Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jopie

jopie

23-11-2014 om 15:52

bedplassen: mijn ervaring met het oplossen hiervan

Hallo iedereen.

Veel ouders kennen het probleem van bedplassen. Ik wil graag mijn ervaring delen. Misschien help ik andere ouders hiermee.

Mijn zoontje is 6 en een half en het is ons gelukt! Geen luiers meer, geen nat bed. Heerlijk! Hoe heb ik dat aangepakt? Het is belangrijk eerst het echte probleem boven water te krijgen, dus:

hoe vaak plast je kind in bed? elke nacht minimaal 2 keer.
hoeveel plast hij dan?

jopie

jopie

23-11-2014 om 16:15

nah ik was nog niet klaar!

*Hoeveel plast hij dan? door de luier heen. Dus twee keer een flinke
plas
*Is hij eerder 's nachts zindelijk geweest? Nee hij is nog nooit droog
geweest.
*Is hij wel eens wakker geworden als hij moest plassen? nee nog nooit.

Met deze vragen werd mij duidelijk dat mijn zoon niet een maar twee problemen had. Ten eerste werd hij niet wakker als hij moest plassen. Ten tweede plaste hij 's nachts veel te veel. Dit zou betekenen dat hij minimaal twee keer per nacht naar de wc zou moeten. Dan zou hij overdag te moe worden en daardoor weer 's nachts niet wakker worden.

Ik ben naar de dokter gegaan en heb desmopressine gekregen. Dit zorgde ervoor dat hij 's nachts minder urine aanmaakte. Daarnaast gebruikte ik de plaswekker.

Na twee maanden stopte ik met de desmopressine. De plaswekker heb ik al tijden niet meer gehoord. Meneer wordt 's ochtends heel vroeg wakker, doet een plas en gaat weer slapen.

Wat ik met mijn verhaal zeggen wil?

Ga eerst goed na wat het echte probleem is. Ga met een goed verhaal naar de dokter. Alleen 'mijn kind plast in bed' is niet genoeg voor een adequate behandeling. De vragen in mijn verhaal kunnen je hierbij helpen.

Ik hoop met mijn verhaal veel ouders een steuntje in de rug te kunnen geven.

Ja fijn

Fijn dat het gelukt is Jopie, het kan een hele puzzel zijn, maar ook fijn dat de huisarts zo'n goede keus bleek.

en toch...

Heel goed inderdaad om er achter te komen wat het probleem precies is. Toch bleek in het ons geval niet nodig om medicijnen te gebruiken om de urine-aanmaak te verminderen.
Ik moest soms 's nachts en 's morgens het bed verschonen vanwege enorm volle luierbroekjes (in goede maat, dus daar lag het niet aan, gewoon overvol).
Toch zijn we in overleg met de huisarts eerst alleen met de plaswekker begonnen. Ons mannetje kreeg meer medicijnen en dan kwam er wéér wat bij. Wel met een max. tijd waarin verbetering op moest treden en met uitleg aan zoon (toen ruim 7 jaar). Het zou sneu zijn als het onbegonnen zaak zou zijn ivm die hoeveelheid urine.
De eerste dagen waren echt uitputtend, we hadden vier luierbroekjes en daar redden we het niet mee die eerste dagen. Maar na een week ging het echt veel beter en na ruim twee weken was hij droog. Hij heeft de broekjes voor met name zijn eigen zekerheid nog twee weken gedragen. Man, wat een zelfvertrouwen kreeg hij ervan dat die wekker weer niet af was gegaan.
Daarna was het helemaal klaar. Hij is nu bijna tien jaar. Heeft sindsdien misschien drie keer een ongelukje gehad.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-11-2014 om 12:01

wow

Dit klinkt wel veelbelovend

Onze dochter (7.5) mag ook gaan beginnen met de plaswekker. We lopen al een jaar in het ziekenhuis bij de plaspoli (gelukkig ook snel doorverwezen). Haar plasprobleem (zowel 's nachts als overdag), bleek een poepprobleem, waardoor ze het niet goed aanvoelde. Overdag is ze nu, dankzij medicatie voor de ontlasting, droog, dat gaat al een hele tijd erg goed. En nu is het tijd om 's nachts aan te gaan pakken. Helaas vergoedt onze zorgverzekeraar de plaswekker niet, dus we gaan nu maar eerst uitzoeken of het zinvol is om over te stappen, anders moeten we het zelf betalen. Dus het zal wel januari worden voor we beginnen. Hier trouwens ook een kind wat zelf 's nachts niet wakker wordt. Ik maak haar nu al 's nachts wakker en dan zit doorgaan het luierbroekje (goede maat) echt vol. En 's morgens weer. Volgende week weer op controle bij de kinderarts en dan maar eens horen. Maar binnen 2 weken tot 2 maanden droog...daar word ik blij van, dat klinkt echt heel hoopvol!! Zou voor haarzelf ook heel fijn zijn!

Sneeuwitje

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 13:18

sneeuwwitje

Vraag eerst eens hoe duur het zonder verzekering is want je moet de broekjes toch kopen.

Verder: hier ging het in twee fasen, eerste lukte het nog niet en een week of zes later ging het prima. Laat je kind voldoende drinken 's avonds en denk maar zo: hoe vaker de wekker gaat aan het begin hoe snel de hersenen leren het seintje van een volle blaas door te geven aan dat deel van de hersenen die je kind wakker laten worden. Daar zit het probleem namelijk.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-11-2014 om 13:30

barvaux

Het kost 130 euro, inclusief 2 broekjes. Vind ik net teveel om het niet uit te zoeken. Was anders geweest als we nu niet vlak voor het nieuwe jaar zouden zitten. Komt neer op ong. 11/ p mnd aan extra premie, dus we gaan er even goed naar kijken.

S.

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 13:44

sneeuwwitje

Kijk nog even of je die broekjes niet zelf moet betalen bij een verzekering want dan is de verdeling al heel anders. Ook op mp kun je soms wel apparaten vinden die je weer kunt doorverkopen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-11-2014 om 14:18

nee

Ik heb op marktplaats gekeken gisteren en niks gevonden.Onze verzekering vergoedt niks. Dus, dat betekent dat ik verdermoet gaan kijken. Ik begrijp van het plaswekkerfoldertje dat er bij de complete set 2 broekjes horen. Ga ik dus idd allemaal uitzoeken wat wel/ niet vergoedt wordt.

Sneeuwitje

Hilse

Hilse

24-11-2014 om 14:33

Sneeuwwitje

Ik vraag me ook af of het hiervoor zinvol is over te stappen. Als je verder tevreden bent over je zorgverzekeraar, dan weet ik niet of ik dat er voor over zou hebben. (Ik wil graag overstappen, maar het is een verschrikkelijkke klus om overal wijs uit te worden.)
Bij ons werd een deel vergoedt. Weet niet meer precies hoeveel (ik dacht 75% van het totaalbedrag) maar dat ging alleen om de huur van de wekker. De broekjes moet je idd zelf betalen en daardoor wordt het duur. Ik heb er hier nog vier liggen. Ik weet niet of je dochter het erg vindt om in meer jongenskleuren te slapen (zwart met gekleurde streepjes, juist wel stoer misschien), maar anders wil ik je tegen vergoeding van de verzendkosten, wel naar je opsturen. Wij huurden toen de Contessa draadloos bij Urifoon.

Hilse

Hilse

24-11-2014 om 14:35

Sneeuwwitje

Hilse = heli (ben veel te lang niet op het forum geweest, zit nog te stoeien met de 'default' instellingen )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.