Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
een gescheiden moeder

een gescheiden moeder

08-01-2011 om 11:52

Bedplassen

Mijn middelste dochter van 5 jaar, plast nog in bed en draagt dus ook nog een luier.
Sinds dat ze overdag zindelijk is geworden doe ik haar iedere avond een luier aan en 's ochtends weer uit. Volgens mijn moeder ga ik er veel te makkelijk mee om en zou ze dit gewoon zelf moeten doen. Het is helaas ook wel eens voorgekomen dat ze dus op een zondag morgen om 10 uur nog met haar nachtluier rond liep. Maar dat is gelukkig maar 1 keer voor gekomen.
Ik moet ook bekennen dat ik er na mijn scheiding ook niet echt prioriteit van heb gemaakt om haar droog te krijgen.
Hoe gaan jullie er mee om?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee verschillen

Mijn oudste wilde 'savonds (22.00) absoluut niet plassen, wel een paar keer geprobeerd maar hij klemde zich dan aan mij vast er riep nee niet plassen. Dus ik heb dat maar zo gelaten. Toen hij 5 was(precies op zijn verjaardag) wilde hij geen nachtluier meer om en was hij droog, terwijl hij gewoon hele zware luiers had. Het was goed hij gaf het aan en was vanaf toen droog, hoefde hem zelfs niet om 22.00 te laten plassen.
Onze dochter was 3.5 toen we haar een keer per ongeluk zonder luier op bed legden. Ik kwam om 23.00 bij haar en ze was nog droog, dus laten plassen op het potje en het ging goed. Daarna is het heel wisselend gegaan, weken droog, maar ook wel 3 keer per week de boel nat. Ik heb doorgezet en nu gaat het stukken beter(ze is ruim 4 nu).
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je in een scheiding zit dat dit niet je prioriteit heeft gehad. Je zou het kunnen proberen door haar geen luier om te doen, dan 'savonds te laten plassen en kijken of ze droog is de volgende morgen.
Succes Muizemeis

Guinevere

Guinevere

08-01-2011 om 13:08

Wat is het probleem?

Volgens mij kun je een kind niet droog "krijgen". Ze zijn 's nachts zindelijk of ze zijn dat niet. En wat is er het probleem van als ze een keer per ongeluk om 10 uur nog de nachtluier om heeft? Zolang ze 's morgens uit bed maar eerst naar de wc gaat, is het gewoon een papieren onderbroek toch?
Je kunt haar wel vragen 's ochtends bij het plassen gelijk die luier af te doen en weg te gooien. En als je het idee hebt dat ze eigenlijk 's nachts wel droog zou kunnen zijn, dan kun je er eens wat energie in gaan steken.

dc

dc

08-01-2011 om 14:53

Ook makkelijk

Ik ben niet gescheiden, dus dat heeft er niet te maken, maar ik maak geen probleem van iets wat ik niet als een probleem zie. Voor ze 10 zijn, zijn ze vast uit de luiers

Ik doe dus ook de nachtluier om en af hoor. Zoon is bijna 5 en ook overdags zindelijk.

een gescheiden moeder

een gescheiden moeder

09-01-2011 om 10:33

Weekend

Doordeweeks als ik haar 's ochtends wakker maak, doe ik gelijk haar luier af en dan is er zo nu en dan een enkele luier droog. In het weekend is ze vaak vroeger wakker dan ik en gaat ze samen met haar zussen tv kijken. Als ik dan haar luier af doe is die altijd nat, dus is het misschien niet heel onwaarschijnlijk dat ze niet naar de wc gaat en in de luier plast (ze ontkent wel, maar ik heb het vermoeden). Dit moet ze dus afleren. Maar ze durft zelf haar luier niet af te doen (waarom weet ik niet) en wacht altijd tot dat ik wakker ben. Ze gaat daarna altijd wel direct naar de wc en gaat zich daarna wassen.
Andere vraag, wanneer krijgen ze bij jullie de nachtluier aan?

dc

dc

09-01-2011 om 11:50

Ach

Moet ze ooit eens afleren ja, maar is het erg?

Bij ons gaat de nachtluier om wanneer hij naar bed gaat, dus na het tanden poetsen, wc bezoek en voor het verhaaltje in bed.

Hier ook

Bijna 5 en in de nacht nog niet zindelijk.

Hij krijgt zijn luier om vlak voordat hij naar bed gaat. Als hij wakker wordt doet hij hem zelf uit en trekt een onderbroek aan.

Heb hem een tijdje om 23 uur wakker gemaakt om te plassen. Maar het schijnt de zindelijheid niet te versnellen. Komt wel een keer dus...

liefs lisa

Een beetje helpen werkt

Je kunt een kind niet zindelijk maken, vooral niet 's nachts. Maar wat wel werkt is er aandacht aan schenken. Want bij ons dus ook een kind wat wakker net zo makkelijk in de nachtluier plaste (lui wezen )

Nu ze bijna vijf is is ze in principe zindelijk 's nachts. Ik ben begonnen met er 's avonds laat uit halen om te plassen. Heb het toen eens niet gedaan (en ook geen luier) om te kijken of ze droog zou zijn. Dat heeft een aantal keer wisselend effect gehad. Als ze twee dagen achter elkaar nat was deed ik weer een luier om. Dit experiment deed ik eens per maand ofzo. Op een gegeven moment ging het beter en nu gaat het dus bijna altijd goed. Wel ligt er een extra zeiltje met een handdoek erover in haar bed. Mocht ze 's nachts een ongelukje hebben dan is de natte boel zo weg.

Bianca1969

Bianca1969

10-01-2011 om 11:04

Hier ook nog niet droog

Onze vijfjarige kanjer doet 's avonds na het douchen zelf zijn antilek-broek (want luier vindt hij niet leuk klinken) aan. En 's morgens als hij wakker wordt gaat hij plassen en doet 'm zelf uit. Meestal is de luier nat. Eén plasje en niet zo'n zware natte luier. Soms is hij droog. Hij mag zelf kiezen: aan of uit 's nachts.
Zijn tweelingbroer is al heel lang 's nachts droog. Toevallig zijn we net bij de schooldokter geweest en zij zei ook dat het vanzelf goed komt. Op de wc zetten 's avonds laat heeft geen zin. Daar blijft je kind misschien 's nachts wel droog mee, maar hij wordt er niet zindelijk van. Het is namelijk net zoiets als in bed plassen. Ze zitten slaperig op de wc en weten eigenlijk de volgende dag niet meer dat ze dat gedaan hebben.
Rond de 10% van alle kinderen van 5 jaar plast nog in zijn bed. Pas tussen 7 en 8 jaar moet er "iets" aan gedaan worden. Zegt de dokter dus...
Succes en het komt echt goed!

Mathilde

Mathilde

10-01-2011 om 13:32

Hier ook nog

Mijn oudste werd 'vanzelf' droog 's nachts, een aantal maanden nadat ze overdag zindelijk werd (rond 3 jaar, weet niet eens meer precies wanneer haha). Jongste wordt binnenkort vijf, maar heeft nog loeizware luiers 's morgens vroeg. Overdag gaat hij wel naar de wc, sinds hij drie is. Maar die jongen slaapt ook zo diep! Je kunt er een kanon bij afschieten. Af en toe proberen we het eens, maar hij wordt niet eens wakker van het in bed plassen. Dus staat er uren later een volkomen verkleumd en bibberend kind huilend naast je bed. Met een beetje pech twee keer. Na drie nachten ben ik dat wel weer zat en dan gaat de luier dus weer aan. Misschien proberen we het nog wel eens in een volgende vakantie of zo.

Tango

Tango

10-01-2011 om 16:19

En hier

Tangozoon is inmiddels 6 en eigenlijk net min of meer droog 's nachts. Bij hem waren het ook periodes van droog zijn en daarna weer natte periodes. Hij heeft eigenlijk altijd tot voor kort met een luier geslapen, want ik vind 's nachts bedden verschonen echt erg vervelend. Een keer een periode zonder luier, maar toen het weer mis ging gewoon weer luier aangedaan. We hebben hem ook vaak periodes 's nachts een keer laten plassen. Niet zozeer om de zindelijkheid te bevorderen, maar meer om het doorlekken tegen te gaan.
Nu laat ik hem in principe niet meer 's nachts plassen, behalve als hij er echt om vraagt. Ik overleg met hem. Hij kon ook heel goed zelf aangeven wanneer de luier uit kon en wanneer ik hem 's nachts moest laten plassen. Afgelopen weekend was ik dus vergeten hem te laten plassen 's avonds, terwijl hij het wel had gevraagd (onrustige dag geweest met veel bezoek, dan vraagt hij het vaak wel) en de volgende dag was hij dus nat. Hij voelt het dus zelf heel goed aan.

Bijna zes

en hier 's morgens nog een volle luierbom. De nachtluier gaat gewoon aan met het pyama aantrekken en 's morgen weer uit. Op zaterdag en zondag loopt hij wat langer in zijn pyama rond en kan het ook wel eens gebeuren dat hij zijn luier wat langer aanheeft. Overigens proberen we dat niet te doen omdat zijn luier vaak zo vol is dat het al gauw gaat lekken.
Met onze oudste hebben we erg ons best gedaan om hem 's nachts zindelijk te krijgen maar niets werkte echt. Tot hij zo van ene op de andere dag droge luiers had. Dat hebben we toen een paar dagen aangekeken en toen hebben we hem geen luiers meer aangedaan. Hij heeft nooit een ongelukje gehad. We haalden hem ook niet uit bed om te plassen als hij gingen slapen. Hij was toen overigens net zes geworden.
Met jongste zijn we eerlijk gezegd ook makkelijk. We halen hem niet uit bed, moedigen hem wel aan zelf naar de wc te gaan als hij wakker wordt omdat hij moet plassen, maar of hij dat ook doet weten we eigenlijk niet. (Hij komt zelden zelf zijn bed uit.)
En zijn luiers zijn ook nog zo vol dat we ook nog geen beloningssysteem oid in gaat zetten. Dat gaat geheid voor teleurstellingen zorgen. Ik denk dat we het nog een paar maanden aankijken en hopen dat hij net als zijn grote broer destijds zo ineens droog is. Al is hij met alles wel veel later dan zijn broer...
Ik zou me er dus niet al te druk om maken.

een gescheiden moeder

een gescheiden moeder

15-01-2011 om 16:09

Er bij neergelegd

Hier gaat de luier ongeveer een kwartiertje voor het slapen gaan aan. Ik vind het prettiger om haar staand de luier om te doen. Ondertussen kijkt ze dan tv of we kletsen samen. Ze heeft dan ondertussen al geplast.

's Ochtends is haar luier (maatje 5+) niet te tillen, maar het verbaasd mij nog steeds hoe die dingen zoveel plas kunnen absorberen. Tot op heden geen 1 keer doorgelekt.

Ze durft de luier nog steeds niet zelf af te, omdat ze het vies vind. En als ze 's ochtend met haar oudste zus aan het stoeien is en de luier laat dan per ongeluk los, dan raakt ze paniek. Overigens heb ik met mijn oudste dochter afgesproken zodra ze wakker is in het weekend haar te helpen met de luier af te doen.

Verder heb ik mij er bij neergelegd en de hoop dat ze voor de pubertijd wel een keer uit de luiers zal zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.