Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alleen naar het zwembad

Wanneer mogen jullie kinderen alleen(of met vriendje) naar het zwembad, zowel op vakantie(als er een bad op de camping is) als thuis. Zoonlief is 9 dus ik vind hem nu nog te jong(hij heeft c diploma), maar wanneer dan wel? Ik denk dat ik het op een camping van de zomer wel zou toestaan(hij is dan 10)
Muizemeis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jawel pelle

Maar is er dan geen ondergrens? Ik vind het eerlijk gezegd ook best lastig in te schatten bij mijn eerste zwemmende kind. Ga zelf haast nooit naar een zwembad, ken de mores niet zo. Is het enigszins vergelijkbaar met je kind alleen in een speeltuin laten spelen bijv.?

vlinder72

vlinder72

18-01-2011 om 16:47

Tja

wat is de ondergrens? Mijn zoon 8 jaar is afgelopen herfst met zijn broer van zes naar het zwembad gegaan. Dit was in het complex waar wij verbleven. Ze konden al in zwemkleding er naar toe lopen. Het betrof een klein, ondiep 15 x 20 meter bad. Zonder stroomversnellingen of glijbanen. Wij konden het zwembad zien als wij drie stappen uit ons huisje liepen.

Onze kinderen zijn rustig. Doen geen rare dingen. En hebben allebei A, B en C. Wij gingen een kwartiertje later zelf ook naar het zwembad. En stoer dat zij het vonden dat ze alleen mochten.

Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze nu altijd los te laten. Naar het zwembad hier in het dorp? Alleen als wij erbij zijn. Naar het zwembad straks op vakantie. Geen idee. Eerst het zwembad zien. Hoe druk is het? Is het overzichtelijk? Kan ik in een oogopslag mijn kind terugvinden? Hoe ver is het lopen vanaf onze caravan?

Ik zou zo'n beslissing echt laten afhangen van diverse factoren. Met wie gaat hij? Waar is het zwembad? Hoe ziet het zwembad eruit? Houdt hij zich aan afspraken?

Marlou H.

Marlou H.

18-01-2011 om 18:14

Leeftijdsgrens zwembad

Hoi,

Het zwembad hier hanteert een leeftijdsgrens van 10 jaar. Kinderen onder de 10 mogen alleen onder begeleiding van een volwassene. Mijn zoon van 10 mag wel alleen met z'n vriendjes maar wil dit nog niet.

Op de camping

anderhalf jaar geleden mochten onze zoons, toen zes en negen, voor het eerst samen alleen naar het zwembad. Ze hadden toen allebei hun A en B diploma. Het was een rechttoerechtaan zwembad en er waren weinig kinderen aanwezig.

WE konden het zwembad niet zien, we konden ze wel horen als ze heel enthousiast waren. Na een kwartiertje is één van ons er ook heen gestiefeld en heeft wat mee gezommen of op een ligbed liggen lezen.

Ze vonden het erg stoer om samen te gaan zwemmen en ik kan me herinneren dat de eerte keer dat samen met hun handdoeken over de schouders geslagen vertrokken....wat een heerlijk gevoel. Ze worden groot, daar gaan ze dan....snel snel, een boek, genieten!

Kortom, niet uren alleen dobberen in het zwembad, maar ook weer niet de hele tijd onder het wakend oog van vader of moeder.

Voor het eerst alleen met een vriendje naar het zwembad, toen was mijn zoon net tien jaar oud. Let wel, type, ik leg mijn fietssleutel even ergens neer....oh, waar is mijn portemonnee. Ik vond dat een stuk enger en heb geloof ik die middag nog wat zitten jammeren op de chat van OO. Gaat het wel goed, wanneer komt die thuis, ben ik wel normaal

groetjes van Purk

Jesse_1

Jesse_1

18-01-2011 om 23:47

Zelfde

Op de camping mochten 3 broers met elk A t/m C samen naar het zwembadje gaan, die nog geen honderd meter verderop lag. Wij gingen af en toe polshoogte nemen, soms gingen we er ook bij zitten - beetje afhankelijk van de drukte (soms waren ze maar met z'n drieën).
Hier hebben we een overzichtelijk zwembad. Discozwemmen gebeurd normaal gesproken zonder ouders . Komende zomer, als Oudste 11 is, mag hij zeker wel met een vriendje er naar toe als hij zou willen. Ik zie er ook wel eens kinderen van 9, of 8, zonder begeleiding. Als mijn kinderen daar gaan zwemmen, ga ik er wel altijd bij zitten - vanwege de drukte in het zwembad, ongeluk zit in een klein hoekje. En ik heb even de tijd voor een boek .
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

18-01-2011 om 23:49

Niet helemaal duidelijk neergezet

Oudste is nu 10 en gaat zonder ons discozwemmen, hij wordt dan wel gehaald/gebracht. A.s. zomer zou hij er ook helemaal zelf heen mogen. Ik zag afgelopen zomer trouwens ook klasgenootjes van hem die er samen heen waren gegaan, één van hen was nog geen 10.
Jesse

koentje

koentje

19-01-2011 om 08:37

Maar anneque/pelle

als je vraagt of het ongeveer hetzelfde is als je kind alleen laten in de speeltuin: het wel of niet hebben van de zwemdiploma's lijkt me hierin toch essentieel..... misschien een open deur, maar toch!

Koentje

LOL! ja tuurlijk ga ik ervan uit dat het kind in kwestie dan minimaal A+B heeft. Ik snap dat er veel veriablelen zijn, en idd: ook alleen laten in een speeltuin kan bij het ene kind wel, het ander ngo niet. Ik vroeg me af of er geen extra gevaren zijn in het zwembad, bijv. "grote jongens die je kopje onder duwen". Je ziet: ik heb weinig (leuke) ervaring met zwembaden
Ik zou mijn zoon van ruim 7, die dan zijn B heeft, makkelijk alleen naar t zwembad kunnen laten gaan (loopafstand, klein dorp, veel bekenden), maar ik weet dus niet zo goed hoe het eraan toe gaat. Ik zal de eerste tijd dus meegaan, terwijl dat misschien strikt genomen niet nodig is.

Typo's

zucht, sorry voor de tikfouten.

koentje

koentje

19-01-2011 om 10:37

Nou pelle

ik zou een kind met alleen A niet naar het zwembad sturen. Ik vind AB toch wel minimaal om echt zwemvaardig te zijn, C nog beter.
Maar je kunt het toch niet begelijken met een speeltuin.

Puck

Puck

19-01-2011 om 13:11

Koentje

waarom A en B. Mijn jongste met alleen A zwemt beter dan mijn oudste met A en B. En net als Pelle vind ik de vergelijking met de speeltuin wel degelijk opgaan. Het hangt helemaal af van tig factoren. Waarom kun je het volgens jou dan niet vergelijken met de speeltuin?

koentje

koentje

19-01-2011 om 13:39

Natuurlijk

is van een heleboel factoren afhankelijk of je wel of niet alleen naar een speeltuin kan of naar een zwembad.
Maar als je vergeet te bedenken dat als je naar het zwembad gaat dat daar zeker nog de eis van een goede zwemvaardigheid bij komt kijken, dan vraag ik me af wie het punt hier volledig mist...

ZUCHT!

Nu nog niet

dochter heeft misschien over een aantal maanden haar c diploma, ze is klein en het type wat niet altijd op let. Dus nee, ze mag niet zonder toezicht van volwassenen gaan zwemmen.

Straks in de zomervakantie is ze 8,5. Dan zitten we aan een riviertje op beide campings, ze mag dan wel alleen over de camping met andere kinderen maar alleen zwemmen als de stroming rustig is en er volwassenen zijn ( wij of ouders van de kinderen waar ze dan mee speelt) die een oogje in het zeil houden.

Verder mag ze nu wel wat hier in de wijk rond lopen, de straten in de woonwijk zelf dus, de weg hier richting school mag ze niet over (50km weg waar regelmatig harder gereden wordt), dat is de grens, de andere grens is aan de andere kant met ook zo'n 50km weg. Ze wordt binnenkort 8 en ik heb niet het idee dat wij met onze regels heel erg anders zitten dan de rest.

Enige uitzondering is dat ik er niet van hou dat ze in het donker spelen, dan zijn ze niet te zien als ze over steken. Dus dat mag alleen aan onze kant van de straat, maar ik heb dat inmiddels ook wat losser gelaten. Moeilijk blijft het altijd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-01-2011 om 21:05

Nee

Onze dochter van 8 mag nog niet zonder ons toezicht gaan zwemmen. Ook niet met een kinderfeestje. Niet zozeer omdat we haar niet vertrouwen, maar omdat we anderen daar niet in vertrouwen. Het toezicht in het zwembad hier is niet geweldig in mijn ogen, er staat bijv. nooit iemand bij de glijbaan. En er zijn altijd idioten die zonder te kijken in het bad springen.

Dendy

Vic

Vic

19-01-2011 om 21:08

9 jaar, alleen a

Mijn dochter heeft heel laat haar zwemdiploma gehaald, met 9 jaar. Toen ze moest afzwemmen viel me op dat ze de kleuters die voor B en C gingen er met gemak uitzwom. Ze hield het langer vol, ging sneller, kon beter duiken en onder water zwemmen. Ze mocht daarna al vrij snel alleen naar het zwembad. Inmiddels is ze 11, heeft nog steeds alleen maar A, en zwemt niet slechter dan leeftijdsgenoten met ABC.

Maylise

Maylise

19-01-2011 om 21:38

Nou

Mijn zoon is 10 jaar en eerlijk gezegd zou ik hem nog niet zelfstandig naar het zwembad laten gaan. Niet omdat ik bang ben dat hij zou verdrinken. Hij kan prima zwemmen. Wel omdat er in zwembaden vaak gedoe is tussen kinderen onderling met pesterijen bijvoorbeeld en ruzie tussen verschillende groepjes. Dat zal trouwens wel heel erg van het zwembad afhangen. We zijn onlangs verhuisd en ik ben één keer in het zwembad hier in de buurt geweest en dat leek erg rustig te zijn met veel toezicht. Misschien dat hij hier wel zou mogen gaan afhankelijk van de vriendjes die meegaan. Dat laatste is ook namelijk een factor. Sommige vriendjes combinaties zijn soms redelijk explosief dus daar zou ik wat meer moeite mee hebben.

Maylise

muizemeis

muizemeis

19-01-2011 om 22:25 Topicstarter

Ja ik snap het

Tuurlijk ligt het aan het kind. Hij hoeft maar een oversteek te maken en die heeft hij vaker gemaakt, ook alleen. Hij past goed op zijn spullen, maar het is wel een zwembad met toeters en bellen, dus stroomversnellingen etc.
Ivm pesten etc dat vind ik wel een goed punt, ik zou hem nooit helemaal alelen laten gaan, altijd met een vriendje.
Ik ging vroeger vanaf mijn 10e wel alleen zwemmen, in de vaart bij ons, was verder geen toezicht bij. Geen stroomversnellingen maar wel alleen of met vriendinnetje. Dus ik zat ineens te denken, wanneer zou ik hem alleen laten gaan............ Ben er nog niet uit.
Muizemeis

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-01-2011 om 18:24

Kinderfeestje

Toevallig kreeg mijn dochter vandaag een uitnodiging voor een zwemfeestje in het Sportium in Den Bosch mee. Dat is me nogal een zwempaadijs. Dochter gaat niet en ik begrijp echt niet dat die ouders dat durven wagen met een stel 8-jarigen.

Dendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.