Cecile
28-08-2012 om 22:47
Alleen fietsen (10 jr) als wij er niet zijn?
We zitten met een dilemma.
Voor zoon (net 10, groep 7, 2e kind, oudste op middelbare school) hebben we 3 dagen opvang. 1 dag BSO en 2 dg oppas aan huis.
Nu heeft zoon 2x pw (op 2 van die 3 dagen) een sportclubje. Hij mag sinds kort alleen op de fiets naar het sportclubje (ca 8-9 min fietsen, 1 x stoplichten, 2x oversteken niet supergevaarlijk), belt tot nu toe even als hij aankomt en als hij weer van daar vertrekt zodat wij of oppas weten dat hij goed aangekomen is of er juist aankomt.
We twijfelen of we de oppas op die 2 dg met de clubjes zullen doen.
We kunnen ook de BSO op een van die sportclubjesdagen doen.
Voordeel: dan is zijn BSO dag korter. Hij vindt het daar nl. niet leuk (stoppen is nu echter geen optie).
Nadeel: dan is er niemand thuis om mee te bellen om te zeggen dat hij goed is aangekomen of juist daar vertrekt (nou ja, evt. wel grotere zus, maar niet altijd en hoeveel verantwoordelijkheid kunnen we haar (12 jr) geven? Dus als er iets misgaat, zijn wij niet in de buurt (nl. op werk of onderweg). Kans op ongeluk acht ik niet heel groot (overigens: m.n. op de heenweg, als hij teruggaat zijn we vermoedelijk wel thuis of in de buurt), maar toch...
Als we hem de keus geven wil hij vast liever de BSO-dag op sportclubjesdag.
Zijn wij ontaarde ouders gezien bovenstaande als we dat doen?

FayW
28-08-2012 om 23:00
Kan best
Ik vind dat dat best kan. Heb ooit wel de tip gekregen om kind iets mee te geven met naam adres en telefoonnummers. Voor het geval dat. Ik had dit op een label aan de fietssleutel van kind.
Er kan ook een ongeluk gebeuren op school of de BSO, dan ben je er ook niet snel bij.
Ik liet mijn kinderen met 10 jaar dit soort dingen wel doen. Natuurlijk vond ik dat best spannend, maar ook nu ze ouder zijn ben ik blij als ze thuis komen. Je kunt niet altijd overal bij zijn.

A zorac
28-08-2012 om 23:53
Niet ontaard
Nee hoor. Kan best. Als je jezelf er niet prettig bij voelt als je niks van hem hoort, waarom laat je hem jou niet mobiel bellen of sms'en?

Fiorucci
29-08-2012 om 07:26
Dat kan
Het is een opstapje naar wat meer dingen zelf doen, en een mooi begin,omdat hij immers over een paar jaar ook zelf naar het VO zal fietsen.

troelahoep
29-08-2012 om 15:15
Eerder bezorgd
Maarja, dat is de tijdgeest denk ik.
De weg hier naar school is ongeveer zoals jij die beschrijft, met 1 stoplicht en een keer relatief ongevaarlijk oversteken; mijn man en ik denken dat onze zoon er bijna aan toe is om zelf naar school te fietsen, als hij zou willen (en die is 6). 20 jaar geleden hadden kinderen geen mobieltjes om te bellen dat ze veilig waren aangekomen.
Bovendien, wat doe je als hij niet belt? Schiet je niet ontzettend in de stress dan? Want dán is hij potentieel onder een bus gekomen of ontvoerd door een of andere viezerik die z'n telefoon heeft afgepakt - of hij is gewoon vergeten te bellen.
(mijn kinderen zijn overigens een stuk jonger, dus misschien heb ik geen recht van praten).

une femme
29-08-2012 om 19:59
Grappig
Ik vind persoonlijk dat bellen een beetje erg ver gaan. De behoefte herken ik wel, maar ik denk dat het om de zelfstandigheid te bevorderen beter is om dat los te laten. Een kind moet ook het vertrouwen krijgen dat ie het prima zelf kan. Onze zoon is tien en gaat naar het voortgezet onderwijs dus hij fietst alles alleen, dat moet wel. Een mobiel heeft hij niet. Wij wonen in een grote stad, dus het is best een uitdaging (vooral voor ons . Hij is ook vaak alleen thuis. Maar het gaat goed. Jullie zijn dus zeker geen ontaarde ouders, vind ik.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

albana
30-08-2012 om 07:58
Omdraaien
Als je je ongerust maakt kan je het beter omdraaien. Eerste les ga je mee naar training (neem vrij desnoods) of je belt de trainer. En vertelt dat jouw zoon vanaf deze week voor het eerst alleen gaat fietsen....En je vraagt of hij/zij de boel 'in de gaten' wil houden m.b.t. aankomst en of hij jullie op mobiel wil bellen als zoon niet aankomt. Vinden trainers, muziekjuffen, cluvjesleiders heel gewoon...Die vinden het ook prettig om te weten dat je zoon nu alleen komt en dat ze zich dus extra ongerust moeten maken als hij niet komt opdagen. Zo heb ik het gedaan. Met oudste ben ik trouwens verscheidene keren gebeld (chaoot) met jongste nooit, maar die is zo keurig op tijd en vergeet vrijwel nooit iets...Dat áls ze voor haar bellen er vast 'iets' gebeurd is. Om hun niet nodeloos ongerust te maken als zoon 's verhinderd is of ziek moet je wel altijd afbellen als hij niet komt of later komt, anders werkt het natuurlijk niet meer.
groeten albana

Cecile
30-08-2012 om 13:08
Bedankt en nog vraagje
Allemaal reuze bedankt voor jullie reactie!
Albana, aan jouw voorstel (trainer vragen te bellen als hij er niet is) had ik gedacht, maar dat leek me zo belastend voor de trainer. Maar nu jij het zo schrijft, valt dat misschien mee. Over het algemeen zal hij er natuurlijk ook gewoon wel op tijd zijn .
Nog een vraag: maakt het jullie (dus) ook niets uit dat het op een gegeven moment (nu het winter gaat worden) donker is als hij gaat fietsen?

A zorac
30-08-2012 om 18:40
In het donker fietsen
Hm, dat is weer een ander verhaal, in het donker fietsen.
Overigens, eerst nog even over bellen. Als jullie wél thuis zouden zijn, zou hij dan ook moeten bellen dat hij is aangekomen? Wij sturen zoon van 10 al sinds een jaar alleen naar training (idem qua stoplichten en kruispunten) en we weten niet of hij al dan niet veilig aankomt. Ik merkte dat ik dat opeens eng vond toen ik een tijd buiten de deur werkte. Die afstand heeft dus een emotioneel effect, maar als je het beredeneert maakt het niet uit waar jij bent op het moment dat je zoon al dan niet onder een auto komt.
Alleen fietsen in het donker, hele discussies over gehad hier. Ik vond het vorig jaar nog eng omdat een kind van negen zo klein is en snel over het hoofd wordt gezien. En een stukje van de route vond ik eng qua griezels in de bosjes. Dat laatste is natuurlijk flauwekul, want die kunnen er in de zomer net zo goed zitten. Hij heeft een tijdje met een vriendje gefietst en ik ben hem een tijd gaan brengen en halen. Ik vond het toch onprettig om hem alleen in het donker te laten fietsen. Voor de komende winter is nog geen beleid uitgestippeld. Moeten we doen voor de klok terug gaat, want vorig jaar overviel me die plotselinge donkerte om half zes nogal.

FayW
31-08-2012 om 12:09
Ophalen
In de winter haalde een van ons direct uit het werk kind op bij de sport om dan samen naar huis te fietsen (of fiets in de auto). Maar dat was dan wel half zes of zes uur.
Of kind fietste samen met een ander kind terug.