Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Carolien

Carolien

07-02-2011 om 17:32

Alleen maar appelsap

Graag wil ik jullie tips/adviezen over het volgende probleem: Mijn dochter van inmiddels 5 jaar lust alleen maar appelsap (en melk)! Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, maar zeker sinds haar 2e jaar is dit het enige dat ze drinkt, het liefst diksap, en ik dacht steeds: gaat vanzelf wel over. Nou, niet dus, en naarmate ze ouder wordt, gaat het me steeds meer storen, krijg ook steeds vaker commentaar: op de BSO, als ze bij vriendinnetjes gespeeld heeft enz.
Een paar weken voor ze vijf werd heb ik met haar afgesproken dat als ze 5 was, ook ander drinken moest gaan proberen, dat ze de middagen dat ze thuis is doordeweeks (= maandag-woensdag-vrijdag) limonade zou gaan drinken, en dit vond ze toen een goed plan, wat ze ook trots aan iedereen ging vertellen...
Inmiddels is het zo ver, en ze vertikt het!!! Ze krijgt niks anders van mij, maar ze maakt er iedere keer weer een drama van, huilen, boos, maar ze drinkt helemaal geen druppel!
Ik word hier letterlijk helemaal gestoord van, heb haar ook gezegd dat ik erg terleurgesteld ben dat ze zich niet aan de afspraak houdt, en probeer het verder te negeren... dit valt me alleen niet mee. Ze doet erg zielig en dit irriteert me enorm, ze IS niet zielig!

Sorry, lang verhaal, moest ook even mijn frustratie kwijt...

Carolien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Op zich

Is diksap een stuk puurder en gezonder dan limonade of prik, dus niet zo verkeerd?

Als ze ergens anders is, moet ze dan maar water drinken of niets, als er geen diksap of melk is?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-02-2011 om 19:52

Hier ook tot voor kort

Hier ook een diksapverslaafde (al dronk ze ook wel yoki als het zo uitkwam, maar verder niets). Het was over toen ze op een feestje te horen kreeg dat appelsap voor de kleintjes was en limonade voor grote kinderen. Misschien een idee om een ouder kind waarvoor jouw dochter ontzag heeft in te schakelen?
Het is trouwens niet ongezond, geloof ik, maar dochter kreeg soms wel harde ontlasting (schijnt van appelsap te kunnen komen).
Groetjes
Massi

Henriette123

Henriette123

07-02-2011 om 20:22

Roosvicedrinker

Hier een roosvicedrinker. Drinkt zijn hele leven alleen maar sterk verdunde roosvice, en sinds hij naar de middelbare school gaat pakjes appelsap. Let wel ik heb het over een nu 18 jarige. Tegenwoordig drinkt hij ergens anders vaak water. Eigenlijk weet ik geen reden te bedenken, waarom hij wat anders moet drinken.Hij mocht overigens ivm dieet ook geen melkprodukten.
Waarom zou je dochter wat anders moeten drinken?
hij eet overigens wel zo ongeveer alles.

dc

dc

07-02-2011 om 23:22

Water

Zolang ze water drinkt als er geen appelsap is, en niet moeilijk doet, zie ik ook het probleem niet.

Zo gezond is limonade enzo niet hoor.

Sap

Mischien kun je haar vragen om een sap uit te kiezen in de winkel. Kinderen dronken hier ook vooral water, thee en roosvicee of sap van eigen voorkeur, ananassap, mangosap, druivensap of bosfruit. Of haar zelf maken in de blender.

Maak je niet druk

Ik moet zeggen dat ik me gewoon aan jou erger hoe je erover schrijft, je maakt er een machtstrijd van, en dan ook nog een bijna emotionele chantage als je schrijft dat je erg teleurgesteld bent in haar dat ze zich niet aan de afspraak houdt. Sorry ,maar het gaat om het drinken van diksap, niet om een weglopen of weet ik veel wat erge dingen. Geef dat kind gewoon diksap, is gezonder dan heel veel ander drinken, en je hebt er maar een klein beetje van nodig, dus heel duur is het ook weer niet. Ik kocht meestal die flessen van de AH in de aanbieding, viel best mee. Wie heeft er nu last van het commentaar? Zij??? ik denk het niet, jij wel, jij stoort je eraan aan het commentaar, om wat voor een erden dan ook.

Massi: Hier ging mijn dochtertje wat aan de dunne van alles waar appelsap in zat.
Muizemeis

Vertigo

"op zich is diksap een stuk puurder en gezonder dan limonade of prik, dus niet zo verkeerd?"

Diksap is niet gezonder dan limonade of prik. Limonade is suikerwater met een smaakje en een kleurtje, prik is hetzelfde maar dan met extra koolzuur en diksap is feitelijk ook suikerwater met een smaakje en een kleurtje. Het kan wel zijn dat het ingekookt appelsap is, maar er is geen vitamine of vezel in te bekennen.

Dus wie Diksap lekker vindt moet het gewoon drinken, maar het is niet gezonder dan limonade.

Geen oplossing voor het probleem van Carolien, hooguit de suggestie om het spul steeds meer te verdunnen zodat ze uiteindelijk water drinkt. Dat is tenminste altijd en overal aanwezig (hoewel volwassenen vaak gek reageren op kinderen die beleefd aangeven een glaasje water te willen, maar da's weer wat anders).

Groeten,

Temet

Weer wat geleerd ..

.. Is fruitsuikers van ingekookte appels zijn gelijk aan toegevoegde suikers in limo? Hm. Dat wist ik idd niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-02-2011 om 10:07

Ik begrijp carolien wel hoor

Ik begrijp haar frustratie wel. Het gaat haar volgens mij niet om het al dan niet gezond zijn van alleen maar appelsap drinken. Ze zegt dat anderen zich intussen storen aan het feit dat dochter alleen appelsap blieft. Dat kan ik me best voorstellen: op feestjes, bij de bso, bij familie, moet iedereen dan maar altijd rekening houden met een groter wordend kind dat alleen maar appelsap wil? Misschien dat een vijfjarige zich er nog niet bewust van is dat de omgeving dit lastig vindt, maar dat gaat wel gebeuren.

Ik ken ook volwassenen die een zeer eenzijdig dieet hebben, in die zin dat ze slechts een soort broodbeleg of groente willen eten. Ik erger me daar aan. Dat gedrag verplicht mij tot het aanpassen van mijn plannen aan zo'n eter. En dat zorgt ervoor dat ik zo'n persoon zie als lastig, verwend of onaangepast.

En dan heb ik het natuurlijk niet over allergieën, he! Dan is er geen keuze.

groet, mamvantwee

Carolien

Carolien

08-02-2011 om 10:36

Water dan maar

Natuulijk begrijp ik jullie reacties ook, er zijn veel ergere dingen op de wereld dan een kind dat alleen maar appelsap drinkt, maar de frustratie was gisteren erg groot...
En het baart me ook best wel zorgen dat ze er zo'n drama van maakt als ze eens een keer iets anders moet drinken, alsof ik d'r vergif geef! Ik vraag me dan wel eens af of dit gedrag wel normaal is bij een 5-jarige.
Oh ja, en water vindt ze ook niet lekker, drinkt ze alleen als ze hele erge dorst heeft en geen appelsap krijgt.

Maar goed, ik heb er gisteren nog uitgebreid met haar over gesproken, en gezegd dat als ze echt niets anders wil, ze dit dus moet accepteren als ze ergens anders is, dan maar water moet drinken of niets, en dat zeuren dan geen zin heeft. Dit heeft ze nu hoop ik begrepen.
Het was nu idd een machtsstrijd geworden, en dat wilde ik helemaal niet, maar je laat je wel eens gaan...

Bedankt mamvantwee voor je begrip, dit is idd wel een beetje wat ik voel.
Muizemeis: jouw reactie vond ik niet prettig, hier kan ik ook niet zoveel mee en het maakt me verdrietig.

Nog even over die afspraak: kan ik dan van een 5-jarige niet verwachten dat ze zich aan zo'n afspraak houdt? Wat vinden jullie, ik vind dit soms moeilijk.

Groeten en bedankt!

Guinevere

Guinevere

08-02-2011 om 10:43

Zorgen

Als dit het enige is waar ze koppig in is zou ik me geen zorgen maken. Maar wellicht zie je dit gedrag op meer vlakken, dus maak je je daarom zorgen?

amk

amk

08-02-2011 om 11:09

Vertigo

de marketeers van Diksap hebben echt een mega bonus verdient door iedereen te laten geloven dat diksap gezonder zou zijn als gewone limonade.

Diksap bevat per onverdunde ml zelfs de grootste hoeveelheid suiker van alle limonades.

Carolien

Wat dat water betreft: mijn idee zou dus zijn dat je thuis gewoon doorgaat met Diksap geven, maar steeds verder verdund. Zodat ze heel geleidelijk overgaat op het drinken van gewoon water. Maar daar zou ik dus weken of zelfs maanden voor uittrekken (en dan maar hopen dat het werkt natuurlijk).

Je kan natuurlijk ook thuis proberen het drinken van andere dingen aan te wennen met behulp van (jawel daar is-ie weer) een stickerkaart ofzo.

Nou ja, zomaar wat schoten voor de boeg.

Groeten,

Temet

ouder

ouder

08-02-2011 om 13:58

Wie is hier nu eigenlijk de baas?

pf gewoon geen appelsap geven, dan maar niets. wordt wat als ze wat ouder is... ik zou zeggen: gewoon op de ouderwetse manier hoppa.
enne, alle suiker is ongunstig ook natuurlijke suiker. en daarbij: appelsap is super slecht voor de tanden (net als rest suikers/zuren).

Yaron

Yaron

08-02-2011 om 14:18

Hier

Onze oudste zoon van 8 drinkt alleen maar water of melk. Melk krijgt hij alleen bij het ontbijt of de lunch verder drinkt hij dus alleen water. Wij vinden het natuurlijk geen probleem, maar bij speelafspraken proberen ouders elke keer weer hem over te halen tot ander drinken. Thuis vertelt hij steeds weer dat ze niet snappen dat hij alleen water wil en geen limonade, thee, appelsap of cola. Hij is al wat ouder natuurlijk en hij kan dat nu goed duidelijk maken, maar toen hij jonger was kreeg ik steeds te horen dat hij niets wou drinken.

Tango

Tango

08-02-2011 om 14:36

Kiezen of delen

Het is maar net wat je nou het belangrijkste vindt. Of je kind drinkt of dat het gevarieerd drinkt. Ik kies dan toch voor het eerste hoor. Een kind dwingen tot het drinken van iets anders dan appelsap, door het dan maar niets te geven, vind ik een beetje een verkeerde aanpak.
Probeer het dan op een andere manier, inderdaad beloningssysteem, zelf een fles limonade uit laten kiezen in de winkel etc.
Overigens hier ook aparte drinkers hoor: Tangodochter is dus zo'n kind dat ergens beleefd om een glas water vraagt. Kijken ze haar inderdaad vaak vreemd aan. Frisdrank met prik drinkt ze sporadisch en verder alleen oranje limonade en melk. En ze is 9, bijna 10. Overigens lust ze wel meer hoor, maar dat heeft niet haar voorkeur.
Tangozoon lust echt niets waar maar een beetje prik in zit, zelfs dubbelfris etc. drinkt hij daarom niet. Zelf merkte ik niet eens dat daar prik inzat, hij dus wel. Hij drinkt eigenlijk alleen limonade: rood of oranje, chocomel en sinds kort sinaassappelsap. En wat er dan nog bij komt, is dat hij dan ook nog om een rietje vraagt, want hij drinkt dus het liefst met een rietje. Als hij geen rietje krijgt drinkt hij beduidend minder, dus van mij krijgt hij bijna altijd een rietje. Maar die hebben ze dus ook niet overal. Tangozoon heeft in het verleden heel slecht gedronken en drinkt nu dus voldoende, weliswaar wat eenzijdig, maar beter dan niet drinken vind ik.

Carolien

Inmiddels is het zo ver, en ze vertikt het!!! Ze krijgt niks anders van mij, maar ze maakt er iedere keer weer een drama van, huilen, boos, maar ze drinkt helemaal geen druppel!

Ik word hier letterlijk helemaal gestoord van, heb haar ook gezegd dat ik erg terleurgesteld ben dat ze zich niet aan de afspraak houdt, en probeer het verder te negeren... dit valt me alleen niet mee. Ze doet erg zielig en dit irriteert me enorm, ze IS niet zielig!``

Dit bovenstaande stuk ergerde ik me dus heel erg aan. Het gaat over het drinken van appelsap dat is het enigste wat ze drinken wil so what.

Je vraagt of je een vijfjearige aan een afspraak kunt houden........... dat ligt eraan aan wat voor een afspraak. Je kunt van haar vragen haar speelgoed op te ruimen, of dat ze alleen op de stoep mag spelen dat soort dingen kun je haar wel aan houden en als ze zich er niet aan houdt dan moet je al verzonnen hebben wat er dan gebeurd.
Dat ze zich niet aan de afspraak houdt dat ze andere limonade gaat drinken, tja dat vind ik niet zo raar. Waarschijnlijk wilde ze het wel proberen maar lukte het niet. Of had ze toch weer spijt van haar afspraak, of wat dan ook. Dat jij dan tegen haar zegt dat je erg teleurgesteld bent in haar dat ze zich niet aan de afspraak houdt dat vind ik heel erg. Het moet een afspraak zijn die ze kan overzien, en dat is dit duidelijk niet.
En dan ze doet zielig,en dat irriteerd me enorm, ze Is niet zielig. In haar beleving waarschijnlijk wel, zij vind zichzelf waarschijnlijk reuze zielig dat ze geen diksap mag.
Muizemeis

dc

dc

08-02-2011 om 16:23

Carolien

Ik heb hier een 5 jarige jongen. Wij hebben hier nog wel eens stubbelingen met de tv uitzetten. Elke keer beloofd hij weer dat hij niet zal gaan drammen als ik zeg dat hij uit moet, maar het gaat steeds weer mis. (Drama's!)

Als ze een belofte maken, dan geloven ze er echt met hart en ziel in. Maar ze zijn nog te jong om niet toe te geven aan hun emoties op een bepaald moment. Ik zou me daar dus niet al te druk over maken. Het hoort gewoon bij de leeftijd.

En wat betreft de opmerking "wie is de baas", nou, ik kies mijn strijdpunten liever uit hoor. Ik ben geen tiran ofzo, en dat lijkt me ook helemaal niet gezellig.

Het zit dieper

Ik denk dat Carolien er niet zozeer mee in zit dat haar dochtertje alleen maar Diksap drinkt. Ik denk dat Carolien gewoon goed wilt opvoeden en haar dochtertje duidelijk wilt maken dat ze niet altijd kan krijgen wat ze wilt. 3 dagen per week iets anders dan Diksap, dat lijkt me een redelijke deal voor een 5-jarige. Mijn zoontje van 5 dramt ook wel door op bepaalde dingen (ook fruit), maar als ik het tijdstip of zijn houding niet prettig vind, dan kan ie nog 1x drammen en dan krijgt ie de wind van voren.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-02-2011 om 22:50

Gewoon een schema maken

Afspraken maken met een vijfjarige zou ik doen vanuit de ouder. Je vraagt geen toestemming aan een kleuter, zo'n afspraak met wederzijdse verplichtingen en verwachtingen kan een kleuter nog niet aan.
Maak een schema, een dagplanner, visueel met kleurtjes voor de dagteken. En teken daar de drinkmomenten op. 's Morgens brood met melk, tien uur (op school of thuis) diksap, bij de lunch melk en 's middags thee of water. Je afspraak met je dochter is dan dit: vanaf vandaag ga je grote-mensen-drinken drinken. Elke keer laat je haar kijken wat ze mag drinken. Laat haar kiezen welke smaak thee ze kiest. Maak van het eten en drinken een gezellig moment en benadruk vooral niet wat er gedronken wordt. Drinkt ze niets, dan niet. Ga niet mee in gedrein. Zorg in het begin wel voor appelsap op school, dan houd je de eerste moeilijke dagen de strijd tenminste thuis. En vooral blijven bedenken dat jij beslist, met verwijzing naar het schema.

Groet, Mamvantwee

Hanne.

Hanne.

09-02-2011 om 09:00

Geen probleem van maken

Ik zou er eerlijk gezegd geen probleem van maken.

Ze drinkt appelsap en melk. Dat zijn al twee dingen. En als die twee er niet zijn en ze heeft dorst drinkt ze water. Dus ze laat zichzelf ook niet uitdrogen.

't Lijkt me sterk dat op de plekken waar zij komt (BSO/school/vriendjes/vriendinnetjes) deze drie dingen allemaal niet aanwezig zijn.

Het enige wat ze dus (misschien) moet leren is dat als ze om appelsap vraagt en het er niet is ze of zegt dat ze niets wil of om een glaasje water vraagt.

Probleem opgelost lijkt me.

Hanne.

Hanne.

09-02-2011 om 09:03

En natuurlijik

En natuurlijk zielig gedoe en scenes ed negeren.

Als je dorst hebt kan je drinken (er is altijd water). Als je geen dorst hebt, dan drink je toch niet.

(ik weet dat het makkelijker klinkt dan het is)

Sera

Sera

09-02-2011 om 20:31

Sap momenten

Hier zijn er bepaalde momenten van de dag dat de kinderen sap of limonade mogen. De rest van de dag mogen ze alleen water en thee. In jouw geval zou ik dochter bijvoorbeeld 1 of 2 keer per dag appelsap laten drinken en de rest van de dag dus water. Ik zou niet moeilijk doen over de appelsap maar van mij zou ze niet alleen de hele dag appelsap mogen drinken. Verder als er toevallig geen appelsap in huis dan heeft ze pech. De omgeving zal er ook niet altijd rekening mee houden.

Malihu

Malihu

13-02-2011 om 20:25

Carolien

Hoi Carolien,

zelf lustte ik als kind ook alleen maar appelsap (en melk), ik lustte geen ranja, geen prik en geen thee. Jarenlang heb ik als ik uit school kwam een glas ranja 'moeten' drinken, blegh. Soms verstopte ik mijn glas in de hoop dat mijn moeder het zou vergeten.

Als ik ergens naartoe ging was het ook lastig en kreeg ik zelfs soms prik met een suikerklontje erin om de prik eruit te halen, gatverdegatver. En op school kreeg je natuurlijk als er iets bijzonders was ook al-tijd ranja! Vreemd genoeg kan ik me niet herinneren dat er ooit water als alternatief in overweging is genomen...

Gelukkig heb ik er geen trauma's aan overgehouden hoor!
Maar wat ik ermee zeggen wil is dat het best kan dat je dochter iets anders écht niet lekker vindt! Ik zou haar graag een jeugd willen besparen waarin ze per sé iets anders moet drinken, omdat de meeste kinderen dat wel lusten.

Om je een hart onder de riem te steken: Uiteindelijk ben ik toch nog 'normaal'geworden Eigenlijk lust ik tegenwoordig (ik ben nu bijna 30) vrijwel alles, alleen ranja vind ik nog steeds niet lekker en grappig genoeg vind ik appelsap echt niet lekker meer, waarschijnlijk toch teveel gehad vroeger LOL.

Carolien

Carolien

15-02-2011 om 09:27

Bedankt

Ik wil nog even bedanken voor alle reacties, en misschien ter geruststelling : ik ben idd maar gestopt met de limonade. 2 keer per dag appelsap, verder water en geen gezeur als dat (appelsap) er een keer niet is.

Het is/was eigenlijk meer het gedrag (overdreven hysterisch) waar ik me zorgen om maak(te), wat soms ook in andere situaties tot uiting komt. Maar ik besef dat als ik daar duidelijkheid over wil (PDD-NOS-achtige stoornis?) ik dat beter aan een professional kan vragen.

Groeten Carolien

Professional

Kinderen kunnen om diverse redenen in de stress schieten en emotioneel doorschieten. Of je dat in dit staium zou moeten uitzoeken weet ik niet. Hooguit met je huisarts. Een diagnosetraject kan een groot beslag leggen op je gezin terwijl je mogelijk meer zou hebben aan op maat van je kind toegesneden opvoedadviezen. Zoals je hier kunt vinden. Een diagnose is nog geen hulp namelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.