Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Argh, kind van 9 lust nog steeds vrij weinig


opeten

Het heeft ook te maken met je eigen opvoeding denk ik. Mijn vader was een kieskeurige eter en at lang niet altijd zijn bord leeg.
Dus dat hoefden wij ook niet. Mijn moeder moedigde ons weleens aan om toch wat te proberen, zelf lustte ze alles, en soms deden we dat ook, maar er zaten geen sancties achter, gewoon voor jezelf, voor je plezier en je gezondheid.
Genoeg gegeten is hier ook genoeg gegeten. Zo houd je denk ik contact met wat je echt nodig hebt en je gaat je niet overeten.
Ik moet er zelf ook niet aan denken dat iemand anders mij gaat dwingen om dingen te eten die ik niet lekker vind. Bijvoorbeeld insecten. Heel gezond, voedsel van de toekomst. Misschien kan ik me ooit eens over de gedachte heen zetten. Maar niet als iemand mij gaat dwingen.

Hanne.

Hanne.

05-01-2015 om 21:33

betwijfel ik

Ik betwijfel of opvoeding heel veel toevoegt.

Mijn oudste eet alles. (Ben veelvuldig door de oma's geprezen dat dat door mijn opvoed stijl komt).

Mijn jongste daarentegen heeft een zéér beperkt eetpatroon. Er zijn 3 groentes die worden gegeten rijst, pasta en gebakken/gefrituurde aardappels en, geen vlees/vis/vleesvervanger.

En toch hebben ze in eerste instantie de zelfde (eet)opvoeding gehad.

Waar het verschil vandaan komt? Geen idee.

Je houding Hanne

Ik bedoel in je houding naar je kinderen toe. En naar het omgaan met voedsel. Ik zie daar wel een parallel met hoe mijn eigen ouders dat deden.
Ik denk ook dat kinderen daarin hele eigen patronen hebben. Die van mij zeker.

Hanne.

Het wel of niet makkelijk dingen lusten zal een kwestie van karakter zijn (hier is het tweede kind in tegenstelling tot de oudste een tamelijk makkelijke eter, maar de tweede durft sowieso veel meer, in allerlei opzichten). Maar met hoe je omgaat met een kieskeurig kind, of je zelf een moeilijke eter bent of niet, dat soort dingen, dat maakt denk ik wel uit. Daarmee beïnvloed je wel (op zijn minst een beetje) het eetgedrag van je kind.

Katniss

Katniss

05-01-2015 om 22:54

Nou

Ik kan in alle oprechtheid zeggen dat mijn kinderen het geneuzel met eten niet van mij hebben afgekeken. Als kind was ik weliswaar, in mindere mate dan zij, een lastige eter maar dat is na mijn 18e helemaal goed gekomen. Ik eet zelfs nu nog wel eens nieuwe dingen. Zoals afgelopen Kerst. In mijn hoofd zat het idee dat ik geen kerstbrood lust. Vast eens geproefd als kind en het niet lekker gevonden. Nu toch maar eens een half plakje geprobeerd, en dat viel reuze mee, was zelfs best lekker.
Mijn oudste was tot een jaar of 2 een voorbeeldige eter en daarna een groenteweigeraar. De jongste was al lastig als baby, terwijl je dan toch enthousiast al die hapjes naar binnen zou moeten kunnen praten.

Steef

Steef

05-01-2015 om 23:27

Kweeniehoor

Maar het is toch wel algemeen bekend ondertussen dat er geen one-way-fits-all opvoeding is? Dat je dezelfde inspanning / input kunt leveren maar dat verschillende kinderen verschillende uitkomsten zullen leveren? Juist bij dit soort dingen lijkt me. Ik verbaas me echt erover dat hier gesuggereerd wordt: doe wat ik doe/deed en dan krijg je wat ik heb. Met wat extra munitie je eigen ouders, om het nog even een soort extra gewicht te geven.
Wat las ik laatst nou ergens? 3x3 is 9 maar 4+5 ook.
Ik zie dit forum meer als een lopend buffet (om maar even in thema te blijven), we bieden vanalles aan en iedereen kan er van meepakken wat hij wil. Toch geen reden om sarcastisch, neerbuigend of wat dan ook te doen als iemand niet alles van jou pakt?

o natuurlijjk Steef

Het is geen wiskunde, wat je er in stopt komt eruit. Ik zie dat hier niemand zeggen.
En uiteindelijk worden alle kinderen groot, hoe dan ook. Ik ken mensen die hun kinderen het toetje over de niet opgegeten warme hap gaven. Daar denk ik nog weleens aan als ik dat kind, inmiddels middelbaar, zie optreden in de 1e kamer.
Maar als dat allemaal niet zoveel uitmaakt waarom zou je dan kiezen voor dwangmethoden?

Als je ziet dat belonen en straffen niet helpt, misschien zelfs wel tegen maakt, waarom zou je daar dan mee doorgaan?

Hanne.

Hanne.

06-01-2015 om 09:08

een beetje

Je eigen gedrag zal vast een beetje van invloed zijn, maar ik zie die invloed als zeer beperkt.

Opvoeding kan denk ik alleen de scherpe kantjes ergens af halen, niet het kind veranderen. Ik heb niet de illusie dat mijn kind dankzij mijn opvoeding en mijn goede voorbeelden een betere eter wordt.

Pubermoeder

Pubermoeder

06-01-2015 om 09:55

Andersom wel

Als je als ouder het slechte voorbeeld geeft door nooit wat nieuws te willen proberen en allerlei eten af te wijzen en daardoor ook nooit aan je kind te laten proeven, dan wordt dat kind in eerste instantie ook een slechte eter.
Gelukkig komt dat meestal goed zodra kind bij vriendjes mee gaat eten of verkering krijgt.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 10:34

katniss

"Ik kan in alle oprechtheid zeggen dat mijn kinderen het geneuzel met eten niet van mij hebben afgekeken. Als kind was ik weliswaar, in mindere mate dan zij, een lastige eter maar dat is na mijn 18e helemaal goed gekomen. Ik eet zelfs nu nog wel eens nieuwe dingen. Zoals afgelopen Kerst. In mijn hoofd zat het idee dat ik geen kerstbrood lust. Vast eens geproefd als kind en het niet lekker gevonden. Nu toch maar eens een half plakje geprobeerd, en dat viel reuze mee, was zelfs best lekker.
Mijn oudste was tot een jaar of 2 een voorbeeldige eter en daarna een groenteweigeraar. De jongste was al lastig als baby, terwijl je dan toch enthousiast al die hapjes naar binnen zou moeten kunnen praten."

Tjee wat spreek je jezelf hier tegen. Je durft dus ook niets meer te proeven en dan zeg je dat je kinderen het niet van jou hebben? Het is toch ook een karaktereigenschap? Die kunnen ze toch ook hebben overgenomen? Verder is het heel normaal dat een kind tot 1,5/2 jaar prima eet. Vanaf dat moment groeien ze veel minder hard en hebben ze dus veel minder trek.

creabea

creabea

06-01-2015 om 14:11

kieskeurigheid en leren lopen (ot)

ik heb wel eens gehoord dat kinderen kieskeurig worden zodra ze zich gaan voortbewegen, dus gaan kruipen en/of lopen. De biologische verklaring daarvoor was dat het kind zodra het het nest verlaat en de gevaarlijke wereld in trekt niet meer alles in zijn mond moet steken en dus kritisch wordt w.b. het voedsel. Ik vond het wel een mooie redenatie, hier ging het wel op met de oudste (met de jongste dan weer niet.

lisbeth

lisbeth

06-01-2015 om 16:26

ook een lastige hier

Mijn jongste is ook een lastige eter. Hij lust, macaroni met gepureerde saus, frieten met frikandel, pannenkoeken, erwtensoep, rijst met een soort bouillonsaus. En hamburgers en worst. Ik ga hem echt niet alleen dat voorzetten. We koken dus ook andere dingen, aardappelen, nasi etc. Het is dan heel veel geschreeuw en gehuil. Eet hij niet, ook goed maar hij krijgt niks anders. Ik zou het niet eerlijk vinden voor mijn andere kind als hij voor zijn gedrag beloond wordt door een lekkere boterham na het eten. Ik zet ze niks voor waarvan ik denk dat is echt niet te doen. Uiteindelijk dimt hij vaak en neemt dan een paar happen. Soms roept hij dan dat het toch lekker is en zegt dan meteen heel beledigd er achteraan dat hij dat toch ook niet kon weten van te voren. Nee hoor zoon, dit drama hebben wij vorige week ook niet precies hetzelfde gehad. Soms blijft hij het vies vinden.
Ik ben trouwens niet zo flauw dat als ik iets kook om 1 persoon in het gezin een lol te doen want die vind het zo lekker en ik weet dat een ander gezinslid dit echt niet lust om die persoon te dwingen het op te eten. Daarvoor heb ik restjes in de ijskast. Maar zaken die misschien iets minder lekker zijn of waar hij net geen zin in heeft moeten gewoon gegeten worden.

Mvk

Mvk

12-01-2015 om 09:41

Zit er niet teveel achteraan

Probeer er niet te veel druk op te leggen en zit er niet teveel achteraan. Het wordt dan alleen maar zwaarder en uw kind zal het niet gaan proberen te eten. Zorg voor goede verhoudingen op het bord.
Een ander belangrijk punt is dat je het als ouder leuk moet houden voor een kind. Wanneer er boos gezegd wordt dat hij of zij iets moet proeven zal dit niet werken. Zo is het ook belangrijk dat het bord niet leeg hoeft. Druk werkt voor een kind absoluut niet.
Een oplossing voor het probleem is om uw kind te laten helpen bij het bereiden van eten. Laat hem of haar meegaan boodschappen doen. Maak het een feestje en zorg dat het gezellig is aan tafel!

Hanne.

Hanne.

12-01-2015 om 16:55

oplossing

Ik vind de oplossing dan wel weer leuk:

"Een oplossing voor het probleem is om uw kind te laten helpen bij het bereiden van eten. Laat hem of haar meegaan boodschappen doen. Maak het een feestje en zorg dat het gezellig is aan tafel!".

Meehelpen met boodschappen doen en koken is min of meer de standard oplossing uit alle boekjes. Mijn ervaring is dat het niet werkt.
Althans niet op korte of middenlange termijn (ik ben nu 3 jaar bezig).

Maar misschien dat ik meer op de lange termijn moet denken. Als mijn kind 20 is eet het vast meer dan 3 groentes en 1 soort vlees. En dat komt dan doordat ik het als kleuter heb laten helpen met koken.

Hadewich

Hadewich

12-01-2015 om 17:02

Haha inderdaad Hanne!

Hier ook een kind dat niet zo veel lust, en niet voor haar plezier kookt. Dus dan zou ik haar eerst pesten met 'gezellig' helpen koken en daarna moet ze dan nog dat 'vieze' eten opeten...Ondertussen is ze puber en durft wat vaker te proeven!

Overigens nog een tip die vaak gegeven wordt en die hier niet werkt: groentes onherkenbaar verwerken in gerechten. Kind lust geen verschillende groentes door elkaar, dus ook niet gepureerd ofzo in de macaronisaus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2015 om 17:03

Nou misschien Hanne

Wel omdat je er geen issue van gemaakt hebt....

amk

amk

12-01-2015 om 17:14

Hadewich

"groentes onherkenbaar verwerken in gerechten. Kind lust geen verschillende groentes door elkaar, dus ook niet gepureerd ofzo in de macaronisaus."

Idd is hier juist een reden om slechter te eten. Die van mij eet goed tot zeer goed, maar dan wel als ze het kan herkennen. Liever geen stamppot, want dan moet je zo vissen. Maar een pasta saus met grote stukken groenten er in is geen enkel probleem.

Komt waarschijnlijk omdat ze opgegroeid is met Rapley en dus geen potjes gepureerd voedsel heeft gehad toen ze baby was. (yeah right! ☺)

Hadewich

Hadewich

12-01-2015 om 17:24

grote stukken inderdaad

Champignons en paprika gaan hier inderdaad in grote stukken door het eten, zodat ze er makkelijk uit te vissen zijn. Ik denk dat die van mij geen groentes door elkaar lust, juist doordat ze af en toe zo'n vies potje olvarit kreeg, haha!

Hanne.

Hanne.

12-01-2015 om 17:25

issue

Geen issue maken zal m.i vast helpen. Vraag is of geen issue maken én laten helpen met koken/boodschappen doen meer oplevert dan alleen 'geen issue van maken'.

(overigens ben ik ook gezegend met een kind dat juist geen grenzen kent alles lust en te veel eet. Eén keer raden wat daar het standaard advies bij is....laten helpen met boodschappen doen en koken. One solution fits all!)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2015 om 17:46

Klopt Hanne

Maar het dan ook (?) om de mindset van de ouder die iets wil. Dat de focus een beetje van het dwingen af gaat enzo...
Ik denk serieus dat dat wel helpt.

Libertine

Libertine

12-01-2015 om 21:31 Topicstarter

koken

Mn kind vindt koken werkelijk enig. Maar eten doet ze het niet. Kleding maken vindt ze ook leuk. Maar dragen is geen optie. De impact van dit soort tips is nihil wat mij betreft. Tenminste wat mijn kind aangaat.

Geen aandacht aan besteden en niet aandringen, de tips die ik hier kreeg en wel kende maar niet toepaste, blijken hier wel te helpen. Dochter is vol verbazing dat ik niet meer zeur. Ze heeft geen zin in honger als ze naar bed gaat dus ze heeft zichzelf nu opgelegd dat ze in ieder geval 8 happen moet eten. Zuurkool at ze vanavond. Zuurkool! Hallelujah!

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 22:00

Jeetje swaen

Dat is snel resultaat!

Swaen

gefeliciteerd. Maar je kent wel die van die zwaluw en die zomer, hè?

Overigens geheel eens over de waardeloosheid van de tips over koken etc. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik dat koken nooit zo heb geprobeerd, maar die andere klassieke tip is dat kinderen wel groenten eten die ze zelf hebben verbouwd.

Ha.Ha.Ha.

Groeten,

Temet

creabea

creabea

12-01-2015 om 22:34

heel goed!

zie je wel, komt helemaal goed!

Libertine

Libertine

12-01-2015 om 22:35 Topicstarter

Zwaluw en zomer

Nee zeg, ik reken me nog lang niet rijk. Heb die 8 happen zuurkool ook niet eens geprezen. Ik zwijg over alles dat met eten te maken heeft en we kijken heerlijk Klokhuis tijdens het diner.

Ondanks dat ik niet wist dat groente verbouwen dé tip was heb ik die wel toegepast. Of eigenlijk opa met zn groentetuin. Wat denk je: nul resultaat.

Ik denk dat mijn pedagogische taak voorlopig zit in het aanleren van de kunst van het nagels lakken. Niet onbelangrijk ook.

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 22:51

Tuintje

Mijn dochter heeft een moestuintje bij haar vader. Hartstikke leuk, ik heb van de zomer courgettes en bosuitjes gekregen. Niet dat ze ze eet, maar ze geniet erg van het verbouwen.

Katniss

Mijn zoon had vorig jaar schooltuinen. En ik heb dit al eens gemeld op OOL: toen de tijd om te oogsten was aangebroken meldde hij trots dat hij de volgende dag spinazie mee zou brengen. Waarop ik enthousiast uitriep dat ik daar dan wel een aardig recept mee wist. Zoon vroeg licht verontrust of het dan de bedoeling was dat hij die spinazie ook daadwerkelijk ging eten...

Maar inderdaad, dat verbouwen vond-ie erg leuk

Groeten,

Temet

Swaen

Nou! Ik lustte vroeger niks en nu alles, maar ik kan dus nog steeds mijn nagels niet fatsoenlijk lakken.

Loes

+ Brunette +

+ Brunette +

03-02-2015 om 23:12

Interessant draadje dit.

Mijn dochter van elf is ook een slechte eter, met name wat groenten en fruit betreft. Groenten: tomaat, bloemkool, aardappelen en sauzen waarin ik stiekem groenten doorheen heb gepureerd. Fruit: versgeperst sinaasappelsap, dat ze met veel dwang en drama heeft geleerd te drinken van een toenmalige verloofde van me (was die relatie toch nog ergens goed voor). Gezien het laatste dacht ik altijd dat ik strenger moest maar kennelijk is dat niet nodig. Gelukkig, zo blijft het tenminste gezellig aan tafel. Zelf lust ik alles mits vegetarisch/veganistisch.

Behalve groenten en fruit eet mijn dochter eigenlijk van alles. Linzen, kikkererwten, kaas, gebakken tofu, pasta, pizza, rijst, couscous, witbrood, pinda's, noten. Drinken: water, Aquarius, ijsthee zonder prik, zwarte thee, rooibosthee en sommige kruidenthee. Cola lust ze niet meer, hoera! En ze wil ook niet meer naar de McDonalds: nu ze de cadeautjes van de Happy Meal te kinderachtig vindt, valt haar op dat het eten eigenlijk helemaal niet zo lekker is. Hoera! Vis is favoriet, uiteenlopend van een gebakken visfiletje tot een blikje tonijn. Of verse gebakken inktvis en dan met name de tentakels, "die zijn zo lekker krokant". Mosselen, calamares, je kunt het zo gek niet bedenken of ze lust het. Van een gebakken ei eet ze alleen het eigeel. Grappig om te lezen dat meerdere kinderen juist alleen het wit opeten.

De ouders die hier hele korte lijstjes hebben gepost met wat het kind wel lust, kunnen het vast wel langer maken als ze er nog eens goed over nadenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.