Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Belletjetrekseizoen is weer begonnen

Er hebben hier al vaker discussies gelopen of belletjetrekken zou grappig is of niet. Algemene conclusie was dat het een keertje niet zo erg is, maar dat kinderen moeten weten wanneer ze moeten stoppen. Mijn achterbuurmeisje van 11 weet dat duidelijk niet. Na een relatief rustige winter is het hier weer in alle hevigheid losgebarsten: 20 keer op een middag is geen uitzondering.
Ik werk thuis en kan de bel niet afzetten vanwege leveranciers en klanten. Verder telefoneer ik enorm veel en is het erg lastig als dan steeds de bel gaat. Ik heb het allemaal al een keer rustig uitgelegd aan het kind en ook aan haar ouders, maar die vinden het alleen maar reuze hilarisch wat het kind doet.
Achter de deur gaan staan, de deur opentrekken en 'boe' roepen heb ik al gedaan, emmer water van één hoog ook, helpt allemaal niks. Ik ben overigens niet de enige die er last van heeft, mijn buurvrouw is net aan haar been geopereerd en strompelt ook steeds vergeefs naar de deur. Reuze grappig, maar niet heus.
Wie weet nog iets ludieks waardoor het kind zelf bedenkt dat het misschien toch niet zo heel erg grappig is wat ze doet?
Oja, ik heb ook een tijdje iedere keer de vader gebeld onder het mom van: als ik last heb van jouw kind, heb jij last van mij. Dus rustig 20 keer op een middag. Maar nu loopt hij overal rond te vertellen dat ik overspannen ben en hem stalk.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pennetje

Pennetje

03-03-2011 om 13:02 Topicstarter

Oja

Voordat iedereen over me heen valt dat ik 'altijd ruzie zou hebben met de buren': het is nog steeds datzelfde gezin. Het andere luidruchtige gezin is verhuisd (hoera hoera) en met de andere negen gezinnen in het straatje leef ik in heerlijke harmonie. Geen enkele wanklank, met een van de buufs ben ik zelfs aan het sporten en met mijn directe buuf drink ik regelmatig een wijntje. Nu nog dit gezin wat rustiger en ik ben een ontzettend tevreden mens.

Hoe meer jij reageert

Ik denk dat dit soort acties toch niet onder de catogorie 'grapjes' vallen dus het is geen leuk een keertje belletje trekken (want dat doe je 1 keer en dan maanden weer niet en ook nog steeds bij anderen en niet dezelde). Dit is gewoon pesterij.
En pesten is leuk zolang jij reageert. Het nieuwe seizoen is begonnen, dus dit is hét moment om te zien of je het kán negeren.......
mm, even creatief denken. Hoe oud is dat kind? Kan je geen extra bel laten plaatsen voor de leveranciers op grote mensen hoogte, waar het meisje niet bij kan? En dan een naamplaatje erbij met : 'leveranciers hier bellen!". En zorg voor een ander geluidje. Als je vermoed dan dat het weer 'raak' is qua pesterij doe je niet open.
Kan je van boven (waar je de emmer water gooide) niet zien wie er voor de deur staat? Of klein spiekgaatje in deur laten monteren? Wel op zo'n hoogte dat je het kind ook nog kan zien dan hé...Of ieniemnieniecameraatje laten plaatsen door aardige technische vriend/buurman/vriendin? En dan direct verbinden met je p.c. zodat je in 1 oogoplag kan zien wie het is?
Hoef je niet eens van je stoel op te staan.
En áls ze het dan is, doe je gewoon of je er niet bent/doof bent geworden en blind. Als jij alsmaar niet reageert is het al snel niet leuk meer.
groeten albana

Inge M

Inge M

03-03-2011 om 13:28

Briefje: bel kapot, svp bellen naar telefoon

Leveranciers en klanten kunnen jou dan per telefoon laten weten dat ze voor de deur staan.
Eventueel zet je het nummer erbij, aangenomen dat de buurt het nummer kent, anders krijg je daar een probleem mee.

Volgens mij is de lol er dan snel af.

Bennikki

Bennikki

03-03-2011 om 13:32

Of..

Ik ben het met Albana eens: dit is pesten van (jou door) je buurmeisje (van 11 zei je toch?) eventueel, zo te lezen, met goedkeuring van haar ouders. Wat vervelend voor je. Inge had een goede tip, je kunt ook nog: 'leveranciers aub 3 keer bellen' proberen, als buurmeisje 3 keer durft te bellen heeft ze wel stalen zenuwen..
Succes,
Bennikki

Pennetje

Pennetje

03-03-2011 om 14:12 Topicstarter

Niet alleen bij mij

Ze doet het niet alleen bij mij hoor, het is gewoon een spelletje dat ze bij iedereen doet. En de ouders vinden het inderdaad prima, die zeggen ach, dat hebben we vroeger toch allemaal wel eens gedaan?
Mijn directe buurvrouw begon al over een kan benzine en een fakkel, zo zat is ze het. Twee huizen verderop willen ze zo'n luchttoeter bestellen die je in voetbalstadions wel ziet.
Negeren hebben we allemaal al gedaan, hele middagen heb ik naar de bel geluisterd en niks gedaan. Hele avonden heb ik met de gordijnen dicht gezeten terwijl zij met een laserstraal in mijn tv zat te schijnen. Compleet genegeerd.
Dat cameraatje vind ik een geweldig idee en drie keer bellen voor leveranciers ook. Ik ga ermee aan de slag!

koentje

koentje

03-03-2011 om 15:11

Tegenoffensief

bij haar ouders?
Of zou dat niet pedagogisch veranderwoord zijn?
Serieus, het lijkt me strontvervelend zeg, zo'n wicht wat door ouders wordt gesponserd!

Guinevere

Guinevere

03-03-2011 om 16:03

Niet ludiek

Geen ludieke actie, maar als zo'n kind door de hele buurt heen overlast veroorzaakt, wordt het tijd voor de wijkagent of bureau HALT.
Verder zou ik toch de bel uitzetten en een briefje ophangen met het verzoek op te bellen als er iemand echt contact met je zoekt. Of laat die mensen aankloppen, al dan niet op het raam.

vlinder72

vlinder72

03-03-2011 om 16:17

Rekening

Echt super irritant.

ik zou toch ook de bel uitzetten. Dat kind komt na 3 uur thuis dus dan zou ik de telefoon uitzetten. En een briefje ophangen dat de bel het niet doet en of ze telefonisch contact met je willen opnemen als iemand voor de deur staat. Andere optie is een tweede deurbel. Mijn schoonouders hebben een bel met een batterij. Die zit ook op de voordeur maar dan zonder stroom. ontvanger staat ergens los in huis. Je kan die losse deurbel dan ergens heel hoog bevestigen.

En als ik het goed begrijp, werk je van huis uit. Dus elke keer als dat meisje belt moet je stoppen met werken. De deur open doen. Weer teruglopen en weer opnieuw beginnen. Kost waarschijnlijk wel een minuut of tien om weer op te starten (na al het gemopper over belletje trekkers). Het is dan toch al gauw een uur per dag dat je niet aan werken toekomt omdat madame staat te bellen. Stuur de ouders daarom maar eens een rekening. Als je een eigen bedrijf hebt, kan je misschien wel iets verzinnen. Misschien dat dat aankomt bij de ouders. Het is namelijk niet grappig. Het is irritant en het kost jou letterlijk geld.

En ik vond dit tip van de buurtagent ook goed. Misschien kan die ook eens met haar gaan praten.

En hoe doe ik het?

Wij hebben een raampje in de deur. Ik kijk door het raampje (kan ik helemaal van bovenaf zien) of ik een hoofd zie. Zo niet dan is het belletje trekker en doe ik de deur niet open. Mijn zoon (en vriendjes) weten dat de garagedeur open is dus die hoeven niet aan te bellen. Die lopen gewoon zo naar binnen.

Idee

is om de bel er wel uitzetten en een electrische bel te nemen die je op kidsproof hoogte hangt.

Pennetje

Pennetje

03-03-2011 om 17:18 Topicstarter

Ze is 11

Het kind is 11 en een flinke meid - groter dan mijn 12 jarige dochter en misschien 10 centimeter kleiner dan ik (ik ben zelf niet zo groot). Dan moet het ding wel enorm hoog hangen
Als ze er nou eens gewoon mee op kan houden....

Wijkagent

Ik zou inderdaad de wijkagent inschakelen. Je hebt al zoveel geprobeerd en vooral geincasseerd. Ik kan me voorstellen dat ik in jouw positie al lang uit mijn vel was gesprongen. Maar om dat te voorkomen, de wijkagent dus. Dit zijn geen grapjes, dit zijn pesterijen!

Bah! Ik zou daar verschrikkelijk de P.... over in hebben.

sterkte!
Jons

Ook wijkagent

Vraag de wijkagent op de koffie. Als ze zo vaak belletje trekt doet ze dat vast ook wanneer hij bij jou is. Dan kan de wijkagent de deur eens opendoen. Misschien maakt dat indruk?

soepstengel

soepstengel

04-03-2011 om 10:09

Koop alle andere buurkinderen om

en laat ze omstebeurt daar steeds belletje trekken
Ik zou wel de wijkagent inschakelen met de buurvrouw samen, je hebt er tenslotte nu echt overlast van?

Bel afzetten doe ik hier ook wel eens hoor als het even te erg is, maar dan vergeet ik m vaak weer aan te zetten....

Polly Shearman

Polly Shearman

04-03-2011 om 17:42

Oh stoepkrijt

wat vreselijk!!!

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo;n kind er lol in houd? als je 11 bent dan is dit toch een heel suf spel? Jeetje! ik zou idd samen met de andere buren die er ook last van hebben, naar de ouders gaan en duidelijk maken dat als het doorgaat jullie naar de politie gaan.
Want voor een kind van 11 is die niet onschuldig belletje lellen meer hoor.

Groet, polly

Lou

Lou

05-03-2011 om 13:19

Die wijkagent...

...op de koffie vragen, lijkt me een goed idee. Je hebt nu gewoon stevigere middelen nodig dan een goed gesprek. Oh, wat bloedirritant lijkt me dit. Succes ermee, Stoepkrijt!

groetjes,

Lou

Pennetje

Pennetje

06-03-2011 om 12:39 Topicstarter

Goed idee

Ik ga eerst eens even bijhouden hoe vaak het gebeurt en dan met dat lijstje de wijkagent op de koffie vragen.
Het is inderdaad bloedirritant.Zit je net lekker te werken, gaat die ***bel weer. Ik hoorde trouwens gisteren van de buurvrouw waar ik mee sport dat zij laatst even iets uit de schuur ging halen en de achterdeur had opengelaten. Komt ze terug, treft ze het buurmeisje in haar kamer aan, met haar (buurvrouws) mobiele telefoon in haar handen. Kind is door de poort de tuin ingegaan, door de achterdeur naar binnen en brutaalweg verder het huis in. Buurvrouw vroeg wat ze daar deed, kind zei "Niks, hoezo?" op een brutale toon. Daarna wandelde rustig weer naar buiten. Buurvrouw meldde het voorval even bij de ouders en vertelde erbij dat ze er niet van gediend was dat kinderen zomaar haar huis in liepen. Ouders vonden het maar onzin, ze deed toch niks? Dus zelfs de bemiddeling van de wijkagent zie ik misschien nog stranden op de totale onverschilligheid van die ouders.

NaShA

NaShA

06-03-2011 om 14:14

Stoepkrijt

uiteindelijk, als er vaak genoeg klachten komen, zal er echt wel iets gaan gebeuren....

Tirza G.

Tirza G.

07-03-2011 om 13:39

Raar

Behalve bloedirritant vind ik dit ook echt ráár gedrag. Een meid van 11? Groep 7-8? Die dit soort acties alleen uitvoert? Ik vind het raar, ik (her)ken het helemaal niet. Bloedirritant gedrag in een groepje die elkaar lopen te 'outsmarten': ja. Maar van zo'n grietje alleen? En dan zo volhardend? Echt heel vreemd.

Tirza

Pennetje

Pennetje

07-03-2011 om 17:53 Topicstarter

Ook met anderen

Ze doet het ook wel met vriendinnetjes of probeert een veel jonger buurjongetje over te halen om mee te doen. Mijn dochter past vaak op het buurjongetje, dus die wil dat helemaal niet. En dan gaat ze maar weer alleen. Ze zit in groep 7, is net 11 geworden. Ik snap de lol ook niet helemaal (of liever: helemaal niet). Ze doet wel meer rare dingen, zo krijgt ze iedere ochtend als ze naar school moet een enorme driftbui, die een koppige tweejarige niet zou misstaan. Daar is ze naar mijn mening ook veel te oud voor, dat gegil en gekrijs en gestampvoet op straat om kwart over acht. Ik ben dan allang op, dus het stoort me verder niet, maar het verbaast me wel. Meestal gaat het er dan om dat ma niet snel genoeg met haar tas komt aandraven of dat haar broer zijn fiets voor de zijne heeft gezet in de schuur. Dan komt er snel iemand aangerend om haar van dienst te zijn, meestal ma, soms ook pa. En zo leert ze nooit rekening houden met anderen. Verwend monstertje.

ishtar

ishtar

07-03-2011 om 19:06

Eh stoepkrijt

het kan natuurlijk ook zo zijn dat het geen verwend monstertje is, maar een kind met beperking. Mijn, ook 11 jarige, zou nl precies diezelfde dingen kunnen doen (ware het niet dat dat van mij niet mag ) inclusief niet snappen dat 100 keer belletje trekken niet leuk is, zo bij buuf naar binnen stappen en enorme driftbui als het niet naar zijn zin gaat.
Eigenlijk heb je dan nog een groter probleem, want dat kind gaat dat zonder begeleiding ook echt niet snappen. En pa en moe zijn zo te lezen allang blij dat ze ergens anders lastig is.

Asa Torell

Asa Torell

07-03-2011 om 21:00

Ik sluit me aan bij tirza

Ik vind het ook flink raar, en daarmee ook eigenlijk heel zielig. Dat ze blijkbaar niks beters te doen heeft.
Los daarvan zou ik precies dezelfde watergooi- etc. neigingen krijgen als jullie, en ben ik het helemaal eens met het wijkagent-advies. Vooral als het kan door zoveel mogelijk buren, zodat het niet als 'gezeur' van 1 persoon kan worden afgedaan.

NaShA

NaShA

07-03-2011 om 21:00

Dat begon ook langzaam mijn idee te worden

dat er met dit kind wellicht iets anders aan de hand is. Zomaar een huis binnenstappen, driftbuien enz, veel van wat je beschrijft klinkt niet "normaal" voor een 11 jarige, en als de ouders dan inderdaad zo'n lakonieke houding hebben, dan zal ze ook nooit leren wat wel "normaal" is....

Pennetje

Pennetje

07-03-2011 om 21:54 Topicstarter

Tja

Toen ik hier kwam wonen was het kind 6. Toen sprak ik de moeder nog wel eens en mijn dochter (toen 8) heeft ook nog wel eens met het kind gespeeld. Dat liep niet goed af, want het kind pikte speelgoed van hier mee en loog dat het gedrukt stond. Ik heb toen voorzichtig bij de moeder gepolst of er iets was waardoor dat gedrag kon worden verklaard, maar moeder zei dat het kind zo'n lekker boefje was, haha, valsspelen deed ze inderdaad ook, de schat.
Een 'stempeltje' heeft ze niet, een zusje van een vriendinnetje van dochter zit bij haar in de klas en zegt dat juf haar wel goed onder controle heeft. Ik denk dus dat het echt aan de ouders ligt. Dat zal vast reuze sneu zijn voor het kind, maar ik zit er maar mooi mee. Ik ga met de tips aan de slag.

NaShA

NaShA

07-03-2011 om 23:08

Maar

je hoeft geen stempeltje te hebben om toch "iets" te hebben. Er zijn inderdaad genoeg ouders die hun ogen sluiten voor de problemen van hun kind(eren). Dat is jammer inderdaad. Maar je moet er inderdaad iets mee, dat klopt.

Bestaat het nog?

Belletje lellen? Ik dacht dat dat iets was van voor de jaren '90. Ik heb sinds 1992 geen enkele belletje-lel-actie meer meegemaakt. Het lijkt me inmiddels zelf wel verkwikkend, kinderen die ouderwets een beetje kattekwaad aan het uithalen zijn.
Maar ik weet nog wel van vroeger: aanbellen bij mensen die boos werden was het leukste. Er was 1 vrouw in de buurt die steevast uit het raam hing te schreeuwen of een emmer water naar beneden gooide. Ze was ons geliefdste slachtoffer (het arme mens) want het was zo lekker spannend. We daagden elkaar uit, 'wie durft...'
We wisten precies waar we moesten zijn in de buurt, mensen die -heel saai- niet reageerden schrapten we uit de belletje-lel-route.
Dus mijn idee: negeren werkt het beste.
Dit buurmeisje komt over als een meisje met te weinig aandacht en onthoudt: negatieve aandacht is ook aandacht.
Dus negeren, negeren, negeren. Gewoon opendoen, geen wenkbrauw optillen, geen kikje geven en de deur weer sluiten. Dan is de lol er snel genoeg af.

Ja hoor

dat bestaat hier althans wel, dat gaat dan in vlagen.

Ach vroeger plakte we met ducktape stevig alle belletjes in de flat aan, ja dat was leuk, dan gebeurde er van alles.

Pennetje

Pennetje

11-03-2011 om 09:49 Topicstarter

Zorra

In theorie ben ik het met je eens en als ik niet aan het werk ben hier negeer ik het ook gewoon. Maar als ik wel aan het werk ben en ik heb eindelijk die ene hotemetoot aan de telefoon die ik al weken te pakken probeer te krijgen, dan is het bloedirritant als er 20x doorheen wordt gebeld. Naar de klant toe is het reuze onprofessioneel, al die herrie. Ik heb dat al meerdere keren rustig uitgelegd aan zowel kind als ouders, maar het boeit van geen kant.
Inmiddels heb ik in die gevallen een briefje op de deur hangen dat de leveranciers zich even moeten melden per mobiele telefoon (ze hebben mijn nummer) en staat de bel uit. Dat hoeft toch alleen maar na schooltijd.
Tuurlijk heb ik zelf vroeger ook wel eens zoiets gedaan, maar niet 20x op een middag.
Je moet voor de lol eens googlen op belletjetrekker mishandeld, dan komt er een stroom van berichten over mensen die helemaal flipten door maandenlange terreur en de kinderen grepen en in elkaar sloegen. Ik zou dat natuurlijk nooit doen, steek geen vinger uit naar andermans kinderen (trouwens ook niet naar mijn eigen kind, anders dan eens stevig bij de arm grijpen) maar ik wijs mijn dochter er wel op dat precies dat ene pesterijtje net de druppel voor iemand kan zijn om door te draaien. Weet jij veel bij wie je steeds aanbelt? Mijn dochter is veel te schijterig voor dat soort acties, maar buurmeisje zie ik nog wel eens met een bloedneus thuiskomen (nogmaals, zeker niet door mij). Een emmer water af en toe helpt mij weer even van mijn frustraties af, maar ik sta heus niet de hele dag achter de gordijnen te loeren of er iemand aan komt.

Beetje gemene tip

Koop een schrikdraadsysteem bij een tuinwinkel, een metalen belletje en laat een handige kennis het aan elkaar knutselen. Ongevaarlijk, maar zeer onaangenaam. Dan is de lol van aanbellen wel snel weg. Na 1 dag haal je het weer weg. Wel even doen op een dag dat je geen leveranciers verwacht

Julie

Julie

11-03-2011 om 22:43

Karin

een kennis?

Wat grappig toch dat je ervan uitgaat dat wij dat niet zelf zouden kunnen...

Sorry

ja sorry, stomme aanname, veel mensen kunnen het natuurlijk zelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.