Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Phileine

Phileine

29-05-2010 om 16:39

Alleen naar school fietsen?

Mijn zoontje is dus 8 in september 9 en hij wil alleen naar school fietsen....
Hij kijkt goed uit in het verkeer maar dan nog. Het is bijna 4 Km grootste gedeelte over het fietspad.
Hoe oud was jullie kind toen die alleen naar school te fietste?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-05-2010 om 00:25

Alleen fietsen

Hangt idd van veel verschillende factoren af; van het kind zelf, de veiligheid van de route etc. In principe zegt men dat een kind pas vanaf een jaar of 11, 12 in staat is om echt bewust om te gaan met verkeersveiligheid en het overzicht kan hebben en houden om met deze situaties om te gaan en adequaat te reageren en handelen, met name in onveiligere/drukkere verkeerssituaties.
Volgens het Centrum Jeugd & Gezin "kunnen kinderen van tien jaar eenvoudige fietsroutes alleen fietsen:
1.Ze weten redelijk goed snelheid van auto’s in te schatten;
2.Ze kunnen op een veilige manier afslaan;
3.Ze kunnen over hun linkerschouder kijken en tegelijkertijd hun arm uitsteken zonder te gaan zwabberen met hun fiets;
4.Ze hebben inmiddels voldoende lengte om over geparkeerde auto’s heen te kunnen kijken om te zien of er nog verkeer aan komt."
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zoonlief (9 1/2) absoluut nog niet alleen laat fietsen. Dat is vragen om ongelukken. Hij is te impulsief, nog fysiek te klein, zwabbert te veel met zijn fiets en is snel afgeleid. Hij zit danwel in groep 6 maar ik denk dat hij echt nog wel twee jaar nodig heeft voordat ik het hem toe kan vertrouwen alleen te fietsen (dan moet hij wel, als hij naar de middelbare school gaat). Als ik naar de vriendjes van mijn zoontje kijk mogen de 8- en 9jarigen echt nog niet alleen fietsen. Sommige 10jarigen mogen alleen fietsen maar alleen korte, veilige, rustige stukjes. Persoonlijk vind ik 8 jaar veel te jong maar nogmaals, er spelen verschillende factoren een rol die je in je overweging mee moet nemen.

Tango

Tango

31-05-2010 om 14:26

Hier

Fietst Tangodochter af en toe alleen naar school of vaker nog van school naar huis sinds ze ruim 8 jaar was. Het is een heel makkelijke fietsroute, ongeveer 8 minuten met grotendeels een fietspad over een dijk en een klein stukje langs de weg. Vantevoren hebben we de lastige punten, waar je wat beter op moet letten, doorgenomen en het gaat prima.
Aanvankelijk reed ze op vrijdagmiddag zelf naar huis omdat ze dan later uit is dan Tangozoon en ik anders dus twee keer naar school moest. Vind ik niet heel erg hoor, maar zij vond het wel stoer om alleen naar huis te fietsen. Inmiddels fietst ze nu ook regelmatig alleen naar school omdat Tangozoon nu net zelf fietst en dat nog erg langzaam gaat, zij fietst dan dus vooruit.
Andere routes fietst ze nog niet alleen, hoewel ze laatst voor het eerst met 3 andere meiden naar een nabijgelegen winkelcentrum ging om een ijsje te kopen, hier waren ook twee meiden van 11 bij, Tangodochter is nu 9. Omdat het allemaal oplettende meiden waren heb ik ze laten gaan, was wel even spannend, maar het ging prima. Ach, je moet ze loslaten, maar wat is dat lastig af en toe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.