...help!

Ik weet het, er zijn al zoveel draadjes gestart over dit onderwerp maar nog steeds ben ik op zoek naar de gouden tip.

Mijn dochter, nu 5 en een half is op de wc gaan plassen en poepen toen ze ruim twee en een half was. Een half jaar lang ging dit super maar daarna is de ellende begonnen. Vanaf een jaar of 3 en een half is ze vrijwel dagelijks nat. Ongeveer een jaar geleden zijn we met haar naar het ziekenhuis geweest om afwijkingen uit te sluiten maar dat blijkt niet zo makkelijk. Uit een paar standaard tests bleek wel dat ze een kleine blaas inhoud heeft. We hebben een aantal oefeningen meegekregen voor thuis maar dat hielp allemaal niks.
Straffen, belonen, negeren en zelf uit laten zoeken, het levert hier allemaal niks op. Ze lijkt het ook niet vervelend te vinden als ze nat is en geeft dit vrijwel nooit zelf aan. Als ik haar laat doen loopt ze rustig de hele dag met een natte broek. Ik zie haar regelmatig met haar benen over elkaar staan ten teken dat ze moet plassen en dit op die manier op houdt. Ik vraag dan, moet jij plassen? Waarop ze altijd Nee antwoord en doorgaat met spelen. (Waarop wij haar dan weer verplichten eerst te gaan plassen)

Het lijkt hier een gebed zonder eind...

Ook moet ik er bij vermelden dat ze 's nachts nog een luier draagt omdat ze ook dan niet droog is, maar dit probleem heeft mijn zoontje van bijna 7 ook nog. Hij was overdag wel laat, zo tegen zijn 4de verjaardag, droog.

Na ruim twee jaar weet ik het ook echt niet meer! Gelukkig werken ze op school nog steeds goed mee want ook de juffen verschonen haar al anderhalf jaar bijna dagelijks....!

Kortom weet weet raad!!!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

05-03-2010 om 13:52

Ik zou

Terug gaan naar het ziekenhuis en vertellen dat het nog steeds niet goed gaat. Ik ken een meisje met hetzelfde probleem, ook een kleine blaas. Die kreeg ook oefeningen om steeds langer de plas op te houden en daarnaast veel drinken en vaste plasmomenten om de blaas groter te laten worden, volgens mij. Bij haar hielp het heel goed.
Zolang je nog niet bij het ziekenhuis terecht kunt, misschien vast beginnen met vaste plasmomenten inbouwen, bijv. met behulp van een wekker, als die gaat moet ze gaan plassen. Ook op school deze momenten aanhouden.

Femke

Femke

06-03-2010 om 08:56

Al geprobeerd...

Dat is de tactiek die we al van het ziekenhuis geprobeerd hebben maar dat hielp bij haar dus niet. Ik laat haar soms plassen en dan voel ik dat ze nog droog is, wil ik 10 min later vertrekken is ze ineens nat! Terwijl ze net naar de wc is geweest.
Vreemd is dat ze met kerst 2 weken echt droog is geweest... ik dacht echt ze is er vanaf. Maar toen begon het weer net als vanouds.
Ik heb net even gegoogled en zag dat er ook plaswekkers voor overdag bestaan. Misschien dat ik dat eens ga proberen...

Plaswekker?

Ons kleintje (pas 3j10m) gebruikt sinds twee maanden 's nachts een plaswekker. Hij was vanaf z'n 3e verjaardag 's nachts droog, maar in november ging het 's nachts heel vaak weer mis. (overdag nagenoeg geen problemen) Omdat hij al zover was en we het zonde vonden om weer met een luier te beginnen zijn we een plaswekkertraining gaan doen. Eigenlijk raden ze dat pas voor oudere kinderen aan, maar het gaat eigenlijk heel goed. Hij is vandaag alweer een hele week droog (voor het eerst sinds november. Bij 2 weken droog is de training geslaagd.

Ik geloof er niks van dat de grootte van de blaas een rol speelt. It's all in the mind. Het kind moet zich bewust worden van de aandrang en leren ophouden c.q. op tijd naar de WC gaan. Misschien gaat dat overdag ook beter als je het 's nachts aanleert...?

100%mama

100%mama

09-03-2010 om 18:56

Almonde

Ik zal het maar op ontwetendheid houden Almonde, want als je de medische kant van het verhaal zou kennen zoals wij die kennen en zoonlief door moet maken zou je de opmerking niet plaatsen. Helaas, it's not all in the mind, ik zou echter wel willen dat het zo simpel is, helaas staat hier een operatie in het voor uit zicht om dit probleem te verhelpen......Een te kleine blaasinhoud.Bij het zindelijk worden maakt het lichaam een stofje aan die het signaal afgeeft dat de blaas vol is en dat er dus geplast moet worden. Echter als de blaas niet goed meegroeit wordt dat stofje dus niet ontwikkeld. De blaas vult, er komt geen signaal, kinderen voelen het dus niet todat......de blaas leegloopt. Zie het als een ballon waar teveel lucht in gaat, de ballon klapt niet geleidelijk maar in 1x. Zo is dat ook met een te kleine blaasinhoud. Hier heeft zoonlief anderhalf jaar medicatie geslikt om de blaas te doen groeien (Detrusitol). Helaas heeft dat onvoldoende effect gehad waardoor ze nu in het UMC aan het onderzoeken zijn of ze de blaas van binnen uit kunnen oprekken (even op zijn hollands gezegt)(denk bijvoorbeeld aan Botox).

Om terug te komen op de vraag van de plaatser, een te kleine blaas inhoud kan dus wel degelijk mee spelen in het verhaal droog worden. Ik zou zelf dan ook terug gaan naar de kinderuroloog (UMC is helemaal top!) en dit laten onderzoeken. Qua leeftijd zal ze nu misschien nog geen schaamte voelen, hier zoonlief in juni 6 en die heeft het behoorlijk zwaar nu. Succes en sterkte hoor!

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 08:06

Dank je wel pelle

ik probeerde het nog enigzinds aardig op te schrijven, echter verwoord jij mijn boosheid naar aanleiding van de opmerking van Almonde en dat voelt een stuk beter!

Een kind maak je niet zindelijk, een kind wordt zindelijk.....je kan het stimuleren als ouder, het kind bekend maken met naar de wc gaan, echter zolang het lichaam het stofje niet heeft ontwikkeld kan je de wekker af laten gaan wat je wil. Een kind is pas zindelijk als die ZELF naar de wc gaat zonder behulp van een wekker of welk hukpmiddel dan ook.

Puck

Puck

10-03-2010 om 09:09

Ik deed het anders om ze 's nachts zindelijk te krijgen

Ik ging iedere avond kijken en als ze nat waren dan ging de zweep erover: uit bed, koud douchen, zelf alles opruimen en in de was gooien. Zo kreeg ik mijn 3 jarige kinderen heel makkelijk zindelijk....
Tjonge tjonge Almond, blijf gewoon volharden in je mening maar ik zou me voor je verder gaat met een plaswekker eerst eens gaan verdiepen in het proces van 's nachts zindelijk worden. Een kind maak je niet zindelijk, een kind WORDT zindelijk. En heb je geluk dan is dat al met een jaar of 3, en als je pech hebt dan pas als ze 12 of ouder zijn. Wat is daarmee je probleem, waarom wil je dat je kind van 3 al zindelijk moet zijn. Je hebt dan zeker ook de gebruiksaanwijzing van de plaswekker niet gelezen..... Als je je kind een minderwaardigheidsgevoel wilt aanpraten ben je in ieder geval al goed op weg.

Nou, nou...

De dametjes staan weer enthousiast klaar om te (ver)oordelen.

"Een kind wordt zindelijk" (klinkt als een dogma)

"Dankjewel Pelle". Hoever ben je heen als je zo boos wordt dat iemand anders je boosheid moet verwoorden? Probeer je iemand te helpen met je ervaringen, krijg je het hele kippehok over je heen. Pak ze Pelle!

Zoals gezegd, het kind was een half jaar zindelijk en viel toen terug. Vond hij niet leuk, vonden wij ook niet leuk. Ik heb overlegd met de 'deskundigen' van urifoon.nl, die vonden 3.5 jaar ook wat jong, maar zagen geen echte bezwaren zolang het kind gemotiveerd was en begreep wat de bedoeling was (baat het niet dan schaadt het niet). Hij is verbaal en cognitief flink voor op z'n leeftijd dus het leek ons de moeite waard om te proberen.

Beide waren naar onze mening het geval. We hebben de boel speels aangepakt met stickers en ladders en beloningen. Het is nu al zo dat hij enthousiast aan bezoek staat uit te leggen hoe zijn plaswekker werkt.

Een week droog is natuurlijk geen eindresultaat, maar gezien de situatie voor de interventie is het een grote vooruitgang.

Het zal best zo wezen dat er medische condities zijn waardoor kinderen niet zindelijk worden, maar dat lijkt mij de hoge uitzondering. Zindelijkheid zit in je hoofd. Ik weet niet hoe het bij jullie gaat, maar ik *voel* wanneer ik naar de WC moet (druk in mijn onderbuik, dat ik dat moet uitleggen is natuurlijk al een giller). Voelen doe je met je hersenen. Je hersenen regelen je kringspier en je slaap/waaktoestand. Hersenen kun je trainen.

Zie dit stukje:

"Kinderen die bedplassen of overdag nog regelmatig ­ongelukjes hebben: het komt vaker voor dan gedacht. Medicatie mag daarbij zeker niet de eerste­keuzebehandeling zijn, zo blijkt uit de doctoraats­onderzoeken van UZA-pediaters dr. Koen Van Hoeck en dr. An Bael.

Bij kinderen van zes jaar oud heeft één op zeven last van bedplassen. Van Hoeck en zijn team deden jarenlang wetenschappelijk onderzoek rond de materie. ‘De medische wereld gaat er traditioneel van uit dat bedplassen wordt veroorzaakt door een kleine blaascapaciteit en een verhoogde urineproductie’, zegt Van Hoeck. ‘Ons team heeft die vastgeroeste stellingen aan de werkelijkheid getoetst en wat bleek? Kinderen die bedplassen hebben helemaal geen abnormaal hoge urineproductie en ook een kleine blaascapaciteit is niet het probleem. Want als je de capaciteit verhoogt met behulp van oefeningen en eventueel medicatie, blijven ze bedplassen.
Onze conclusie is dat de blaas van bedplassers het gewoon vroegtijdig opgeeft.’"

Bij ons zoontje ging de wekker bij het begin van de training meerdere malen per nacht af. Nu is dat dus - zoals gezegd - al 8 dagen niet gebeurd. Is dat een definitieve verbetering? Ik weet het niet, maar enig optimisme lijkt me gerechtvaardigd.

Dat het op een of andere manier kindermishandeling zou zijn, tja, zorgen jullie nou maar voor jullie kinderen dan zorg ik voor de mijne. Het is voor zo'n kind ook niet fijn om steeds wakker te worden in een nat bed en als je dat dan onder de knie krijgt is dat toch - ook voor hem - een overwinning. En daar bestaat opgroeien uit, het is iedere keer weer een overwinning als je iets kunt wat je eerst niet kon.

Ik laat over een maandje of wat nog wel even weten hoe het is afgelopen.

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 11:01

Nee almonde

Je vat het een beetje verkeert op, waar ik "boos" over ben is jouw zinnetje "it's all in the mind" en je opmerking dus dat een te kleine blaas inhoud helemaal niets te maken heeft met zindelijk worden. Je wordt dus niet veroordeeld op het feit dat je een plaswekker gebruikt, ik veroordeel je puur op deze ontwetendheid, want geloof me, het heeft er alles mee te maken als je blaas dus niet mee groeit.En dit is vast gesteld na diverse uitwendige EN inwendige onderzoeken.Daarbij is komen vast te staan idd er geen verhoogde urine productie op zich is, wel dat de nieren dus door het missen van het stofje niet "in slaapstand" gaan, wat bij ons dus wel het geval is, maar dat ze de nacht dus gewoon door produceren. Jij leest 1 onderzoek die dus niet volledig is.

Slaapstand

Mmm, in dat geval heb ik waarschijnlijk het zelfde probleem want mijn nieren gaan ook niet in slaapstand. Ik moet net als mijn zoontje 's nachts meestal 1 of 2 keer naar de WC.

Dat is op zich geen probleem zolang je maar op tijd wakker wordt om naar de WC te gaan.

Mijn conclusie zou dus zijn dat hoevaak je naar de WC moet 's nachts wellicht een fysieke factor heeft, maar of je je plas kunt ophouden en of je op tijd wakker kunt worden wel degelijk een mentale kwestie is die - gezien de beschikbare literatuur - getraind kan worden.

Dan kun je vervolgens overwegen wat een betere oplossing is. Medicijnen slikken, de blaas proberen op te rekken of jezelf (c.q. je kind) trainen om met dit probleem om te gaan.

Ik zou dan zelf toch eerder de neiging hebben om een medische ingreep als laatste remedie te zien.

We zouden deze training niet zijn begonnen als ons zoontje niet eerst een half jaar volledig zindelijk was geweest. Maar omdat hij het al 'kon' leek het ons de moeite waard om te kijken of hij het zo terug aan kon leren.

Femke's kind is ook overdag niet droog, dus de situatie is niet echt vergelijkbaar, dat realiseer ik me. Maar dat zindelijkheid (hoofdzakelijk) een mentale kwestie is daar ben ik toch wel van overtuigd. En dat nagenoeg ieder kind dat uiteindelijk zichzelf aanleert sluit niet uit dat je ze daarbij een handje kunt helpen.

Onze eerste 'oplossing' was om hem er 's nachts meerdere malen uit te halen en op de WC te zetten. Dat hielp wel wat, maar ik ben inmiddels van mening dat dat op de langere duur averechts uitpakt. Het kind leert er immers niet van om zelf op het gevoel van een volle blaas te reageren. We stonden op het punt om dan maar een luier te gaan gebruiken toen we het plaswekker verhaal tegenkwamen. De verhalen waren zeer positief en we zagen eigenlijk niet in waarom het niet bij onze zoon zou kunnen werken.

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 13:38

Je snapt het echt niet

denk je nou zelf dat we niet alles geprobeert hebben hier voordat we zelf maar aan medicatie dachten? Dacht je niet dat we sinds we al bezig zijn niet aan andere vormen hebben gedacht en deze hebben uitgeprobeert? Geloof me, ik ben geen moeder die zijn kind zo maar aan de medicatie zet hoor voordat we alles hebben geprobeert of dat we met ieder "ongemakkelijk kwaaltje" bij de arets zitten en zoonlief door de malle molen laten halen.

"Dat is op zich geen probleem zolang je maar op tijd wakker wordt om naar de WC te gaan." Precies, en dat is nou juist het probleem bij een te kleine blaas inhoud. Weet je het ballonnetje nog?

Jouw methode is niet slecht. Dat zeg ik niet. Je blijft alleen zo volhardend in het feit dat het een mentale kwestie blijft. Ik stuur zoonlief dan ook graag 2 weekjes naar je toe en dan krijg ik hem zonder problemen toch terug? Zal zoonlief erg blij mee zijn, want geloof me, hij schaamd zich rot!

100% mama

Ik ken je geschiedenis niet en al kende ik die wel dan kun je van mij nog steeds geen deskundig advies verwachten. Ik ben slechts een ouder met een specifieke ervaring.

Ik heb dat verhaal van dat balonnetje wel gelezen, maar ik heb er wat moeite mee om te bevatten dat het gevoel van een volle blaas wordt gecommuniceerd aan de hersenen door middel van dat stofje. Volgens mij voel je dat gewoon als een druk die wordt gedetecteerd door sensorische zenuwen.

Uit het succes van de plaswekker bij veel bedplassende kinderen blijkt dat training in ieder geval een belangrijke rol speelt en in veel gevallen helpt. Of dat bij jouw kind of bij welk kind dan ook zou helpen kan ik natuurlijk niet zeggen. Heb je ooit een dergelijk soort training geprobeerd?

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 14:12

Almonde

Uiteraard hebben wij ook deze methode geprobeert, echter zoals Pelle je al aangaf, werkt dit in zijn geval de-motiverend om de dood eenvoudige reden dat hij het niet KAN. En dan komt dus idd dat stofje om de hoek kijken die hij mist. In leken taal klinkt jouw omschrijving leuk, echter in de medische wereld is dit complete onzin. Ik begrijp echter dat het moeilijk te bevatten is, echter het is zo. Ik denk dat de urologen in het UMC bijzonder kundig zijn.

Ik begrijp wel degelijk dat jij geen deskundig advies geeft en ook dat jij je reaktie weergeeft op de ervaring die jij hebt die wellicht ook bij de poster zou kunnen werken (het kind dan), echter ging het er in mijn geval in eerste omstantie om dat jij erg volhardend blijft in het "all of tehe mind" verhaal. Geloof me als ik zeg dat ik graag zou willen dat DAT waar was, dat scheelt hier een hoop ellende en onderzoeken waarbij ZIJN schaamte het grootste probleem is........

Pelle

1. Je zegt het zelf al. Als je nog tv gaat kijken moet je naar de WC. Maar je GAAT wel naar de WC en daar zit 'm het punt. Het probleem is niet dat een kind 's nachts moet plassen, maar dat het kind niet wakker wordt als zijn blaas vol is. Dat is iets wat in de hersens wordt geregeld. De zenuwen rond de blaas sturen heus wel een signaal dat de boel onder druk staat (uitzonderlijke medische omstandigheden daargelaten), maar het kind reageert daar niet op door wakker te worden. Daar gaat het mis en dat kun je blijkbaar trainen.

2. Inderdaad.

3. Inderdaad.

De grootte van de blaas of de slaapstand van de nieren speelt hier n.m.m. geen rol. Problemen op dat gebied betekenen slechts dat je 's nachts vaker moet plassen. Maar moeten plassen is meestal niet het probleem (tenzij het wel heel extreem wordt), het niet wakker worden is het probleem!

Ik interpreteer het feit dat iedereen over me heen valt trouwens niet direct als een teken dat ik fout zit. Hoogstens dat ik me wat ongenuanceerd heb uitgedrukt. Die 'all in the mind' opmerking was wellicht iets te radicaal, maar dat uiteindelijk de hersenen bepalen wanneer je plast (medische problemen met zenuwstelsel - sensor - en kringspier - actor - daargelaten) lijkt mij een waarheid als een koe.

En de hersenen kun je trainen. Da's een groot voordeel.

En, heb ik al iemand aan het twijfelen gebracht of denkt de hele goegemeente nog steeds dat je per definitie in je broek/bed plast als je een 'te kleine blaas' hebt? En hoe klein is klein dan precies? 50%? 25%?

Hoe zou de vloeistofinname bij kinderen zich verhouden? Drinken ze allemaal evenveel? Of drinken sommige kinderen misschien wel 2x zoveel per dag dan anderen? Hebben die dan een 2x zo grote blaas? Het is toch logisch dat het directe probleem niet daar zit?

Het door jou aangehaalde succespercentage van 90% voor plaswekkertraining bij 7 jarigen geeft toch al aan dat dat zo werkt voor een grote meerderheid? Kleine of grote blaas, veel drinken of niet, je hersenen regelen wanneer je gaat plassen. Het probleem met de leeftijd is - volgens urifoon - dat jongere kinderen er cognitief niet aan toe zijn. En natuurlijk is het een factor dat bedplassen bij jongere kinderen niet als een medisch probleem wordt gezien omdat het 'normaal' wordt gevonden op die leeftijd. Als mijn kind niet al een half jaar 's nachts droog was geweest had ik het ook normaal gevonden.

Oh ja, je schreef 'het zou verboden moeten worden'. Wat bedoelde je precies?
- Ouders die hun driejarige (sic) kinderen aan een onmenselijke training onderwerpen?
- Ouders die hun persoonlijke ervaringen delen met anderen in een forum?

100% mama

Ik heb het 'all in the mind' verhaal al wat genuanceerd, maar het zou een misvatting zijn om te stellen dat als iets 'in the mind' zit het dan ook eenvoudig op te lossen zou zijn. Het kan relatief simpel zijn (getuige de plaswekker succesverhalen) maar het kan ook een stuk lastiger zijn. Een collega van mij heeft een zoon van 10 die in z'n bed plast. Die heeft dezelfde wekker geprobeerd maar zoonlief sliep er dwars doorheen. Dan werkt het natuurlijk niet en dat is heel vervelend, zeker op die leeftijd.

Ik zou je zoon's probleem echt niet willen bagatelliseren, maar ik blijf vasthouden aan mijn scepcis op het gebied van de te kleine blazen. Dat kan op zich vast een probleem zijn, maar je blaas bepaalt niet wanneer je hem leeg laat lopen, dat doet je brein.

Dat de UMC urologen kundig zijn geloof ik zonder meer, maar het is logisch dat zij het probleem (en de oplossing) op hun vakgebied zoeken. Zoals ze in mijn vakgebied zeggen: "If all you have is a hammer, every problem looks like a nail".

Maar zoals gezegd, mijn deskundigheid op dit gebied valt te verwaarlozen, dus voel je vrij om mijn verhaal te negeren. Ik was er waarschijnlijk niet over begonnen als Femke de mogelijkheid van een plaswekker niet had aangestipt in haar startbericht.

De plaswekkertraining kun je zien als een soort gedragstherapie (aldus mijn partner die psycholoog is) en een nadeel ervan is dat als je het een keer zonder succes hebt geprobeerd, het zinloos is om het later nog eens te proberen. Het vertrouwen van de 'patient' (het kind) is dan weg.

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 14:49

Albama

"Dat kan op zich vast een probleem zijn, maar je blaas bepaalt niet wanneer je hem leeg laat lopen, dat doet je brein."

En hier is waar het om draait, wat ik je duidelijk probeer te maken, je brein heeft namelijk een signaal nodig en die wordt af gegeven door een stofje via je ruggemerg naar je hersenen wat dus NIET aangemaakt wordt bij kinderen met een blaas probleem als deze.

Verder denk ik dat wij hier niet uit komen aangezien ik het gevoel heb dat jij alternatiever denkt en ik af ga op de feiten welke zijn vast gesteld door medici. Maar ik kan het zo maar mis hebben
Het UMC werkt niet alleen op zijn vakspecialisme. Het is een groep specialisten met elk een ander vakgebied. Zoonlief wordt dus bekeken door een uroloog, een neuroloog, een algemeen KA en een psygoloog. Het is dus niet zo dat ze alleen in hun specialisme zoeken, maar ik begrijp dat als je nooit hiermee te maken hebt gehad je dit ook niet kan weten.

Albama? obama?

Ik pluk net dit van een betrouwbaar uitziende site (nafc.org):

"Nerves in the muscular wall of the bladder release acetylcholine [uh-seet-l-koh-leen], a chemical that attaches to receptors on the muscle cells causing them to contract. Signals from the nerves are sent to the cortex of the brain communicating that it is time to be emptied. This process is primarily autonomic, which is not a voluntary control. Overall, the normal communication between different nerves, muscles, and the brain is very complicated."

Dit onderschrijft mijn stelling dat de communicatie gewoon via het zenuwstelsel werkt. Is dat stofje waar jet het over hebt soms dat 'acetylcholine'? Dat speelt geen rol in de communicatie naar de hersenen, maar in het samentrekken van de blaas voor het legen als ik dit stukje mag geloven. Een gebrek daaraan kan blijkbaar problemen geven, omdat je je blaas dan niet goed kunt legen.

En als je altijd voelt dat je 'moet' kan ik me voorstellen dat je hersenen niet meer weten wanneer je echt moet gaan plassen.

Anyway, alternatiever denken dan jij lijkt me nagenoeg uitgesloten. Ik ken weinig mensen die zo principieel anti-alternatief zijn als ik

Je hoeft niet alternatief te denken om te geloven dat veel dingen in de hersenen worden bestuurd. Da's algemeen aanvaarde wetenschap.

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 16:10

Sorry

schijn ik wel vaker last van te hebben dat ik namen anders lees als dat ze zijn Verder geen bedoelingen mee gehad.

"Dit onderschrijft mijn stelling dat de communicatie gewoon via het zenuwstelsel werkt. Is dat stofje waar jet het over hebt soms dat \'acetylcholine\'? Dat speelt geen rol in de communicatie naar de hersenen, maar in het samentrekken van de blaas voor het legen als ik dit stukje mag geloven. Een gebrek daaraan kan blijkbaar problemen geven, omdat je je blaas dan niet goed kunt legen"

Jij benoemd (zoekt op) het probleem urge-incontinentie. De oorzaak van urge-incontinetie is een overactieve blaasspier (continue aandrang hebben). Hier heeft zoon namelijk geen (of verminderde) aandrang. Hoe dan ook er moet ergens een signaal afgegeven worden aan de hersenen dat er geplast moet worden, geen idee of hoe dat stofje heet, ik zal het morgen gaan navragen, mogen we weer een bezoekje brengen aan het UMC.

En puck

Heb je je lekker uitgeleefd, joh? Voelt het goed om andere ouders zo maar even te beschuldigen van het willen aanpraten van een minderwaardigheidsgevoel? Een simpele plaswekkertraining (hij piept!) vergelijken met zweepslagen en koude douches?

Ik heb niet alleen de gebruiksaanwijzing van dat ding gelezen en uitvoerig overlegd met de urifoon mensen maar ook nog eens uitgebreid gegoogled. Maar, inderdaad, jou had ik niet gevraagd. Gelukkig maar... Het lijkt verdorie wel of ik een religieus dogma ter discussie heb gesteld.

Die reactie van jou is ver beneden peil, mevrouw. Excuses lijken me wel op z'n plaats.

Femke

Femke

10-03-2010 om 20:04

Denk dat ik dit draadje hierbij sluit...

Wat een reacties allemaal. 1 probleem voor mij... ik heb hier niks aan! Mijn dochter heeft problemen met haar zindelijkheid overdag!
Aan dit geruzie heb ik dus niks dus bij deze... dames bedankt!

Groetjes Femke

Puck

Puck

10-03-2010 om 21:11

Nou almonde

Degene die zich in dit draadje het meest uitleeft ben je toch echt zelf. En ja, ik vind dat je door het op deze manier aan te pakken op moet passen dat je geen minderwaardigheidsprobleem gaat creëren als het niet goed mocht gaan. En de vergelijking is helemaal voor je eigen rekening, ik heb nergens een vergelijking getrokken.

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 21:58

Sorry femke

je hebt er ook niets aan.....ik sluit me er dus vanaf nu bij aan hier verder niet meer op te reageren.

In jouw geval zal de plaswekker geen optie zijn, omdat ze overdag ook in haar broek plast. (overigens, zoonlief zegt het ook niet erg te vinden, terwijl zijn houding net iets anders zegt...). Bij kinderen van onze leeftijd wordt ook snel gezegt "dat je mag terug komen als ze 7 zijn en het nog doen". Ik begrijp echter je frustratie maar al te goed. Je zou bijvoorbeeld een afspraak kunnen maken bij een arts van het GGD. Ik weet niet of je al met haar daar bent geweest via haar school, maar in de vragenlijst die je in moet vullen staat een vraag of je hulp ergens bij nodig hebt. Je zou dit kunnen proberen ook voor je eigen frustratie (die je hoe dan ook hebt en compleet menselijk is). Daarna zou je een afspraak kunnen maken in ene kinderziekenhuis. Vaak wordt je daar (en je kind) ook psygisch begeleid en dat vind ik heel prettig. Hoe meer druk jij er namelijk op legt, hoe erger de kwaal lijkt te worden.

Kortom, geen gouden tip, misschien wel wat handvatten.

Onderzoek geeft verguisde forummer gelijk!

In het kader van het 'in the mind' vraagstuk vond ik nog dit interessante onderzoek van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen:

http://www.maguza.be/medisch/p/artikel/zindelijkheid-en-bedplassen-fabeltjes-ontkracht

"Het gebruik van een plaswekker blijkt de meest doeltreffende behandeling voor jonge bedplassers. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van kinderarts Koen Van Hoeck van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Een te kleine blaas of te hoge urineproductie blijken geen oorzaken van bedplassen te zijn."

Tja, daar valt niet veel meer aan toe te voegen lijkt me

Of het moet dit zijn:

"‘Nochtans blijkt uit geen enkele studie dat het schadelijk zou zijn om vanaf 18 maanden met zindelijkheidstraining te starten’, zegt Vermandel. Zij ontwikkelde in het kader van haar doctoraat ook een kindvriendelijke methode om kinderen op relatief korte periode zindelijk te krijgen. ‘Peuters tussen 18 en 36 maanden kregen een luier om die een signaal gaf als hij nat werd. Daarop werd het kind telkens op het potje gezet. Er was ook veel aandacht voor motivatie.’"

Interessant, nietwaar?

Pelle

All in the mind betekent voor mij slechts dat je daar de oplossing moet zoeken, geenszins dat het dan ook maar gelijk simpel oplosbaar zou moeten zijn, maar goed, dat heb ik al eerder gezegd.

En verder werd zo'n beetje mijn gehele integriteit in twijfel getrokken, alleen maar omdat ik iets beweerde dat je gewoon in dit onderzoek kunt lezen. En dan zou ik mijn kind een minderwaardigheidscomplex bezorgen omdat ik 'm een plaswekkertraining liet volgen.

Oh, wacht. Dat ging over *bedplassen* dat is natuurlijk iets heel anders...!

Puck

Puck

11-03-2010 om 15:51

Almonde

Almonde: "All in the mind betekent voor mij slechts dat je daar de oplossing moet zoeken" En waarom zou je er een oplossing voot moeten zoeken. Als je nog meer onderzoek leest dan kom je erachter dat het voor een kind van nog geen 4 helemaal niet uitzonderlijk is om nog in bed te plassen, ook niet na een periode van wel droog te zijn geweest en dat het in bijna alle gevallen ook zonder ingrijpen of actief oplossingen aandragen gewoon over gaat.
Almonde "En verder werd zo\'n beetje mijn gehele integriteit in twijfel getrokken" Tja, dat maak je er toch echt helemaal zelf van, niemand heeft dat hier ooit gezegd of gïnsinueerd. Dat jij dat denkt is helemaal voor je eigen verantwoording.
"En dan zou ik mijn kind een minderwaardigheidscomplex bezorgen omdat ik \'m een plaswekkertraining liet volgen. " Dan moet je nog even teruglezen. Ik heb in mijn 2e posting gezegd dat als je er druk op legt en het alsnog niet lukt dat je dan idd kans hebt om je kind een minderwaardigheidscomplex te bezorgen. Als je een kind hebt dat daar gevoelig voor is: je geeft namelijk het signaal af dat bedplassen iets ongewoons en naars is waar hij zo snel mogelijk vanaf geholpen moet worden.

Puck...

Je eerste reactie deugt van geen kant. Dat kun je proberen goed te praten maar dat lijkt mij vrij zinloos.

Oh, dames: Vandaag al negen dagen droog. Daar worden wij bij ons thuis allemaal toch wel blij van!

100%mama

100%mama

11-03-2010 om 19:28

Beneden peil

"Oh, dames: Vandaag al negen dagen droog. Daar worden wij bij ons thuis allemaal toch wel blij van!"

Kijk en dit soort opmerkingen zijn nu zo vreselijk beneden peil alsof ik het dus niet goed doe met mijn kin domdat het hier dus niet lukt. DAT en enkel DAT is de reden dat ik (en dan spreek ik in persoon) afgeef op jouw postings. Niet op WAT je schrijft maar HOE je het schrijft. In ieder geval, super dat het lukt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2010 om 08:59

Pelle, ik was het niet

Hé, ik zie opeens mijn naam langs komen. Pelle, ik denk dat je mij even hebt verward met iemand anders, 'k heb namelijk niet in dit draadje geschreven

100% mama

Dat maak jij ervan, maar was absoluut niet mijn intentie. Geloof me, ik hoop van harte dat jullie er vanaf komen en ik begrijp dat jullie probleem van een heel andere orde is dan het onze.

Maar bedankt voor je gelukwens

vlinder72

vlinder72

14-03-2010 om 10:45

Tip voor femke (on topic)

Even terug naar het onderwerp. Hoewel de discussie hierboven ook heel boeiend is .

Ik denk dat het als eerste van belang is om een medische oorzaak uit te sluiten. Je gaf aan dat je al met haar naar het ziekenhuis geweest bent. Heb je toen ook tips gekregen en een eventueel vervolgtraject? Als je weet dat er medisch gezien (behalve dan een iets kleinere blaas) geen oorzaak is dan vond ik de tips een poos geleden in het blad groter groeien erg goed. Daarin stond een lang artikel over twee broertjes die allebei dagelijks continu natte broeken hadden. Vader en moeder werden er stapelgek van. Kinderen trokken zich er niets van aan. Een van de tips was. Trek je er als ouder ook niets van aan. Leg in de w.c. een stapel onderbroeken en schone broeken neer. Plast iemand in zijn broek dan zeg je alleen. Vervelend voor je en wijs haar de weg naar de w.c. Kan zij zichzelf omkleden en de natte kleren in de wasmand toen. Klonk zo simpel maar het werkte. Ik geloof niet dat deze kinderen direct helemaal droog waren maar het aantal natte broeken nam drastisch af. Mijn schoonzusje heeft voor mijn neefje de tip overgenomen en het werkte. Waarom? Geen idee maar het lijkt mij het proberen waard. Het is gelukkig niet moeilijk of belastend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.