Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

antwoord op filosofische vragen van 9-jarige?

Mijn 9-jarige vraagt zich de afgelopen tijd regelmatig af waarom hij hier op aarde is, wat de zin is van het bestaan, wie hij is etc. Ik praat daar wel veel met hem over maar hij komt er iedere keer weer op terug dat hij het nog steeds niet goed begrijpt.

Wie heeft een goed boekje of weet waar ik antwoorden op dit soort vragen op het nivo van een 9-jarige goed kan beantwoorden?

Het boek van Sofie hebben we in huis, daar ga ik binnenkort maar eens samen in lezen maar andere tips zijn van harte welkom!

gr Jopi

Caesar

Caesar

24-07-2014 om 23:35

Wat dan?

Wat zijn dan jouw antwoorden die hij niet begrijpt? Vanuit welke levensbeschouwing antwoord jij?

Caesar

Barvaux

Barvaux

25-07-2014 om 09:34

tja

Ook volwassenen begrijpen dit niet of komen er niet uit, dat kun je je zoon ook uitleggen. Hij hoeft het niet te begrijpen. Jij legt uit vanuit jouw achtergrond en als hij het dan nog niet begrijpt kun je zeggen dat hij nog jong is en later misschien anders denkt en het dan op zijn manier begrijpt.

guera

guera

25-07-2014 om 10:14

valt weinig te begrijpen

Geef hem ruimte om zelf een antwoord te geven. Onze standaard wedervraag is: wat denk jij hierover? Vervolgens geef ik mijn mening met daarbij dat andere mensen andere meningen hebben maar niemand het zeker weet. Leuke gesprekken worden dit altijd. Mijn kinderen worden er altijd wel soort van rustig van als ze met onze hulp tot een eigen antwoord komen. Zo vind jongste van 8 de oerknal maar onzin. Want hoe zou dat nou kunnen. Eerst niks dan een knal en dan is er iets. Er moest dus wel iemand zijn. Niet perse God. Maar iemand. .

krin

krin

25-07-2014 om 11:18

een beetje filosofische vraag

heeft niet eens een antwoord nodig.

Misschien vind je het leuk hier rond te neuzen: http://www.filosofiejuf.nl/

jopi

jopi

25-07-2014 om 13:58 Topicstarter

gefrustreerd

Dank voor de reakties en de tips. Het meeste ervan doen we -ik- al als we er met hem over praten. Het lastige is dat hij door het uitblijven van een eenduidig antwoord of oplossing en feit dat hij, ik, anderen op deze vragen ook niet altijd een 'goed' antwoord hebben gefrustreerd en in de war en komt hij er dus iedere keer weer op terug. Op zich prima natuurlijk, maar door zijn frustatrie krijg ik het gevoel dat ik hem te weinig handvaten kan geven. We zijn ook niet religieus.

Ik heb inmiddels een boekje besteld "ik, wie is dat" voor 10/11 jarigen waarin hij wellicht wat concreter inzicht krijgt hoe om te gaan met deze grote levensvragen. Kan moeders meteen ook weer eens over haar eigen levensvragen nadenken

gr Jopi

Marjoleine64

Marjoleine64

25-07-2014 om 21:48

Billetjes Bloot spel

Dat heeft mijn vader heel vaak gebruikt als 'startpunt' voor filosofische gesprekken met mijn oudste zoon, toen een jaar of 10 denk ik. Opa en kleinzoon konden eindeloos over dat soort vragen discussieren, juist aan de hand van simpel gestelde vragen uit een doosje kaarten.

Jo Hanna

Jo Hanna

25-07-2014 om 23:28

Wat denk je er zelf van?

Net als guera nodig ik mijn kinderen uit hún gedachten en gevoelens over dingen uit te spreken en praat er dan met ze over. Ik lees trouwens ook wel religieuze verhalen met ze bijvoorbeeld het boek van Janny van der Molen: Over engelen, goden en helden.

Groet,
Jo Hanna

Ilva

Ilva

07-08-2014 om 20:40

Sofie

De wereld van Sofie is een prachtig boek maar nog wat moeilijk te volgen voor een 9 jarige denk ik. Nog een jaar of 3 zeker mee wachten denk ik. Er komen zoveel filosofen aan bod dat het een beetje te veel voor hem wordt denk ik.

In de bibliotheek vind je veel boeken over filosofie voor/met kinderen. Ga eens kijken, er zitten hele leuke tussen.

mijk

mijk

07-08-2014 om 21:59

waarom

Van bas haring is een heel mooi luisterboek over filosofie voor deze leeftijd!

Evanlyn

Evanlyn

10-08-2014 om 11:42

Stine jensen

Ben de titel vergeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.