Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Altijd maar boos reageren

Altijd maar boos reageren is eigenlijk geen goede omschrijving van mijn 5/jarig zoontje. Het is eigenlijk een hardstikke vrolijk jochie. Maar de laatste weken reageert hij zo vaak zo boos en dan eigenlijk om niets. Ik zeg wel steeds, niet zo boos reageren´maar dat helpt helemaal niets. Bovendien vind ik ´m best brutaal, boos doen tegen oma, schreeuwen tegen oma maar ook tegen mijn man en mij en tantes. Niet gezellig. Ik zeg er dan weer wat van, dat je zo niet praat tegen oudere mensen maar het helpt niets. Nu begin ik er wel erg van te balen. Ik vind mijn opvoeding niet te streng maar zeker niet te los. Maar wat doe ik aan die boosheid, boze gezichten en zo en dat schreeuwen. Iemand tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heel lastig voor kleintjes

Hoi,

Beetje late reactie maar wel heel herkenbaar wat je beschrijft. Wat hier ons wel hielp was om vooral te zeggen wat ze dan wel moesten/konden doen en daarmee te helpen door voor hem onder woorden brengen wat er aan de hand is. Dus omschrijven wat er is (ben je boos, ben je verdrietig.. of: goh volgens mij ben jij boos etc) daarna vragen wat er aan de hand is en -indien mogelijk- een vervangend gedrag opperen (kan je dat ook in woorden zeggen). Het helpt om te herkennen wat ze op dat moment voelen, waardoor dat komt en wat je kan doen om het op te lossen. Hij weet dat het anders moet/kan maar hij weet de weg niet. Hij heeft jou bij elke stap daarin nodig.

joep

joep

05-10-2010 om 20:56

Het explosieve kind

Is misschien voor jouw een leuke boekentip. (schrijver??, ik heb het niet bij de hand) De methode is m.i. zo simpel dat je er nou ook weer niet een heel boek over hoeft te schrijven, maar het zorgt dat je gedrag van je kind kan ombuigen, zonder dwang of i.d. te gebruiken. Voor de 5 jarige is het goed toepasbaar.
Het werkt in de trant van:waarom ben je boos, wat zou jij dan willen, ik wil namelijk dit en dat en dat je dan vervolgens het gestuurd kind een oplossing laat zoeken.

joep

joep

05-10-2010 om 20:57

Andersom natuurlijk

kind gestuurd

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

05-10-2010 om 23:40

Gordon-methode

De geopperde suggesties vind ik erg op de Gordon-methode lijken. Daar zijn veel boeken over verschenen en er zijn ook cursussen (ons kdv biedt zulke cursussen aan). Het is een methode van communiceren die eigenlijk goed voor alle leeftijden te gebruiken is, het is ontwikkeld voor kinderen maar ik kan me voorstellen dat je er bij volwassen zelfs ook wat aan hebt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.