Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Troelala

Troelala

13-11-2013 om 12:20

Bedplassen na 's nachts zindelijk, advies?

Hallo adviseurs,

Een paar weken geleden postte ik een draadje 'oudste kind aandachtsprobleem?'.
Zeker ook door jullie tips hebben we met hem een positieve draai aan kunnen geven, waarvoor erg bedankt!
Werd er terecht op gewezen dat mijn rol en houding o zo belangrijk zijn en dat was ik even uit het oog verloren geloof ik.

Maar eigenlijk sinds dat het goed gaat is hij 's nachts gaan bedplassen. Snap niet wasr dit nu vandaan komt.
Is dit anti-stress? Vertrouwt hij er nog niet op dat het echt goed blijft gaan? Zelf zegt hij dat hij t lekker vindt....
Het ophouden is nooit een probleem geweest.
Wat ik nu doe: niet boos worden, wel zeggen dat t jammer is oid dat t nuet gelukt is droog te blijven. Sinds vannacht mag/moet hij me helpen bij t bed afhalen/verschonen en hij mag erna niet meer in ons bed, maar terug in zn eigen bed.

Hebben jullie inzichten en/of tips?

Bedankt!

Ef

Ef

13-11-2013 om 20:03

Koud?

Hier een jongen van 11 die pas sinds een half jaar droog is 's nachts, maar ik durf er niet op te vertrouwen dat het vanaf nu nooit meer voorkomt. Daarvoor was hij minstens drie keer per week 's nachts. Ik heb, praktische tip, altijd een molton matje met plastic onderlaag onder zijn laken liggen, voor bescherming van zijn matras. Van die matjes heb ik een stapeltje en als hij nat was gooide hij zelf zo'n matje over de natte plek. Hoefde er verder niemand wakker te worden en de rest zagen we de volgende ochtend wel.
Wij hebben er nooit veel woorden aan besteed, ik ging er maar van uit dat hij niet expres in zijn bed plaste. In tijden van spanning had ik wel het idee dat hij nog wat vaker nat was, maar dat weet ik niet zeker.
Als heb bedplassen plotseling is op komen zetten zou ik misschien even naar de huisarts gaan, misschien is het een blaasontsteking. Verder zat ik er aan te denken dat het in de nachten kouder is geworden. Misschien plast hij in zijn slaap omdat hij het koud op de blaas heeft?

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 07:58

troelala

Hoe oud is dit kind en hoe lang was hij wel droog 's nachts?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-11-2013 om 11:14

uhhh

dat hij het lekker vindt om in zijn bed te plassen, begrijp ik dat goed?
Persoonlijk zou ik hier boos over worden. Ik zou ervoor zorgen dat hij alles zelf moet oplossen. Als hij het dan zo lekker vindt, moet hij ook de consequenties dragen.
Doet mij denken aan het gedoe omtrent 'adult-baby's'. Dit zijn mensen die het leuk prettig vinden/ het nodig hebben om baby te spelen. Vaak zie je dat zij een traumatische ervaring slecht verwerkt hebben.
Een deel van die groep vindt het ook lekker om in de luier te plassen of zelfs te poepen, wel of niet met een sexuele lading erbij. Er is ook een groep die niet zo nodig baby hoeft te spelen, maar het wel prettig vindt om een luier te dragen.
Hier was onlangs en documantaire over.

Hoe dan ook, ik zou het niet toestaan en hem met beloning en het dragen van de consequenties toch stimuleren gewoon zindelijk te worden.

boos

Boos worden helpt niet. Sommige kinderen blijven nog lang ongelukjes houden, met name jongens. Het kan erfelijk zijn, vaak komt het in families vaker voor. Als ze er aan toe zijn worden ze zindelijk. Je kunt ze hooguit wat helpen door goed te laten drinken en als ze daar goed op reageren 's nachts een keertje laten plassen. Als het probleem is dat ze het niet halen, dan kun je een emmertje in de slaapkamer zetten. Maar er druk op zetten maakt het juist moeilijker, dan komt er ook nog onnodig schaamte bij.

boos?

Boos? Ah, welnee!
Als ik een examen had, moest ik altijd vaak naar de wc vanwege de spanning. Van de spanning spannen je spieren namelijk aan en daardoor wordt de blaas kleiner. Met meer kans op ongelukjes. Als je boos wordt vanwege ongelukjes, kan je kind daar ook gespannen van raken. En daarnaast, het is Sinterklaastijd: spanning genoeg de komende weken. Ik zat dit soort periodes uit: de kans dat tussen nu en 5 december je kind opeens helemaal ongelukjesvrij is, is klein. En daarbij, kinderen leren dit vanzelf, spontaan, als de tijd er rijp voor is. Het heeft geen zin om boos te worden, je kind een lesje te leren, schuldgevoel aan te praten, te zuchten of te steunen. Allemaal negativiteit die je je kind mee geeft. Kinderen doen dat toch nooit expres om jou dwars te zitten. Hou het luchtig.
Een vriendin haalde ooit eens haar schouders op en zei dat als die van haar 18 waren, ze heus wel zindelijk waren. Gewoon, om alle spanning weg te strijken.

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 13:03

Annej

Wel goed lezen, dit kind was allang zindelijk en er is iets gaande en het gaat weer mis en kind zegt dat die het lekker vindt. Dan moet je ook doorpakken en niet al te zielig gaan doen. Het gaat niet om een kind wat nooit zindelijk is geweest of net pas zindelijk was.

Dalarna

Denk je echt dat boos worden dit kind gaat helpen? Bovendien, opgroeien gaat met horten en stoten en daar hoort ook zindelijk worden bij. Mijn kinderen hadden af en toe ook periodes met een terugval. Wat is de functie van boos worden, dan? En zal het een kind ook helpen om te bereiken wat dit kind (of jij) graag wil? Misschien past het in je stijl van opvoeden dat je kinderen dingen doen omdat jij anders boos wordt. Dan leer je dus dingen te doen met tegenzin. Maar je kan ze ook dingen laten doen uit loyaliteit omdat ze kunnen rekenen op je begrip en steun. Daarvan kan je leren dat dingen doen, leuk kan zijn ook als je ze moeilijk vindt.
Je kan vragen of je kind 's nachts een broekje aan wil of 'm nachts voor jij naar bed gaat, nog even wakker maken om naar de wc te gaan. Als je kind dat niet kan of wil (zeggen), wacht tot na deze spannende periode.
Die van mij durfde z'n bed niet uit want hij was bang Zwarte Piet tegen te komen. Duurde heel lang voor hij dat mij kon vertellen. Als ik boos was geworden, had dit kind zich klemgezet gevoeld.

gaande?

Doorpakken, wat betekent dat eigenlijk? Hooguit is er iets medisch of er is iets spannends. Ik zou er verder niet teveel op in gaan. Leuk vinden zou ik negeren. Het zou een verlegenheidsantwoord kunnen zijn en anders maak je het toch te groot. Negeren dus. Maar hier is het altijd handig om neutraal en concreet uit te leggen. Met boos worden verlies je het pleit.

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 14:46

judith

Waar zeg ik dat je boos moet worden?

Doorpakken zie ik als geen aandacht aan geven maar wel je kind alle gevolgen laten dragen, iets wat ik niet doe als ze nooit zindelijk zijn geweest 's nachts.

je klinkt zo boos

en verwijtend bijna. Doorpakken, tja. Ik koos ervoor om het luchtig te houden en geen aandacht aan schenken. Afhankelijk van wat er speelt en wat de leeftijd is toch?
De vraag is of doorpakken zin heeft. Vooral bij dit geldt mi c'est le ton qui fait la musique. Dit soort dingen moet je positief benaderen. Wat doe jij dan wel als een kind 's nachts zindelijk is geweest? Een kind alle gevolgen laten dragen, wat klinkt dat zwaar. Het klinkt alsof je geen misstap tolereert maar misschien bedoel je dat niet. Je moet wel een beetje oppassen met zindelijk worden. Het is een gevoelige snaar bij kinderen.
Een kind dat zegt dat hij het lekker vindt kan het heerlijk vinden om z'n bed niet uit te hoeven, de warme plas een heerlijk gevoel vinden of het fijn vinden om iets stiekem voor zichzelf te doen. Ik denk niet dat zo'n kind bedoelt te zeggen dat hij het heerlijk vindt dat z'n moeder het bed moet afhalen, schoon bed erop, de was moet draaien etc.

Troelala

Troelala

14-11-2013 om 17:52

Dalarna en anderen

Ik was idd niet helemaal duidelijk, sorry. Hij wordt in januari 5 en was ongeveer 4 maanden nachtzindelijk in een situatie dat ik er redelijk doorheen zat en behoorlijk negatief was.

Ik heb mn leven gebeterd, durf ik wel te zeggen, hij ook hihi...
Daarom verrast dit gedrag me nu. Had t errder verwacht als ik negatief ben sat hij daardoor zou plassen, door de spanning ipv juist als de sfeer weer lekker is.

Maar misschien tel ik appels met peren op en staat t helemaal los van elkaar.

Los daarvan: denk idd dat ' t lekker vinden' een vrije vertaling is van: geen idee waarom ik in bed plas.
Maar dat helpt me nog niet. Hij plast als wij naar bed gaan en dan sliep hij gerust 7 uu verder. Nu ben ik een paar kwer midden in de nacht opgestaan om m te laten plassen en 3 uur later is t alsnog raak. T begon een week voor de herfstvakantie, koud was t toen nog niet echt, maar n pyjamabroek krijgt ie vanaf vannacht wel aan voor t geval t toch kou op de blaas is. Sinterklaasstress zo vroeg? Ik hoop het, dan is t na de feestdagen hopelijk weer over.

Of gewoon n terugval. Als iemand nog n goed idee/inzicht heeft houd ik me aanbevolen!

In de tussentijd: kleine wasjes, heel veel wasjes, stop maar in wasmachien, laat masr lekker draaien, stop ze in de wasmachien! Voor diegenen die t laatste (liedje) wat zegt

wizzer

wizzer

14-11-2013 om 18:27

winter/kou

Als hij in de zomer zindelijk geworden is speelt nu waarschijnlijk de kou mee. Hier ook 1 kind dat blijkbaar 's winters veel dieper sliep dan zomers o.i.d.

Zomers was ze vanaf een jaar of 4 's nachts droog, 's winters volgens mij pas vanaf een jaar of 7. Kun je volgens mij niet veel aan doen. Gewoon als het echt niet lukt maar weer een luier aan.

Spanning

Vlak de spanning van St. Maarten, Sinterklaas (met zijn journaal en Marsepijnstad), en de kerst hypes op school ook niet uit, dan de Oud&Nieuw.

Dit is een extreme tijd voor elke kleuter, en dan zijn verjaardag er nog eens achteraan.
Zou me pas zorgen gaan maken als het eind februari nog niet over is.

Ef

Ef

14-11-2013 om 18:52

Hij is vier!

Oh.. nou, dan zou ik gewoon er zo weinig mogelijk aandacht aan besteden en wachten tot het vanzelf weer over gaat...

Rafelkap

Rafelkap

14-11-2013 om 19:24

luierbroekje

Als je er echt elke nacht zoet mee bent zou ik hem ook gewoon een luierbroekje aan doen. En dan in januari na z'n verjaardag en na alle stresstijd weer opnieuw beginnen.
Ik vind het al heel knap, met 4 's nachts zindelijk, het zal wel gewoon een terugval zijn; drukte op school (ja nu al)

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 19:48

Haha hij is vier, ikdacht 10 ofzo!
Lekker een luierbroekje aan, 15 procent van de kinderen is met 6 nog niet zindelijk in de nacht.

Troelala

Troelala

14-11-2013 om 20:32

Ja, nog jong...

Dan zal t er wel op neerkomen dat ik me wellicht druk maak om niets.
En misschien verwacht ik gewoon wel teveel van hem.

Ik ben vandaag begonnen met n pyjamabroek, ff paar dagen aankijken.
Mocht dat niet werken, dan soit. Rafelkap dr tip toepassen. Hij is binnenkort jarig en 5 jarige jongens zijn heeel groot, die kunnen dat dan misschien wel

Bedankt voor t lezend oog en de tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.