Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bakfiets; vogue carry / urban arrow

Ik ben me aan het orienteren op een elektrische bakfiets voor mijn 2 wat grotere kinderen (geen peuters meer). Ik zal ze er dagelijks mee naar school brengen; 4 km enkele reis, dus 16km oer dag, met voor nederlandse begrippen flinke hoogteverschillen. 
Mijn budget is beperkt dus ik kijk naar tweedehands. Wat zijn jullie ervaringen met de Vogue Carry (2) en de urban arrow? Hebben jullie nog andere tips?


 Tja geen peuters meer, dus kunnen ze die 4 kilometer niet zelf fietsen? Of is het verkeer te gevaarlijk?

Ik heb een elektrische fiets met zadeltje voorop (dus geen peuterstoeltje) en fietsstoeltje achterop. Werkt prima 

Wij hebben een Vogue Carry 2, nieuw gekocht. Wat mij betreft een prima bakfiets.
Fietst natuurlijk wel anders dan een Urban Arrow, door de houten bak is hij zwaarder. Maar ook is de kwaliteit minder dan de Urban Arrow, maar daar is de prijs dan ook naar. Nieuw is hij ongeveer de helft van de prijs. Maar voor ons voldoet hij prima.Voordeel vind ik dat er 4 kinderen prima in kunnen zitten. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar als ze echt lang worden passen ze misschien niet meer onder het tentje. 

Als je hem tweede hands wil kopen moet je wel even goed letten op de bak. Omdat deze van hout is, is hij kwetsbaarder voor weersomstandigheden. Als hij niet onder een regenhoes of in een schuur heeft gestaan, kijk dan goed naar hoe de bak er aan toe is. Verder is de kwaliteit van het tentje niet fantastisch, die moet iedere 2-3 jaar vervangen worden. Kostte ons 120 euro. Dat wist ik voor ik een Vogue kocht, en vond dat het prijsverschil met bv een Urban Arrow wel waard. Als je voor een Urban Arrow gaat: die zijn ontzettend jatgevoelig, en steeds moeilijker te verzekeren daardoor. Check dat dus vooraf voordat je er eentje koopt.

hier een Urban Arrow met meer dan 11000 km op de teller. Veel hoogteverschil. Nog altijd eerste accu. Heel erg tevreden. Mijn fietsenmaker heeft een enorme hekel aan die houten bakken, omdat ze kwalitatief minder zijn.

Mijn kinderen zijn er te oud voor (jongste van 8 neem ik er nog wel in mee), maar vanwege de ruimte voor boodschappen etc houd ik hem toch.

Wij hebben een vogue bakfiets nieuw gekocht een jaar of 3 geleden.
 Vanaf het begin ellende gehad, de ondersteuning valt na ca 3 km uit en gaat het niet meer doen. diverse keren bij de fietsenmaker gestaan. Het probleem is nooit opgelost, ook geen enkele medewerking vanuit de fabrikant.
Dat een fiets niets goed werkt kan gebeuren, maar door de fabrikant werd op geen enkele manier meegewerkt aan een oplossing. Zeer teleurstellende ervaring.
Als de fiets werkte was het een fijne fiets, maar voor ons nooit meer een vogue

Wij zijn heel tevreden over onze Urban Arrow. We hebben veel andere bakfietsen getest en deze fietste verreweg het fijnst. Het is een fijne maat bak, boodschappen en kind passen er perfect in en binnenkort kan onze tweede er ook in mee. 
Het is een heerlijk soepel fietsende bakfiets. Ik heb een hekel aan fietsen, maar met de UA is het echt een feest! 

Ook kwalitatief is hij heel degelijk. Ik hou hem zeker weten, ook als de kinderen ooit te groot zijn. Echt een ideale vervanger voor een 2e auto voor ons. 

Als het geen peuters meer zijn denk ik dat je naar een fiets voor max 2 jaar kijkt. Want daarna zijn ze al te groot 

Tuinplantje

Tuinplantje

01-02-2024 om 09:43 Topicstarter

Bedankt voor de reacties!
Lastig hoor en het gaat om best wel veel geld natuurlijk. Ik koop m wel tweedehands en vind het ook niet erg om m later door te verkopen.  

Hoe is de grootte van de bak van de urban arrow? Heb gister de vogue getest en daar passen ze nog goed samen in.

In de urban arrow family zit een extra zitbankje; kunnen ze tegenover elkaar zitten wanneer ze niet meer naast elkaar passen.

Wij hebben een urban arrow en we zijn er erg tevreden over. de bak is groot genoeg voor twee kinderen. En zitten twee bankjes in. De fiets fietst heel fijn!
En de bak schijnt beter te zijn dan een houten bak. Die is gevoeliger voor het weer.
Wij zijn eerst bij een fietsenwinkel geweest om verschillende merken uit te proberen. Dan weet je ook hoe het fietst met twee kinderen er in. 

Vraag: 
Wat fiets prettiger, een bakfiets met twee voorwielen of een bakfiets met één voorwiel? Met name als je een brug op moet of door de bocht gaat. Een bakfiets met twee voorwielen, lijkt mij stabieler, maar is dat ook zo?

Het omgekeerde schijnt juist het geval te zijn: tweewielbakfietsen zijn stabieler. Juist omdat ze zijn ontworpen om maar twee wielen aan de grond te hebben.
Ik heb ooit een consumentenprogramma gezien waarin dit ook werd gedemonstreerd. Volgens mij was het Kassa. Misschien is het nog ergens terug te vinden (op YouTube ofzo).

Flanagan schreef op 04-02-2024 om 10:11:

Vraag:
Wat fiets prettiger, een bakfiets met twee voorwielen of een bakfiets met één voorwiel? Met name als je een brug op moet of door de bocht gaat. Een bakfiets met twee voorwielen, lijkt mij stabieler, maar is dat ook zo?

Dat schijnt juist onstabieler te zijn in bochten 

Waarom laat je die kinderen niet overblijven? Het is toch geen doen en niet meer van deze tijd om twee keer per dag heen en weer te fietsen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.