Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jansen

jansen

11-05-2014 om 21:20

angst om te slapen

Mijn kleindochter van 6 jaar durft niet meer te slapen. Zomaar uit het niets. Ze verteld ik heb enge dromen. En daar ben ik bang voor. Ze probeert nog geen eens om te slapen zo bang. Mijn dochter heb al zo veel geprobeerd. Lief zacht met druk maar niks helpt. Mijn dochter hebhaar bij de grote zus gelegd maar dan nog komt ze midden in de nacht huilend eruit.. alleen als mijn dochter nu naast haar gaat liggen slaap ze in. Maar dan komt ze om midden in de nacht en moet mij dochter er weer even naast om haar te laten inslapen. Dit wilt mij dochter niet volhouden en kan ze niet volhouden. Zij werkt . Ook voor mij kleindochter is dit niet vol te houden.wie heeft hier een antwoord op......zij een beetje radeloos....

Dank jullie vast een en groetjes van een bezorgde oma

bang zijn

http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/nachtmerrie.php
Deze website vind ik wel informatief. Overdag vertellen en laten uitwerken waar kind dan bang voor is. Ook goed uitzoeken of er iets fout gaat op school, thuis of elders waar kind bang van is geworden. En dan of je er wat aan kunt doen.
Accepteren dat het zo is kan helpen. Als kind bang is gewoon in bed nemen even aanhoren en verder slapen.
Je kunt er heel veel energie in stoppen om kind weer in het eigen bed te krijgen maar dat gaat ook ten koste van je nachtrust.
Zelf op tijd naar bed gaan helpt om het slaapgebrek te bestrijden.

Probeer de psychologische kant ook eens

Koop samen een dromenvanger, hang die boven haar bed.
Geloof in iets kan wonderen verrichten.
De dromenvanger vangt de nare dromen uit de lucht en laat de leuke dromen door.

Zorg er ook voor dat ze minstens een uur voor het slapen gaan een lichte maaltijd krijgt. En een lekkere warme douche of bad werkt ook rustgevend.

Vermijdt stoeipartijen, lees ontspannende boekjes voor en geen spelcomputer of hectische tekenfilms meer aan na half 6. Niet van 17.30-18.30 naar zwemles o.i.d.

Zorg voor rust 1-2 uur voor het tijdstip dat ze op bed moet.

's nachts worden de indrukken van de dag verwerkt

Duidelijkheid kan ook helpen, plan geen verrassingen.
Neem de dag door over wat er te verwachten is voor haar.
Maak een dagplanning en zorg dat alles overzichtelijk is.
Probeer elke spanning weg te nemen.
Voor ons is het heel normaal om te besluiten om na schooltijd even een paar nieuwe schoenen te gaan kopen, er is net wat geld binnen gekomen, dus het past.
Voor haar kan zo'n plotseling besluit al effect hebben.
Voorbereiding, een dag uitstel kan voor haar de oplossing bieden.
In sommige kinderen zit nu eenmaal (nog) niet zo'n flexibiliteit.

bertje1

bertje1

12-05-2014 om 13:17

soort enge droom?

is het een soort droom? het schijnt te helpen om overdag te bedenken hoe deze droom moet eindigen (in iets heel geks), dan schijn je er 's nachts minder last van te hebben (droom verdwijnt of eindigt anders). Maargoed, dis is de theorie..
Het kan wel eens helpen om een kind tijdelijk in bed te nemen of in mama's bed inslapen (en dan terugleggen). Verder natuurlijk leuk verhaaltje lezen of bij het bed een cd-speler met zachte muziek of luister-cd.
Ik denk dat het vanzelf wel overgaat.

Evanlyn

Evanlyn

12-05-2014 om 23:32

Idd een dromenvanger

Even uitleggen hoe hij "werkt" als je hem ophangt. Bij ons ging dat prima. En een stoere knuffel die het kind "bewaakt" kan ook helpen. Of een levend dier dat op het voeteneinde mag liggen tot het kind slaap (alleen als het daarna zonder problemen te verwijderen valt natuurlijk).

Het idee is dat het kind iets vindt waarbij het veiligheid kan vinden, zonder dat het de ouders hoeven te zijn. Misschien kan het kind zelf ook wel aangeven waardoor hij zich veiliger zou kunnen voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.