Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Linda99

Linda99

26-11-2008 om 15:01

Autostoel of stoelverhoger?

Mijn oudste is 7 jaar en zit in de auto in een MC Rodi XP. Zit ze prima in. Jongste van bijna 3 zit in een type 2 stoel en is daar bijna uitgegroeid. Even getest in de Rodi en daar past ze al heel goed in.

Maar wat is wijsheid? Nog een Rodi kopen vind ik erg prijzig. En dan nog, tot wanneer is het verstandig om oudste in een Rodi te zetten of is een stoelverhoger net zo praktisch. Of zitten er al kinderen van 7 gewoon in de gordels?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gordels

Wij hebben dan zelf geen auto maar de enkele keer dat hij in de auto zit (bij vriendjes, bij pake en beppe, bij mijn oma) dan zit mijn oudste gewoon in de gordels omdat hij langer is dan 1.35. Nou weet ik wel dat hij groot is voor zijn leeftijd maar als je kind groter dan 1.35 is zou ik haar gewoon in de gordels zetten.

Linda99

Linda99

26-11-2008 om 20:28

Lengte

Ze is nog geen 1.35, ze komt een paar centimeters te kort. Denk dus dat ik gewoon maar voor een stoelverhoger ga. Valt me wel tegen dat die haast niet meer te koop zijn. Alleen bij Halfords kwam ik ze tegen. Heb ook nog op marktplaats gekeken voor een 2e hands Rodi maar het aanbod in onze regio is gering en daar wordt actief op geboden.

Annet

Annet

26-11-2008 om 20:49

Hier een elfjarige in een verhoger met rugleuning

En deze elfjarige wil haar stoel nog niet kwijt. Die zit namelijk net zo lekker. Ze is 153 cm dus daar ligt het niet aan. Ze is wel smal gebouwd, anders zou ze niet tussen de leuning passen.
Onze auto heeft aan de zijkanten hele hoge gordels. Ook al ben je 135 cm, dan nog snijden de gordels in je nek. Op de middelste plek gaat het wel zonder verhoger.
Ik zou dus gaan voor een autostoel (verhoger met rugleuning). Hema heeft ze ook, bouwmarkten ook. Volgens mij zijn ze ook veiliger dan alleen een verhoger en dat is uiteindelijk het belangrijkst.

Linda99

Linda99

26-11-2008 om 21:05

Pelle

Had bij Hema gekeken maar niks gevonden. Snap het nu want die dingen staan blijkbaar bij de baby-artikelen, logisch

Linda99

Linda99

26-11-2008 om 21:14

Annet

Onze 7-jarige wil juist heel graag UIT de stoel omdat ze zich daar te groot voor vind. Klasgenootjes zitten ook niet meer in zo'n stoel vandaar.

Zelf vind ik het idee van zo'n stoel ook veiliger maar of dat ook echt zo is weet ik niet. In elk geval hebben we een veilige auto met side-airbags wat in elk geval wel van invloed is.

Oh ja, wat ook meespeelt eigenlijk: er is nu op de achterbank met 2 kinderstoelen nauwelijks plek voor een 3e passagier. Zit wel eens tussen de kinderen maar kan dan zelf echt mijn gordel niet vastmaken, kan er gewoon niet bij. Ook niet handig........Met een smalle verhoger heb je dat probleem dan weer niet.

Yvonne

Yvonne

27-11-2008 om 08:49

Stoelverhoger met rugleuning

Gewoon voor de veiligheid gaan. Ik weet niet of die er nog op staan maar toen wij een aantal jaar geleden voor die keus staan heb ik de crashtesten op de site van de anwb bekeken. Dat is een heel verschil alleen een verhoger of een verhoger met rugleuning.

mar

mar

27-11-2008 om 17:41

Veiligheid

De onderzoeken wijzen uit dat een autostoel met rugleuning en hoofdbescherming veiliger is bij zijdelingse botsingen dan alleen een zitverhoger.
Heel simpel: mijn dochter zit in haar autostoel tot ze er niet meer in past en dan kan de autostoel omgebouwd worden naar een zitverhoger. De mening van klasgenootjes of het niet stoer zijn is in dit geval niet ter zake.

Voordeel van rugleuning

Mijn dochter van 7 jaar en 1,34 m. zit op een stoelverhoger met rugleuning (al vindt ze dat wel kinderachtig). Reden: alleen een stoelverhoger in combinatie met de rugleuning van onze achterbank geeft een rare hoek, wat niet comfortabel zit.

De rugleuning van de stoelverhoger vult deze hoek mooi op!

Marlies

Minnie

Minnie

28-11-2008 om 12:24

Lang genoeg...

..voor de wet wil nog niet zeggen dat het de veiligste oplossing is. Ik ben 1,60 en in de meeste auto's snijdt de gordel enorm in mijn nek, zelfs op de laagste stand.

Mijn kids zijn 7 en 9 (en nog geen 1.35) maar gaan gewoon in een stoel met leuning. Tot ze er uitgegroeid zijn en dan zien we wel weer verder. Veiligheid voor alles!

Toen onze jongste met 4 naar de Rodi ging hebben we voor de oudste (toen bijna 7) ook een nieuwe gekocht, van het nieuwere model (XP ipv SPS). Als je kijkt wat een auto op jaarbasis kost is het maar een kleine uitgave, en nu weet ik zeker dat mijn kinderen zo veilig mogelijk worden vervoerd.

Minnie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.