Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jm

jm

08-10-2010 om 16:40

Als er een vriendje komt logeren

Mijn zoon heeft woensdag aan ons gevraagd om zijn vriend mocht logeren van vrijdag op zaterdag en dat mocht van ons.
Vanmiddag uit school zei mijn zoon we moeten even met hem mee naar huis om zijn spullen op te halen waarop ik zei als hij bij ons wil logeren dan moeten zijn ouders daarvoor zorgen. We waren net thuis toen de telefoon ging, hij vroeg aan mijn zoon wat moet ik allemaal meenemen en komt op de fiets naar ons toe met 1 tas.
Ik heb van zijn ouders niets gehoord.
Ik vindt het meer als normaal dat je belt als ouders zijnde of het goed is dat hij komt logeren. Ik weet ook niet hoe laat ik hem morgen naar huis moet sturen.
Hoe doen jullie dat. Ze zijn trouwens allebei 11 jaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

08-10-2010 om 17:02

Nou...

dat komt nogal slordig en ongeinteresseerd over van die ouders!
Ik zou mijn zoon daar in elk geval niet laten logeren, mocht hij dat overwegen...

Maxime.M

Maxime.M

08-10-2010 om 17:08

Zelf bellen?

Je kan toch ook zelf even bellen en vragen of het goed is dat hun zoon bij jullie komt logeren? Mijn dochter van 14 regelt dat inmiddels ook wel zelf, ik heb nooit contact met de andere ouders, maar goed, zij is dan ook wel wat ouder. Ik vraag alleen, vinden die ouders dat goed? Wat moet je meenemen? En dan neemt ze dat zelf mee in een sporttas.
Mijn jongere zoon van 12 houdt niet zo van logeren, maar ik zou inderdaad dan even checken of het allemaal oke is, maar ik geloof dat er nu niet zo'n vaste etiquette is over wie nou wie belt, dus ik had denk ik gewoon zelf die ouders even gebeld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-10-2010 om 17:56

Wat een snel oordeel

"Ik zou mijn zoon daar in elk geval niet laten logeren, mocht hij dat overwegen..."
Wat een snel oordeel! Waarschijnlijk ben ik dan ook zo'n slordige ouder... toen mijn oudste 11 was regelde hij ook zelf zijn logeerafspraakjes. Mijn ervaring is dat een 11-jarige daar uitstekend toe in staat is. Zo ingewikkeld is het natuurlijk ook niet.
"Mam, mag R zaterdag logeren?"
"Ja hoor, dat is goed. Wanneer komt hij, hij eet dan ook mee neem ik aan?"
"Weet niet, hij moest het ook nog even met zijn ouders overleggen, ik hoor morgen of het mag."
Volgende dag: "Ja, R. mag ook logeren van zijn ouders, hij komt om 17 uur. We eten toch wel pizza?!"
Ik zie het echt als loslaten: de jongens regelen het zelf, dat hoeven de ouders niet nog een keer dunnetjes over doen. En jm, hoe laat je hem naar huis moet sturen? Gewoon even aan hem zelf vragen: hoe laat moet je morgen weer thuis zijn?

Hmmm

Mijn dochter is negen en haar hartsvriendin bijna elf, en zo nu en dan (schoolvakanties) logeert dochter bij hartsvriendin (andersom zit er niet in wegens zeer klein behuisd). En dat regelen ze helemaal zelf. De eerste keer vond ik het zelf nogal spannend en belde ik de moeder van vriendin achterna en pakte dochters logeertas in, die dochter onmiddellijk weer uitpakte wegens Stomme Pyjama )). Laatst ging dochter weer eens bij vriendin logeren, maar dan bij de vader. En die heb ik dus niet achterna gebeld, en ik heb ook geen tas ingepakt... ik vond dat dochter al genoeg logeerervaring had en bovendien logeerde ze op twee minuten lopen van haar ouderlijk huis. Wellicht vindt die vader mij nou ook een onwijs ongeinteresseerde moeder, jammer dan.

Bastet

Bastet

09-10-2010 om 08:36

Jeetje

Mijn zoon regelt dat zelf,vanaf zijn elfde al.Die loge kan praten,dus ook overleggen,en ik vraag zelf: Hoe laat moet je naar huis,eet je mee?En als dat niet uitmaakt,dan brei ik er zelf een eind aan op zeker moment,de volgende dag.Heen en weer slepen van spullen doen ze ook zelf.

Ja hoor

hier hetzelfde als bij Bastet. Ik zou er alleen over nadenken om me er in te mengen als ik betreffende kind niet of nauwelijks ken.

Ik snap je

Hoi,
ik snap je wel hoor. ik zou hetzelfde gevoel hebben. 11 jaar is toch zo oud nog niet, moeten ze dan echt alles zelf regelen?
als het dan zo goed zelf gaat, waarom moet jij dan de spullen ophalen?

en idd hoe laat gaat hij weer naar huis en zijn de ouders er dan al?

ik zou de ouders even bellen sowieso

Bastet

Bastet

09-10-2010 om 10:52

Annemir

Maar wat valt er dan allemaal te regelen?Even een pyama/tandenborstel etc ophalen,en even goed afspreken.Dat kan een 11jarige toch wel?Ze gaan toch niet een week op kamp?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-10-2010 om 11:04

Moet?

"als het dan zo goed zelf gaat, waarom moet jij dan de spullen ophalen?"
Maar dat moet jm toch helemaal niet? De vriendjes hadden dat blijkbaar samen zo bedacht (zou hier ook zo gebeuren hoor - 'mijn moeder haalt jouw spullen wel op', gewoon lief bedoeld). Dan is het als ouder om even aan te geven waar jouw grenzen liggen. Niet meer en niet minder. Daar leren ze dan toch weer van?

Hier

ging dochter (12) vorig jaar met nog 2 vriendinnen bij vriendin nr.4 logeren. Ik kende de vriendinnne, maar niet de ouders van vriendin nr. 4 ( aleen van gezicht).
Mijn dochter zat daar nog maar kort op school. Via de moeder van vriendin nr.2 ( die ik heel goed ken), hoorde ik dat het prima mensen zijn.
Ok, dochter heeft alles zelf geregeld, ik heb die ouders niet meer gesproken.
Ik vind een kind op die leeftijd zeflstandig genoeg om dat te regelen.

Puck

Puck

09-10-2010 om 13:25

Regelen het ook zelf

Hier regelen ze het ook helemaal zelf, ook vananf jongere leeftijd.
Mam, mag Pietje komen logeren? Ja hoor, mag het ook van Pietjes ouders?
Ja? Nou dan zie ik ze wel verschijnen en dan vraag ik aan Pietje hoe laat hij de dag erop thuis moet zijn. En omgekeerd heb ik nog nooit gebeld naar de ouders waar mijn kind ging logeren, ik zou niet weten wat ik te bespreken zou hebben en waarom ik zou moeten bellen.

Holiday

Holiday

09-10-2010 om 13:51

Zelfstandig regelen

JM, ken je zijn ouders? Dan zou ik het de jongens verder zelf laten regelen. Als je de ouders nog nooit hebt ontmoet, kun je ze even bellen. Zo zou ik dat doen.

Het is vanaf deze leeftijd loslaten. Eerdere logeerpartijtjes werden misschien nog door jou en de andere moeder georganiseerd, compleet met spullen overhevelen en tijden afspreken. Vanaf nu hoeft dat niet meer, dat is ook wel lekker toch?

Het vriendje is 11, die kun je gerust vragen hoe laat hij thuis moet zijn etc, want dat zal zijn moeder hem vast wel hebben gezegd.

Mijn zoon vertrekt ook wel eens met kussen en tandenborstel naar een vriendje. Ik ken de ouders amper, weet wel wie het zijn en waar ze wonen. Mijn enige vraag is dan aan dat andere jongetje mag het van jouw ouders ook? Zo ja, dan wens ik ze veel plezier en zie ik mijn zoon de andere dag wel weer verschijnen, eventueel op een afgesproken tijd. Ik vertrouw erop dat die andere moeder hem er wel uitschopt de volgende dag.

Zijn moeder doet omgekeerd denk ik precies hetzelfde als dat jongetje hier met zijn tandenborstel staat! Ik vind het wel net zo makkelijk eigenlijk.

Geniet ervan, van die zelfstandigheid!

koentje

koentje

09-10-2010 om 17:23

Ik denk inderdaad

dat ik wat snel geoordeeld heb. mijn beeld is mogelijk ook vertroebeld omdat mijn zoon van 12 veel extra zorg nodig heeft; in mijn geval zou er dus veel meer overleg moeten zijn.

Vic

Vic

09-10-2010 om 17:30

Kamperen

Mijn dochter kreeg van de zomer een uitnodiging van een vriendinnetje om te komen kamperen. Met drie meiden van 11 in een tentje op een camping. Aangezien wij geen slaapmatjes of slaapzakken hebben, heeft ze met het vriendinnetje geregeld dat ze van haar mocht lenen. Ik heb wel nog even bij dochter geïnformeerd of de ouders van het vriendinnetje aanwezig zouden zijn, dat was het geval. Vervolgens is ze zelf op de fiets naar dat vriendinnetje gegaan en heb ik haar het hele weekend niet meer gezien. Het was erg gezellig geweest, en de ouders van het vriendinnetje stonden 150 meter verderop in een camper. Volgens mij ben ik een overtreffende trap van ongeïnteresseerde ouder

Hier wel hoor

Als ik de ouders nog nooit gezien heb en niet weet waar ze wonen dan mogen mijn dochter (13) en zoon (7) echt niet zomaar alles zelf regelen. Scheelt dat ik ze hier (VS) sowieso moet brengen, maar ik wil een visueel beeld hebben èn weten waar ze wonen. Hetzelfde geldt voor feestjes. Noem me ouderwets. Ze zijn op zich heel zelfstandig en zodra ik de ouders heb gezien mogen ze whenever, whatever. Maar echt, stel dat er wat gebeurt en ik weet niet eens wáár m'n kind verblijft, joh nachtmerries...

Bastet

Bastet

10-10-2010 om 07:25

Olief

Ik vraag wel een adres en telnummer!
Bastet

Ligt eraan

hoi,
het ligt er absoluut aan of ik de ouders ken. ken ik ze niet, gaan ze sowieso niet zomaar logeren. ik wil dan eerst weten uit welk "nest"het kind komt.

ken ik de ouders wel, uiteraard kunnen ze het dan zelf regelen.

Vic

Vic

10-10-2010 om 20:06

Ouders kennen

In hoeverre wil je die andere ouders dan leren kennen? Ik 'ken' veel ouders van de ouderavond of een keer op het schoolplein. Over het algemeen heb ik niet meer dan 5 woorden met die ouders gewisseld. Zouden jullie dat vertrouwd genoeg vinden? Denk je dat ouders die in een keurig huis wonen waar drie keer per week wordt gestofzuigd betrouwbaarder zijn dan wanneer in hun voortuin drie winkelwagentjes staan en het huis een puinhoop (naar eigen inzicht voor te stellen) is?

Vic

Vanuit mijn situatie... We hebben hier niet echt een schoolplein gebeuren. Kinderen gaan óf met de schoolbus (zoals de mijne) of ze worden via de drive-through (jaja!) opgehaald. Ik wil er zelf gewoon een gezicht bij hebben. Soms klikt het en sta je wat langer te beppen. Ik wil wel bijvoorbeeld weten als ze 'n zwembad hebben wat hun toezichtbeleid is etc.

Vic

het is niet zo simpel hoeveel woorden je met elkaar gesproken moet hebben.
ik wil graag weten welke ouder er achter het kind zit. dat heeft niets te maken met een duur huis ofzo, absoluut niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.