willem
24-07-2012 om 23:21
Alleen thuis zijn
Hallo allen,
ik weet niet of ik in de goede rubriek zit, twijfelde tussen deze en 'ouders en school'.
Mijn zoon gaat komend schooljaar naar groep 5, is 8,5 en een zelfstandig kind dat dingen goed alleen kan.
In principe blijft hij 4 dagen per week over en gaat 2 middagen (dinsdag en donderdag) naar de BSO. Nu geeft hij zelf aan dat hij liever thuiskomt; lunchen tussen de middag en spelen na school. Soms zal hij dan alleen zijn, soms is mijn man thuis, want hij werkt veel aan huis. Om thuis te komen moet hij 1,5 km fietsen (dat doet hij al een jaar zelfstandig, maar als we er niet zijn, weten we ook niet of hij op een normale tijd thuis is of dat er onderweg wat gebeurd kan zijn).
Ik vind hem eigenlijk nog erg jong om alleen thuis te komen en te zijn, zeker als dat langer is dan plm een uur. Maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie mening! Wat vinden jullie, wanneer zijn jullie kinderen alleen thuis?
Willem

Vic
24-07-2012 om 23:45
Te jong
Ik zou 8,5 te jong vinden, voor mijn kind maar ook in het algemeen. Hier zie ik dat kinderen op zijn vroegst vanaf groep 6 alleen thuis zijn tussen de middag. 's middags na school zelfs nog wat later. Mijn eigen kind is de hele b.o. loopbaan overgebleven, omdat ik het niet nodig vond om tussen de middag heen en weer te fietsen (en ook weer een extra 'risicomoment'). Met de bso zijn we in de loop van groep 8 gestopt.
Overigens vind ik 8,5 ook wel jong om alleen naar school te fietsen.

dc
25-07-2012 om 00:31
Bellen?
Kun je niet met hem afspreken dat hij jullie voor vertrek en bij aankomst thuis even belt? Kan hij bij een buur aankloppen als er iets is? Is hij verantwoordelijk met deur goed dicht doen, zich aan afspraken houden, geen vuur aandoen, of andere gekke dingen bedenken?
Ik vind 8 jaar niet zo heel erg jong, ik was toen zelf ook al vrij zelfstandig.
Maar goed, bij twijfel, gewoon nog even wachten.

Rosa van der Zanden
25-07-2012 om 08:50
Hangt van het kind af
Het hangt helemaal van je kind af, welke afspraken je hebt gemaakt en hoe goed hij zich aan de afspraken kan houden. Mijn oudste ging in groep 4 (7 jaar) 's middags alleen naar huis, meldde zich af bij de buurvrouw en belde ons als hij iets wilde als snoep of tv. Hij was 1 1/2 uur alleen thuis.
Jongste gaat naar groep 6 en no way dat hij zelfs maar tussen de middag alleen mag cq kan zijn.
Kijk goed naar je kind, bedenk hoe goed hij met de regels omgaat en volg je onderbuik.
Rosa van der Zanden

Leen13
25-07-2012 om 09:32
Afhankelijk
Hier bleef zoon vanaf groep 6 tussen de middag thuis. Moest inderdaad ook een stukje fietsen. Misschien ook wel begonnen ergens einde groep 5. Ik was er niet blij mee maar hij raakte zo overprikkeld op school dat hij die rust nodig had. In het begin belde hij me mobiel als hij thuis was en als hij weer weg ging. Hij zette het alarm van zijn mobiel om op tijd weer weg te gaan naar school.
Na school waren kinderen 9 en 11 toen ze niet meer naar de bso gingen. Dan mochten ze wat uit de keuken halen om te eten en te drinken en dan verplicht op hun kamer blijven tot ik thuis was. En geen deurbel of telefoon beantwoorden. En mij bellen als ze thuis waren. Ik werkte vlakbij dus als er wat was was ik zo thuis. En ook de buurvrouw die thuis was wist dat ze er waren en daar konden ze heenlopen.
Ik weet wel dat ik herhaaldelijk met ze doornam wat ze moesten doen bij brand, direct naar buiten gaan en mij bellen zonodig bij de buurvrouw mij bellen als je mobiel nog binnen ligt, dat soort dingen. Geen experimenten uithalen met vuur of reacties, of enge klimpartijen. Gewoon rustig een boek lezen of op je pc of televisie kijken (dat hadden ze op hun kamer). Dochter werkte aan haar poppenhuizen en zoon had zijn games en fora en Harry Potter.
Het is altijd goed gegaan gelukkig. Ik was er niet blij mee.
Als ik thuis was was het dan wel weer vaak mogelijk om gezellig samen het eten te doen, omdat ze wat bijgekomen waren, behalve als er bij die kinderen weer spanningen waren door de schoolse situatie waar ze moeilijk tegen konden.

Leen13
25-07-2012 om 09:37
Hoeveel dagen
Mijn kinderen waren dan 2 dagen in de week 1,5 uur alleen thuis. De andere dagen waren er volwassenen bij. Ik vond het niet leuk en ik zat ook minder rustig op mijn werk. Gelukkig is het altijd goed gegaan.

Mussie
25-07-2012 om 11:32
Niet ideaal
Ik ben ermee begonnen toen jongste net 10 was. Hij wilde echt niet meer naar de bso. Oudste is vaak al thuis als jongste thuiskomt, al heeft hij daar niet veel aan want ze maken nogal eens ruzie. Maar in noodgevallen is het toch prettig. Laatste was jongste van z'n fiets gevallen op weg naar huis en dan ben ik toch wel blij dat oudste aanwezig is om te helpen. Het is niet ideaal, en je zit niet rustig op je werk zoals anderen ook al aangeven.

koentje
25-07-2012 om 12:22
Nee, zou ik niet doen,
ik vind hem nog erg jong daarvoor. Ik snap ook eigenlijk niet hoe je een kind van die leeftijd alleen kunt laten fietsen, tenzij het echt een heel rustige route is zonder oversteken.
Natuurlijk zijn dingen per kind afhankelijk, maar de verschillen zijn nu eenmaal ook niet zo groot dat je daar niets over kan zeggen aan de hand van de leeftijd. Wat mij betreft nee dus.

Rosa van der Zanden
25-07-2012 om 16:54
Koentje
Mijn oudste fietste voor zijn vierde jaar zonder zijwielen en ging overal mee naar toe op de fiets. De verkeersregels kon hij grotendeels toepassen en voor zijn vijfde benoemen wat een ander fout deed en waarom.
Voor zijn vierde kende hij diverse telefoonnummers uit zijn hoofd en kon de telefoon gebruiken. Hij kon ook de voordeur zelf met behulp van een sleutel open krijgen. Hij kon echt op de leeftijd van 7 alleen thuis zijn, al vond ik dat niet ideaal. Ik woon niet in een grote stad, maar hij moest wel een paar keer oversteken.
Verschillen kunnen echt héél groot zijn, zelfs binnen 1 gezin. Zonder het kind te kennen kan je er weinig over zeggen. In het algemeen is 7 jaar te jong, maar het kan anders uitpakken.
Rosa van der Zanden

Margriet*
25-07-2012 om 21:48
Verbaasd
Kinderen van 7 jaar alleen al 1,5 thuis? Ik zou dat nooit doen. Mijn kinderen verschillen ook, maar alleen thuis vind ik niet wenselijk. Ik zie voordelen aan NSO waar niet alleen zicht is maar ook gezelligheid. Die uren alleen thuis worden vaak opgevuld met tv en computer. Is het nou in het belang van het kind (hoe graag wil het kind het zelf) of is het vooral goedkoop en makkelijker voor ouders.

Rieke
25-07-2012 om 23:16
Ook alleen thuis
Mijn zoon is 9, gaat naar groep 6 straks. Met hem afgesproken dat hij 1 dag in de week naar de bso gaat, en de andere dag wil hij graag naar huis. Wij wonen op denk ik 700 meter afstand van school, wel een drukke weg oversteken. Hij rijdt dan met een groep mee voor het oversteken, bv moeder met klasgenootjes. Heb ik hem aangeraden. En sms't wanneer hij thuis is. Ik kom een dik half uur later thuis.
Dat is voor mij acceptabel. Veel langer alleen vind ik niet fijn. Mijn zoon is een rustige verantwoordelijke jongen. Mijn dochter bv zie ik dit niet doen, die is nu nog te jong maar heel anders dan haar broer. Ik denk zelf door de bocht genomen dat een leeftijd vanaf 10 jaar goed is om alleen thuis te zijn. Maar het ene kind is het andere niet nogmaals.

Jip
26-07-2012 om 07:20
Deels
Ik zou hem `s middags gewoon laten overblijven en na schooltijd zou hij naar huis mogen. Met goede afspraken, dat wel. Bellen als hij er is, liefst ook als hij bij school weg zou gaan.
Ik zou het gewoon proberen en zou het niet gaan dan weer naar de nso.
Hier is zoon (nu 9) ook wel eens alleen thuis, ook wel eens een morgen. Als ik moet werken, hij heeft geen zin om naar de oppas te gaan..
Via de tuin kan er niemand bij ons komen zonder dat de buren het merken, dus voor noodgevallen kan hij altijd naar buiten. De buren weten dat hij alleen is, 1 komt vaak nog wel even binnenlopen om te vragen of hij wat drinken wil. En ik bel ook wel. Eigenlijk vind hij het wel heerlijk om zo`n morgen voor zichzelf te hebben.

Leen13
26-07-2012 om 09:20
Mijn kinderen hadden bij tijden een onuitroeibaar gedoe waar dochter iets van zoon wilde en dan ging staan schreeuwen waar hij helemaal niet tegen kon en dan liep hij haar om ver op de vlucht naar zijn kamer. Dat wil ik niet als ik er niet bij ben. En juist na school zijn beiden nogal overprikkeld en hebben rust en met jezelf bezig zijn hard nodig.
Bovendien begrijpen ze anderen mensen niet zo goed en kunnen zich niet zo goed verweren en dan zijn ze kwetsbaar. De enige keer dat zoon wel iemand binnen liet, tegen mijn instructies in, was het iemand waarvan ik wist dat dat niet goed zat. Gelukkig belde dochter mij direct op en was ik snel thuis. Vrienden en familie in de buurt hadden een sleutel zodat ze zelf naar binnen konden.

Vic
26-07-2012 om 10:35
Een keer of structureel
Mijn 7-jarige laat ik gerust wel een uur of 2 alleen, maar ik zou er niet over denken om dat structureel (in ons geval) 3 middagen per week te doen. Bovendien zou ze dan ook alleen moeten zitten omdat er helemaal geen sprake van is dat ze speelafspraken in huis zou mogen halen. Mijn oudste mocht vanaf groep 8 alleen naar huis, maar er waren maar 2 vriendinnen waar ze dan mee af mocht spreken. Ze sprak ook wel met andere meisjes af, maar dan zeker niet als ik niet thuis was.

Vic
26-07-2012 om 10:36
Daarbij
Hoe zou je dat doen in vakanties? Laat je dan je 8-jarige hele dagen alleen thuis?

Leen13
26-07-2012 om 10:52
Niet meer naar de bso
Toen de kinderen niet meer naar de bso gingen, konden ze in Amsterdam mee naar de dagvakantiekampen. Dat hebben ze een paar jaar gedaan. Goed gestructureerde vakanties waren dat voor niet veel geld. En in de andere weken waren ze bij mijn ouders of gingen logeren. En ja, dan is er ook weleens een een paar dagen alleen thuis gebleven op een gegeven moment.
Tegenwoordig kun je je kinderen ook alleen voor vakantieweken opgeven bij de bso. En zomers worden daar ook leuke dingen gedaan.

koentje
26-07-2012 om 11:19
Ja maar rosa,
Dan heb je het echt over een extreem vlot kind. En jij spreekt vanuit jouw referentiekader en ik vanuit de mijne. Mijn kind is juist niet zo vlot. Maar binnen redelijke grenzen denk ik echt dat het op deze leeftijd, 8,5 echt te snel is!

Geetje
26-07-2012 om 12:46
Zelfstandigheid
Waar ik mij altijd verbaas bij dit soort discussies, is wat men onder zelfstandigheid verstaat. Vaak vinden ouders hun kind zelfstandig als hij/zij zelf naar huis gaat en daar verplicht twee uur achter de computer/t.v. gaat zitten te wachten tot de ouders thuis komen. Dat noem ik niet zelfstandig. Ik vind zelfstandigheid juist dat een kind zelf zijn middag op een verantwoorde manier kan invullen en weet om te gaan met allerlei situaties die zich voordoen. Dus mijn zoon mag wel een vriendje uitnodigen, met een ander meegaan (ik wil wel alles weten via SMS) of lekker buiten spelen. Dat brengt wel met zich mee dat hij al 11 was voordat hij 1 middag niet meer naar de bso hoefde.

Leen13
26-07-2012 om 13:54
Zelfstandig
Blijkbaar is het ook verschillend wat je van een kind verwacht dat die kan om alleen te mogen blijven.
Een minimum is voor mij veiligheid.
En inderdaad heb ik er geen probleem mee als mijn kinderen even verplicht alleen zijn met zichzelf. Dat hebben ze gewoon nodig om die tijd. Niet alle kinderen zijn hetzelfde. En ik heb hier geen problemen met tv of pc. Ik vond het redelijk onvoorspelbaar wat andere kinderen in mijn huis of met mijn kinderen zouden doen en wat die mix op ging leveren. Daar ben ik liever zelf bij.
Maar goed, mijn kinderen lagen dan ook niet zo makkelijk in de groep en heb ik altijd veel moeite moeten doen om te voorkomen dat ze gepest werden en in hun basisschooltijd was ik voortdurend op school omdat het weer een keer fout gegaan was op school, maar ook bij ons voor de deur.
En ja, sommige kinderen zijn al op jonge leeftijd heel zelfredzaamheid en sociaal, die ken ik ook. Mijn dochter had 1 zo'n vriendin en die was sociaal voor 10, daar liet ik mijn dochter graag mee op pad gaan. Ook mijn dochter voelde zich dan veilig genoeg om van alles te ondernemen.

Rosa van der Zanden
26-07-2012 om 14:12
Koentje
Ik reageerde juist om te laten zien dat het niet altijd opgaat, dat er altijd uitzonderingen zijn en dat er pas eventueel geoordeeld kan worden wanneer je alle ins en outs weet. Ik vind het ook een heel verschil hoe groot de afstand van huis naar school is, of het een wat veiliger wijkje is, of familie in de buurt woont enzovoort. Kijkend naar mijn kind en de directe omstandigheden was ik van mening dat het kon.
Middelste mocht afgelopen jaar tussen de middag alleen thuis eten, 9 jaar. Dat had een jaar eerder niet gekund. Jongste is nu 9 en hij mag het niet. Anders dan mijn oudste .
De meeste kinderen zijn met 8 te jong, dat besef ik.
Rosa van der Zanden

Marieke
29-07-2012 om 15:42
Veel zelf, maar alleen thuis? mmm
Dochter 10 jaar en is zeer zelfstandig, maar alleen thuis? Mmm. Overdag gaat goed, komt thuis uit school, belt naar mij of naar man dat ze er is, vraagt hoe laat wij thuis zijn en gaat wat doen (huiswerk, tekenen, lezen) of hangt voor de tv, speelt met DS of belt ons om te vragen of ze naar een vriendinnetje mag dan wel of het vriendinnetje hier mag spelen. Ze komt de gemaakte afspraken goed na. 's avonds is andere koek. Ja, tot een uur of 9 gaat 't nog wel, tenminste als het licht is. Daarna of als het donker is: of een oppas of een van ons beiden is thuis. Voor geen goud blijft ze 's avonds laat alleen thuis, laat staan dat ze op eigen houtje naar bed gaat. We proberen het wel, maar we weten dat er op een gegeven moment gewoon gebeld wordt: ik hoor dit of dat, zouden er inbrekers zijn? Of wat zit er op het dak? Of, nou ja, weet ik veel, de boodschap is helder: jullie moeten NU naar huis komen. En dat doen we dan ook. Soms is het ook wel handig: de verplichte bezoekjes worden op deze manier erg kort. Onder het mom van: ze moet leren alleen thuis te blijven en dat lukt nog niet zo goed, dus ja, het spijt me, maar we moeten echt naar huis.

Tango
30-07-2012 om 14:13
Marieke
Waarom moet jouw dochter van 10 oefenen met 's avonds alleen thuisblijven als ze zo bang is? Dat begrijp ik niet zo goed. Hier blijft Tangodochter van 11 ook regelmatig overdag een tijdje alleen thuis, maar 's avonds eigenlijk nooit. Ja, alleen als we 10-minutengesprek hebben heel vroeg op de avond, dan mag ze even dat half uurtje met haar broer alleen blijven. Is het later dan regelen we gewoon een oppas.
Ik herinner me van mezelf dat ik het ook eng vond om 's avonds alleen te zijn en toen was ik echt al wel ouder dan 10. Mijn ouders zetten dan ook altijd ergens een babyfoon uit als er geen oppas was. Meestal zaten ze ook ergens in de buurt, bij buren o.i.d. dus konden we er zo naartoe lopen als er iets was.

marieke
31-07-2012 om 14:11
Moeten, nee dat niet
Ze moet niet alleen thuis blijven, maar ze maakt nu op zo veel gebieden enorme sprongen, dat wij (ook zijzelf) dit ook wel zagen zitten. Maar het gaat nog niet de hele avond, wel tot een uur of 9 half 10. Nou, dat is al heel wat! Het wordt ook ingegeven door het feit dat twee van haar vriendinnetjes op hun jongere broertjes zusjes passen.

Marieke
31-07-2012 om 23:11
Leeftijd tien en nu
10 jaar is te jong om allen thuis te blijven, althans 's avonds, dat proef ik uit een aantal postings. Zou best kunnen, maar ik was 10 toen ik zelf ging oppassen. Ik was 9 en ging alleen met de bus naar de stad voor een boodschap. Ik was 12 toen ik op tienertoer ging. Mijn man was 8 toen hij alleen met de trein op stap ging: zijn moeder zette hem op de trein en zijn tante haalde hem 4 stations later van de trein. De middelbare school heb ik zelf uitgezocht, ik ging alleen naar de open dag van het hbo. De kamer heb ik ook zelf gezocht en de verhuizing heb ik ook zelf geregeld. Ik krijg soms de kriebels van de bezorgdheid van ons allemaal. Ja, de tijd is anders, ja, er ging toen wel 'ns wat mis en dat blijft voorkomen. Maar wij vinden dat we kinderen ook los moeten laten. Mijn ouders hadden echt geen tijd om onze hand vast te houden, daar hadden ze iets te veel kinderen voor en we hebben er niets aan over gehouden. In groep 8 krijgt dochter kleedgeld, sinds groep 4 gaat ze alleen naar school en weer naar huis. ze mag alleen naar de bioscoop, gaat morgen alleen naar het zwembad 6 km verderop en oefent om 's avonds alleen thuis te blijven. Ik vertrouw haar, steun haar, geloof in haar en ze mag haar neus stoten, daar wordt ze een grote meid van. Ik sta achter haar, maar als het kan, ga ik aan de zijlijn staan.

Tango
01-08-2012 om 21:52
Dat bedoelde ik dus ook, p
Ze moet alleen thuisblijven maar vind dat heel eng. Ik vind 10 jaar echt erg jong om alleen thuis te blijven ongeacht wat mensen in je buurt doen, dat moeten ze zelf weten hoor dat ze hun kinderen van 10 op jongere broers of zusjes laten passen. Zou ik dus ook echt niet doen.
En dat reizen met de trein bijv. vind ik weer iets heel anders. Ik reiste vroeger ook al met een jaar of 9 van Utrecht naar Hilversum, maar dat vond ik dus niet eng. Alleen thuisblijven 's avonds dan weer wel.

Ely
01-08-2012 om 23:39
Volgens mij
Zitten we weer in de 'maakbaar' discussie. Hoezo moet een kind 'leren' alleen thuis te durven blijven? Over een poosje is ze waarschijnlijk gewoon over haar angst heen gegroeid en hoef je helemaal niks meer te oefenen en moeilijk te doen, is ze er gewoon klaar voor.
Het is een kind, geen boetseerklei.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci
02-08-2012 om 09:48
Jeetje
Mijn dcohter van ruim 12 is niet dol op lang alleen zijn,zelfs niet overdag...ik denk dat forceren de angst en ongemak kan vergroten. Dit is geen veters strikken of eieren bakken, niet iets wat je kunt aanleren.

Puck
02-08-2012 om 11:32
Mijn dochter
Onze dochter is ruim 10 en blijft wel 's avonds alleen thuis als het zo uit komt. Wel onder voorbehoud dat paps of mams mobiel te bereiken is en binnen een paar minuten thuis kan zijn. Ook overdag heeft ze geen moeite om een paar uur alleen thuis te zijn.
Maar om een kind nu te dwingen en het "aan te leren" zou ik ook niet doen, dat komt vanzelf wel.

Willem
16-08-2012 om 22:14
Dank
Dank voor al jullie reacties! Ben een tijdje niet in de gelegenheid geweest om de discussie actief te volgen, maar vanavond kon ik mijn nieuwsgierigheid bevredigen...
Afloop van het verhaal: we hebben per 1-11 de bso opgezegd... En ja, het financiële verhaal speelt ook mee, voor twee middagen per week betalen we netto 150 per maand en daar kan je veel andere leuke dingen mee doen. Maar als zoonlief graag was blijven gaan, was dat nóg belangrijker geweest. Nu was hij erg blij dat de bso stopt. Hoe het gaat lopen? In november is hij bijna 9, manlief is heel vaak thuis en afspraken plant hij zelf in (dus bij voorkeur onder schooltijd). En als dat een keer niet lukt, dan gaat hij bij een vriendje spelen of is een keer even alleen. Mocht hij alleen moeten zijn, dan gaan we wel telefonisch contact hebben. Het komt vast helemaal goed. Als we hem z'n gang laten gaan, zit hij alleen maar achter de pc of tablet. Dat is dus een verbod en pc/tablet gebruikt ie maar als wij thuis zijn. 's middags televisie is hier ook 'not-done' (niet verboden, maar dat zal hij niet snel doen). Maar hij vindt het heerlijk om een boek of een donaldduck te lezen, of op z'n kamer met de autootjes, de lego of de kapla te spelen. Die vermaakt zich echt wel.
Voor de vakanties zie ik geen probleem, dan hebben zijn puberbroers en -zus ook vakantie en is er altijd wel iemand thuis. De BSO is erg gericht op kinderen van 4-8 dus de groten vervelen zich al snel te pletter. Een 'vakantiecontract' kan bij ons niet, maar zou ik hem ook geen plezier mee doen.
's avonds alleen komt niet voor. En als het een keer zou gebeuren, dan is het voor eventjes (inderdaad is zo'n 10-minutengesprekje op school zo'n gebeurtenis).
Overblijven kan altijd als het nodig is, maar als het niet nodig is, komt hij lekker naar huis. Ook overblijven vindt hij niet echt leuk en is eigenlijk een soort straf. 5 kwartier verplicht met veel kinderen, weinig en niet-deskundige leiding en zonder lego of auto's doorbrengen, waarvan 15 minuten verplicht brood opeten en 30 minuten verplicht buiten (terwijl het geen buitenspeelkind is) zou mij ook niets lijken eerlijk gezegd.
En wat betreft het alleen fietsen naar school: we wonen aan de rand van een klein dorp (ruim 2300 inwoners). Er zullen keren zijn dat hij geen auto tegen komt, er zullen keren zijn dat hij een vrachtwagen of trekker tegenkomt, er zullen keren zijn dat het best druk is. Maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit vind ik, 1 vrachtwagen en een dode hoek is genoeg voor een naar ongeval. Wat ik belangrijker vind is dat dit kind (bv in tegenstelling tot zijn broer die dat pas met plm 10 had) mij het vertrouwen geeft dat het inzicht heeft, al z'n zintuigen gebruikt, geen dromer is, oogcontact zoekt met de automobilist die hij tegenkomt en vooruit kijkt en denkt. En dus vertrouw ik hem het (niet-chaotische en niet-drukke) verkeer in ons dorp toe.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties,
met groet, Willem