Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tijgeroog

Tijgeroog

23-01-2012 om 20:34

Beloning voor oudere broer - lastig

Korte situatie: dochter van 4 is sinds het voorjaar 's nachts droog. Zoon van 6 niet, zo nu en dan een nacht. Successen hebben we altijd gezamenlijk gevierd: een droge nacht was feest, dus iedereen een ijsje. Op die manier waren ze ook heel blij voor elkaar als de ander 's nachts droog was. Bij dochter zijn we hier uiteraard lang geleden al mee gestopt.
Voor zoon zijn we nu bezig met een plaswekker. Volgens de instructie bij de plaswekker krijgt hij punten afhankelijk van hoe het 's nachts gegaan is, met een behaald week-doel geef je een beloning.
En dat is lastig uit te leggen aan dochter. Zij wil 's ochtends ook graag 5 punten, want ze heeft niet geplast 's nachts. En als zoon aan het eind van de week z'n doel gehaald heeft wil ik 'm wel eens lang op laten blijven als beloning. Maar hoe verkoop ik aan dochter dat zij gewoon naar bed moet terwijl ze elke nacht droog is, en zoon op mag blijven omdat hij 3 nachten droog geweest is?
Ze is niet dom, maar dit gaat haar 4-jarige pet toch echt te boven. Maar m'n zoon wil ik graag ook iets exclusiefs als beloning geven, hij doet er zo z'n best voor en het is toch al niet leuk voor 'm dat het bij hem niet zo makkelijk als bij z'n zus gaat.
Lastig, ik wil zoon belonen, maar dochter wil ik ook graag blij houden, want die doet het natuurlijk ook allemaal heel goed...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

23-01-2012 om 21:55

Is er iets te bedenken . .

waar zij zelf moeite mee heeft, of wat ze altijd vergeet? stel je voor dat zij altijd 'zeurt' bij tandenpoetsen, of altijd 'vergeet' haar jas op te hangen. kun je dan met haar afspreken dat zij daarmee gaat oefenen en ook stickers kan verdienen? Verder moet je denk ik dan toch maar blijven uitleggen dat leeftijd in deze eigenlijk niets zegt en ook dat je zoon er eigenlijk geen bal aan kan doen dat zijn lijf niet vanzelf zindelijk wordt op dit moment en dat de plaswekker niets anders is dan een hulpmiddel?
groet,
Angela

Hanne.

Hanne.

24-01-2012 om 09:08

Waarom vier je successen nu niet meer gezamelijk?

Als je vorig jaar successen gezamelijk vierde, waarom nu dan niet meer?

Vorig jaar kreeg iedereen een ijsje als ZIJ een droog bed had. Nu krijgt iedereen punten (en aan het einde van de week een beloning) als HIJ een droog bed heeft.

Volgens kan je dat best aan een 4 jarige uit leggen.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-01-2012 om 09:24

Hmm...

Jullie reactie helpen me wel wat verder. Ik kan inderdaad wel wat verzinnen waar de jongste punten voor kan krijgen, bijvoorbeeld zelf omkleden of zonder problemen de klas in gaan.
Aan de andere kant wil ik haar niet te veel stimuleren om dingen te gaan doen/leren die ze nog niet kan, want dat doet ze zelf al te veel. Alles wat oudste kan wil zij ook kunnen en daar doet ze hard d'r best voor. Ze is net 4, maar fietst al 1,5 jaar zonder zijwieltjes, zwemt in het diepe en is nu hard bezig om zichzelf te leren lezen en zo is er nog meer. En ze vindt het allemaal heel leuk, maar 't kost er ook veel energie. Ik wil het dus allemaal ook een beetje ontspannen houden.
Hanne, dat doen we ook wel, in de zin van dat de beloning ook gedeeld kan worden. Gisteren heeft m'n zoon de vrije hand gekregen om iets van broodbeleg uit te kiezen, en daar mag z'n zus ook van mee-eten. (was wel leuk trouwens, het was duidelijk dat mijn lessen over "daar zit minder zin maar het is veel duurder omdat er een leuk plaatje op staat" toch wel aangekomen waren). Maar langer opblijven is juist leuk als je zusje er niet bij is.
Maargoed, ik kijk nog even of het te negeren valt en anders ga ik wel punten uitdelen als ze goed de klas in gaat. Ze vindt het leuk op school maar heeft moeite met het afscheid nemen. En dat gaat nu net wat beter, dus het is denk ik ook niet iets wat veel druk op haar legt.

Ely

Ely

24-01-2012 om 13:40

Maar....

Mag je zoon alle avonden langer opblijven dan? Anders kan je dochter toch langer opblijven op de avonden dat hij op normale tijd naar bed gaat?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

24-01-2012 om 16:19

Andere beloning?

Dat is ook een beetje verwarrend, bij dochter werd iedereen beloond als ze droog was, bij zoon alleen hij. Ik snap wel dat dit niet aan je dochter uit te leggen is. Misschien dan toch een andere beloning, bijvoorbeeld een leuk uitstapje voor het hele gezin of iets lekkers eten.

Clowntje

Clowntje

24-01-2012 om 17:04

Net zoals bij zusje

Bij iedere droge nacht een beloning voor iedereen, ijsje, lekker toetje. Dat wat je ook bij zusje deed.
Of moet je je aan de beloning van de plaswekker houden om te zorgen dat het werkt, dat weet ik niet, geen ervaring mee.

Als dat niet uit maakt zou ik gewoon hetzelfde doen als dat je deed toen zusje nacht zindelijk aan het worden was.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-01-2012 om 17:19

Hoho

Er zijn al heel veel ijsjes doorheen gegaan voor m'n zoon. Voor we met de plaswekker begonnen was hij ook wel eens een nacht droog en dan kregen ze natuurlijk ook een ijsje. Ik denk, nee, weet zeker, dat dat alles bij elkaar (veel) meer ijsjes waren dan bij m'n dochter.
Maar volgens de instructie van de plaswekker moet je punten geven afhankelijk van het resultaat in de nacht. Dus het werkt anders dan wat we zelf eerst deden. En hij vindt het best zwaar, steeds wakker gemaakt worden door die wekker, alles verschonen enzo, dus ik vind dat er ook wel wat tegenover mag staan.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

24-01-2012 om 17:49

Grootste beloning

De grootste beloning zal natuurlijk wel zijn dat hij droog is en blijft. Ik denk dat je wel wat uit moet kijken met al die beloningen, het wordt natuurlijk steeds gekker en dan werkt dat niet meer.
Ik zou het niet zoeken in wat lekkers of speelgoed maar idd wat je eerst deed: langer opblijven en vooral: in extra aandacht (1 op 1), bijvoorbeeld een uitje naar het theater of een film voor zijn leeftijd (en waar zusje te klein voor is.

Tango

Tango

25-01-2012 om 12:10

Nee, ik ook niet

Dat verschonen, dat laat je een kind toch niet zelf doen, als het 6 jaar is? Ik vind dat gewoon erg zielig. Zelf vind ik het al vervelend genoeg om 's nachts een bed te verschonen. Doe ik al zelden, als Tangozoon een keer nat is gaat hij of op het matrasje onder zijn bed (halfhoogslaper) slapen, of bij ons of als bed niet al te nat is, handdoek erover heen en gewoon terug.
Ik geloof net als P niet dat het zelf verschonen iets bij kan dragen in het zindelijk worden. Op het 's nachts zindelijk worden heeft een kind zowieso weinig invloed. Een plaswekker lijkt me zeker best pittig. Een paar keer per nacht wakker worden door die wekker is al niet fijn.
Dat er een beloningssysteem bij de plaswekker hoort, had ik uit de eerste posting niet begrepen. Maar in dat geval kun je toch een stickerkaart maken en als de kaart vol is een beloning geven in de vorm van iets lekkers eten, een leuk uitstapje. Is voor het hele gezin leuk, maar hij mag het kiezen. En verder is inderdaad het droog zijn 's nachts de grootste beloning.

Verschonen

Is wel de instructie, volgens de plaswekker die wij gebruikt hebben: kind moet écht goed wakker worden, en zelf de boel verschonen. Ik heb dat overigens niet gedaan, vind verschonen 's nachts een ramp en heb idd mijn kind een luier over het broekje aangedaan. Hij is inmiddels 100% zindelijk.
Belonen heb ik trouwens ook niet gedaan, hij vond het al een kick als hij kon invullen dat-ie 5 punten had die nacht. Maar dat zal wellicht ook wel afhangen van de leeftijd van het kind (mijn zoon is ruim 8 en was zeer gemotiveerd voor de training).

Hier ook niet

Niet midden in de nacht verschonen, idd een luierbroekje over het broekje. Het gedoe met een schoon broekje, luier erover, dat ding weer aan het broekje vastmaken was bij ons wel voldoende om hem goed wakker te krijgen.

Ook hebben wij niet aan uitgebreid belonen gedaan. Het invullen van de kaart als het wel gelukt was, was al genoeg beloning.

Eigenlijk wel interessant, zijn er veel mensen die voor allerlei dingen belonen? Wij belonen natuurlijk wel ( goed gedaan) maar niet altijd met cadeautjes. Ik denk inderdaad dat dat een valkuil is en je kinderen voor alles een beloning verwachten.
Jongste is nu net zindelijk en heeft daar eigenlijk niets voor gekregen ( ja prachtig nieuw ondergoed)
Ben ik nu een slechte moeder?

Tijgeroog

Tijgeroog

25-01-2012 om 15:41

Over verschonen en belonen

Verschonen doen wij inderdaad voor 'm, natuurlijk! Het bed is (meestal) dubbel opgemaakt, dus zo klaar. Maarja, z'n broek moet ook uit, ander onderbroekje aan enzo. En ook daar helpen we 'm bij, maar hij vindt het echt heel erg, hij wil veel liever doorslapen.
Overigens heeft hij afgelopen nacht voor het eerst zonder luierbroekje geslapen. Reden daarvoor was dat hij volgens een vriendin beter wakker zou worden als hij echt nat is (wakker worden is moeilijk voor 'm) en bovendien was vaak het luierbroekje nog (vrijwel) droog en z'n bed kletsnat. Beetje zonde van de luierbroekjes dus. Ik snap trouwens niet hoe hij dat voor elkaar krijgt, volgens mij komt het er langs de zijkant uit.

En over het belonen (ik begin het idee te krijgen dat ik me moet verdedigen :
- de ijsjes die we als beloning geven zijn van ijslollies in een plastic zakjes, dus maar heel klein.
- zindelijk worden is het enige waar we een beloningssysteem voor hebben. Volgens mij valt dat bij ons nog wel mee, ik zie bij vriendinnen puntenkaarten waarbij voor alles (goed luisteren, goed eten, goed naar bed etc) punten gegeven worden en er bij 10 punten redelijk grote cadeaus liggen te wachten. En ook nu vond ik een pak hagelslag met steentjes erin geen hele grote beloning, zoon is er wel heel blij mee.
Voorlopig vraagt dochter er trouwens helemaal niet meer om, dus ik ga maar geen slapende honden wakker maken. Ik kan altijd nog tegen haar zeggen dat zij ook 5 punten krijgt.

Belonen?

Maar ze kunnen er toch niks aan doen als ze in de nacht in bed plassen? Mijn zoon is net 6 en plast ook nog in zijn bed. Hij vindt het echt niet leuk. Hij draagt ook luier broekjes en is maar zelden droog. Wij willen binnen kort ook eens gaan informeren naar een plaswekker of iets dergelijks.

Ik vind belonen hier moeilijk liggen

Ik vind dat je beloont als ieman bewust iets doet.
Maar over al dan niet in bed plassen heb je geen controle. Dat is echt puur een kwestie van rijping toch? Dan kun je toch ook niet belonen?

Ik zou het wel VIEREN als all nachten droog zijn denk ik. Maar de kleine mijlpalen zou ik denkik niet materieel belonen, maar eerder emotioneel, 'hè wat fijn hè!', 'goed zeg', extra knuffel, dat soort dingen. EN een avondje later naar bed dan jonge zus, dat ook. En zoiets kun je toch wel aan een kleuter verkopen? Hij IS toch ouder dan zij?

Ely

Ely

26-01-2012 om 13:26

Mooi onderscheid dm

Bewust als insteek bij het opvoeden had ik m nog niet bedacht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

buzz

buzz

28-01-2012 om 09:00

Zou hier ook zo zijn

dat gaat niet de ene wel de andere niet.
Wij hadden een stickervel.
de ene moest droog blijven en nieuwe dingen proven de andere moets in zijn eigen bed slapen.
Samen een stickervel, vel vol is allebei een kleinigheidje (zoon gogo's dochter is overal blij mee, kettinkje, speel make-up, opschrijfboekje velletje stickers)
Samen verdienen, elkaar aanmoedigen, allebei blij.

Over bedplassen

Ik heb 3 dochters van 5, 8 en 15 jaar, waarbij de middelste nog in bed plast. De oudste was met 5 jaar 's nachts droog, de jongste met 3. Nu waren mijn man en ik vroeger als kind ook 2 hardnekkige bedplassers (moet ook bekennen dat het soms bij mij ook nog wel eens fout gaat) die ruim na hun 10de pas droog waren. Dus dat onze dochter het van ons heeft is niet vreemd.
Een plaswekker hebben we, maar daar wordt ze op dit moment zelden wakker van, dus die gebruiken we niet. We hebben haar zelf de verantwoording gegeven voor het bedplassen. Ze draagt 's nachts nog steeds een luier(vindt ze niet erg), doet ze zelf aan, gooit ze 's ochtends weg en houdt in agenda zelf bij of ze droog of nat is geweest. Het enigste wat wij hoeven te doen is alleen maar een pak luiers te halen.
Ze zit verder prima in haar vel, ook omdat ze weet dat wij als ouders er ook last van gehad hebben. Belonen doen wij absoluut niet, omdat je dan juist weer nadruk legt op het bedplassen. Daarnaast blinkt zij op zoveel punten juist weer uit t.o.v. leeftijdsgenoten (school, zwemmen, etc.) en ze is verder helemaal gezond, ze is vrolijk. Ze is ook verder niet bang om een keer uit te gaan logeren (wel bij vriendinnetjes die ze vertrouwd). Misschien komt het ook omdat wij als ouders allebei laat droog waren, dat je anders omspringt als je kind het ook heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.