Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Beloningssyteem...maar 2 kinderen

Hallo,
wie geeft mij raad? Ik heb drie kinderen,maar het gaat nu om de oudste twee van 9,5 en bijna 8.
De oudste is al een tijd erg brutaal. Tegen ons,maar ook op school, het liep behoorlijk uit de hand. We hebben een beloningsysteem bedacht.
Hij gaat altijd tegelijk met zijn broer naar bed, ze liggen op een kamer, is nooit discussie geweest.

Maar hij is natuurlijk ouder. Nu krijgt hij bij een goede dag, dus niet brutaal tegen juf of tegen ons een kruisje. 2 kruisjes is een half uur later naar bed op een dag naar keuze. 4 kruisjes is een uur.

Het werkt prima! hij verteld eerlijk als er iets op school gebeurt is, ik heb ook contact met juf. Het gaat wel eens fout,maar het gaat vaker goed.

Nu komt het..middelste van bijna 8 vind het niet eerlijk. Hij zegt op zijn beurt: ik gedraag me goed en ik krijg geen beloning. Ik ga ook brutaal doen, dan krijg ik ook een kruisjessysteem.

Aj...en nu? Ik heb hem uitgelegd dat als hij een beloningssysteem nodig heeft, dat zeker niet zal zijn dat hij later naar bed gaat, maar iets anders voor hem. Omdat oudste nu eenmaal normaal gesproken later naar bed zou gaan.

Maar toch..hoe moet je dat eigenlijk doen in een gezin met meerdere kinderen? Hij heeft natuurlijk wel een beetje gelijk. Aan de andere kant krijgt hij ook genoeg hoor en hij mag ook regelmatig langer opblijven om nog iets te kijken.

Advies graag

groetjes,annemieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Privileges

Leg aan hem uit dat het later opblijven een privilege is die hoort bij het ouder zijn van z'n oudere broer. Dat zijn broer in feite dit privilege verdiend door zijn goed gedrag, en dat het anders wordt verwijderd. Laat hem zien welke privileges hij heeft t.o.v. bijv. jullie jongste kind. Is dat bijv. een grotere buitenspeelradius of meer computertijd, leg dan uit dan bij slecht gedrag deze privileges weg worden genomen, en dat hij deze door zijn goede gedrag nog steeds heeft.

T&T

T&T

31-10-2009 om 13:54

Verschillende kinderen

Logisch hoor! wat je middelste zegt; degene die het "lastigste" is krijgt met zijn puntensysteem nog extra's ook, en de "brave" krijgt niks voor zijn goede gedrag... helaas gaat het wel vaker zo in het leven
Wij hebben ook een tijd met een beloningssysteem gewerkt, was gekoppeld aan het zakgeld, en dat werkte best goed. Wat ik wel al snel doorhad is dat je voor verschillende kinderen verschillende doelen moet stellen, Jongste is een draak met aankleden, dus als hij dat goed deed kreeg hij punten. Oudste kan dat zonder moeite, maar die kon weer ergens anders punten mee "verdienen" (bijvoorbeeld de hond uitlaten).
Ik had de dingen waar ze punten mee konden verdienen ongeveer eerlijk verdeeld qua aantal, zodat ze toch allebei op ongeveer hetzelfde zakgeld uit zouden komen, terwijl ze toch heel verschillende aandachtspunten hadden.
Jou middelste heeft vast ook wel wat aandachtspunten te verzinnen... of je verzint een taakje voor hem (tafel afruimen? bed maken?) waar hij dan iets mee verdiend. Zo voelt niemand zich tekort gedaan.
groetjes, Tess

liedewij

liedewij

31-10-2009 om 15:24

Hij heeft gelijk

Nog even opblijven betekent ook vaak even exclusief de aandacht. Jouw oudste verdienst dus exclusieve aandacht van z'n ouders. In een gezin met 3 kinderen is het natuurlijk heel fijn om 's avonds even alleen met 1 van je ouders te zijn. Maar jouw tweede kan dit voorrecht nooit verdienen! In mijn ogen heeft hij gelijk: als hij op blijft zal zijn oudste broer ook wel opblijven. Wij hebben hierom de volgende regels: oudste mag normaal gesproken het langst opblijven. Dat is op maandag/dinsdag en woensdag. Tweede heeft op vrijdagavond opblijfavond. Dat betekent dan dus ook dat ze zelf mag zeggen wat ze met een van ons wil doen(televisie kijken, met mama in bad, een spelletje doen, samen computeren, soms even naar de stad.)Oudste gaat dan echt op tijd naar bed (rond 19.15 maar mag nog lezen of soms in ons bed televisie kijken) Derde heeft op donderdag opblijfavond. Ook dan weer een half uurtje alle aandacht voor hem. De andere twee gaan dan op tijd naar bed en mogen nog even lezen tot jongste naar bed gaat. Zaterdagavond mogen ze allemaal wat langer opblijven en zondag liggen ze er allemaal op tijd in.

Nou ja hoe je het uitvoert maakt niet uit maar ik denk dat het in een groter gezin belangrijk is dat alle kinderen eens de aandacht alleen hebben. Dat schiet er snel bij in. Dus hebben wij er struktuur in gebracht. Ze gunnen het elkaar ook en het werkt echt goed.
Misschien kun je hier wat mee.

Liedewij

Pippin

Pippin

31-10-2009 om 15:53

Iets anders zoeken

Ik zou iets anders zoeken om de middelste mee te belonen. Dus een ander doel, maar ook een andere beloning. Iets wat specifiek bij hem past.
Als je de middelste ook gaat belonen in het opblijven, is voor de oudste de motivatie en het gevoel bijzonder te zijn weg. Ook loop je dan het risico dat er een lelijke broederstrijd ontstaat met opblijven als inzet.
Misschien heeft je middelste zelf wel een idee. Misschien samen met een ouder mee op stap, of een speciaal speelgeval dat hij leuk vindt?
Wij hebben hier hetzelfde probleem gehad. De jongere is toen drie keer beloont voor ee week lang goed gaan slapen. Toen geloofde ze het wel en was de beloning voor haar niet meer interessant. Ze wilde alleen even duidelijk maken dat zij ook haar rechten heeft. En terecht!

annemir

annemir

31-10-2009 om 20:13 Topicstarter

Mmmm

Hoi,
bedankt voor jullie reakties!
liedewij misschien moet ik dat idd doen, een avond mag hij dan later opblijven. daar ga ik eens over nadenken.

over dat hij punten kan verdienen voor iets anders wilde ik ook invoeren,maar hij wil niets anders dan laat naar bed, net als hem.
en weet je...hij misdraagt zich ook dagelijks, alleen loopt het nog niet de spuigaten ook.
Hij scheld momenteel heel erg. Ik kan daar wel iets mee. niet schelden is een kruisje en dan...even iets bedenken wat hij fijn zou vinden.

Ik vind het heel moeilijk, ik ben dagelijks bezig met proberen zo eerlijk mogelijk de aandacht te verdelen maar god wat is dat moeilijk.
Hoe dan ook voelt er altijd een tekort geschoten.

maar weet je...ze mogen hier best veel, er is geen computertijd of buitenspeeltijd enzo dus dat is lasig om iets mee te doen. en zakgeld vind ik niet eerlijk om af te nemen bij een kleine misdraging..

ik vind het zooo moeilijk

annemir

annemir

31-10-2009 om 20:20 Topicstarter

Weet je...

weet je wat ook lastig is? Bedtijd was hier 20.00 uur. Voorheen steeds andere tijd, dus altijd discussie. sinds de zomervakantie is het 20.00 uur en dan is er geen discussie.

Alleen ik werk 1-2 dagen in de week in de avonddienst. Ze mogen van papa dan take me out kijken tot half 9. ze vinden het zo leuk, ze willen het elke dag. Elke dag weer strijd als ik nee zeg, omdat het van papa wel mag.
dus zei ik..prima, tot half 9, maar in de pauze pyjama aan en om half 9 gelijk naar bed.

Dat gaat dus goed. Als ik dan middelste langer op moet laten blijven, zou dat na half 9 moeten. dan wordt het zo laat, hij heeft zijn slaap nodig.
maar ik kan natuurlijk ook oudste dan om 8 uur laten gaan? dat is denk ik beter dan.

Misschien is het beter om het kruisjessysteem van oudste om te zetten in iets anders, maar hij is er zo blij mee. Hij vindt het geweldig om bijv. expedition robinson te kijken en dan vier kruisjes te moeten sparen...

Fatima

Fatima

01-11-2009 om 08:50

Opnemen

Waarom neem je dat programma niet op? De dag erna kijken en dan eerder beginnen. Je hebt dan ook geen reclame tussendoor.

Omkering

Annemir, zeg dat oudste alleen op de bij zijn leeftijd horende bedtijd naar bed mag als hij kruisjes haalt. Haalt hij te weinig kruisjes, dan moet hij voor zijn bedtijd al naar bed.

Leg dan aan jongste uit dat hij geen kruisjessysteem nodig heeft en daarom ook nooit voor zijn bedtijd naar bed hoeft. Dat zou dan half zeven of zeven uur worden ofzo, als hij zich slecht gedragen heeft.

annemir

annemir

01-11-2009 om 12:13 Topicstarter

Kan ook

Hoi,
dat kan idd ook. maar ze gaan al jaren tegelijk naar bed, en nu ineens elke dag later bij goed gedrag vind ik een te grote omslag voor vooral jongste.

Ik heb het volgende bedacht, is dat wat?
vrijdag/zaterdag later naar bed allebei ivm weekend. zondag op tijd, 8 uur dus.
woensdag krijgt middelste een half uur later opblijven met mij erbij. donderdag krijgt oudste dat.
andere dagen allebei gewoon 8 uur naar bed en als oudste kruisjes in wil leveren kan dat op maandag,dinsdag,donderdag.

Wat er nu gebeurt is dat ze om h alf 9 gaan, vind ik eigenlijk te laat en daarna nog de kruisjes, soms ligt oudste er om half 10 in en dat vind ik te laat voor doordeweeks.

angel3

angel3

01-11-2009 om 21:40

Niet proberen af te meten

ik zou proberen het precies eerlijk te verdelen loslaten. Dat gaat gewoon niet. Mijn motto is: you win some, you lose some. Het leven gaat niet over rozen en het leven is niet eerlijk.
Mijn kinderen zijn jonger (4 en 6) en hebben een periode gehad dat ze erg aan het vergelijken waren en ik de hele dag hoorde: dat is niet eerlijk.!
Nee dat klopt zeg ik dan....pech gehad.
Een vriendin van me houd alles wel zoveel mogelijk eerlijk en het wordt steeds erger. De kinderen houden ALLES in de gaten en letten overal op wat eventueel maar niet helemaal eerlijk gegaan zou kunnen zijn. Ze wordt er helemaal gek van....
Missch zou je hier ook iets losser mee om kunnen gaan.
Je specifieke probleem is een lastige. Daar heb ik vooralsnog niet mee te maken behalve in het klein:
dochter van 4 eet bar slecht. Die heeft nog al wat aanmoediging nodig en verbale complimenten als ze wat eet.
Zoon van 6 eet altijd vanaf geboorte zonder morren heel erg goed. Die zegt weleens verongelijkt als zusje complimenten krijgt: huh...? en ik dan? eet ik dan niet goed?
Vooralsnog komt het dan goed met een knuffel en alsnog een compliment maar is wel iets om op te 'letten'..
suk6

annemir

annemir

02-11-2009 om 12:46 Topicstarter

Angel

hoi,
angel dat gebeurt hier idd. dat ik probeer alles gelijk te geven. misschien zou dat wat losser moeten.
maar dat komt denk ik doordat toen ze klein waren,mijn man moeite had met een van de twee. hij trok de ander zichtbaar voor.
Ik ben daar hard mee bezig geweest, om allereerst mijn man te laten inzien dat dat niet goed was en ten tweede om de ander meer te geven om te compenseren.
niet goed, ik weet het...
bijv. met cadeaus ben ik neit zo strikt. je krijgt wat je graag wil, binnen het budget, en bij de een is dat duurder dan bij de ander.

maar verder ben ik idd wel heel erg bezig om ze precies gelijk te geven.

wat bedtijd betreft is het zoooo moeilijk. het ging zo vanzelf dat ze samen gingen. ze schelen maar 18 maanden, ze liggen op een kamer. en bijkomend momenteel is dat middelste bang is alleen in bed,zucht.
Hij blijft dus het liefst wakker tot oudste er is. vaak valt hij uiteindelijk wel in slaap hoor.

ik weet dat dat niet het probleem van oudste is,maar ik vind het toch sneu voor jongste

Vanavond bijv. oudste wil flodder kijken. oke, mag van papa, hij levert zijn kruisjes in. Maar middelste vind dat ook leuk. ja, helaas, jouw bedtijd is 8 uur. lastig hoor.

Annemir

zou je het voor jongste niet op kunnen nemen, Flodder?
Dat doen wij hier ook wel eens als jongste iets ook wil zien en het programma te laat is, dan kijkt hij na het avondeten.
Wij hebben hier ook de regel jammer dan als het niet eerlijk is.
Bv met eten; jongste lust erg weinig, tenminste dat roept hij en eet dan toch vaak de helft op, dat is de afspraak.
Oudste moppert eigenlijk nooit eet alles behalve 2 dingen. Die hoeft ze dan ook niet te eten...erg oneerlijk vind zoon!
Maar ja hij roept bij alles dat ie t niet lust en krijgt dan al de gelegenheid om de helft te eten.
Dochter lust allerlei lekkers en zoon maar 2 of 3 dingen. Daar mag dochter dan weer niet aan komen omdat zij heel veel verschillende dingen heeft die ze graag snoept( en ze dan eerst zijn dingen op eet en daarna haar eigen, de slimmerik!)

annemir

annemir

02-11-2009 om 19:21 Topicstarter

Tuurlijk dat kan..

Hoi,
tuurlijk kan je opnemen,maar dan gaat het hele systeem verloren dat oudste zijn kruisjes mag inzetten als hij iets leuks wil zien.
hij ziet bijv. graag expeditie robinson. daar spaart hij dan zijn kruisjes voor op.

een spelletje doen? daar zou ik middelste nog meer verdriet mee doen als ik met hem alleen een spelletje doe.

woensdag mag middelste een half uurtje opblijven en ga ik een spelletje doen en donderdag met oudste spelletje doen.
als oudste zijn kruisjes inzet voor een uurtje opblijven ga ik een spelletje met hem doen, ik heb dan andere dingen te doen.

de kruisjes zet hij in voor een programma die hij wil zien. ik zou het uiteraard wel op kunnen nemen voor middelste,maar oudste mag het gewoon kijken op het moment dat hij het wil.

maar zo is er dus altijd iets. ik neem bijna nooit iets op, alleen als het echt heel belangrijk is. ander kan je te pas en te onpas opnemen

annemir

annemir

02-11-2009 om 21:16 Topicstarter

Oke opnemen..

Hoi,
oke jullie hebben gelijk, opnemen is beter. Ik heb met de jongens afgesproken dat oudste hem ook gewoon samen met middelste een andere dag kijkt

annemir

annemir

03-11-2009 om 21:11 Topicstarter

Samen

Hoi,
pelle samen iets doen? dat ligt er een beetje aan. Ik heb buiten mijn baan nog mijn eigen winkel. Ik moet daar savonds best veel aan doen. vanaf 8 uur ga ik aan de slag, voor die tijd is voor hun. jongste gaat om 7 uur naar bed, dan ga ik samen met de twee oudsten een spelletje doen of tv kijken ofzoiets.
als oudste daarna dus nog tijd opneemt, zit ik niet bij hem nee.
papa vaak wel, vanaf half 9 en ik zit aan de p.c. te werken.
Nu is hij ook nog op bijv. Hij kwam om 8 uur van sporten af en wilde niet naar bed.
Oke, hij mocht vier kruisjes inleveren. hij zit nu voetbal met pa te kijken en te pspen.

flodder is vergeten middelste bracht ik om 10 voor 8 naar bed en heb alleen met hem heerlijk een boekje gelezen en even gepraat. Prima dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.