Cindy
23-09-2012 om 12:26
Bedplassen en ziekenhuis
Mijn dochter van 6 wordt komende woensdag opgenomen in het ziekenhuis voor een onderzoek. Ze moet daar enkele dagen blijven. Ze ziet er erg tegen op, ook omdat ze 's nachts nog in bedplast waar ze zich erg voor schaamt. Ik heb bij het eerste gesprek met de verpleging al aangegeven dat ze 's nachts nog in bed plast en daarvoor een slaapluier draagt, nu is ze bang dat andere mensen zien dat ze in bed plast en daarvoor gepest gaat worden, hoe krijg ik dit beeld bij haar weg en wat zijn jullie ervaringen met bedplassen en ziekenhuis opnames?

Vic
23-09-2012 om 13:24
Cindy
Sowieso kun je haar vertellen dat 1 op de 5 kinderen van die leeftijd nog in bed plast, dus dat hebben ze in het ziekenhuis echt wel vaker gezien. Afgezien daarvan is het niets om je voor te schamen, want zodra haar lichaam eraan toe is, wordt ze vanzelf een keer droog. Misschien kun je voor de ziekenhuisopname luierbroekjes kopen. Als ze die onder haar pyjama/nachthemd draagt, valt dat helemaal niet op.

Fiorucci
23-09-2012 om 13:52
Cindy
Ik sluit me aan bij Vic, die broekjes zijn ook gewoon bij AH te koop. Veel sterkte met alles.

kwala
23-09-2012 om 16:17
Bij ziekenhuisopname
Worden kinderen vaak uit voorzorg voorzien van inco materiaal.....Dus ze zal niet eens de enige zijn.

liora
23-09-2012 om 16:39
Misschien
Hoi,
Misschien kun je beloven dat jij of haar vader 's ochtends vroeg komen en dan meteen die luier uitdoen? En zeggen dat er gordijntjes zijn die je om het bed heen kunt doen en dan ziet niemand het!
Liora

Rafelkap
23-09-2012 om 16:39
Gordijnen
En ze kan de gordijnen even dicht laten doen (rond haar bed) als ze zich verschoont. Dan ziet niemand het. Mag ze gewoon vragen aan de zuster.

Cindy
24-09-2012 om 07:41
Even bellen
Ik zal eens vragen of ze haar eigen luierbroeken mag meenemen, al heb ik het vermoeden dat de kans aanwezig is, wat kwala zegt dat ze uit voorzorg voorzien wordt van een inco luier. Ik denk wel dat ze haar wel wat discretie geven, dat mag je toch wel verwachten bij een kind van 6

Rafelkap
24-09-2012 om 09:15
Cindy
Tegenwoordig mag je er als ouder bijblijven, wordt dat ook van je verwacht.
Sterkte!

Cindy
24-09-2012 om 09:21
Liora
Tuurlijk ben ik er woensdag gewoon bij, maar als ik vragen had, mocht ik gewoon naar de afdeling bellen, wel zo handig als ik van te voren weet of ik eigen luiers mag meegeven.

Tineke
24-09-2012 om 09:28
Erbij zijn
Niet alleen bij het opname-moment, maar bij de hele opname, dus: blijf je niet slapen, en dan kun je toch gewoon zelf 's ochtends verschonen?

Vic
24-09-2012 om 11:03
Klopt (o.t.)
Je wordt tegenwoordig raar aangekeken als je er niet de hele opname bij bent. Toen mijn 12-jarige een nachtje (onverwacht) opgenomen moest worden, kregen ex en ik de vraag 'Wie van jullie blijft slapen?'. Dochter had het waarschijnlijk niet erg gevonden om alleen te blijven, maar door de vraagstelling van de verpleegkundige was wel duidelijk dat weigeren geen optie was.

ijsvogeltje
24-09-2012 om 17:52
Blijven?
"maar door de vraagstelling van de verpleegkundige was wel duidelijk dat weigeren geen optie was."
Wat een onzin. Blijkbaar willen heel veel ouders blijven, is dat 'de norm', maar dat betekent echt niet dat je datverplicht bent. Dat je de vraag als zodanig interpreteert, ligt toch echt bij jou zelf
Hier alleen ervaring met een baby in het ziekenhuis. Hoewel we een uitzondering bleken, hebben wij er destijds nadrukkelijk voor gekozen gewoon thuis te slapen. "Heel verstandig" was overigens het oordeel van de verpleging.

Cindy
25-09-2012 om 07:25
Update
Rooming in is ons aangeboden, maar wij wonen 10 minuten van het ziekenhuis af. We blijven 's avonds sowieso tot dat ze gaat slapen en 's ochtends zijn we er weer bij het opstaan. Dit was ook afgesproken. Verder is het niet gebruikelijk dat je eigen luierbroekjes meeneemt. Sowieso hebben ze zelf luiers (niet alleen inco materiaal maar ook gewone pampers)en broekjes vinden ze niet echt handig als de verpleging die moet verschonen. De afspraak is wel dat ze zich zelf mag omkleden, lukt dat niet dan help ik daarbij.

ijsvogeltje
26-09-2012 om 01:26
Vic
Nee, ik was er niet bij
Er werd in deze draad gevraagd of Cindy niet bleef slapen, en jij onderstreepte dit door te melden dat jullie echt niet konden weigeren in het ziekenhuis te blijven.
Misschien was er bij jullie sprake van een acute of levensbedreigende situatie, en dat thuis slapen daarom geen optie was. Daar kan ik mij van alles bij voorstellen.
Maar dat is dan een andere situatie dan een geplande opname van een paar dagen. Daarbij is het - uitzonderingen daargelaten - gewoonweg niet verplicht en/of noodzakelijk om dag en nacht bij je kind te zijn. Dat je er wel bewust voor kiest: ja, dat snap ik heel goed, zeker bij een kind van 6. Maar niet "omdat het van de verpleegkundige moet" terwijl je zelf liever in je eigen bed slaapt.

Jesse_1
26-09-2012 om 10:00
Sorry p
Je had het over de 12-jarige van Vic.
Voor mij zou het dan meespelen hoe ernstig het is en hoe geschrokken de 12-jarige is van de onverwachte opname (opziet tegen opname). Maar idd niet per definitie, vooral niet als je thuis ook nog een kind hebt.

Vic
26-09-2012 om 14:16
Ja nou
Als jullie erbij waren geweest had je echt heus niet durven weigeren De verpleegkundige was een assertief type en het was erg duidelijk dat ze er niet op rekende dat we zouden weg gaan. Bovendien kaartte ze het aan in het bijzijn van dochter en die had natuurlijk veel liever dat er iemand bleef. Ik had een mooi excuus want ik had jongste bij me

wil40
26-09-2012 om 21:58
Ik zou wel blijven slapen
Mijn zoon heeft als baby een geplande opname gehad en ik ben heel bewust blijven slapen. Ik gaf borstvoeding, maar ook als dat de fles was geweest was ik erbij gebleven. Zou hij 6 zijn geweest zou ik ook blijven slapen. Toen hij 6 was ging ik mee naar de huisarts, mee naar de tandarts,mee naar de kno arts voor buisjes, dus waarom zou ik hem alleen achter laten in een ziekenhuis bij opname?
Vanaf een wat oudere leeftijd zou ik gewoon overleggen wat hij zelf wil.