Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

06-09-2012 om 16:56

Alcohol proeven

gisteren op het nieuws bij het item van alcoholvoorlichting voor 9 jarigen, werd benoemd dat 1:5 kinderen rond die leeftijd al eens alcohol heeft mogen drinken.....
Zou dat echt zo zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

06-09-2012 om 17:02

Rubriek pubertijd

Hoi
Kijk ook even in de rubriek Pubertijd in de discussie over alcohol voor 13-jarige.
En ik denk inderdaad dat er wel kinderen van 9 jaar zijn die al eens alcohol hebben gedronken. Dat "wij" dat niet doen, wil niet zeggen dat er mensen zijn met andere normen en waarden.

Hoeveel?

Hoeveel wordt er geproefd? Mag een kind een glaasje bessenlikeur opdrinken, of mag het desgevraagd een slokje van de onverdunde jonge borrel? In dat laatste geval blijft zo'n kind er voorlopig wel vanaf

Wij mochten als kind ook wel eens proeven. Wij vonden het vies. Dat was dan ook precies de bedoeling (de drank die bij ons in huis was, als die er al was, was bier, droge wijn of jonge jenever. Geen drank om mee te leren drinken).

Ik mocht als jong kind ook een trekje van mijn vaders sigaret toen ik daarom vroeg. Kon ik zelf ervaren hoe vies het was

Dus ik vraag me af wat er precies achter de vraag zit. Cijfers spreken niet altijd voor zich.

Groeten,

Temet

liora

liora

07-09-2012 om 09:27

Hier wel

Mijn zoon drinkt weleens een slokje wijn en hij is negen.
Gelukkig drink ik zelf bijna niet dus het risico op alcoholisme lijkt me uiterst klein.

Guinevere

Guinevere

07-09-2012 om 12:03

Tiramisu

En wat denk je van een hapje tiramisu? Of het opeten van een bonbon waar drank in de vulling blijkt te zitten?

Merel

Merel

07-09-2012 om 17:44

Dat wilden ze niet

Hier wilden mijn kinderen vroeger wel eens weten wat ik at of dronk. Alleen al de mededeling dat er drank inzat of 'dit is wijn hoor' of "dit is bier" deed ze al gruwen. Soms wilden ze wel eventjes ruiken, maar proeven, nee dat wilden ze echt niet. Terwijl het van mij best had gemogen hoor. Maar ik ken ook kinderen waar alcohol een enorme aantrekkingskracht op heeft. (buurjongentje van mijn vriendin, op verjaardagen was hij er ook met zijn ouders en toen ze niet opletten, had hij in de keuken allemaal nipjes uit al lege glazen genomen (daar zitten dan soms nog een paar drupjes of een slokje in) kind was toen 5 ofzo, en vond het blijkbaar lekker...

Ik ook

haha, dat deed ik ook als jong kind. De laatste paar druppels uit m'n vaders cognacglas! M'n moeder dronk likeur, maar dat moest ik niet.

Overigens; koken met drank; de meeste alcohol verdampt, maar de smaak blijft een beetje achter.

Verdampen

Alcohol kookt bij 80 gr C, maar het duurt wel behoorlijk lang voordat alle alcohol is verdampt. Kijk maar eens hoe lang het duurt voordat een pannetje kokend water is verdampt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ely

Ely

09-09-2012 om 22:13

Triple

Da's dan toch geen vergelijk? Ten eerste zeg je zelf al dat alcohol een aanzienlijk lager kookpunt heeft. Ten tweede zit er nooit de hoeveelheid van een ' pannetje water' aan alcohol in een gerecht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fransien

Fransien

10-09-2012 om 11:37

Koken met alcohol

Nou, ik laat zelfs de baby mee-eten van mijn stoofvlees, opgezet met een pijpje bruin bier en minimaal 3 uur gesuddert, daar zit geen alcohol meer in. Kersenbonbons mogen ze hier pas vanaf een jaar of 10 proeven met de mededeling dat ze het uit mogen spugen als het niet lekker is (en dat is uniek). Verder weten ze dat alcohol slecht is voor hersenen en dat papa en mama alleen in het weekend iets drinken en ook niet te veel, want dat is zelfs niet goed voor papa's en mama's. Een van mijn donderstenen heeft wel eens stiekem een beetje uit mijn glas wijn geproeft, maar dat was voor hem eens en nooit weer, dat vieze gezicht was zo leuk. Hij loopt ook tegen zijn zusjes te verkondigen dat wijn wel zo allervreselijkst vies is, dat wil je echt noooooit drinken

bibi63

bibi63

10-09-2012 om 18:17

Triple

"Kijk maar eens hoe lang het duurt voordat een pannetje kokend water is verdampt".
Ja maar Triple, 1 kopje wijn of bier is niet hetzelfde als 1 kopje pure alcohol. Daar zit 5 tot ca. 12 PROCENT alcohol in en alcohol vervliegt.
Gr. Bibi

Misverstand

Ja, dat is dus het misverstand. Alcohol vervliegt echt niet zo snel. Zet maar eens een glas met een bodempje pure alcohol in de vensterbank. Het duurt echt wel even voordat dat verdwenen is.
De alcohol uit een glas wijn in een stoofpot zal na 3 uur stoven echt wel zijn verdwenen. Maar bij 'even de kook erover' zit er echt nog wel alcohol in een gerecht.
Het voorbeeld van een pannetje water noemde ik om te illustreren dat bij het bereiken van het kookpunt niet ineens alle vloeistof verdampt.

Ely

Ely

11-09-2012 om 20:29

Nou triple

Scheikunde niet je favoriete vak?
Een bodempje alcohol in de vensterbank? Hoe warm stook jij je kamer? Geen 80 graden hoop ik? )

Ely

De finesses van de thermodynamica zullen je wel nooit helemaal duidelijk worden.

Mvg, ir Triple (master in chemical engineering)

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

En nog wat

En nog deze info van www.alcoholdebaas.nl:

"Alcohol in het eten
'Ik ben gestopt met drinken maar in veel recepten gebruik ik wel wijn. Klopt het dat die wijn verdampt door het koken?'

Voor het gedeeltelijk verdampen van alcohol is het belangrijk dat het gerecht een kookpunt bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Hieronder treft u verdampingspercentages aan in combinatie met de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Om u een indruk te geven van de verdamppercentages: als u een gerecht even laat koken is 15% van de alcohol verdampt. Bij flamberen verdampt 25%. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Daarnaast verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.

Als u wilt stoppen met drinken of als u kookt voor kinderen is het dus raadzaam om attent te zijn op alcohol in gerechten."

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

bibi63

bibi63

12-09-2012 om 13:59

Maar is dat zo erg triple

Normaliter zul je op 2 manieren alcohol verwerken in een gerecht:
Bijv. bij een rode pastasaus een scheut rode wijn. Hiervan verdampt maar een klein percentage, ervan uitgaande dat het nieuw lang te pruttelen staat. Het kind eet hier maar een portie van én het gaat om een scheut rode wijn. Per saldo zal het hooguit een klein slokje wijn zijn.
In bijv. een Vlaamse stoofschotel een heel flesje bier. Dit staat heel lang te pruttelen en dus een groot deel verdampt. Ook hier eet kind maar een portie van en het alcoholpromilage is dan minimaal.
Hoe dan ook, enig alcohol zal er naar binnen gaan, maar zeer minimaal in beide gevallen. Is dat erg? Beschadigen de hersenen van zo'n klein beetje alcohol? Nee, dat geloof ik niet.
Daarbij zal het kind het niet als alcohol ervaren, dus de interesse ernaar of 'de smaak te pakken krijgen' lijkt mij ook niet aan de orde.
Uiteraard ben ik het eens met het feit dat kinderen zolang mogelijk van alcohol moeten afblijven. Uiteraard vind ik ook dat we kinderen ook niet meer met O&N een mini glaasje moeten geven. Ookal zal dat mini glaasje heus de hersens niet aantasten, je leert ze toch evt. het te waarderen en dat kan maar beter wachten.
Maar ik vind echt dat er over een mini beetje alcohol af en toe in het eten niet zo overdreven gedaan moet worden. Dan gaan we wel heel geforceerd bezig zijn, zonder dat dat nodig is.
Gr. Bibi, die vanavond een Vlaamse stoofpot gaat maken MET een flesje bruin Belgisch bier. Heerlijk en kind eet er ook van.

Ely

Ely

12-09-2012 om 19:16

Ach triple

Je moest eens weten

Gelukkig koken we niet voor elkaar of voor elkaars kinderen.

Erg

Nee, ik vind het helemaal niet erg als mijn kind een beetje alcohol binnen zou krijgen. Maar in dut draadje werd beweerd dat alcohol vrijwel meteen uit een gerecht vervliegt als het wordt verwarmd. En dat is dus niet zo.
Trouwens, in een flink rijpe banaan zit ook behoorlijk wat alcohol en dat wordt rustig aan babies gevoerd.

bibi63

bibi63

12-09-2012 om 21:01

Oke triple

Dan zitten we op 1 lijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.