Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Beloning voor afspraken met hulpverlening


Op deze leeftijd waren beloningen waarbij het ging om iets samen beleven een groot succes. Het kon best iets lekkers zijn maar dan was het samen een ijsje eten in die ene zaak waar ze dat lekkere ijs hadden. Dus niet elk geld of een reep en dat was het dan. Je maakt een herinnering. Dat versterkt ook de band. 

Evaluna

Evaluna

28-09-2023 om 14:44 Topicstarter

Temet schreef op 28-09-2023 om 11:41:

Ik lees het woord gezinsvoogd dus kennelijk is er sprake van een ondertoezichtstelling. Bij een ondertoezichtstelling mag de gecertificeerde instelling zelf bepalen of jeugdhulp wordt ingezet en welke jeugdhulp wordt ingezet. Daar is toestemming van de ouders met gezag niet voor nodig. Dus ik weet niet waarom vader denkt dat hij een gesprek tussen de hulpverlener en je kinderen kan tegenhouden, maar ik denk zomaar dat dat helemaal niet kan.
Is er trouwens sprake van gezamenlijk ouderlijk gezag van jou en vader? Je zal het vast al eens vermeld hebben, maar ik weet het niet meer.

Er is een ondertoezichtstelling inderdaad en gezamelijk gezag. Vader kan dus niets tegenhouden, maar de GI wil ook een goede relatie met vader houden. Vader dient makkelijk klachten in en als de relatie tussen vader en de gezinsvoogd niet goed is wordt vaak geadviseerd toch een andere gezinsvoogd naar voren te schuiven. Dat is al eens gebeurd. De relatie kinderen-gezinsvoogd is dan helaas van ondergeschikt belang.  De wereld op zijn kop.

Maargoed wel positief is dat ze schijnbaar vooral wil horen wat de kinderen graag willen en dat gaat ze rapporteren aan de rechtbank. Dat is begin november.

Verder bezig met therapie & ouderschapsbemiddeling maarja, de wachtlijsten.

De oudste zal wel zeggen wat ze wil, de jongste hopelijk ook... en dan nog hopen dat het goed wordt geïnterpreteerd/ opgeschreven.

Ze zegt dat het echt gaat om wat de kinderen willen, maar toch huiverig dat er gepusht gaat worden of dat ze niet goed luisteren naar de meiden. Akelig als je niet alles zelf in de hand hebt.

Bij welke rechtbank loopt de zaak? 

Evaluna

Evaluna

28-09-2023 om 15:29 Topicstarter

Temet schreef op 28-09-2023 om 14:59:

Bij welke rechtbank loopt de zaak?

Utrecht

Nu 3 x achter elkaar dezelfde vrouwelijke rechter gehad. Ik ben over haar niet ontevreden.

Het lijkt mij toch in pa's eigen voordeel dat er een soort bemiddeling komt en dat pa misschien ooit zijn eigen kinderen terugziet? Vreemd dat hij dat dan gaat tegenwerken en "geen toelating geeft" (terwijl er dus duidelijk niet eens toelating nodig is).

Is er ook in 't verslag en dossier opgenomen dat pa "geen toelating geeft"?

Ik zou veel zin hebben om te zeggen tegen die voogd "laat die hele omgang dan maar zitten" als hij toch alleen maar tegenwerkt. Maar ja, dan ben je volgens die voogd waarschijnlijk weer te negatief.

" Ik zou veel zin hebben om te zeggen tegen die voogd "laat die hele omgang dan maar zitten" als hij toch alleen maar tegenwerkt. Maar ja, dan ben je volgens die voogd waarschijnlijk weer te negatief."

Ik vermoed zomaar dat een doel van die ondertoezichtstelling wel eens zou kunnen zijn dat de kinderen een regelmatig en 'onbelast' contact met hun vader gaan krijgen. Als dat zo is, zal die gezinsvoogd dus stappen zetten die moeten leiden tot hervatting van het contact.

Evaluna, ik vroeg bij welke rechtbank de zaak dient omdat ik weet dat de rechtbank Amsterdam kinderen al standaard hoort vanaf 8 jaar oud (en de rechtbank Noord Holland vanaf 10). Ik weet niet hoe het zit in Utrecht. Maar ik bedenk me nu dat dit misschien wel een zaak is die is aangehouden, en dan zijn de kinderen door de rechtbank mogelijk al gehoord rond de allereerste zitting en dan worden ze niet meer door de rechtbank opgeroepen voor latere zittingen. 

Heb je een advocaat eigenlijk? 

Overigens: als je op een gegeven moment het idee krijgt dat de wensen van de kinderen door de gezinsvoogd niet op een juiste manier worden overgebracht aan de rechtbank, dan kunnen de kinderen eventueel gewoon een brief naar de rechter sturen en daarin hun mening geven. Of een brief (of mail) sturen met de vraag of ze met de rechter kunnen praten. Dat ze niet actief worden opgeroepen wil nog niet zeggen dat ze niet zelf het initiatief tot een gesprek kunnen nemen. Ze kunnen eventueel contact opnemen met de Kinderen- en Jongerenrechtswinkel voor ondersteuning. 
Maar goed, dat is toekomstmuziek, eerst maar eens kijken hoe het nu verder gaat. Ik zou trouwens een volgende keer serieus bezwaar maken tegen een wisseling van gezinsvoogd die alleen maar het gevolg is van gezeur van vader. Benadruk maar eens hoe belastend dat voor de kinderen is. Gezinsvoogden volgen elkaar toch al om de haverklap op (andere baan, overspannen, zwangerschapsverlof...), daar hoeven ze niet nog een schepje bovenop te doen alleen maar omdat vader zo blaft.

Evaluna

Evaluna

29-09-2023 om 09:55 Topicstarter

In Utrecht worden kinderen niet automatisch opgeroepen en tot nu toe is het ook niet nodig geweest dat ze zelf komen toelichten. Als ze dat willen zou dat wel kunnen, maar tot nu toe is hun mening goed verwoord door de Gi.
Ik heb een advocaat, gelukkig wel.

Die gezinsvoogden, pfff en dan is dit allemaal nog tijdelijk, want er is een wachtlijst. Zeker nog tot december/ januari. Ik heb de vorige keer ook wel geprotesteerd, maar tja, het is niet anders, zo werkt de klachtencommissie nu eenmaal. Hij vertelde wel dat dit natuurlijk niet voor ex pleit bij de rechter als de gezinsvoogden niet aan het werk kunnen en geen band op kunnen bouwen met de kinderen.
Aan de andere kant is de rechter van mening dat de GI maar een therapeut/ hulpverlening moet regelen en dan is de gezinsvoogd ook niet meer nodig om een band op te bouwen. Dat doet de hulpverlening dan. Tja...

Meewerken is nu wel belangrijk, de focus ligt op vader en dat wil ik graag zo houden 😁 
We zitten te kort in het proces, om alle omgang af te wijzen. Nog maar even doorbijten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.