Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Groep7moeder

Groep7moeder

10-03-2010 om 15:36

Alleen thuis

Vanmiddag komt mijn oudste (bijna 11) thuis met een kind waar het wel eens mee speelt: ze willen samen spelen bij het andere kind thuis. Oudste mag meteen mee, er kan ook tussen de middag gegeten worden daar. Ik zeg: bel even je moeder of dat inderdaad mag. Kind zegt: nee, dat kan niet, mijn moeder werkt de hele middag. Ik stel voor dat de kinderen dan maar hier spelen. Nee, dat kan ook niet want kind moet naar huis om op brusje van zo'n twee jaar jonger te passen. Ik had van de moeder ook al wel eens begrepen dat de kinderen tijdens vakanties hele dagen alleen thuis zijn in verband met hun werk. Er is ook nog een puberend autistisch brusje, dat nu in de loop van de middag ook wel thuis zal komen en dat tijdens de vakanties de eigen gang mag gaan.
Is het nu heel erg raar dat ik het vreemd vind dat werkende ouders structureel geen opvang regelen voor hun basisschoolkinderen? Ook wij zijn werkende ouders (en we werken allebei veel), maar voor de kinderen is altijd opvang. Kinderen mogen hier ook wel een tijdje alleen zijn als we boodschappen doen oid en de kinderen niet mee willen, omdat we vinden dat dat hoort bij groot worden. Maar dat is voor mijn gevoel toch heel iets anders dan structureel en voor langere tijd.
Ik ga ervan uit dat kinderen toch wel wat aanspraak nodig hebben van een volwassene en dat ze op die leeftijd nog niet geheel verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor zichzelf, laat staan voor jongere kinderen.
Hoe denken jullie daarover?
Groep7moeder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

10-03-2010 om 16:48

Tja

Ik vind het ook vreemd. Maar ik ken de voorbeelden ook. Klasgenootjes van een vriendinnetje die spontaan mee gaan met eten (8 jaar) omdat er toch niemand thuis is.

Soms denk ik dat ouders het te makkelijk inschatten. Soms denk ik dat ik overbezorgd ben.
Soms denk ik dat niet iedereen de middelen heeft om het anders te regelen.
Soms denk ik dat ik te veel uitga van het gedrag van mijn eigen kinderen.

Maar meestal denk ik dat anderen ook vast een oordeel over mij hebben

Tihama

Groep7moeder

Groep7moeder

10-03-2010 om 20:45

Je hebt gelijk en

ik ben me ervan bewust dat we allemaal zo onze eigen ideeën en verwachtingen hebben en ook dat niet iedereen gelijke middelen heeft om opvang te betalen. Het is ook zo dat we (ik ook) erg gemakkelijk een oordeel hebben over elkaar. En al doe ik oprecht mijn best om hierover niet meteen een oordeel te hebben, ik heb er wel mijn vragen over hoe goed dit voor kinderen is, hoe verantwoord het is met het oog op onverwachte dingen. Maar ik sluit niet uit dat ik het verkeerd zie en dat anderen mij hierin overdreven vinden. Vandaar dat ik het vraag. Wil wel mijn mening toetsen aan anderen.
Groep7moeder

Groep7moeder

Groep7moeder

10-03-2010 om 21:55

Izar

Ik ben het met je eens dat het heel erg kindafhankelijk kan zijn. Ik kan me voorstellen dat mijn bijna 11-jarige zich er ook niet slecht bij zou voelen als ik jouw constructie lees. Ik denk dat dit kind dat ook wel kan. Maar ik vind per week twee keer anderhalf uur wel wat anders dan hele middagen en soms zelfs hele dagen (waarbij ik weet dat dit ook gebeurde als kind ziek was) en de veranwtoordelijkheid voor een twee jaar jonger brusje.
Groep7moeder

Groep7moeder

Dat is ook best wel wat hoor. Ik zou mij 11 jarige nooit zolang de verantwoordelijkheid geven over zijn 8 jarige zus. Maar dat heeft ook te maken met de verstandhouding tussen de kinderen. En hele dag met z'n tweeen zonder supervisie wordt hier namelijk geheid bonje.

Ik denk dat het opzich geen heel extreme situatie is, maar echt aanbevelenswaardig vind ik het ook niet.

Toch zou ik zeggen: leven en laten leven....

Groep7moeder

Groep7moeder

11-03-2010 om 22:11

natuurlijk, leven en laten leven. Ik ben het ermee eens dat het niet heel extreem is, en ik zal er natuurlijk niets van zeggen. Maar ik vroeg me toch af of mijn gevoel, dat het wel veel gevraagd is van een kind op die leeftijd om zo vaak zo lang alleen te zijn, enigszins gedeeld wordt, of dat 'men' vindt dat ik overdrijf.
Dank voor de reacties,
groep7moeder

Dan deug ik echt niet

Mijn kinderen (7 en 10) zijn geregeld een uurtje alleen thuis, of soms langer. Met zijn tweetjes of alleen. Ik kan me nou eenmaal niet in tweeen knippen, ze gaan al vaak genoeg naar oppas en vinden het heerlijk om thuis te zijn. Ze zijn zeer zelfstandig en 'braaf' (nee,niet saai . En waar vind je oppas voor zaterdagochtend van 8-10 uur??
Ik denk dat we een heel warm gezin hebben met een grote onderlinge betrokkenheid en veel vertrouwen. Maar ik laat ze inderdaad wel eens alleen... Dat voelt niet ideaal overigens, maar het is soms de minst slechte optie voor ons.

Groep7moeder

Groep7moeder

13-03-2010 om 12:10

Maar clarice

dat is echt niet wat ik bedoel. Mijn kinderen zijn ook wel eens een tijdje alleen thuis. Als er boodschappen gedaan moeten worden en ze willen niet mee oid. Vund ik nu weer horen bij groot worden
Wat het hier gaat het om ouders die structureel geen opvang hebben voor hun 11 jarige en een paar jaar jonger brusje. Die zijn dus niet zo nu en dan een uurtje of iets langer alleen, maar uren lang en in vakanties een paar hele dagen. De 11-jarige moet daarbij op de jongste passen. Persoonlijk vind ik dat lang alleen en veel verantwoordelijkheid voor een 11 jarige. Maar zoals anderen opmerkten, heel erg extreem is het misschien ook weer niet. Ik wilde toetsen of ik de enige was die er zo over dacht.
Groep7moeder

Overleg, gemakzucht

Mijn kinderen zijn deze week toevallig erg veel alleen. Een paar keer een dagdeel(tje). We bekijken echter samen (de jongens en ik) hoe we het het beste kunnen regelen. Als dat bijvoorbeeld betekent dat oudste de woensdagmiddag alleen thuis is, dan is dat maar zo. Hij is zelfstandig genoeg en ik heb hem voldoende alternatieven aangeboden.
Misschien bedoel je dat de kinderen uit het voorbeeld alleen MOETEN zijn en dat het misschien uit gemakzucht zo is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.