Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

11-10-2012 om 11:15

Algemeen boekendraadje

Omdat een klein boekenmonster thuis heb dat boeken verslind ben ik altijd wel op zoek naar nieuwe titels. Misschien leuk om wat ideeen uit te wisselen.

Dochter is hier nu begonnen aan de serie Torak en de wolf. ze vond het eerste deel wel leuk maar volgens mij niet zo super dat ze nu meteen alle delen gaat lezen.

Wat ze wel helemaal super vind is Julia's reis, van mij gekregen in de boekenweek. Dat was dus een groot succes. Nu weet ik dat er een vergelijkbaar boek moet zijn over filosofie dus dat ga ik ook eens opzoeken.

De loser serie blijft ook een succes, ze heeft nu net deel 5 gekregen en gelezen. Maar die boeken leest ze desnoods 3 of 4 keer.

We hebben het nieuwste boek van J vriens ook nog liggen, ik ben benieuwd of ze daar nog aan gaat beginnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Henriette123

Henriette123

11-10-2012 om 13:05

Waanzinnig om te weten

Geen echte leesboeken, maar onze zoon las graag de waanzinnig om te weten boeken met weetjes over allerlei onderwerpen, varierend van vulkanen, tot getallen. Als hij iets meer over een onderwerp wilde weten, ging hij dat weer verder uitzoeken, soms op internet, soms in een ander boek.

Poëzie

Mooie kinderpoëzie:
"Tikken tegen de maan" (50 beste Vlaamse en Nederl. kindergedichten, met elk een nieuwe illustratie erbij). Verzameld door Joke van Leeuwen. Erg mooie uitgave!
"Een vijver vol inkt": beste gedichten van Annie MG, met nieuwe mooie illustraties van Sieb Posthuma.
"Wij zijn bijzonder, misschien zijn wij een wonder", nieuwe dichtbundel van Ted van Lieshout. Originele, goed lopende verzen en gedichten.
"Aan de kant, ik ben je oma niet". Zeer originele dichtbundel van Bette Westera, voor iets oudere kinderen schat ik, vanaf een jaar of 10 of zo? 12 bewoners van een verzorgingshuis worden geportretteerd in 2 verzen, één waarin ze nog jong zijn, één uit het heden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-10-2012 om 14:17

Dochter (10)

heeft de boeken van Marjon Hofman verslonden. Nu leest ze Jacques Vriens. Eerst 8e groepers huilen niet. Nu Oorlogsgeheimen, die kan ze bijna niet wegleggen. En voor daarna heb ik de strijd om de kathedraal voor haar klaarliggen.

Leuk, zo'n boekendraadje.

Dendy

Tanja

Tanja

11-10-2012 om 15:32

Wat een

leuk idee, dit draadje.

Mijn zoon (11) leest en spaart sinds een aantal maanden de boeken van de grijze jager en de geesten jager.

Gisteren heeft hij van mij deel 1 gekregen van loser.
Deze wilde hij al heel lang.
En hij heeft hem in 1 ruk uitgelezen.

Heerlijk

judiths mama

judiths mama

11-10-2012 om 22:25

Eindelijk

Is mijn dochter ook aan het lezen. Ze is ruim 9 en heeft lang niks anders gelezen dan Donald Duck. Tot een paar weken geleden... De kameleon, kinderen van Bolderburen en nu het grote boek van Madelief. Op haar verlanglijst staan boeken van Geronimo Stilton. Ik geniet ervan als ze weer om een nieuw boek vraagt! Ik vind het zelf heerlijk om te lezen en vind het geweldig dat ze nu ook de smaak te pakken heeft.
Ik zie hier nu al veel tips voorbij komen. Leuk om binnenkort weer eens even in de bieb te gaan struinen.

lisbeth

lisbeth

12-10-2012 om 07:39

Reactie

De waanzinnig om te weren serie is hier ook ontzettend populair, dochter heeft denk ik nu wel alle delen gelezen.

Verder in de zomer hart van inkt. De vervolgen vonden ze wat minder.
De andere boeken van cornelia funke zijn ook gelezen.

Beckman slaat hier nog niet zo aan, ik vraag me af if de nieuwe boeken wat vlotter zijn.

Ik ben zelf nog op zoek naar boeken met wat diepgang.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tesah

Tesah

12-10-2012 om 08:58

Stephen en lucy hawking

ik ben nu met dochter van 8 de boeken aan het lezen van Lucy en Stephen Hawking. De schat van het heelal is de eerste. Ontzettend interessant als je wat meer wilt weten over het heelal. Op een leuke manier geschreven. Het is een verhaal over een jongenen een meisje die het heelal in gaan en tussen door staat veel uitleg over de sterren etc. Met mooie foto's. Het levert meteen mooie gesprekken op over mensen met een handicap.

Verder lees ze graag Roald Dahl, David Walliams ( maar daar is volgens mij maar 1 boek van in het Nederlands vertaald helaas) .

Wij hebben overignes wel heel veel geluk dat we in een grote poel kunnen vissen. Funke lezen we in het Duits, en Dahl en Hawking etc in het Engels. En dan geniet ze ook ontzettend van Mees Kees en Floor en dat soort boeken in het Nederlands.

Maar Hawking is een echte aanrader.

Tesah

Primavera

Primavera

12-10-2012 om 11:17

Perfect, tesah

Ha, dank je Tesah. ik was al op zoek na iets na de Percy Jackson-boeken wat mijn zoon (11) zou kunnen interesseren en die Hawking-boeken lijken me perfect voor hem.

Vic

Vic

12-10-2012 om 11:42

Jammer

Mijn oudste (13) heeft altijd veel gelezen is is nu bezig met Engelse boeken. Jongste van 7 is een goede lezer (Avi M7) maar ze wil vooral makkelijke boeken met veel plaatjes en niet zo kleine letters. Nu vind ik het niet erg om dan Heksje Lilly of Mees Kees voor haar te halen, maar het nadeel daarvan is dat ze het binnen een dag uit heeft.

Tesah

Oo, super, die Hawking lijkt me ook echt iets voor hem! Je vergist je btw in de delen: eerste deel is "De geheime sleutel naar het heelal". Dan komt "De schat in het heelal" en dan nog iets met een knal in het heelal of zo, maar dat valt wel op te zoeken. Hoop niet dat je per ongeluk deel 1 hebt overgeslagen?
Maarre, supertip hoor

Tesah

Tesah

12-10-2012 om 15:07

Anneque

ik heb inderdaad te snel de foute titel getypt. We zijn in het eerste deel bezig!

Trouwens, het Guinness book of world records is hier ook steeds een grote hit. Niet echt een leesboek, maar wel erg leuk.

Tesah

Tjibbe, tjabbes wereldreis

Boek met mooie tekeningen, lijkt me wel iets voor jouw leergierige dochter.
Winterdieren van bibi Dumon tak, ziet er ook heel mooi uit.
Ik en de rovers van Siri kolu, daar is ook nog een deel 2 van, geschreven door een Finse schrijfster.
Dit zijn boeken rond het kinderboeken thema: Halo wereld

Lisetje

Engelandvaarder

Engelandvaarder

13-10-2012 om 22:01

Jeugdboeken van terry pratchett en meer

Wij hebben deze zomer de jeugdboeken van Terry Pratchett ondekt, We hebben ze met het hele gezin als luisterboek in de auto geluisterd en echt genoten. Erg leuk zijn Trucks, Diggers and Wings (drie boeken in een serie, ik weet niet precies hoe de vertalingen heten). Erg grappige boeken, mooi taalgebruik en terloops verweeft Pratchett er nog wat wetenschappelijke en maatschappelijke inzichten in.
We hebben ook twee van zijn boeken van een andere serie geluisterd, waarin een meisje de hoofdrol speelt. De eerste heet Wee free men, en de tweede A hatfull of sky.
Verder vonden onze kinderen de boeken van Philip Pullman erg mooi, en onze zoon heeft de boeken van Artemis Fowl van Eoin Colfer and de Alex Rider serie van Anthony Horowitz verslonden. Onze dochter is iets jonger (8) en leest op het moment het liefst boeken van David Walliams (van Little Britain).

Hongerspelen

dochter (10) leest op dit moment deel 2 van de hongerspelen - Vlammen. Vind ik zelf ook erg leuke boeken.

Zusje van 8 leest de nieuwe meester Jaap en wil ook hongerspelen lezen. Mees Kees vinden ze erg leuk, en (uiteraard?) de Harry Potter boeken.

O en

de serie van Gregor de Bovenlander. Die is net als de Hongerspelen, van Suzanne Collins. Alleen is de serie van Gregor iets minder heftig / iets minder geweld voor kinderen.

Hongerspelen

Vind ik nog een flinke brug te ver voor mijn zoon. Leeftijd zegt lang niet alles, maar weet je zeker dat je je dochter van 8 dat aankan? Tis wel heel erg heftig hoor. Maar goed zijn ze wel, ik heb er ook van genoten (maar bleef soms toch ook met een rotgevoel achter, en met vragen de door mijn hoofd bleven spoken).

Tesah

Tesah

14-10-2012 om 10:17

Hunger games

vind ik ook absoluut niet geschikt voor mijn 8 jarige. Sterker nog, mijn bijna 12 jarige brugklasser wil ze wel lezen maar ik vind dat hij nog even moet wachten.

Ik denk dat het verhaal best heel heftig is voor een jong kind. Daarbij denk ik dat mijn zoon heel veel dingen uit het verhaal niet helemaal op zou pikken en dat is nou juist jammer. Ik wil dat hij nog net iets meer 'levenservaring' heeft voor hij het leest zodat hij alle facetten eruit haalt.

Is het boek nietook geschreven voor de oudere tiener, niet voor een prepuber?

Ik zelf vond het eerste deel erg goed geschreven, mooie verhaallijn en de relaties tussen de personages goed uitgewerkt. Het tweede deel vond ik minder en het derde deel vond ik eigenlijk niet zo leuk.

Tesah

Hongerspelen

Dochter van acht wil de hongerspelen graag lezen, nadat oudste er erg enthousiast over is, ik ben er nog niet helemaal over uit. Jongste las niet zoveel tot ze met harry potter begon. Al die kinderboeken interesseren haar niet echt, maar de spannende hp verslond ze echt. Toen ze zeven was las ze een hp boek in vijf weken uit. Ik heb ook zitten twijfelen of ze deel 4-7 mocht lezen, daar gebeuren vervelende dingen in. Lezen ging prima, ze heeft er van genoten en kan alle details vertellen. Daarom ben ik ook niet bang dat ze niet alles mee krijgt van de hongerspelen. Maar dat einde is minder...

gruffalo

Wat als leeftijd niet overeenkomt met boekennivo? tips

Hier ook een enorme boekenwurm. Gisteren weer 15 boeken gehaald in de bibliotheek voor in de herfstvakantie. Inderdaad ook de "waanzinnig om te weten boeken", maar dochter is 8 en leest veel. Welke moeilijkere boeken, zijn qua inhoud ook voor een 8 jarige geschikt?
Waanzinnig om te weten is pas vanaf 11, maar leest ze vlot en vindt ze leuk. Daar naast Roald Dahl, Geronimon Stilton, Thea Stilton, Jacques Vriens. Maar bijvoorbeeld de onderwerpen va Francien Oomen "hoe overleef ik...." vind ik weer niet altijd geschikt voor een 8 jarige. Van de week kwam ze met een C-boek aan in de bieb. Deze onderwerpen zijn gewoon geen kinderonderwerpen. Wie heeft tips? Avi-plus uit en verder.

lisbeth

lisbeth

14-10-2012 om 22:17

Gabbertje

De waanzinnig om te weten serie is misschien wel vanaf 11 maar het is lekker vlot geschreven en ik zie geen reden om dat niet te laten lezen. De hoe overleef ik serie is vrij populair onder de meiden in groep 5/6/7. Niet gek dat ze dat wil lezen. Ik weet niet waar je dochter van houdt maar ik zou denken aan Harry Potter, de griezelbus, Narnia, kippenvel, J Vriens, julia's reis.

lisbeth

lisbeth

14-10-2012 om 22:22

Vic

Vind jouw jongste stilton niets en dan met name de dikke boeken. Fantasia en reis door de tijd. Dat zijn echt leuke boeken voor kinderen die best een aardig niveau aankunnen maar ook nog plaatjes willen

margje van dijk

margje van dijk

15-10-2012 om 09:46

Hongerspelen

Als je kind Harry Potter kan lezen, dan kan het ook de hongerspelen lezen, zou ik zeggen. Ik vind de hongerspelen niet spannender dan Harry Potter. Je zou het wel denken, als je de achterkant leest en begrijpt wat het thema van de Hongerspelen is. Maar werkelijk, de manier waarop het beschreven wordt is zo matter-of-factly, daar kunnen kinderen volgens mij prima mee overweg. Harry Potter gaat juist nog veel meer in op de psychologische en emotionele laag die om dat doodgaan heen zit, terwijl het in de Hongerspelen veel minder zwaar wordt gebracht. (Doet me altijd denken aan toen mijn kinderen nog veel kleiner waren en er 2 soldaten in Afghanistan waren overleden, wat op het journaal uitgebreid aandacht kreeg. "Dus er zijn 2 soldaten dood? Maar twéé? Maar het is daar toch oorlog? Dan gaan er toch wel eens een paar dood?" -> dat is hoe kinderen denken, die storten zich niet op een emotionele manier in zo'n overlijden. En wat ik aan mijn eigen kinderen zie: zo lezen ze dat ook in boeken.

Mijn jongste zoon heeft op 9-jarige leeftijd alle hongerspelenboeken gelezen, maar toen had hij dus ook al alle Harry Potters gelezen, en alle Grijze Jagers. Ging helemaal prima. Natuurlijk geldt dat niet voor ieder kind, maar ik zou dus zeggen: als je kind meer gelezen heeft in dit genre, dan kun je het ook rustig de hongerspelen laten lezen.

Margje

Dank je voor de tip!

Zal zeker met haar gaan kijken voor kippenvel en julia' reis.
Thanks!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

15-10-2012 om 11:07

Thea beckman?

En de boeken van Thea Beckman? Niet erg gedateerd, want meestal historisch en/of futuristisch?

lisbeth

lisbeth

15-10-2012 om 12:24

Raar genoeg

Heeft mijn 8 jarige absoluut niet de behoefte van Beckman te lezen. Ik heb hier zat boeken staan maar ze slaat ze steevast over. Waarschijnlijk omdat ze er nogal oud uitzien en oud is in haar ogen ' saai' .
Harry Potter weigert ze ook te lezen, leest iedereen al zegt ze en daarbij heeft ze de films gezien en vertikt ze het boeken telezen waarvan ze de film gezien heeft. Tja ze heeft nogal een eigen wil.

Wat zij trouwens wel graag las waren de boeken van Ellen Tijsinger.
Of heksenkind van monica furlong
De rode prinses van Biegel was ook een succes, de grote kleine kapitein weer niet.
Raveleijn van Paul van Loon wel,griezelbus niet( te eng)

Oorlogsgeheimen van Vriens of achtste groepees huilen niet

Van Oomen het zwanenmeer of get boek van beer, lena lijstje

Cornelia funke: hart van inkt, thomas en de laatste draken, ridder zonder hart, de spokenjagers.

Nou ja wat ik zeg, dochter is echt een boekenmonster, goed dat ik lid ben van de bieb

margje van dijk

margje van dijk

15-10-2012 om 13:21

Thea beckman / boek-film

Thea Beckman kwam hier in huis pas later op gang. Mijn oudste zoon las op die leeftijd wel meteen Kruistocht in een Spijkerboek en nog wat van die historische romans, maar de andere kinderen niet. Middelste moest echt een drempel over om dat te gaan lezen. Ik weet niet wat dat dan is, blijkbaar toch taalgebruik of zo? Maar daar staat dan weer tegenover dat ALS ze eenmaal de drempel over zijn, dat er dan ook geen houden meer aan is. Middelste (inmiddels 13) wil nu alles lezen wat er van Beckman is verschenen. Dus misschien dat die nog kan komen.

Verder, Lisbeth, qua "boek niet willen lezen want film al gezien": dat probeer ik hier echt te voorkomen door een beleid te hebben dat er geen films worden gezien waarvan het boek nog gelezen moet worden. Zeker (of misschien: uitsluitend) bij kinderen die makkelijk lezen kun je dat heel simpel 'verplicht' stellen. En dat hoef je niet eens als negatief beschouwen, maar juist positief: als je eerst zelf het boek leest, dan kun je zelf de personages verzinnen en de wereld in je verbeelding neerzetten. Dat kan nooit meer als je de film al hebt gezien. Mijn kinderen doen het nu spontaan zo. Wij hebben momenteel een Game Of Thrones fase, maar de DVD van serie 1 (die we allang klaar hadden liggen) mocht nog niet opgezet worden want middelste had het boek nog niet uit. Zo wordt boeken lezen ook bijna een groepsproces, want iedereen leeft met hem mee, en als hij het bijna uit heeft gaan we bijna dood van de voorpret dat we nu aan die DVD mogen beginnen. Inmiddels heb ik deel 2 van het boek voor ze besteld, en is het bijna letterlijk oorlog wie dat het eerste mag lezen. Hetzelfde hebben we dus gehad met de Hunger Games. Ik vind om die reden juist series waar ook films van zijn enorm leuk om te lezen/zien.

Margje

lisbeth

lisbeth

19-10-2012 om 10:36

De nieuwe serie (helias of zoiets) van de schrijfster van Torak en de wolf viel niet echt in de smaak.
Omdat Julia's reis zo in de smaak viel neem ik straks de Wereld vzn Sofie voor haar mee. Ben alleen benieuwd of dat niet wat te pittig is.

lisbeth

lisbeth

26-10-2012 om 11:36

The hobbit

na drie LOTR films gezien hebben heeft dochter besloten dat ze de Hobbit wel eens wil proberen, die neem ik vanmiddag dus mee van de bieb

Percy jackson

Was voor zoon (om zelf te lezen) toch nog wat hoog gegrepen. Voorleesmateriaal heb ik nog even genoeg, dus ik ben zelf maar in Percy begonnen. Leuk! Heb deel 2 en 3 al gereserveerd
Zoon leest inmiddels heel tevreden in "Die rotschool met die fijne klas", volgens mij een ouwetje, niet?
Lisbeth, hoe beviel de Hobbit je dochter?

lisbeth

lisbeth

30-10-2012 om 09:48

Mwah

Niet super enthousiast, denk dat het haar tegenvalt na de spannende films

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.