Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

19-11-2008 om 17:30

Begrafenis van 'vreemde'

Ik ben op zoek naar wat hulp in mijn besluitvorming. Er is een ouder van een klasgenoot van onze jongste (7) overleden. Kinderen hebben niets met elkaar (verschil in leeftijd vanwege bouwgroepen en geslacht, ouders kwamen niet vaak op school). Kinderen mogen naar de begrafenis en hoeven dan niet naar school. Het zou de eerste begrafenis zijn voor ons kind en ik twijfel enorm of dit de eerste moet zijn. (voor ons kind, maar vooral voor de nabestaanden; ons kind vindt het erg wat er gebeurd is, maar ziet het verder niet somberder in dan een dode hamster). Aan de andere kant is er de sociale verplichtingen/wenselijkheden kant. De klas is nu een beetje verdeeld in "natuurlijk ga je"- " alleen als je elkaar kent" maar ook op een andere manier nl "hoe meer belangstelling, hoe meer troost" - "als je mensen niet kent is het aapjes kijken".

Ik kan eigenlijk met alles wel meevoelen en kom niet uit de vraag: gaat ons kind nu wel of niet? (er gaat geen groep van school uit, het gaat dus om ieder voor zich)

Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

19-11-2008 om 18:02

Ik zou het niet doen

tenzij mijn zoon zou aangeven graag te willen. Misschien kunnen julie samen een brief of een tekening maken voor de familie?

Mijk

Ook meegemaakt

Vorig jaar is de vader van een klasgenootje van mijn dochter overleden. Ik kende de moeder wel een beetje, maar de vader nauwelijks.
Alle klasgenootjes hebben toen een tekening gemaakt die gebundeld zijn in een map. De klas is toen (op vezoek van de moeder) bij hun thuis langsgeweest, ook als troost / steun voor het klasgenootje.
groetjes, Sonja

sjaan

sjaan

19-11-2008 om 19:59

Ik zou

Ik zou mijn kind niet laten gaan. Zeker als je kind de ouder niet goed kent.

Ik zou eventueel zelf wel gaan naar de begrafenis of condoleren (avondwake?) Maar goed dat zou ik voor mezelf bekijken of ik de familie redelijk goed ken of helemaal niet. In het laatste geval is een kaart met een mooie tekening toch ook heel netjes.

Sterkte met je beslissing.

Saartje

Saartje

19-11-2008 om 23:33

Ook niet doen

Hoi Kiki

Toevallig had ik hier pas een discussie over met mijn vriendin. Dit naar aanleiding van een oma die haar kleindochter niet naar de begrafenis wilde laten gaan. Wij waren het hier totaal mee oneens. Maar ik zei toen dat ik wel vind dat kinderen niet thuis horen op begrafenissen met groot leed (overlijden van jongere mensen) die zelf geen band hebben met die persoon die overleden is. Dit lijkt me daar duidelijk een geval van. Ook kan hij zijn klasgenoot nog niet tot steun zijn (nauwelijks band, te jong). Dus naar mening heeft hij daar niets te zoeken behalve angst dat hem ook zoiets kan gebeuren. Steunbetuigingen in vorm van kaarten en tekeningen of bloemstuk van klas zijn altijd wel welkom.

succes

Saar

Kiki

Kiki

20-11-2008 om 06:09

Bedankt

voor jullie reakties. Niet gaan had inderdaad voor alle partijen onze voorkeur. Voor aandacht in de vorm van kaarten,tekeningen, een gedenktafel etc is ruim gezorgd; dat vind ik ook meer los staan van of je iemand (goed) kent. Een vriendelijke kaart, daar kun je iets aan hebben of hem naast je neer leggen, maar een kind op een begrafenis die heel niet snapt wat de impact van het gebeurde is vind ik kans op een ongeleid projektiel, het zal van de spanning maar het verkeerde zeggen. Als het iemand betreft die je (wederzijds) kent is dat voor een jong kind toch anders.

Hillary

Hillary

20-11-2008 om 12:01

Aan zoon gevraagd

Bij mijn zoon in de klas is toen hij in groep 6 zat een moeder overleden. Deze moeder hielp altijd veel op school, was ook klassemoeder geweest. Bovendien zaten ze al vanaf groep 1 bij elkaar. Hij ging verder niet met de dochter om. Heb aan hem gevraagd wat hij wilde. HIj wist ook wat het inhield, want hij had ook de begrafenis van zijn te jonge oom mee gemaakt. Hij zei zelf dat hij wilde gaan en gaf daarbij ook goed de reden aan. Hij dacht dat het fijn was voor de dochter en ook uit respect voor de moeder omdat ze zoveel voor hun had gedaan. Hij had dus met zijn negen jaar en met wat hij had mee gemaakt haarfijn in de gaten wat de reden is om naar een begrafenis te gaan.
Als hij 2 jaar jonger was geweest, had ik hem denk ik niet mee laten gaan. Uit de klas van het jongste kind waren toen verder ook geen kinderen, alleen ouders. Overigens was het hier ook niet klassikaal geregeld, de kinderen stonden in de aula gewoon bij de ouders en het was muisstil. Ongeveer de helft van de klas was aanwezig, meest meisjes (vriendinnetjes) en slechts 4 jongens. De meeste kinderen waren alleen met hun moeder, een enkeling met beide ouders.
Toen mijn zwager overleed zat zijn zoon in groep 5. De ouders kwamen niet veel op school en neefje was ook niet zo populair bij de ouders (lastig kind), dat was wel te merken. Er waren heel weinig ouders en kinderen. Zelfs maar van heel weinig ouders iets gehoord zoals een kaart ofzo. Persoonlijk vind ik dat je wel altijd een kaart hoort te sturen, als de ouder van een klasgenoot overlijdt, zelfs als je degenen niet kent.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.