Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
angel3

angel3

19-06-2009 om 22:18

Als jij dit dan mag jij dat.......als je dit niet doet, dan mag dat niet....herkenning?

Hoe 'ram' ik het voor-wat-hoort-wat gedrag van mijn 6 jarige zoon eruit....grrrr. Zo allergisch ben ik hiervoor. Ik hoor het de hele dag richting zusje.
Ohhhhhhhhh als je dit niet doet, dan mag je niet mee doen.
Als je dat doet, dan ben je lid van de club.
Als je niet wil zusenmezo'en dan gebeurt er dit.

Ik gok erop dat dit ook op school zo n beetje in het kleuter leven zich afspeelt, maar ik word er echt sjaggo van. Het gaat om relatief onschuldige dingen dus in de sfeer van: als je nu k3 gaat luisteren dan speel ik niet meer met je vandaag.

Hij is ook heel erg fysiek de laatste tijd. Altijd 'duwerig', klapjes geven of als het niet bevalt echt een mep uitdelen (per ongeluk altijd net ff iets te hard).

Ik vind het zo niet mijn zoon. Ik herken hem echt niet terug. Ik vermoed dat hij zo ook behandeld wordt door 'vriendjes' en soms als ik het gehad heb roep ik: ga es andere vrienden zoeken!

Is dit nog 'normaal' kleuter gedrag te noemen? vertel! wanneer gaat het over?
Agressief word ik ervan ha ha ha.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

19-06-2009 om 23:22

Tja...

'het zo niet mijn zoon' moet volgens mij zijn'zo wil ik mijn zoon niet zien'
Je zult dit voor een deel moeten accepteren en je er niet zo veel van aantrekken. Je dochter in bescherming nemen als dat nodig is. Maar je zoon is gewoon bezig met proberen controle te krijgen.
Dit is echt iets wat kinderen veel doen; het is spelen met macht en het hoort bij groot worden en het ontwikkelen van je sociale vaardigheden.
Het leuke als je het laat gebeuren is namelijk dat ze vanzelf gaan ontdekken dat anderen niet meer met ze willen spelen als ze zo doen of dat bepaalde andere kinderen wel met ze willen spelen. Dat zijn dan weer de kinderen die meer moeten leren voor zichzelf te gaan opkomen en dat leert jouw zoon dan weer van hen.

Dat fysieke, dat moet je volgens mij gewoon verbieden als het erom gaat dat zijn zusje minder sterk en kleiner is. Geef hem daar stomweg ook straf voor. En dan vooral natuurlijk als hij haar pijn doet.

En dat roepen; ga eens andere vrienden zoeken... dat slaat kant nog wal. Ten eerste vind ik dat hij absoluut niet de leeftijd heeft om dit verband te leggen; of begrijpt hij dat jij denkt dat hij dat soort gedrag van zijn vrienden leert? Wat overigens nog maar de vraag is.

op deze leeftijd hebben ze echt nog veel duidelijkheid nodig, dus zeg gewoon waar het op staat en zeg niet van die onbegrijpelijke dingen tegen hem!

Ik snap het niet

waarom zou je dat er uit willen rammen? Mijn kinderen doen heel veel dingen die me niet aanstaan. Misschien wel merendeels. Soms doen ze dan weer dingen die me juist heel erg aanstaan, die me ontroeren of week maken.

Maar ik zou ze nooit "in vorm" willen rammen. Jouw zoon is nu een kleuter die sociaal aan het experimenteren is. Dat hoort bij de leeftijd. Mettertijd zal hij erachter komen dat hij op deze manier niet veel bereikt. Door ervaring. Dat is namelijk een veel effectievere methode om iets te leren dan een moeder die je in vorm timmert.

Dus als hij dit gedrag vertoont gewoon op een rustige toon ervoor zorgen dat hij zijn zin zo niet krijgt. Eventueel je in het gesprek mengen en namens dochter zeggen dat dat niet zal lukken. Maar ja, je dochter heeft nu juist een uitgelezen kans om ervaringen op te doen in het omgaan met irritante kleuters. Dus of je die waardevolle levensles wilt verpesten door je ermee te bemoeien - da's een lastige.

Hier een jongen van 7 en één van net 4, dus het afgelopen jaar ook veel van dit soort scenes meegemaakt. "Als je dit doet ben jij mijn liefste vriendje/mag je op mijn verjaardag komen/ hoef je niet weg uit mijn kamer."

Het is vanzelf over gegaan.

Tango

Tango

20-06-2009 om 16:58

Volgens mij

Is dit heel normaal kleutergedrag. Ik herken het van mijn dochter die het ook deed op die leeftijd en mijn zoon van 4 1/2 hoor ik ook regelmatig zeggen: als je dat doet ben je mijn allerbeste vriend. Vaak ook tegen mij, vind ik wel grappig. 1 keer zei hij ook tegen mij: als je dat doet mag je niet op mijn feestje komen. Ik zei toen: dan komt er helemaal geen feestje want mama zorgt voor de feestjes. Dat heeft hij dus maar niet meer gezegd.
Op deze manier doen ze met vriendjes sociale vaardigheden op. Je kunt het beste gewoon rustig benoemen dat het niet zo aardig is om zoiets te zeggen en voordoen hoe ze het wel kunnen doen. En het gaat echt over hoor. Tangodochter van 8 hoor ik zelden meer zulke dingen zeggen.

angel3

angel3

21-06-2009 om 10:14

Koentje e.a

ik bedoelde wel: het is zo niet mijn zoon. In de zin van: ik herken mijn zoon gewoon niet meer terug de laatste maanden. Ik vind dat hij veranderd is in dit opzicht en ik weet heel zeker dat dit komt door bepaalde vriendjes. Die hebben oudere broers en moeten blijkbaar zichzelf zo staande houden met duwen, trekken, rare woorden, als dit dan dat gedrag (ik je dit niet doet dan word ik boos/ga ik je slaan etc).
Soms als ik het echt helemaal zat ben dan zeg ik dat weleens tegen hem dat hij met iemand anders moet gaan spelen. Als hij in tranen thuis komt omdat zijn vriendjes (het zijn er 2 die dit doen) hem weer hebben lopen dreigen met: als dit dan dat
dan hebben we daar een gesprekje over. Dat dat niet leuk is, dat hij daarin een keuze heeft, dat hij die dingen niet hoef te doen als hij niet wil.

Het 'rammen' bedoelde ik natuurlijk erg overdreven. Ik wil mijn kinderen helemaal niet vormen naar mijn evenbeeld maar soms heb je van die allergietjes die net even zwaarder aanzetten dan andere onhebbelijkheden. Zo ben ik niet allergisch voor ongewenst gedrag als boeren en scheten bij wijze van (wordt wel gecorrigeerd maar ik reageer er niet allergisch op , maar wel van dit 'omkoop' gedrag. Ik weet niet waar het vandaan komt maar ik vind het gewoon heel irritant.

Dat straffen mbt kleinere zus vind ik wel lastig want ze kan er zelf ook wat van. Wat als je kleine zusje steeds voor de tv gaat staan om te pesten? op een moment duw je haar weg en dan vaak net even te hard. Zij is van de variant: gniffel gniffel ik heb niks gedaan en broer krijgt straf gniffel gniffel. Ik moet er meer bovenop zitten dat blijkt. Maar ik wil het ze voor een deel ook zelf laten oplossen.
Ik vind dat de jongetjes op school erg fysiek zijn en vraag me af of dit hier op deze school is of ook wel jongens eigen?

groet

Fysiek

"Ik vind dat de jongetjes op school erg fysiek zijn en vraag me af of dit hier op deze school is of ook wel jongens eigen?"
Volgens mij is dat (veel) jongens eigen. Hier 2 jongens van 6 en 4, en ze zitten werkelijk de hele dag aan elkaar. Ofwel op een leuke manier, beetje stoeien, ofwel (vaker!) op een vervelende manier, vechten, duwen,trekken, waarbij er altijd eentje (meestal de jongste) het onderspit delft en begint te schreeuwen. Ook in bad is het een en al handtastelijkheid. Het zal wel ergens goed voor zijn, grenzen leren, bij jezelf en de ander, dat soort dingen. Ik zie het ook bij veel vriendjes van mijn oudste, het is denk ik echt een jongensding.
Wb. dat voorwaarden stellen (als je niet met me speelt ben je mijn vriendje niet meer): dat zie ik hier sinds een jaar of zo. Echt een (kleuter)fase denk ik zo, ik hoor het ook veel op het schoolplein. Ik vind het behoorlijk irritant, en ik zeg er ook wat van als ik het mijn zoon hoor zeggen (favoriet is: "als jij niet zus of zo dan mag je niet op mijn feestje komen", dat zeggen ze elkaar ook allemaal na). Maar meer dan zeggen wat ik ervan vind, doe ik niet. Het zal wel overgaan.
Echt allergisch ben ik weer meer voor die eindeloze stroom poep-, pies- en piemelgrappen en opmerkingen. Oh, wat word ik dáár moe van Maar ook dát zal toch wel overgaan?!

MaximeM

MaximeM

22-06-2009 om 16:57

Proberen uit te leggen

Hoi,

Ik zou het aan mijn kind proberen uit te leggen dat het niet leuk is als je de hele tijd aan het chanteren bent, dat is gewoon niet aardig. En de 'terugbijt methode' vind ik ook een goede, denk dat het kwartje dan ook wel zal vallen. Ikzelf deed dit als kind ook, tot ik op een dag tegen mijn buurjongen zei... 'als jij mijn zin niet doet, dan ga je maar naar huis' ... tot hij tot mijn grote verbazing dus opstond en naar huis toe ging!!! Maar DAT was niet de bedoeling!! Heb het nooit meer zo gezegd dus....

Maxime

Miep

Miep

25-06-2009 om 22:38

Herkenning

Voor wat het waard is, angel3, ik herken het zeker. En irriteer me er ook aan. Ik was ook bang dat hij het van ons ouders had ("als je je bord leegeet krijg je een ijsje", "als je niet normaal kan zitten kijken zet ik de tv uit" etc) maar blijkbaar doet school er ook aan mee. Ik denk ook maar gewoon laten gaan, af en toe beetje afkeurend kijken en uitleggen hoe of wat als het te erg word.

En ook dat fysieke. Zoon is beetje fysiek, maar hij doet ook de andere jongens na.

WAt hier ook een zeer irritante is: meisjes plagen, dingen afpakken enzo. Grrrrrrrrrrr. Doet hij alleen als hij weer eens met jongen X en YT heeft gespeeld, dat is echt naaaperij! (Normaal is zus heilig voor hem, maar dan even niet meer...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.