Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hugnyt

Hugnyt

30-09-2008 om 14:17

Andere moeder sloeg mijn kind

Hallo allemaal, pas geleden ben ik met mijn 2 kinderen naar het zwembad geweest. Mijn dochter is 8 en mijn zoontje 5. Op een gegeven moment ben ik even gaan zitten, maar wist waar mijn kinderen waren, en hield ze ook telkens in de gaten. Zie ik in een keer dat een moeder flink uithaald en iemand een klap geeft. Ik loop er op dat moment naar toe en vraag aan mijn zoon ( die er op dat moment alleen was met nog een jongetje en zijn moeder bij het koude badje) die nogal beduusd was of die vrouw hem had gelagen, ja zei hij.
Ik ging naar die vrouw toe en vroeg waarom zij mijn zoon sloeg. Ze zei dat hij haar zoon (ook 5 of 6 schat ik) had geslagen en maar niet ophield. Ik was erg boos, maar hield me netjes, ik zei toen: "dat geeft jou nog niet het recht om als volwassene míjn kind te slaan." Dan kom je naar mij toe, of je pakt hem bij zijn arm ,maar je slaat mijn kind niet!
Daarna heb ik mijn zoon bij me op schoot genomen en hij huilde erg. Hij heeft me eerlijk verteld dat hij was begonnen met slaan.
Toen hij een beetje was bedaard heb ik tegen mijn zoon gezegd dat hij wel sorry moet zeggen tegen dat jongetje, omdat hij hem heeft geslagen. Hij is toen samen met mij naar dat jongetje gegaan en heeft sorry dat ik je geslagen heb gezegd. Die moeder zei ook sorry tegen mijn kind dat ze hem had geslagen.
Pfff zat de hele middag met een rotgevoel, mijn zoon is ook geen heilige, maar dat een volwassen moeder zomaar een kind van een ander slaat, daar kan ik niet bij.
Nou ik wilde het eigelijk even van me afschrijven, dus vandaar.
Groetjes Hugnyt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

30-09-2008 om 14:20

Heftig

Tjonge, ik kan me goed voorstellen dat je hierdoor even van slag bent. En je zoontje ook, hij is pas 5! Dat iemand het lef heeft om een kind te slaan en - alsof het enig verschil maakt - dan nog het kind van een ander...onbegrijpelijk.

koentje

koentje

30-09-2008 om 15:26

Je kunt

overwegen of je in zo'n geval een klacht indient bij het zwembad of zelfs een aangifte bij de politie.

Dit is echt belachelijk!

Annika

Annika

30-09-2008 om 17:43

Nou zeg!

Ik kan me ook wel eens gek ergeren aan het gedrag van andere kinderen, en al helemaal als het 'tegen' mijn kinderen is, maar ik zou het toch echt niet in mijn hoofd halen zo'n kind een lel te geven zeg! Boos toespreken, dat wel, en daarna het meenemen naar de ouder. Tjonge, ik kan me voorstellen dat je erdoor van slag bent hoor, ik zou echt woedend worden op zo'n mens!

Oh ik moet dat niet meemaken

als ik in mijn pms zit, dan ben ik in staat om iemands hoofd eraf te bijten en weer uit te spugen.

Ik vind dat je het dus heel knap afgehandeld hebt !

Pluim

Een schoolvoorbeeld van hoe je dit oplost, heel goed, en een goed voorbeeld voor je kind.Wees maar gewoon trots op jezelf
Aangifte doen vind ik zwaar overdreven, alles is toch uitgesproken zo? Alles wat je zelf op kunt lossen daar heb je geen politie bij nodig.
Dat je kwaad bent is logisch, maar blijf er niet mee lopen. Ga een stukje hardlopen ofzo. En zeg tegen jezelf dat je het goed hebt aangepakt. Die vrouw denkt vast volgende keer beter na.

groetjes Damajo

Jaymza

Jaymza

30-09-2008 om 22:51

En andersom

En je zoon realiseert zich dat als je slaat je teruggeslagen kunt worden. Hij bedenkt zich hopelijk ook voortaan.

Jaymza

Leonhard

Leonhard

01-10-2008 om 11:22

Hugnyt...

Knap gereageerd, ik zou niet weten of ik ook zo rustig had kunnen blijven.
Ik maak me overigens nog de meeste zorgen over de kinderen van die andere mevrouw. Wie zo gemakkelijk slaat beschouwt dit kennelijk als een vorm van 'opvoedkundig handelen' en ik zou er niet van opkijken als daar thuis de handjes ook nogal los zitten. En wel met een zekere regelmaat. Voor sommige mensen zou er een verplichte cursus agressiebeheersing moeten zijn.
Mmh, open deur... En OT.

pookie

pookie

06-10-2008 om 14:03

Is mij ook eens overkomen

Toen mijn een zoontje net 2 was, is hij eens gebeten! door een andere moeder. Hij had ruzie om een speeltje met een ander kindje ( niet eens het kindje van betreffende moeder) en beet dat kindje toen. Voor ik de kans kreeg om in te grijpen, pakte die moeder hem beet en zette zo haar tanden in zijn arm, onder het mom van dan leert hij het wel af.

Zoontje overstuur natuurlijk, en zelf was ik helemaal beduusd.

Dat andere ouders je kinderen ook aanspreken op ongewenst gedrag vind ik uitstekend, maar dit was wel erg raar. Ik heb haar er later wel op aangesproken, maar ze vond zelf niet dat ze verkeerd zat. Ik heb daar heel lang een vervelend gevoel over gehad. Zelf zou ik zoiets nooit doen, ook niet bij mijn eigen kinderen trouwens.

Linda

Linda

07-10-2008 om 01:51

Waarom slaat jouw kind eigenlijk?

Dat is wat ik mij afvraag, die mevrouw heeft aan hem gevraagd om te stoppen met slaan, en tja als jouw zoon dan niet stopt, dan moet er gewoon ingegrepen worden.
Ok, slaan gaat mij ook wel wat te ver, maar hij kon echt wel een uitbrander van mij verwachten hoor.
Je zal toch echt moeten zorgen dat je zoontje ophoudt met dat rare gedrag. conflicten los je op met praten, en niet met slaan, dat leer ik mijn kinderen al zo klein ze zijn.
Van wie leert hij dat slaan eigenlijk?
En dan kan je nu wel de schuld bij die andere mevrouw neerleggen, maar voedt eerst je eigen kind maar op!

groetjes Linda

Cindy

Cindy

07-10-2008 om 07:28

Linda

Zó, dat is duidelijke taal!

Puck2

Puck2

07-10-2008 om 08:25

Lekker genuanceerd ook linda

De vraag stellen "Waarom slaat je kind" en dan zonder het antwoord af te wachten gelijk te suggereren dat het kind niet opgevoed is. Erg kort door de bocht hoor.
Ook al leer je je kind allerlei nette dingen dan kunnen ze ergens anders best dingen leren waar je het niet mee eens bent. En weet jij veel, mischien was het andere kindje wel begonnen met slaan of deed het iets anders. En natuurlijk kun je je kinderen leren dat slaan niet mag, maar mijn kinderen doen soms dingen die ze van mij niet mogen. Die van jou niet dan?
Hugnyt, ik vind dat jij het heel netjes had opgelost, ik weet niet of ik zo rustig was gebleven als ik zie dat een volwassene mijn kind slaat, ongeacht wat het heeft gedaan.

linda

linda

07-10-2008 om 16:17

Puck2

Hoi Puck als je kan lezen, dan weet je dat het kind van Hugnyt begon met slaan.
En, nee mijn kinderen doen zoiets dus nooit, ik ben altijd zeer verbaast als ik kleine kinderen zien slaan, ik hoop dan ook dat huhnyt haar zoon leert, dat je nooit, maar dan ook nooit mag te slaan, er is als genoeg geweld in de wereld, hij moet leren om het met praten op te lossen.
En nee, ik heb 4 kinderen, maar ze zullen nooit slaan, haren trekken of wat dan ook!!
Groeten Linda

Linda

Ik sla mijn kind nooit maar mijn zoon dreigt dagelijks met slaan.Als ik zeg dat dat niet mag en dat ik hem ook nooit sla zegt hij : "nou ik sla jou lekker wel, puh !" Hij doet het niet maar dreigt er dus wel mee...

Ik denk dat de zoon van Hugnyt ook wel was opgehouden met slaan als de mw. hem zeer streng en in duidelijke taal had toegesproken.Aan de andere kant weet hij nu dat wie kaatst de bal kan verwachten.Het zal vast niet meer zo snel voorkomen.

linda

linda

07-10-2008 om 20:39

Demajo

Laten we het hopen, groeten Linda

Puck2

Puck2

07-10-2008 om 21:19

Linda

Maar Linda,
Ik ben helemaal met je eens dat slaan nooit een opolossing biedt en dat je het het je kind af moet leren, maar om dan gelijk te suggereren dat Hugnyt een onopgevoed kind heeft vond ik wel ver gaan en niet terecht. Er zijn zat kinderen die thuis echt leren niet te slaan, maar die het toch doen. Ik vind het knap dat jij er zo heilig van overtuigd bent dat jouw kinderen dat nooit doen, ik zou dat met mijn kinderen echt niet durven beweren ook al krijgen die ook met de paplepel ingegoten dat slaan en geweld nooit een oplossing is. Maakt dat mijn kinderen onopgevoed? Dacht het niet.

kees

kees

08-10-2008 om 13:14

Zeg linda

Je kunt nu wel met zo'n belerend vingertje gaan zitten wijzen naar anderen, maar jou kinderen zullen echt niet heilig zijn!

Ik krijg altijd zo'n naar onderbuik gevoel van moeders/vaders die beweren dat "hun kind dat nooit zal doen". nee, natuurlijk niet, maar ondertussen. Kom op zeg, je bent toch niet uit een ei gekropen of wel!
Kinderen reageren zoals kinderen dat doen; hoe goed je ze het ook afleert hoor. jij doet net alsof je boter op je kop hebt.

En dat rare zinnetje van: "Van wie leert hij dat slaan eigenlijk?"
Gewoon van het zien op een schoolplein, speeltuin??? Wat wil je nou eigenlijk horen!

En dan de laatste zin: "en dan kun je nu wel de schuld bij die andere mevrouw neerleggen, maar voedt eerst je eigen kind maar op!"

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n domme opmerking gehoord! Of, nee...jullie zijn als gezin natuurlijk rechtstreeks uit de Hemel komen vallen.

Hugnyt heeft alle recht om boos op die vrouw te zijn en waarom? Omdat het een volwassene is die met haar volle verstand (onverstand in dit geval) een kind gaat slaan! Lekker makkelijk! Als volwassene heb je gewoon met je jatten van een kind af te blijven, punt.

Nogmaals, hoe goed een kind ook is opgevoed, het kan altijd in bepaalde situaties mis gaan. En jaaaa, ook de uiterst nette opgevoede kinderen van Linda hoor. Daar zijn het namelijk kinderen voor!

Hugnyt

Hugnyt

08-10-2008 om 14:55

Kees

jij verwoordt precies wat ik ook dacht. Bedankt voor je reactie, natuurlijk ook alle andere reacties bedankt.

Groet, Hugnyt

Linda

Wie heeft jou opgevoed?

Oordelen op deze manier? Je kent Hugnyt en haar zoontje helemaal niet. Wie geeft jou dan het recht om zulke uitlatingen te doen.

Groetjes

Sandra

Sandra

12-10-2008 om 17:09

Prinsjes en prinsesjes

Linda,
Mijn kinderen weten héél goed dat ze niet mogen slaan. Tot hebben ze het wel eens gedaan. Ja, echt. En weet je waarom? Omdat het kinderen zijn. Kinderen doen wel eens iets impulsiefs. Uit frustratie, uit angst, uit onzekerheid, of 'gewoon zomaar'. En nee, dat mag niet en het levert dan ook straf op.
Fijn dat jij zo zeker weet dat jouw kinderen dit nóóit zullen doen. Zo weet de moeder van de 'haaibaai' uit de klas van mijn oudste kind (groep 8), ook heel zeker dat haar dochter nóóít iets doet wat niet mag. Ze heeft haar prinsesje namelijk heel goed opgevoed en thuis is ze voorbeeldig. Maar in de klas niet. Ze staat als een bijenkoningin boven haar 'volk' en bepaalt hoe de zaken gaan. (Google maar eens op 'meidenvenijn' en je begrijpt wat ik bedoel). Iedereen weet en ziet dit, maar de moeder van dit prinsesje wil het niet zien...

Linda

Linda

12-10-2008 om 19:40

Sandra

Ik heb niet gezegd dat mijn kinderen niks doen, maar ze mogen van mij geen geweld gebruiken, dus niet slaan, schoppen etc.!!

Tihama

Tihama

12-10-2008 om 20:15

Linda

********
Datum: Di, 7 Oktober 2008 16:17
Afzender: linda [adres bekend bij de redactie]

KNIP
En, nee mijn kinderen doen zoiets dus nooit
KNIP
En nee, ik heb 4 kinderen, maar ze zullen nooit slaan, haren trekken of wat dan ook!!

Groeten Linda

*************
En vandaag schreef je:
"Ik heb niet gezegd dat mijn kinderen niks doen, maar ze mogen van mij geen geweld gebruiken, dus niet slaan, schoppen etc.!!"
*************

Euh???

Tihama, wiens kinderen OOK niet mogen slaan, maar dat desondanks soms wel doen

Nasha the first

Nasha the first

12-10-2008 om 22:44

Nee...

ze mogen het niet, maar dat neemt niet weg dat ze het toch weleens doen....mijn kinderen mogen ook heel veel niet, toch hebben ze allebei dit weekend straf gekregen omdat ze iets hebben gedaan wat niet mocht....en pas stond ik aan de deur bij een knul die echt niet van zijn ouders tussen de auto's mag met zijn fiets en het toch doet......tja....daar zijn het kinderen voor....

Linda

Linda

13-10-2008 om 02:33

Knip

IK wist niet dat je zo goed kon knippen, maar ala, maakt mij niet uit.
Wat wil je nou eigenlijk horen?
Nee, mijn kinderen mogen geen geweld gebruiken en doen dat dus ook nooit!!!! Zouden ze zelf ook niet eens willen. (net als hun ouders)

Nu duidelijk?

En wat ik bedoel met dat ze weleens iets uithalen wat niet mag, dan bedoel ik bijv een snoepje pikken, iets te laat thuis zijn of zoiets, maar dat vind ik iets heel anders dan een ander kind opzettelijk pijn doen.

Linda

Sandra

Sandra

13-10-2008 om 13:06

Niet opzettelijk

Kleuters die slaan, doen dit over het algemeen niet om iemand opzettelijk pijn te doen.
Linda, volgens mij schat jij kleuters erg hoog in: mini-mensjes die zichzelf volledig onder controle hebben. Misschien heb je dat beeld omdat jouw kinderen zo zijn (alhans, in jouw bijzijn...). Welkom in de wereld: de meeste ukkies kunnen dat nog niet, ook al worden ze nog zo netjes opgevoed. O ja, kinderen leren trouwens niet alleen van hun ouders, maar ook van de leerkracht, op het schoolplein, tijdens het buitenspelen ec. iet alleen goede dingen, maar ook wel eens minder positieve dingen.

Waarom zo boos?

Snap niet zo goed waarom Linda zo boos en verongelijkt moet reageren.
Wat is je probleem Linda? Je hebt perfecte kinderen, ze gebruiken geen "geweld" en jij bent de perfect moeder want je geeft als enige blijkbaar het goede voorbeeld want anders zou er nooit meer een dreumes, peuter of kleuter een ander kind bijten, duwen, slaan, speelgoed afpakken enz.
Jouw kinderen mogen zich gelukkig prijzen met de beste moeder van de wereld.

Helaas moeten de andere kinderen op dit forum genoegen nemen met ouders die elkaar bijten, duwen, slaan of elkaars speelgoed afpakken want hoe zou een kind anders op dat idee komen? Of het zijn in tegenstelling tot jouw kinderen driftige geweldadige kinderen die -net als dieren- geen weerstand tegen hun impuslen kunnen bieden.

Het feit dat je zo fel op slaan of pesten reageert (hieronder) en dat vergelijkt met (huiselijk?) "geweld", kan wellicht je hevige afkeuring en emoties verklaren. Ik hoop alleen dat je die boosheid ook los kan laten en net als vele ouders met liefde en begrip kijkt naar de onvolkomenheden van kindergedrag dat door de juiste sturing vanzelf weer overgaat.

snappie

snappie

19-10-2008 om 16:02

Slaan

Hallo,

In navolging op dit draadje even een vraag van mij: Mijn zoon heeft een vriendje uit de buurt en met zijn moeder spreek ik weleens af. Het is een lief manneke (dat vriendje), maar hij slaat en bijt zomaar uit het niets. Hij doet dit niet met opzet, maar moet leren dat dat niet mag. Inmiddels is er vanuit het buro hulp geboden en het slaan en bijten is al een stuk minder. De reden waarom hij dit doet, daar kan ik niet over oordelen. Maar mijn zoon wordt dus door hem geslagen en komt dan huilend naar mij toe. Ik leg dan uit dat zijn vriendje moet leren dat hij niet mag slaan. Maar inmiddels denk ik ook wel: moet mijn zoon zich dan iedere keer laten slaan? Hoe zouden jullie dit oplossen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.