Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Begint het nu?

Zoonlief van 11 is de laatste tijd bij tijd en wijle wel heel erg slecht gehumeurd. Om het zachtjes uit te drukken. Hij kan weinig hebben, als hij wordt aangesproken op zijn gedrag (heeft altijd al slecht tegen kritiek gekund) gaat hij meteen te keer en loopt boos weg alsof hem het grootste onrecht van de wereld wordt aangedaan. Dit gaat gepaard met geschreeuw ("jullie zijn altijd zo negatief" of "ik mag ook helemaal niks")en het dichtsmijten van de deur en daar het liefst ook nog een trap tegen aan geven. Hij komt later wel altijd zeggen dat het hem spijt en als we er dan rustig over praten zegt hij zelf ook niet te weten wat er aan de hand is. Hij vertoont nog geen uiterlijke kenmerken van de pubertijd (dat piemeltje is nog net zo'n klein slurfje als toen hij 4 was) maar heeft wel wat puistjes. Op school heeft hij naar zijn zin (redelijk in ieder geval, het is niet zijn grootste hobby) en heeft vriendjes. Ook zijn jongere broer en zusje moeten het regelmatig ontgelden. Zijn grootste frustratie zit hem in het feit dat we nogal streng zijn met tv kijken (1 uur per dag) en computer (vrijdag, zaterdag en zondag 45 minuten, is veel minder dan zijn vriendjes mogen). Vooral na het weekend is het mis, m.i heeft dat dan ook nog te maken met logeerparijtjes in het weekend met vriendjes,dan slaapt hij korter dan hij nodig heeft. Ik heb al geopperd dat we zijn logeerpartijen gaan koppelen aan goed gedrag door de rest van de week maar is dat wel eerlijk? Iemand een goed e suggestie? Ik moet wel vermelden dat hij altijd al een temperamentvol mannetje is geweest.

Groet, Coya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schermtijd beperken

Ik denk inderdaad dat vriendjes vaker en langer op de computer mogen dan je zoon. Op deze leeftijd willen ze bovendien ook meer zelf gaan bepalen en dan krijg je dit soort grensconflicten. Jij bepaalt zelf op welke slak je nog zout wilt leggen maar op een gegeven moment moet je je wel afvragen of je die controle niet gaat overgeven aan je zoon. Natuurlijk kunnen ze dan wat anders vinden om een grensconflict over aan te gaan maar ik vraag me af of het niet gewoon ook tijd is dat je zoon dan gaat experimenteren met het zelf nemen van verantwoordelijkheid.
Maar hopelijk reageren hier ook nog andere ouders, ben benieuwd, want zelf ben ik niet zo van alles moet consequenties en straf hebben.

Tango

Tango

12-03-2012 om 22:04

Heb je het over mijn dochter?

Tangodochter is ook een meisje dat altijd een pittig karakter heeft gehad. Ze is nu bijna 11 en wordt ook behoorlijk opstandig. Inderdaad roepen dat ze nooit iets mag en dat wij vreselijk strenge ouders zijn en ze nooit iets krijgt etc. Deuren smijten gebeurt hier ook geregeld. Zeggen dat het haar spijt gebeurt echt niet altijd achteraf.
Het zal best het begin van de puberteit zijn en wat ik merk, naast dat het lastig is om mee om te gaan, is dat ze er vooral zelf last van heeft.
Misschien kun je kijken of je de regels rondom tv en computer iets kunt versoepelen of dat hij met goed gedrag extra computertijd kan verdienen o.i.d.
De logeerpartijtjes zou ik gewoon behoorlijk terugdringen als hij daar zo heftig op reageert. Hier gebeurt dat alleen in vakanties. Te laat naar bed gaan is hier ook vaak de oorzaak van zeer chagrijnig gedrag de volgende dag.

margje van dijk

margje van dijk

13-03-2012 om 09:15

Langer moet mogen

Ik vind 45 minuten schermtijd wel kort. Hoe ouder ze worden, hoe diepgaander de spellen die ze spelen, en dan heb je gewoon meer tijd nodig.

Vergelijk het met dat jij op die leeftijd een potje Monopoly ging spelen, en dat je moeder zei dat je na 45 minuten moest stoppen. Dan krijg je dus nooit een spel gespeeld. En hoewel die computerspellen wel in lagen en fases verdeeld worden is 45 minuten gewoon kort.

Ik zou introduceren dat hij in het weekend wat langer mag spelen. En geef dan ook direct 2 uur of zo. Dan kun je tenminste wat doen! Ik begrijp die frustratie wel. En als je het dan niet 's avonds maar overdag doet, en bovendien afspreekt dat hij op zo'n dag dan ook nog naar buiten gaat of zoiets, dan is dat toch wel OK?

Ik heb drie jongens (14, 12, 9) en ik zie dat het ze gewoon boeit, dat het bij hun wereld past en ik vind niet dat ik ze daar helemaal in moet afknijpen, hoezeer ik zelf ook zou zien dat ze minder 'schermen'.

Vergis je overigens niet hoe leuk of leerzaam die spellen zijn. Mijn middelste heeft 'Age of mythology' en 'age of empires' tot in den treure gespeeld en daardoor is zijn belangstelling voor geschiedenis en mythologie zodanig gewekt dat hij echt heel veel boeken over die periode is gaan lezen. Of ze spelen 'minecraft', waarin ze een wereld bouwen, waarbij qua architectuur heel veel wiskundig inzicht komt kijken. Het is niet alleen maar nutteloos vermaak!

Margje

Isabella Caramella

Isabella Caramella

13-03-2012 om 09:55

Meer slapen

Volgens mij heeft dit probleem niets te maken met de beeldschermtijd, je schrijft het zelf al:
"Vooral na het weekend is het mis, m.i heeft dat dan ook nog te maken met logeerparijtjes in het weekend met vriendjes,dan slaapt hij korter dan hij nodig heeft. Ik heb al geopperd dat we zijn logeerpartijen gaan koppelen aan goed gedrag door de rest van de week maar is dat wel eerlijk?"
Moeheid doet veel met kinderen, die van mij (een stukje jonger) is ook niet te genieten als hij te weinig slaap heeft. Ik zou die logeerpartijtjes dus even wat minderen zodat hij goed slaapt.
Wat betreft de beeldschermtijd, af en toe is het best zinnig de grenzen weer te heroverwegen, maar dan wel in overleg met hem (een compromis vinden) - hij mag best wat meer inspraak (en dat geeft hem weer een goed gevoel en dat vermindert weer excessen)

Maylise

Maylise

13-03-2012 om 10:30

Coya

Ik vind 45 minuten ook wel erg weinig. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat hij doet op de computer maar als hij spellen speelt is 45 minuten erg kort. 2 uur per dag zoals Margje schrijft lijkt voor het weekend een mooie tijd.
Verder zou je inderdaad de logeerpartijen kunnen koppelen aan goed gedrag. Hij moet laten zien dat hij goed om kan gaan met weinig slapen en dan mag hij logeren. Kan hij zijn gedrag niet zelf reguleren dan zullen jullie dat moeten doen en dan kan er dus minder vaak gelogeerd worden want blijkbaar kan hij dan niet goed tegen te weinig slaap. Als hij laat zien dat hij daar goed mee om kan gaan dan kan hij logeren.
Ik zou inderdaad niet geneigd zijn een kind wat zich doordeweeks vervelend gedraagt te belonen met een logeerpartij.

ody

ody

13-03-2012 om 12:36

Zoon van 8

Zit ook graag op de pc, wii, ds en tv. De ene keer is dit een paar uur en andere dagen kijkt hij er niet naar om, behalve tv dan. Mij ervaring is dat wat niet mag juist heel aantrekkelijk is. Doordat hij kan spelen zoveel als hij wilt (moet hij natuurlijk zich wel weten te gedragen) taalt hij veel minder naar deze dingen. Vaak willen vriendjes op de wii spelen maar zoonlief buiten, wii-en kan altijd nog mama, buiten spelen niet want dan regent het weer. Natuurlijk speelt die van jou niet meer buiten maar wilde hiermee aan geven dat er ook andere dingen zijn die ze willen doen ook al kunnen ze gamen.

Misschien de regels wat versoepelen qua beeldscherm tijd en kijken of dit wat oplost. Logeren zou ik alleen af en toe eens doen. afspreken kan natuurlijk wel in het weekend, van de ochtend tot aan het avond eten.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Coya

Coya

13-03-2012 om 19:03 Topicstarter

Beeldschermtijd

Ik ben juist zo ontzettend blij dat we dit thuis altijd weten te beperken; als ik af en toe hoor en/of zie hoe dat bij veel vriendjes gaat en dat deze zich nauwelijks nog weten te vermaken zonder een beeldscherm baart me dat toch wel zorgen. En ik ben er heilig van overtuigd dat vervelen af en toe ook goed is voor kinderen, boort de creativiteit aan. En bij oudste; als we hem zouden laten gaan kwam hij er waarschijnlijk niet achter vandaan...Bij jongste en middelste zou ik veel eerder geneigd zijn om de tijd te versoepelen dan bij oudste. En als ik het bij elkaar optel; in het weekend mag er ook tv worden gekeken , langer dan door de week, dus dan komt hij zo aan 3 uur schermtijd. En Odi, buiten spelen doet hij wel degelijk! Een jongen van 11 is daar absoluut nog niet te oud voor hoor. En dat vindt hij heerlijk! Ook een bordspel vindt hij fantastisch, ik ben juist zo bang dat er veel verloren gaat als we die schermtijd los laten. Maar wellicht zouden we wel wat soepeler tijden kunnen in laten gaan. Alhoewel ik me ook geen zorgen maak dat hij te kort komt, hij haalt e.e.a wel in bij vriendjes waar thuis soepeler regels zijn. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om een discussie te starten over schermtijd maar aangezien dit wel een frustratie van hem is moeten we hier wellicht toch wat mee. Ik vroeg me echter vooral af of pubertijd zijn intrede aan het doen is. In ieder geval bedankt voor de reakties!

Groet, Coya

JansjeRommy

JansjeRommy

13-03-2012 om 19:03

Voorleggen aan hemzelf?

Geen verstand van hoor, ik heb geen zoon van 11, wel een dochter van wat jonger. Maar ik zou geneigd zijn het eens aan hem voor te leggen. Waar is hij bozig over? En hoe komt hij soms zo moe? Misschien kun je tot wat veranderingen komen waar je het over eens bent.

Ben het wel eens met enkele eerdere reacties dat 45 minuten computertijd strak is. Ze leven toch met computers? Ik snap heel goed dat je geen open einde regeling wilt, maar dit klinkt wel een beetje als het andere uiterste in mijn ogen, nogal star eigenlijk.

Zelf let ik vooral op dat dochter ook nog andere dingen doet, zoals buiten zijn, bewegen en lezen, maar dan ben ik verder ook tevreden als ze een keer wat langer met een computerspel bezig is of tv kjijkt. Dat begrijpt ze tot nu toe.....

Casp

Casp

13-03-2012 om 22:57

Idem

Zoon van 11 die precies hetzelfde gedrag heeft. Bij hem zie ik dat echt als beginnend puberen. Puistjes, beginnend snorretje, boze buien, het wordt echt een vent ipv een kereltje.
Ik geniet maar heel erg van de niet boze buien dagen. Als hij in zo'n bui hangt dan helpt toch het beste dat ik hem laat gaan en me niet teveel bemoei. Dat gaat dan ook wel eens flink fout want ook mama heeft haar dagen dat ze moe is en daardoor een kort lontje heeft . ik vind het ook vermoeiend hoor, ik herken dat helemaal niet van mijn oudste, die ging pas puberen rond het 14e jaar.
Ook ik ga anders om met de beeldschermtijd. Omdat zoon nog heel graag buiten speelt(doen hier de meeste 11 jarigen nog hoor!)vind ik het prima om het playstation spelen los te laten. Het komt dan ook wel eens voor dat hij 2-3 uur speelt met vriendjes maar omdat hij bijna iedere dag flink buiten speelt zie ik daar geen probleem in.

GS

GS

15-03-2012 om 18:05

Kiezen

Waarom laat je hem niet een aantal programmas uitkiezen die hij mag zien?
Ik vind een uur per dag trouwens best kort. In een uur tijd heb je tegenwoordig nauwelijks 1 programma afgekeken, door al die duffe reclame er door heen. Als hij bewust programma's kiest, heb je ook minder kans dat hij 'blijft hangen' op de bank, kastje turen.

Coya

Coya

15-03-2012 om 21:39 Topicstarter

Zoon gevraagd

Heb ik vanavond toch maar even aan zoonlief gevraagd hoe hij tegen zijn beeldschermtijd aankijkt; hij vindt het prima! Is tevreden! Zegt zelf dat hij het nodig heeft dat wij tijd overhouden om andere dingen met hem te doen, dat hij geen behoefte heeft aan meer tijd als dat inhoudt dat er minder tijd overblijft voor andere zaken als spelen, bordspelletjes met andere gezinsleden of lezen. Wel zou hij het fijn vinden als we hem wat meer de tijd geven als hij nog iets af moet maken waar hij mee bezig is. Hij doet vooral "domme" spelletjes op spele.nl e.d. Wellicht zouden we ons wat meer moeten verdiepen in mooie spelen waar hij meer uit kan halen. Hij is bijv. gek op geschiedenis dus een eerder genoemd spel zou misschien iets voor hem zijn. Hij noemde zelf op dat wij misschien wat strakkere tijden aanhouden maar hij wel meer andere dingen doet en dat wat spelen betreft er heel veel kan.

Groet, Coya

martine tanghe

martine tanghe

20-03-2012 om 10:41

Mijn dochter is 11 jaar en ook aan het puberen
Wij hebben geen tijdregels voor computeren, wiien of tv kijken ... Wat ik merk is dat ze druk is met vriendinnen.. dansen.. Savonds gaat ze ff half uurtje op de pc op stardoll en kijkt ff haar hyves na.. Om 20.00 uur kijkt ze GTST en gaat daarna nog ff lezen en slapen
Ik merk juist dat kinderen die hier regelmatig komen en thuis wel regels hebben wat betreft de pc en tv er hier steeds op willen terwijl mijn dochter er totaal geen behoefte aan heeft!
Weekenden is ze meestal met vriendinnen en zitten ze savonds op msn.. ik heb er geen last van..

Ik denk dat idd het puberen begonnen is net als hier!
Succes ermee

Computertijd moet je verdienen

Bij ons mogen ze drie keer per week een half uur. Dit plannen ze van te voren in om ruzie om de computer te voorkomen. Het is wel een activiteit die verdient moet worden. Kamer niet opgeruimd? Geen computertijd.
Werkt bij ons!

Vic

Vic

27-03-2012 om 22:34

3 x een half uur?

Dat is echt heel weinig. Hoe oud zijn ze? Mijn 7-jarige speelt incidenteel op mijn laptop (1x per week ofzo), maar elke dag wel een half uur op mijn telefoon Mijn 12-jarige heeft een eigen pc.

Jesse_1

Jesse_1

28-03-2012 om 11:47

Ach, wat is normaal?

Laatst hoorde ik van een vriendje dat ze bij hen thuis geen pc hebben. Wel een Wii. Zijn geen tokki-ouders of zo, wel redelijk streng gelovig, misschien dat dat er mee te maken heeft. (kinderen zijn 8/9 jaar).

Fiorucci

Fiorucci

28-03-2012 om 15:51

En toch....

Toch hoor ik dat regelmatig, dat ouders daar op een dergelijke manier heel strikt in zijn,kwa tv en pc.

amk

amk

28-03-2012 om 16:52

wat is daar mis mee als er weinig wordt gecomputerd en tv gekeken?
Elke ouder bepaalt dat toch gewoon zelf.

Hier wordt ook weinig tv gekeken 's morgens een half uurtje voor het naar school gaan. En in de winter misschien iets meer als er vriendinnetjes zijn.
PC misschien een half uur per maand. Het heeft geen interesse en ik vind het ook niet nodig om het te stimuleren.
Niet dat het een beter is als het ander, maar wel dat mijn interesse het niet heeft. Wij lezen liever een boek.

amk

amk

28-03-2012 om 18:53

Nee

ik denk dat de ouders gewoon bepalen en dat er geen oordeel kan zijn over dat een 3x een half uur per week veel of weinig is. Persoonlijk vind ik dat ook ruim voldoende.

Ik heb gewoon de mazzel dat mijn dochter er niet naar taalt.

Guinevere

Guinevere

28-03-2012 om 19:10

Elk huishouden bepaalt zijn eigen regels

Het lijkt me dat elk huishouden zijn eigen regels bepaalt voor van alles en nog wat, en dus ook voor computergebruik. Anderhalf uur in de week lijkt misschien niet veel, maar is er wat mis mee? Zolang die regel geldt voor "vermaak" op de pc, lijkt het mij prima. Als het maar niet blijft gelden wanneer er voor school noodzakelijke computeractiviteiten moeten worden uitgevoerd.

Vic

Vic

28-03-2012 om 20:00

Tja

Onder het mom van 'we doen het allemaal anders' kun je iedere discussie de kop indrukken. Ik denk dat het, als ik om me heen kijk, vrij normaal is als een net kleuter-af kind incidenteel een half uurtje op de pc gaat, maar dat vanaf een jaar of 10 dagelijks pc-gebruik meer in zwang is. Om het te behandelen als een beloning voor als de kamer opgeruimd is vind ik persoonlijk nogal over the top. Dan geef je het een speciale lading, terwijl het een doodnormale tijdsbesteding is.

Guinevere

Guinevere

28-03-2012 om 20:22

Nou vic

Dat heeft niets te maken met het de kop indrukken van discussies, maar dit is gewoon mijn simpele mening. Bovendien hebben wij wérkelijk geen flauw idee wat de kinderen van Bizzyanna voor de rest in hun vrije tijd doen. Misschien doen ze wel aan deltavliegen of zitten ze op de balletacademie, persoonlijk lijken die activiteiten mij een stuk boeiender dan achter die pc hangen (jaja, ik hang nu ook, terwijl ik op dit moment had kunnen deltavliegen).

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2012 om 15:30

Guinevere

En dat vind ik ook het leuke van dit forum, merken dat meer mensen dan je denkt, bepaalde zaken volstrekt anders aan pakken dan je zelf zou doen. Dat heeft inderdaad niks te maken met het de kop indrukken van een discussie.

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2012 om 15:30

Guinevere

En dat vind ik ook het leuke van dit forum, merken dat meer mensen dan je denkt, bepaalde zaken volstrekt anders aan pakken dan je zelf zou doen. Dat heeft inderdaad niks te maken met het de kop indrukken van een discussie.

amk

amk

29-03-2012 om 16:01

Anne fleur

dat opzoeken op internet en maken van presentaties begint bij freinetonderwijs al in groep 1. En dat doet ze idd gewoon op school.
Niets zo handig als een smartboard. (Nu alleen de juffen nog up to date krijgen)

Ik ben waarschijnlijk van de groep die vind dat een pc een nuttig apparaat is maar geen speelgoed. Voor huiswerk zal ie best gebruikt worden. Moet ik ook voor mijn studie. Maar spelletjes vind ik dan weer minder belangrijk. Bijhouden van vriendschappen vind ik dan weer een andere categorie. Vroeger hing ik ook de halve middag aan de telefoon omdat mijn klasgenoten 20km verderop woonden.

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2012 om 18:23

Amk

Klopt, mijn zoon van vijftien onderhoudt via de pc zijn sociale contacten. Gamen doet hij nauwelijks. En sinds groep 8 al houden ze zo ook contact over schoolwerk.

Goh

Mijn dochter van 6 zit zeker 10 uur per week op de iPad. Ze twittert als onze kat (als zichzelf mag nog niet), doet veel lees- en rekenspelletjes, zoekt op Marktplaats naar knuffels die ze van haar zakgeld wil kopen, schrijft mailtjes aan haar vriendje, maakt foto's die ze dan met instagram bewerkt en kijkt op uitzending gemist huisje boompje beestje,

Allemaal leuke sociale, creatieve en cognitief stimulerende activiteiten.
Bij mij gaat het veel meer om wat je doet dan met welk medium en ik begrijp dan ook niet zo goed waarom je niet meer op een computer zou mogen (wat iets anders is dan het veroordelen!).

Goh2

sorry, te vroeg verzonden.
Ik vind het prima als ieder gezin de eigen regels heeft, maar ik kan me wel voorstellen dat het weerstand geeft als je heel veel afwijkt van het gemiddelde. Dat is op zich geen reden om je regels te veranderen, maar het kan de weerstand wel verklaren.
Loes

Kijk naar je kind!

Mijn dochter heeft sinds begin dit schooljaar een laptop en zit er elke dag op voor een uur of wat, twittert, hyves rekentuin en spelletjes. In het begin deed ze meer met internet en nu nog een beetje rest van de tijd is ze buiten aan het spelen. Het loopt vanzelf en als we het niet meer willen dan stopt ze zonder mokken.

Misschien kan je de tijden verlengen, of even aanzien om het te verlengen. Puperteit zal vast nog niet bij hem aan de gang zijn dat begint toch later bij jongens.

groetjes van LuNa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.