Mamivan2
25-08-2025 om 13:06
Basisschool Al Ikhlaas Haarlem
Beste ouders,
Hebben jullie ervaring met basisschool Al Ikhlaas in Haarlem.

Theekopje
26-08-2025 om 22:28
nee en ik heb daar ook heel duidelijk mijn gedachtes bij en die zijn niet positief.

Mamivan2
27-08-2025 om 06:21
Theekopje schreef op 26-08-2025 om 22:28:
nee en ik heb daar ook heel duidelijk mijn gedachtes bij en die zijn niet positief.
Mag ik vragen wat voor gedachtes?

Butterflywhy
27-08-2025 om 07:06
@TS: lees je hier wel vaker mee? Dan zou je toch een inschatting kunnen maken hoe er op jouw vraag gereageerd zal worden?
Je kunt deze vraag liever stellen op een forum waar de doelgroep passender is bij de school waar je naar vraagt.
En mensen met 'ideeën' of gedachtes erover hebben die vaak zonder ooit in zo een school gestapt te zijn.
Ik ben verder ook niet bekend met de school waar je naar vraagt maar nogmaals, je zit hier niet op de juiste plek om naar ervaringen te vragen.

Kimdekim
27-08-2025 om 08:09
Ik heb zelf geen ervaring maar heb even een rapport van de inspectie gelezen. School heeft goede resultaten al valt wel op dat een kleiner gedeelte dan gemiddeld boven hun advies zit op de middelbare en een groter gedeelte dan gemiddeld onder hun advies. Er gaan relatief veel kinderen naar HAVO en VWO maar er vallen er dus ook relatief veel terug. Verder valt het op dat het ziekteverzuim over leerkrachten groter is dan gemiddeld ( 12%).
Daarnaast kwam ik een artikel tegen dat gaat over pesterijen op die school. Ik kan het alleen niet lezen omdat het achter een betaalmuur zit.

Temet
27-08-2025 om 08:37
" School heeft goede resultaten al valt wel op dat een kleiner gedeelte dan gemiddeld boven hun advies zit op de middelbare en een groter gedeelte dan gemiddeld onder hun advies."
Dat lijkt me logisch. Aan de naam te zien gaat het om een Islamitische school, dus zullen de meeste leerlingen van Turkse of Marokkaanse herkomst zijn.
Onderadvisering voor kinderen uit die groepen is een serieus probleem. En dat weten die groepen zelf ook. Het ligt voor de hand dat op deze school extra aandacht wordt besteed aan het voorkomen van onderadvisering. De adviezen zullen dus gemiddeld hoger uitvallen, waarmee de kans dat de leerlingen op de middelbare hoger uitkomen dan het advies, vanzelf kleiner wordt. Er zijn immers minder kinderen te laag ingeschat op de basisschool.

Kimdekim
27-08-2025 om 08:43
Temet schreef op 27-08-2025 om 08:37:
" School heeft goede resultaten al valt wel op dat een kleiner gedeelte dan gemiddeld boven hun advies zit op de middelbare en een groter gedeelte dan gemiddeld onder hun advies."
Dat lijkt me logisch. Aan de naam te zien gaat het om een Islamitische school, dus zullen de meeste leerlingen van Turkse of Marokkaanse herkomst zijn.
Onderadvisering voor kinderen uit die groepen is een serieus probleem. En dat weten die groepen zelf ook. Het ligt voor de hand dat op deze school extra aandacht wordt besteed aan het voorkomen van onderadvisering. De adviezen zullen dus gemiddeld hoger uitvallen, waarmee de kans dat de leerlingen op de middelbare hoger uitkomen dan het advies, vanzelf kleiner wordt. Er zijn immers minder kinderen te laag ingeschat op de basisschool.
Maar er vallen dus fors meer dan gemiddeld kinderen uiteindelijk terug. Bijna een kwart van de kinderen wordt te hoog ingeschat. ( ter vergelijking landelijk is dat 11%)

Temet
27-08-2025 om 09:03
Dat is de spiegelbeeldige kant van hetzelfde verschijnsel. Er zullen meer kinderen worden overschat en minder kinderen onderschat.

duizel
27-08-2025 om 09:21
misschien heb je hier iets aan https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/haarlem/25483/islamitische-basisschool-al-ikhlaas/

Theekopje
27-08-2025 om 22:01
Theekopje schreef op 26-08-2025 om 22:28:
Omdat ik vind dat geloof uit het onderwijs gehaald moet worden. En ja, dat is ook bij andere religies.

Nowee
28-08-2025 om 08:56
Ik vind het vooral zo wonderlijk dat op deze school maar 26,7% onderwijzend personeel is tegenover 74,1% in vergelijkbare instellingen. Dan zou dus een kwart van het personeel maar een bevoegd leerkracht zijn, dat is wel heel weinig.