Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tannie

Tannie

19-04-2009 om 20:52

Bedplassen

Mijn zoontje van net 5 was snel met zindelijkheid overdag (2 jaar en 2 maand), maar s nachts wilde dat nog maar niet lukken dus sliep hij nog met een luier. Wij wilden hier al langer vanaf, maar met zijn 5e verjaardag in zicht wilde hij zelf ook heel erg graag zonder luier slapen.

Maar nu na een maand proberen heeft hij nog zeer regelmatig een nat bed, soms zelfs 2x per nacht. Wij laten hem nog wel plassen als wij zelf gaan slapen, maar ook dan redt hij het dus vaak niet. Ook probeer ik erop te letten dat hij niet laat nog veel drinkt.

Heeft er iemand tips over hoe dit aan te pakken? Of is dit iets wat echt vanzelf moet komen? Hij schijnt het namelijk echt niet te voelen als hij moet. Hij wordt dus niet wakker van een 'plasprikkel' want de keren dat zijn bed wel droog is heeft hij het tot de ochtend weten op te houden.

Alvast bedankt voor de reacties!

groet Tanja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja...

een kind moet leren wakker te worden van de plasprikkel. En de een leert dat als het ware van zelf en de ander heeft daar meer tijd voor nodig.
Persoonlijk zou ik me met bijna vijf (nu dus nog vier) jaar nog niet zo druk maken hierom. Het ligt er denk ik ook aan hoe jullie er wellicht over praten. ZOu je niet graag zonder luier slapen nu je bijna vijf jaar bent?? Let wel, ik vul dit in hoor. Ik vind het namelijk niet echt iets van een vierjarige om pertinent te willen.

Zelf denk ik dat als hij zes is en nog niet zindelijk is 's nachts je aan een plaswekker zou kunnen denken. Wij zijn nu vier weken bezig hiermee met onze zoon van bijna negen. En de afgelopen vier nachten was hij helemaal droog. De nachten daarvoor ging nog weleens de wekker, maar dan reageerde hij meestal goed en ging hij de plas verder doen op het toilet.

Kortom, ik vind het wat vroeg om hier nu heel actief mee bezig te zijn voor je zoon.

groetjes van Purk

Sluit me aan bij purk

Ik sluit me aan bij Purk. Nog even lekker laten gaan joh, als het goed is komt het vanzelf. En zo niet? Nou ja, dan komt inderdaad de plaswekker in zicht rond een jaar of 6 à 7. Hier een zoon van 4,5. Hij is overdag al zindelijk vanaf 2,5 jaar. 's nachts tot voor kort nog echte dieptebom-luiers. Sinds een week of 2 echter is hij meestal droog! Geen gepush van onze kant, want ik heb er echt geen haast mee. Hij slaapt nog steeds met een luier om, want ik heb eerlijk gezegd nog even helemaal geen zin om bedden te gaan verschonen 'snachts. Hij maakt ook geen bezwaar tegen de luier, is erg trots als de luier 's morgens nog droog is en hij een enorme plas in de wc laat kletteren. Ik laat hem niet plassen voordat ik naar bed ga. Als hij 's nachts wakker wordt omdat hij moet plassen, roept hij ons, dan gaan we even plassen. Daarna de luier weer om en verder slapen.
Kortom... nog even lekker laten gaan, luier omdoen en het er gewoon een poosje even niet over hebben.

Tango

Tango

20-04-2009 om 09:14

Hier ook

Een zoon van 4,5 jaar die nog een luier draagt 's nachts. Hij zegt weleens dat hij zonder wil, maar is echt iedere nacht nog nat, dus daar begin ik niet aan. Vind het knap dat je dat doet hoor Tannie, iedere nacht 1 of 2 keer het bed verschonen, maar naar mijn idee schiet je er weinig mee op. Bovendien kost het jouw en je kind een hoop nachtrust.
Bij ons scheelt het dat dochter ook pas 's nachts zindelijk was met ruim 5 jaar, ik weet dus niet beter dan dat het vanzelf komt en hier dus ook wat later.
Ik zou hem dus gewoon een luier omdoen, erbij zeggen dat er echt nog meer kindjes zijn die bijna 5 zijn en nog een luier dragen en er gewoon niet teveel aandacht aan besteden als hij nat is. Als je merkt dat hij echt een aantal nachten achter elkaar droog is (hier deden we het met een week achter elkaar droog zijn) kun je weer eens een poging wagen.

Tannie

Tannie

20-04-2009 om 11:39

Reacties

Bedankt voor de reacties tot dusver! Het is niet zo dat wij hem pushen om zonder luier te slapen, maar na een paar logeerpartijtjes bij vriendjes die wel s nachts droog zijn wil hij die luier niet meer aan.

Daarnaast is hij mijn oudste dus weinig vergelijkmateriaal of ervaring op dit gebied.

groetjes Tanja

Yaron

Yaron

20-04-2009 om 20:54

Hier ook + luiervraag

Hier ook nog zeer volle luiers 's nachts, zoon is vier jaar, maar de luiers (pampers nr.6) passen bijna niet meer. Wat voor grote luiers gebruiken jullie voor jullie oudere kinderen? De pyjamabroekjes kunnen niet genoeg vocht opnemen, want daarmee is hij halverwege de nacht helemaal nat.

Yaron

wij gebruikten (ja ja, al vier nachten helemaal droog !) de grootsten van de C1000. Die voldeden goed. Luierbroekjes nemen naar mijn idee minder op dan luiers.

groetjes van Purk

Sanne

Sanne

22-04-2009 om 07:39

Raar

mijn dochter van ruim 6 jaar past nog goed in maatje 6 hoor. Ik gebruik dan wel de Kruidvat variant, maar het is niet dat die extra strak zit of zo. En de plakstrips zitten ook niet helemaal op het einde. Ze weegt 24 kg en volgens het pak zouden ze moeten volstaan tot een 30 kg (in theorie )
En doorlekken hebben we ook geen last van, terwijl ze er flink in plast (de stouterd wil net als vanochtend als ze te lang moet wachten op de wc wel eens een 2de plas in doen, grrr, maar zelfs dat houd die luier). Dus ik zweer bij kruidvat luiers en ze zijn ook nog goedkoper dan de pampers.

Groetjes Sanne

Tango

Tango

22-04-2009 om 09:37

Ook kruidvat

Tangozoon van 4,5 heeft ook kruidvat luiers, broekjes zelfs. Gaat meestal goed de laatste tijd. Voorheen lekte hij weleens door, maar ik had meer het idee dat dat kwam doordat de luier of vaker nog zijn piemeltje er niet goed in zat. Hij was geneigd er weleens aan te zitten in bed.
Nu is Tangozoon wel een klein mannetje hoor, net 1 meter en ongeveer 15 kilo. Hij draagt dan ook nog maatje 5.

Pampers

Sannekezoon is 4,5 en hij blijft echt heel goed droog met Pampers, nummer 5. Nu is hij ook tenger, hij weegt nu net 16 kilo.
Inmiddels is hij nu sinds 2 weken regelmatig droog 's nachts, dus binnenkort de stap maar eens wagen naar slapen zonder luier.

Sanne

Sanne

24-04-2009 om 07:06

Yaron

Ik denk dat luiers maatje 6 bij jouw zoon wel passen, want ze hebben een maat van maximaal 50 cm waar hoop ik jouw zoon niet aan zit, maar dat het probleem meer in de absorptie zit. Is het toevallig een buikslaper? Dan zou ik eerder kiezen voor broekjes i.p.v. gewone luiers.
In het ergste geval kun je uitwijken naar Tena extra small die zijn geschikt voor een buik omvang van 40 tot 50 cm, betaal je wel meer als een euro per luier!

Sanne

Sanne

24-04-2009 om 07:19

Nog een vraag

Ik verneem aan dat jullie de luiers zelf omdoen bij het kind, mijn vraag is doen jullie dat als het kind echt in bed ligt, of enige tijd ervoor? Ik kreeg namelijk laatst commentaar dat ik mijn dochter een kwartier voordat ze naar bed ging al een luier om had gedaan.

Bed

ik deed dat altijd in bed Sanne. Voor het echte slapen gaan namelijk nog een laatste keer plassen. Verder vond ik op een gegeven moment dat je als je overdag de luiers ontgroeid bent, niet meer in een luier gaat rondlopen.

groetjes van Purk

Bij het bedritueel

Vaste volgorde,
tandenpoetsen/plassen/luier en pyama aan/in bed kruipen.
Soms krijgt hij wel eerder zijn pyama aan als hij vroeg in bad is geweest en daarna nog even koffie drinken beneden, maar dan heeft hij nog geen luier om hoor. Na het drinken naar boven en dan poetsen/plassen/luier om.

Yaron

Yaron

24-04-2009 om 14:43

Zoon

Zoon is 4,5 jaar en ongeveer 125 cm en zo'n 24 kilo, ik krijg de luier steeds moeilijker vast, vandaar mijn vraag. Hij slaapt 4 van de 7 nachten op zijn buik en anders op zijn rug of zij, een pyjamabroekje kan niet genoeg vocht opnemen volgens mij. Hij drinkt ook redelijk veel op een dag, maar dat lijkt mij verder geen probleem, beter dan de oudste die bijna niets drinkt.

Sanne

Sanne

27-04-2009 om 06:58

Yaron

Tja in principe zou ik zeggen, maatje 6 van de gewone luiers zou hem nog moeten passen, of anders een pyjamabroekje, maar het feit dat het een buikslaper is, dan is de kans op een lekkende luier veel groter. Ik verneem aan, dat als je hem de luier aandoet, je wel controleert of zijn plasser naar beneden wijst i.p.v. naar boven. Wat je ook nog kunt doen, als je ze nog kunt vinden overigens, een inlegluier dwars bovenaan in de luier plaatsen, voordat je de luier dicht plakt. Andere tips zijn misschien de luier van voren ietsje hoger aandoen of de luier achterste voren. En als alles niet lukt, dan ben ik bang dat je naar echt grotere luiers moet uitwijken, Tena of zo.

Sanne

Sanne

27-04-2009 om 07:08

Bedritueel

Bij ons is het bed ritueel dat als de jongste op bed ligt, zij alvast haar gaat omkleden, gaat plassen en tandenpoetsen, na dat ik de jongste heb voorgelezen en welterusten heb gewenst, dat ze daarna van mij de luier om krijgt. Daarna kijkt ze nog een kwartiertje tv met ons. En gaat daarna naar bed.

Oh ja

zoonlief is trouwens ook een buikslaper. Ik doe de luier aan de voorkant altijd hoger dan aan de achterkant. En waar je zeker op moet letten is dat zijn piemel naar beneden wijst.

Yaron

Yaron

27-04-2009 om 21:17

Reactie

Het probleem is niet het lekken door de randjes, maar dat de luier echt vol zit, hij staat 's ochtends echt op ontploffen. Die inlegluier ga ik eens proberen, maar hij slaapt niet altijd op zijn buik, ook regelmatig op zijn rug. Aan de voorkant hoger dan de achterkant werkt niet, want dan kan de luier niet meer dicht, hij is niet te dik, maar heeft een heel mooi figuur, met gespierde bovenbenen en billen, wat wel voller is in verhouding met de meeste leeftijdsgenootjes van hem. Zijn piemel ligt wel goed in de luier overigen. De pampers passen nog wel een tijdje, maar ik ga vast kijken naar een opvolger, want ik denk dat ze nog wel een hele poos nodig zijn. Bedankt voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.