Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
judiths mama

judiths mama

03-09-2011 om 20:34

Bedplassen

Dochter is 6,5 en heeft 's nachts nog een luier. Ze plast als ze haar pyama aan gaat trekken en na het bedritueel (verhaaltje etc.) nog een keer. Voor ik ga slapen laat ik haar nogmaals plassen. Soms is ze dan al nat, soms is ze 's ochtends droog maar vaker is ze 's ochtends nat. Ze begint het nu zelf vervelend te vinden en daarom vroeg ik me af of er nog tips zijn die we toe kunnen passen. En als we een plaswekker gaan proberen ( hoe werkt dat eigenlijk?) moeten we dan bij de huisarts zijn?

Alvast bedankt, saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn zoon

van 9 is ook nog niet volledig nachtzindelijk. Ik heb geleerd dat wakker maken goed bedoeld is maar avererechts werkt. Het lichaam geeft dan nog steeds niet zelf aan dat het moet plassen. Je maakt je kind "klok zindelijk" en daarmee "schijn zindelijk."

Mijn zoon heeft nu een plaswekker en deze leek eerst niet aan te slaan, maar nu wordt hij (na een half jaar met plaswekker geslapen te hebben) steeds vaker zelf wakker omdat hij moet plassen. Meestal gaat dit sneller hoor.

Een plaswekker bestaat uit 2 delen; je dochter krijgt een speciaal broekje aan met een zendertje. In het broekje zitten draden verwerkt. Als daar zout lauwwarm water bij komt geeft de zender dat door aan het "alarm". Dit alarm is een kastje dat in het stopcontact zit en dat gaat dan af. Hierdoor wordt je dochter wakker op het moment dat ze ook daadwerkelijk moet plassen. Na verloop van tijd wordt ze dan zelf wakker zonder dat het alarm gaat.

Wil je een nieuwe plaswekker en voor vergoeding in aanmerking komen moet je naar de huisarts. Ik heb de plaswekker voor zoon via marktplaats gekocht.

groetjes Pham

Tango

Tango

04-09-2011 om 12:29

Ik twijfel nog over die plaswekker

Tangozoon is bijna 7 en ook nog niet zindelijk 's nachts. Wij doen het momenteel zo dat hij door de weeks met luier slaapt en we hem niet wakker maken om te plassen. Hij heeft zijn slaap hard genoeg nodig nu hij net in groep 3 zit. In het weekend slaapt hij met een onderbroek en laat ik hem plassen als ik naar bed ga. Meestal slaapt hij in het weekend lekker uit, maar dan redt hij het niet om droog te blijven. Tangozoon vindt het nog niet echt vervelend om met een luier te slapen en om die reden zijn we ook nog niet met een plaswekker begonnen. Maar ook, omdat het me best lastig lijkt allemaal. Als hij dan een of meerdere keren per nacht gewekt wordt door die wekker, komt hij helemaal niet aan zijn rust toe en wij ook niet, denk ik.

ishtar

ishtar

04-09-2011 om 15:45

Plaswekker

wij hebben dat in de vakantie gedaan. In ieder geval de start. Ook om het slaaptekort zo min mogelijk te laten zijn.
Voor onze verzekering hadden we een verwijzing van de ha nodig (verschilt per verzekering) Ook vergoedde de verzekering (de onze dus)de broekjes niet. En omdat je 1 broekje meer 'nodig hebt' dan het aantal keren dat ze nat zijn, heb je er minimaal 2, soms 3(of meer) broekjes nodig. Je kunt de wekker dan ook bij mp halen.

judiths mama

judiths mama

05-09-2011 om 21:00

De huisarts dus!

Bedankt voor de reacties, en de verwijzing naar het draadje, Pelle. Hopelijk kunnen wij hier binnenkort ook een succesverhaal plaatsen. Het arme kind wilde vanwege het bedplassen al niet meer bij scouting. Ik heb haar al gerust kunnen stellen, dat ze niet meteen hoeft te blijven slapen en dat er meer kinderen zijn die nog niet droog zijn 's nachts. Maar als we helemaal van de luier af kunnen zou ze wel blij worden.

judiths mama

judiths mama

07-09-2011 om 22:43

Hoeveel broekjes?

Ik heb vandaag de huisarts gebeld, vervolgens de verzekeraar en toen gekeken op de site van een voorkeursleverancier. We krijgen een wekker vergoed + 2 broekjes. Extra broekjes moet je dan zelf betalen. Wat zijn jullie ervaringen met het aantal broekjes dat nodig is? Ik weet niet hoevaak mijn dochter 's nachts plast, omdat ze nog een luier omheeft. Zal ik het gokken met 2 of gelijk een derde erbij aanschaffen?

Groetjes, Saskia

Sascha2

Sascha2

07-09-2011 om 23:06

Twee

Mijn zoon gebruikt er momenteel twee. We zijn vier weken geleden begonnen met de plaswekker en twee is hier voldoende. Ik was ze iedere ochtend uit en gooi ze in de droger. Het is pas een keer voorgekomen dat hij twee keer een natte broek had, maar toen volstond een gewone onderbroek en werd hij droog wakker. De overige nachten wordt hij een keer wakker. Zou je toch een extra broekje willen kopen, kijk dan eens op marktplaats. O ja, 'onze' broeken zijn van het merk eltern. Ze vallen vrij groot. Zoon heeft kledingmaat 122 maar past de broekjes maat 116. Succes!

Ook 2

Wij zijn een week geleden begonnen met een plaswekker voor mijn dochter. Ze is bijna 8 jaar.
Bij aanschaf heb ik gebeld naar de leverancier van de plaswekker. Zij raadde aan om 2 broekjes erbij te nemen. Meer is niet nodig, want zo vertelde ze, als een kind al 2 keer is gewekt op één nacht, is het genoeg. Dan voor die nacht ophouden, en kind verder laten slapen in een luier of luierbroekje. Anders kost het teveel nachtrust voor kind en ouders.
Hier is tot nu toe de plaswekker hooguit 1x per nacht afgegaan, en dochter is er blij mee. Ze heeft ook al een paar keer de hele nacht kunnen doorslapen.
Alleen de eerste keer was ze erg geschrokken van het geluid en was ze wat in paniek. Maar, nu is ze er blij mee.
Succes!

judiths mama

judiths mama

08-09-2011 om 11:32

Bedankt!

ik ga er gelijk achteraan.

Sascha2

Sascha2

08-09-2011 om 11:37

Zal je zien he

Vannacht dus twee natte broeken, net nadat ik het bericht had getypt. Maar daarmee ook de bevestiging dat twee broeken hier voldoende zijn. Na de tweede natte broek heb ik mijn zoon een gewone onderbroek aangegeven en dat ging prima.
Trouwens, het is inderdaad een indrukwekkend geluid, die wekker. Mijn zoon was zo nieuwsgierig de eerste avond, dat hij, toen hij in bed lag, even heeft uitgeprobeerd hoe de wekker klonk. Oftewel hij plaste expres een heel klein beetje in zijn onderbroek. Ergens vond ik dat wel logisch, want hij wist naatuurlijk helemaal niet wat hem te wachten stond. Mijn advies is dan ook om de eerste avond met een klein beetje water te laten horen hoe de wekker werkt. De zender in de onderbroek plaatsen en dan de onderbroek een beetje nat maken (een paar druppels zijn al voldoende). Dan weet je kind hoe het werkt en hoe de wekker klinkt. Daarna de andere onderbroek aan doen en de proefonderbroek even in de droger doen of op de verwarming leggen. Succes! Ik hoop voor je kind dat het gaat werken.

judiths mama

judiths mama

09-09-2011 om 12:48

Begeleiding inschakelen?

Mijn huisarts raadde me aan om ook de ggd in te schakelen, voor extra begeleiding. Iemand ervaring daarmee? Mijn plan was eigenlijk om er zelf mee aan de slag te gaan... Met mijn dochter uiteraard

Sascha2

Sascha2

09-09-2011 om 13:23

Apotheek

Bij ons heeft de apotheek zelf een medewerker, die dit soort begeleiding kan geven. Zij belt na een week of zes om te vragen hoe het gaat en desgewenst kun je bij haar terecht voor advies. Via de ggd heb ik geen ervaring.

Eerst maar eens alleen wekker

persoonlijk vind ik 6,5 jaar nog best jong voor een plaswekker. Als je kijkt naar de statistieken zijn er nog heel wat kinderen van die leeftijd die 's nachts nog niet zindelijk zijn.

Maar goed, mijn advies is om eerst het eens maar te proberen met de plaswekker, voordat je allerlei begeleiding inschakelt.

Belangrijk is dat kinderen overdag goed drinken. Dan is de blaas overdag actief en kan die 's nachts in de zogeheten ruststand. Een blaas die overdag weinig geprikkelt wordt, is ook 's nachts onrustig.

Als een kind naar bed gaat eerst laten plassen, nog even laten lezen of rommelen in bed en dan nog een keer laten plassen (na 20 minuutjes ofzo).

Wij hebben een aantal maanden een plaswekker voor oudste gebruikt, werkte niet echt voor hem. Daarna weer een periode met luiers. Afgelopen zomervakantie was ik er zelf opeens zo klaar mee, dat ik heb gezegd. Luier uit en we gaan het gewoon proberen, dan maar wassen. Wel had ik nog medicatie in huis, minrin, van de plasverpleegkundige. Dat gebruikt hij nu en het gaat de afgelopen nachten hartstikke goed. De medicatie gaan we nu een lange periode (6 weken) gebruiken zodat hij goed went aan het niet meer gebruiken van een luier en dat hij helemaal bekend is met het aanvoelen van het moeten plassen 's nachts. Dan afbouwen en hopelijk is het dan klaar. Let wel, oudste is nu elf, dus het mag ook wel.

Succes met de wekker, hopelijk gaat hij niet te vaak af. Zelf schrok ik me altijd rot als dat ding afging, vooral midden in de nacht.

groetjes van Purk

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 18:16

Begeleiding

Mwah, dat zou ik niet direct overwegen hoor,je maakt het dan weer zo groot. Op de leeftijd van 6,5 is het beslist niet ongewoon, ik zou er niet teveel een issue van maken. Gewoon de wekker proberen en daar ook de tijd voor nemen.

100%mama

100%mama

10-09-2011 om 12:15

Begeleiding

wordt meestal pas aangeraden voor kinderen vanaf 9 jaar. Tot die tijd wordt het al redelijk normaal gezien.

Hier gebruiken we al ruim 1,5 jaar de plaswekker van Rodger en Mirin als medicatie. Nu is zoonlief een niet vergelijkbaar "geval", zijn nieren kennen geen ruststand waardoor hij 24-7 urine aan blijft maken. Hij is geopereerd en loopt bij de uroloog, maar.....waarom we de plaswekker dus wel erbij gebruiken is om hem een zekerheid te geven dat hij niet in een drijfnat bed ligt. Zodra ze zelf aangeven het als vervelend te ervaren kan je beginnen met de plaswekker. Ik hoor meer goeie verhalen dan niet werkende verhalen dus ik hoop dat het voor je dochter zeker gaat werken! Hier hebben we 4 broekjes....hoef ik niet elke dag te wassen, maar om de dag

judiths mama

judiths mama

11-09-2011 om 00:00

Dat was ook mijn idee...

Eerst gewoon maar eens proberen. Ik ga hem morgen bestellen. Dochter is in elk geval erg gemotiveerd, ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. Bedankt voor jullie reacties. Die van de apotheek is ook een goeie, mochten we ergens vragen over hebben. En hier zijn ook veel ervaringsdeskundigen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Ingrid

Ingrid

18-09-2011 om 10:31

Ervaring hier

In groep 3 heeft onze school al een schoolreisje met een overnachting. Toen zoonlief dat hoorde werd hij terstond erg stil en witjes in de klas. Juf had direct door wat het probleem was, maar al zeggen juf en mamma dat er meer kindjes zijn met nog een luier 's nachts dat betekent niet dat jij diegene moet zijn. Zoonlief ging er steeds meer mee zitten en ik heb hem op een gegeven moment het fenomeen plaswekker uitgelegd en dat dit misschien kon helpen. Hij heeft het laten bezinken en 3 weken later kwam hij er zelf mee dat hij dit wilde proberen. Plaswekker en 2 broekjes gehaald. Geluid kan je ook laten horen door een schaar op de "drukknopen" van de zender te houden. Geluid op standje zeer zeer hard want en zoon en mama zijn gezegend met een erg goede diepe slaap. Eerste nachten nog tot 2 maal nat, maar na 2 weken helemaal droog. En wat hielp zijn beste vriendje was helemaal jaloers op zijn broekje wat lawaai kan maken. Misschien was ruim 6 vroeg om te beginnen, maar de motivatie van zoon maakte hier het verschil. Daarna begon de volgende stress van het schoolreisje - mag beer wel mee??

Actuele vraag - judokamp

oudste gaat volgend weekend een nachtje op kamp met judo. Spannend natuurlijk met het bedplassen. Hij slikt nu medicatie en het gaat goed. Enige dat ik wel vrees is dat het natuurlijk 's nachts nu wat kouder is....ga je eerder van plassen.
Iemand nog een tip om te voorkomen dat hij daar in zijn slaapzak plast?

groetjes van Purk

p.s. begeleiding heb ik al laten weten van dit "probleempje", mede ook omdat het een IADH-kind is. Maar goed, desondanks zou het gewoon fijn zijn als hij lekker droog blijft.

judiths mama

judiths mama

19-09-2011 om 12:52

1e nacht gehad

Midden in de nacht gerommel, de plaswekker was afgegaan! Gelukkig hoorde dochter het zelf, want ik sliep erg diep.
Alleen toen ze het droge broekje aantrok en hat kastje erop klikte, ging het alarm weer af. Snap ik niet zo goed. Dus toen maar een droge luier aan en die was 's ochtends nog droog.

Ik heb de mickeyplaswekker via marktplaats, er zit alleen geen gebruiksaanwijzing bij, wel de kalender. Zou iemand mij een kopie van de gebruiksaanwijzing kunnen sturen? Of kunnen vertellen of er nog belangrijke dingen in staan?

Purk, ik zou zorgen voor een warme slaapzak, evt. Droge, schone sokken voor 's nachts en een dikke pyama. Hopelijk gaat het goed...

Snuggle's

Snuggle's

20-09-2011 om 11:43

Purk

Of het echt veel invloed heeft weet ik niet, maar 'ze' zeggen dat je vooral van koude voeten moet plassen, dus misschien het overwegen waard om met sokken aan te slapen.

Snuggle's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.