Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Beloning avond4daagse

De avond4daagse komt er weer aan. Wat geven jullie je kinderen als beloning. Ik geef liever geen snoep. Maar wat dan? Kinderen zijn 10 en 12.


Wilgenkatje- schreef op 12-05-2022 om 11:01:

[..]

Die uitzondering zijn - dat is een puntje. Daar gaan kinderen verschillend mee om. Wees daar alert op.

Juist daarom moeten we allemaal wat minder naar elkaar kijken en gewoon onze eigen dingen doen.

Dat steeds meedoen met de groep werkt dit in de hand.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-05-2022 om 13:18

Ysenda schreef op 12-05-2022 om 09:29:

[..]

Ik vind het niet zo'n uitzonderlijke situatie, want dat zijn er door de bank genomen best heel veel die tot uitzonderlijke situatie worden gebombardeerd: verjaardagen, verjaardagsfeestjes, zwemdiploma, sportwedstrijdjes, je kunt het zo gek niet bedenken of het moet speciaal zijn tegenwoordig.

En waarom kun je snoep wel leuk aankleden en zouden tomaatjes of olijven dan gelijk weer in een tupperwarebakje moeten komen. Daar kun je ook iets feestelijks van maken.

Verbazend genoeg waren de tomaatjes altijd zeer gewild en veel sneller uitgedeeld, leeg geroofd beter gezegd, dan de bakken met snoep. Hele handen werden uit die bak gegraaid door de klasgenoten, zoon mocht blij zijn dat hij er zelf 2 op had uit zo'n bak. De olijven waren minder populair.

Dus je zoon krijgt een beloning omdat hij de 4 daagse uit heeft gelopen en moet zn beloning nog delen ook? Hier mag je alleen langs de weg staan met snoep op de laatste dag en dat snoep moet dicht blijven tot het helemaal afgelopen is, de andere dagen zorgt de organisatie voor een gezonde snack en ranja oid. 

Ysenda schreef op 12-05-2022 om 12:27:

[..]

Juist daarom moeten we allemaal wat minder naar elkaar kijken en gewoon onze eigen dingen doen.

Dat steeds meedoen met de groep werkt dit in de hand.

Dat kan maar hoeft niet. Juist altijd "het anders willen doen ", en niet willen weten wat gangbaar is,  kan het net zo goed in de hand werken. Misschien ook goed om het met je kind te bespreken, niet om ze hun zin te geven maar wel om te weten hoe ze dingen ervaren. Kinderen kijken nou eenmaal juist wel naar elkaar bij groepsactiviteiten. 

Mijn ouders waren weinig betrokken en aanwezig bij activiteiten en wisten dus niet wat  " gangbaar" was en dachten goed bezig te zijn. Dat  ik daardoor meestal in een uitzonderingspositie zat wat niet leuk was hadden ze niet door. Op schoolreisje verdroogde komkommer schijfjes kunnen delen met je groepje terwijl de rest bv fruitella heeft is toch echt minder leuk in zo'n situatie, ook al was het nog zo goed en gezond bedoeld van mijn ouders. Er zijn ook genoeg suikervrije opties.

Wij hebben een neefje die bij feestelijke gelegenheden ook nooit wat krijgt of mag pakken onder het motto " ze snoepen al zo veel" en er dan toch wel altijd erg beteuterd bij staat. Geef dan gewoon op een ander moment minder, denk ik dan. Alles met mate.


Battle-Royale schreef op 12-05-2022 om 13:18:

[..]

Dus je zoon krijgt een beloning omdat hij de 4 daagse uit heeft gelopen en moet zn beloning nog delen ook? Hier mag je alleen langs de weg staan met snoep op de laatste dag en dat snoep moet dicht blijven tot het helemaal afgelopen is, de andere dagen zorgt de organisatie voor een gezonde snack en ranja oid.

Nee, hij hoeft niet te delen, maar de bak wordt gewoon leeg geroofd door de klasgenoten. Hij gaf er wat aan een vriendje en de rest graait de bak gewoon leeg. 

Nootboek schreef op 12-05-2022 om 10:39:

Mijn kinderen willen alleen al meedoen om het snoep/vreterij,daarover hebben ze gehoord van andere kinderen. De plaatselijke winkels liggen er ook al vol mee.

Helaas voor hen begint het om 18u en het startpunt is ongeveer 10min fietsen van ons huis. Plus dat je beetje op tijd moet zijn om fiets te parkeren, aanmelden etc. Ik weet niet hoe ik dat in mijn eentje moet rondbreien met werk, eten (vandaar snoepdiner?) en bedtijd, dus wij doen niet mee.

Tot hoe laat werk je dan? Kunnen ze mee met een klasgenootje? De kinderen brood ipv diner, en jij tussen de middag een maaltijdsalade op je werk oid? Zo deed ik het altijd iig. Sommige BSO’s bieden ook eten aan tijdens de avondvierdaagse dagen, omdat het voor veel mensen racen is. Waar zijn ze als jij op je werk bent? 

Ysenda schreef op 12-05-2022 om 13:28:

[..]

Nee, hij hoeft niet te delen, maar de bak wordt gewoon leeg geroofd door de klasgenoten. Hij gaf er wat aan een vriendje en de rest graait de bak gewoon leeg.

Dat vind ik dus echt ongemanierd. Ongeacht wat het is. Je gaat geen dingen afpakken van iemand anders. Hoop toch eigenlijk dat kinderen op de basisschoolleeftijd dat wel snappen.

Ysenda schreef op 12-05-2022 om 13:28:

[..]

Nee, hij hoeft niet te delen, maar de bak wordt gewoon leeg geroofd door de klasgenoten. Hij gaf er wat aan een vriendje en de rest graait de bak gewoon leeg.

Dat is wel heel raar gedrag, zo afpakken en sneu voor hem.

Mijn kinderen kregen/krijgen wel wat lekkers en drinken mee voor onderweg. Ik ben ook helemaal niet anti snoep. Ik vind alleen een beloning op de laatste avond na afloop van het wandelen niet nodig. De medaille is immers al de beloning. Ik zie hier kinderen soms met enorme snoepboeketten en zelfs speelgoed op de laatste avond. Dat vind ik dus onnodig. Een zakje snoep voor onderweg om te delen met de klasgenoten is prima en dat krijgen ze ook wel mee.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-05-2022 om 13:37

Ysenda schreef op 12-05-2022 om 13:28:

[..]

Nee, hij hoeft niet te delen, maar de bak wordt gewoon leeg geroofd door de klasgenoten. Hij gaf er wat aan een vriendje en de rest graait de bak gewoon leeg.

Ook leuke klasgenoten. Hier is het gewoon een regel van de organisatie dat het laatste dag snoep pas thuis open mag, de anderen dagen mogen ze alleen een flesje water mee. Het lijkt me ook wat onhandig lopen met een bak tomaatjes.

Kyana schreef op 12-05-2022 om 13:35:

Mijn kinderen kregen/krijgen wel wat lekkers en drinken mee voor onderweg. Ik ben ook helemaal niet anti snoep. Ik vind alleen een beloning op de laatste avond na afloop van het wandelen niet nodig. De medaille is immers al de beloning. Ik zie hier kinderen soms met enorme snoepboeketten en zelfs speelgoed op de laatste avond. Dat vind ik dus onnodig. Een zakje snoep voor onderweg om te delen met de klasgenoten is prima en dat krijgen ze ook wel mee.

Hier krijgen ze geen medaille daarvoor is denk de snoepmedaille traditie ontstaan denk ik. Als ze zoals bij jou een echte medaille krijgen, dan hebben ze al wat " gekregen", dan maakt het geven van extra dingen wel overbodig. Speelgoed vind ik ook niet nodig maar ook nooit gezien hier eigenlijk.

Tradities zijn ook weer omgevings afhankelijk.

Hier is bv ook geen traditie van iets krijgen bij rapport of zwemdiploma. 

Gingergirl schreef op 12-05-2022 om 13:25:

[..]

Dat kan maar hoeft niet. Juist altijd "het anders willen doen ", en niet willen weten wat gangbaar is, kan het net zo goed in de hand werken. Misschien ook goed om het met je kind te bespreken, niet om ze hun zin te geven maar wel om te weten hoe ze dingen ervaren. Kinderen kijken nou eenmaal juist wel naar elkaar bij groepsactiviteiten.

Mijn ouders waren weinig betrokken en aanwezig bij activiteiten en wisten dus niet wat " gangbaar" was en dachten goed bezig te zijn. Dat ik daardoor meestal in een uitzonderingspositie zat wat niet leuk was hadden ze niet door. Op schoolreisje verdroogde komkommer schijfjes kunnen delen met je groepje terwijl de rest bv fruitella heeft is toch echt minder leuk in zo'n situatie, ook al was het nog zo goed en gezond bedoeld van mijn ouders. Er zijn ook genoeg suikervrije opties.

Wij hebben een neefje die bij feestelijke gelegenheden ook nooit wat krijgt of mag pakken onder het motto " ze snoepen al zo veel" en er dan toch wel altijd erg beteuterd bij staat. Geef dan gewoon op een ander moment minder, denk ik dan. Alles met mate.


Ach met een familie waar aan alle kanten wat aan de hand is, chronisch zieke vader, ernstig gehandicapte tante, gescheiden ouders, vriendjes waar ook niet alles standaard is maakt dat die les al heel snel geleerd was.Het is niet een kwestie van anders willen doen, het is een kwestie van gewoon anders zijn. 

Dus ja, als ouder weet ik donders goed wat gemeengoed is bij de avondvierdaagse en andere activiteiten maar dan nog wil dat niet zeggen dat ik daarom maar mee moet doen. 

En gelukkig is het in de omgeving waarin mijn zoon opgroeit heel normaal om je eigen gang te gaan en niet naar anderen te kijken. En dat gun ik elk kind omdat het een verrijking is van hun levens om ook andere dingen mee te maken en te leren kennen. 

Gingergirl schreef op 12-05-2022 om 13:39:

[..]

Hier krijgen ze geen medaille daarvoor is denk de snoepmedaille traditie ontstaan denk ik. Als ze zoals bij jou een echte medaille krijgen, dan hebben ze al wat " gekregen", dan maakt het geven van extra dingen wel overbodig. Speelgoed vind ik ook niet nodig maar ook nooit gezien hier eigenlijk.

Tradities zijn ook weer omgevings afhankelijk.

Hier is bv ook geen traditie van iets krijgen bij rapport of zwemdiploma.

Dat zijn wel dingen waar een kind harder voor werkt dan voor een vierdaagse. 
Als mijn kind hard werkt en goed haar best doet op school en een mooi rapport heeft, krijgt ze wel een beloning. Voor zwemdiploma geven we iets van speeltjes voor in het water. Dingetjes om op te duiken of zo. En daarvoor moet ze ook een hele tijd wekelijks naar zwemles.

MamaE schreef op 12-05-2022 om 13:53:

[..]

Dat zijn wel dingen waar een kind harder voor werkt dan voor een vierdaagse.
Als mijn kind hard werkt en goed haar best doet op school en een mooi rapport heeft, krijgt ze wel een beloning. Voor zwemdiploma geven we iets van speeltjes voor in het water. Dingetjes om op te duiken of zo. En daarvoor moet ze ook een hele tijd wekelijks naar zwemles.

Ja herkenbaar, vroeger was het bij ons ook gebruikelijk om iets te krijgen voor je rapport ook laten zien aan familie etc. Maar waar ik nu woon kent dus niemand die traditie. Op school krijgen ze op vrijdag hun rapport mee en op maandag levert iedereen hem weer ondertekent in. Mijn man kende het ook helemaal niet, was ook helemaal verbaasd toen ik vertelde dat een rapport een leuke aanvulling op mijn zakgeld was. Terwijl bij mij vroeger op school het toch wel het gesprek van de dag was de dag na het rapport.

Bij zijn A diploma heeft zoon van mij een opblaaskrokodil gekregen, niet zo zeer als cadeau maar meer van die kopen we nu voor op vakantie omdat je nu kunt zwemmen.

Hier wordt de A4D wel groots aangepakt, maar krijgen ze geen echte medaille.

Hier wordt bv ook geen Sint Maarten of Carnaval gevierd, dus ja de feestelijkheden en de invulling daarvan kunnen bij iedereen verschillen. 

dan

dan

12-05-2022 om 14:47

Caroline80 schreef op 11-05-2022 om 21:20:

[..]

Eens. Maar als ik verder niets geef ben ik de enige ouder die niets geeft.

Een moet de eerste zijn. Misschien vinden wel meer ouders het niet nodig om nog iets te geven maar willen het niet laten vanwege de mening van andere ouders?

Netherfield schreef op 12-05-2022 om 13:30:

[..]

Tot hoe laat werk je dan? Kunnen ze mee met een klasgenootje? De kinderen brood ipv diner, en jij tussen de middag een maaltijdsalade op je werk oid? Zo deed ik het altijd iig. Sommige BSO’s bieden ook eten aan tijdens de avondvierdaagse dagen, omdat het voor veel mensen racen is. Waar zijn ze als jij op je werk bent?

Wat wij deden in die tijd was inderdaad eten bij een vriendinnetje. Die week gingen ze dan niet naar de BSO. Speelde en aten daar 2 dagen en ook 2 dagen bij ons. Lopen deden we dan met zijn allen. Was een soort feestweek. Ik at dan zelf na het lopen. Lopen was van 18 tot 19 uur. Dat ging prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.