Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Beloning voor afspraken met hulpverlening

Sinds begin dit jaar is de omgang tussen mijn dochters en hun vader stil gelegd. Ze hebben toen behoorlijk wat afspraken gehad, wat ze allemaal heel spannend vonden. Daarna is het een poos rustig geweest, de hulpverlening had geen tijd, maar er komt weer beweging en van de week komt er (weer) een andere gezinsvoogd kennismaken.
Daarvanuit zullen er meer afspraken komen, contact herstel enzovoorts. 
Moeilijk voor de meiden.

Nu ben ik aan het zinnen op een soort beloningssysteem, maar ik kom er niet goed uit. 
Ze zijn 9&11 en de vorige keren was het net hoe het uitkwam. Een ijsje, Mc Donald, soms niets, maar liever zou ik iets structurelers willen.

Wie helpt mij meedenken ? 
Geen idee hoeveel afspraken er komen, ook geen idee van de termijn waarop de afspraken zijn. 

Bedankt alvast!


maar wat wil je precies belonen? Het stimuleren van contactmoment met vader? Of nadat de hulpverlening geweest is en om dat moment minder spannend te maken?

wat Bridget vraagt 

Wat zouden de meisjes zelf graag willen ?

Een hele andere situatie. Ik deed vroeger mee aan een onderzoek voor kinderen waarvan de moeder tijdens de zwangerschap een betaald medicijn geslikt had. Deze onderzoeken waren uitgesmeert over meerdere jaren en waren een aardig eindje rijden van huis vandaan. Elke keer gingen we op de terugweg langs 1 specifiek pannenkoekenrestaurant waar we anders eigenlijk nooit kwamen omdat het altijd net uit de route lag.
Ik zou dus vooral iets kiezen wat altijd al wat specialer is of waar je eigenlijk niet zo veel komt omdat de ligging net even niet handig is oid. 

Bij meerdere afspraken in de week of zeer korte periode kan je hen laten kiezen wat er in de avond gegeten wordt of juist wat lekkers bij het ontbijt die dag of de volgende dag. Of na x aantal keer naar de bios. Een ander idee is een pathe pas voor jullie allemaal aanschaffen als je dat financieel red, maakt het naar de bios gaan een stuk goedkoper en kun je elke week een filmpje pakken als dat zo uitkomt .

Evaluna

Evaluna

25-09-2023 om 13:15 Topicstarter

Het gaat inderdaad om de afspraken zelf, er gaan dingen gevraagd worden, weer vreemde mensen die allemaal moeilijke dingen willen weten. Ze zien er tegenop als de 9 jaars prik / ziekenhuisbezoek / tandarts. Alleen dan emotioneel gezien. Ik vind dat daar best een beloning tegenover mag staan.
Of het resultaat is dat ze weer naar hun vader gaan, dat weet ik niet en dat wil ik niet "omkopen". Wat ze ook zeggen in zo'n gesprek, het is allemaal goed.

Een filmpas is een leuk idee 😊 daar ga ik eens naar kijken. Misschien zijn er ook nog wel andere abonnementen / 10 strippenkaarten die ze leuk vinden. Iedere week langs de pannekoeken/ Mac Donalds is ook zo wat (wil nog wel een beetje als goede moeder overkomen bij de hulpverlening  )

Of iets kleiners? Een toetje mogen kiezen oid? 

Evaluna schreef op 25-09-2023 om 13:15:

Het gaat inderdaad om de afspraken zelf, er gaan dingen gevraagd worden, weer vreemde mensen die allemaal moeilijke dingen willen weten. Ze zien er tegenop als de 9 jaars prik / ziekenhuisbezoek / tandarts. Alleen dan emotioneel gezien. Ik vind dat daar best een beloning tegenover mag staan.
Of het resultaat is dat ze weer naar hun vader gaan, dat weet ik niet en dat wil ik niet "omkopen". Wat ze ook zeggen in zo'n gesprek, het is allemaal goed.

Een filmpas is een leuk idee 😊 daar ga ik eens naar kijken. Misschien zijn er ook nog wel andere abonnementen / 10 strippenkaarten die ze leuk vinden. Iedere week langs de pannekoeken/ Mac Donalds is ook zo wat (wil nog wel een beetje als goede moeder overkomen bij de hulpverlening )

Hahaha dat snap ik ook wel weer xD .
Wat betreft die pathe pas, ik zag dat ze net het een en ander verandert hebben aan hun abonemmenten waardoor het zeker voor iemand met kind(eren) goedkoper geworden is om ze mee te nemen. 

Bij 'grote belangrijke' afspraken zou ik iets groters als beloning doen, zeker als ze er enorm tegenop kijken. En bij een wat minder belangrijke afspraak inderdaad iets als het toetje uitkiezen of juist dat lekkere croissiantje bij het ontbijt.
Zelf heb ik vroeg ook al te maken gehad met jeugdzorg en alle gesprekken die daar bij kwamen kijken en later als ouder ook nog met een kind in een pleeggezin.

Eigenlijk geef ik mezelf al jaren een beloning na de jaarlijkse evaluatie. We gaan standaard uit eten bij 1 specifiek restaurant na dat gesprek. En eigenlijk doen we dat dus nog steeds. Even ontspannen en het gesprek doorspreken. Tot vorig jaar waren het alleen ik en vriend. Dit jaar mag zoon ook gezellig mee ondanks dat de evaluatie niet meer zo spannend is.

Bananenbrood schreef op 25-09-2023 om 13:23:

Of iets kleiners? Een toetje mogen kiezen oid?

Wilde ik ook net schrijven. 

Ik zou een paar keer een kleine beloning doen dus een toetje kiezen, pannenkoeken bakken, iets om te knutsel en dan na vier of vijf keer naar de Mac Donalds.

Lijkt mij ook best moeilijk en ik vraag mij af als de beloning iedere keer iets groots is of je daar de afspraken niet nog groter meemaakt dan ze zijn. Als er zo'n grote beloning tegenover staat dan moet het wel erg zijn. Je weet natuurlijk nooit precies hoe het in die kleine koppies werkt.

Moeilijk ik wens je veel wijsheid en sterkte bij dit proces.

Evaluna

Evaluna

25-09-2023 om 15:21 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 25-09-2023 om 14:00:

[..]

Wilde ik ook net schrijven.

Ik zou een paar keer een kleine beloning doen dus een toetje kiezen, pannenkoeken bakken, iets om te knutsel en dan na vier of vijf keer naar de Mac Donalds.

Lijkt mij ook best moeilijk en ik vraag mij af als de beloning iedere keer iets groots is of je daar de afspraken niet nog groter meemaakt dan ze zijn. Als er zo'n grote beloning tegenover staat dan moet het wel erg zijn. Je weet natuurlijk nooit precies hoe het in die kleine koppies werkt.

Moeilijk ik wens je veel wijsheid en sterkte bij dit proces.

Klopt, daar heb je een punt. En stel dat het iedere week een afspraak is en dus iedere week een uitje dat is ook best intensief/ kostbaar. 

Ijs als toetje is ook een leuke. Eenvoudig ritueel. Pathe zit hier niet in de buurt en de andere bioscopen hebben geen abbonement. 

Heb het ze net verteld, ze hebben er echt geen zin in. Begrijpelijk. Het zijn nu eenmaal hordes die genomen moeten worden. 

Zou een activiteit thuis ook kunnen.? Wat Tuinfluiter ook zegt, wordt t juist niet enger met iets groots?
Dat je bv een pot maakt met briefjes waarop ze dingen schrijven die ze graag willen doen. Wat ideetjes:
half uur opblijven
grote tekening maken met zn 3-en
pannenkoeken bakken
koekjes versieren
dansen
En dan stop jij er bv 2 briefjes in met: zaterdag gaan we.....

Ze weten dus dat er leuke dingen in de pot zitten, wantzelf bedacht... maar niet wat ze gaan doen.

Het voordeel van een klein ritueel of verwennerijtje is ook dat je speciale duurdere uitjes niet koppelt aan een minder leuke gebeurtenis. Zo zonde als een leuk uitje wat je niet zo vaak kunt doen associaties oproept met minder leuke zaken.

Kinderen omkopen met een beloning, in wat voor situatie dan ook vind ik altijd zo... ik weet er niet eens een woord voor.
Je kunt ze toch gewoon uitleggen waarvoor deze gesprekken nodig zijn?

Tuinfluiter schreef op 25-09-2023 om 15:31:

Het voordeel van een klein ritueel of verwennerijtje is ook dat je speciale duurdere uitjes niet koppelt aan een minder leuke gebeurtenis. Zo zonde als een leuk uitje wat je niet zo vaak kunt doen associaties oproept met minder leuke zaken.


Ik zou het daarom ook bij kleine dingen houden, je weet immers niet hoe vaak die gesprekken zullen plaatsvinden. 

Evaluna

Evaluna

25-09-2023 om 16:03 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 25-09-2023 om 15:31:

Het voordeel van een klein ritueel of verwennerijtje is ook dat je speciale duurdere uitjes niet koppelt aan een minder leuke gebeurtenis. Zo zonde als een leuk uitje wat je niet zo vaak kunt doen associaties oproept met minder leuke zaken.

Heb je helemaal gelijk in.

Fijn om jullie input te lezen, ik krijg al meer idee hoe het vorm te geven.

Decibel88 schreef op 25-09-2023 om 15:44:

Kinderen omkopen met een beloning, in wat voor situatie dan ook vind ik altijd zo... ik weet er niet eens een woord voor.
Je kunt ze toch gewoon uitleggen waarvoor deze gesprekken nodig zijn?

Omkopen?  Waar lees je dat?  Ik zie het meer als stumulans. Als de afspraak geweest is en ze hebben gedaan wat moest dan is er een ijsje,  een keer friet op maandag, en half uur opblijven of wat dan ook. 

Die pot van knutselkei heb ik ook weleens toegepast toen een van mijn kinderen iedere keer (om de week op vrijdag voor > half jaar) naar het ziekenhuis moest naar een knorrige oude kinderarts die hoognodig aan zijn pensioen toe was.  Als er dan goed meegewerkt was en niet was tegengestribbeld dan mocht er een briefje uit de doos.  Dat deden we al in de hal van het ziekenhuis.  Een ijsje kon dan meteen gekocht worden of op de terugweg boodschappen gedaan worden voor ander avondeten.

Kleine beloningen voor normaal gedrag tijdens die consulten. Het heeft me geen onuitstaanbaar kind opgeleverd.  Maar het ziekenhuis voor controle is (17 jaar later, ze is inmiddels 21) nog niet haar hobby maar de beloningen zijn al heel lang afgeschaft. 

zetje in het geval van Evaluna waar steeds opnieuw dit soort afspraken zijn met andere mensen waardoor de kinderen weer hun verhaal moeten doen zie ik er ook geen kwaad in om te belonen met kleine dingen. Een groot uitje naar bijvoorbeeld de Efteling verbinden aan die nare gesprekken zou ik zelf niet doen dan heeft de Efteling voor altijd een schaduw van nare gesprekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.