Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bep

Bep

03-07-2012 om 16:49

Bemiddelen of niet?

onze zoon (10 jr) is de makkelijkste van het stel, erg geliefd, populair, heeft altijd een prachtig rapport, speelt zijn sport op het hoogste niveau. Allemaal leuk zou je zeggen....nu wil het geval dat onze school 2 jr geleden is gefuseerd. Hij mocht 3 vriendjes opgeven, dat heeft hij gedaan, en die vriendjes hebben hem ook opgegeven. 2 daarvan gingen samen naar een andere klas, met de rest van de jongens die toen nog in die klas zaten. (in totaal 6 )Hij en dat andere vriendje gingen dus naar de andere klas. Hij heeft dat jongetje opgeschreven uit gewoonte omdat hij daar al lang mee speelde destijds. Hij speelde toen eigenlijk meer met die andere 2 en de rest van de jongens uit die klas. maar jongetje maakte een tubelente tijd door en ik denk dat het ook een beetje loyaliteit is geweest. Juffen zeiden destijds ook al dat zoon zijn horizon aan het verbreden is en niet veel meer met vriendje speelde. Dus klassenindeling was van de 6 jongens gingen er 4 naar groep a en zoon en vriendje (waar hijvolgens de juffen niet veel meer mee speelde) gingen naar gr B
Zoon heeft er ruim 11/5 jaar over gedaan om dit te "accepteren" hij had het er heel moeilijk mee, want als hij wil afspreken met vriendjes is dit meestal al gedaan, hij kwam iedere keer net te laat, omdat hun wel bij elkaar in de klas zaten en zoon niet. In zijn huidige klas zitten 2 kinderen waar het wel mee klikt maar hij had met die andere kinderen al een vast vriendengroepje.

Nu zie ik vanmorgen die 6 samen fietsen, ze hebben gelogeerd met z'n allen bij 1 vriendje, en gingen nu zwemmen bij het ander vriendje (een van de 6) zoon zag ze voorbij komen en ik was eigenlijk ook een beetje verbaasd dat ze hem niet gevraagd hadden. 3 van die jongens zijn elke avond hier aan het spelen (grote tuin) en dit vind ik alleen maar gezellig maar nu wordt hij ineens niet gevraagd. De andere 3 kent hij ook heel goed zijn hier ook veel over de vloer geweest....Ik had 1 moeder gebeld met de vraag waar ze naar toegingen, en zoon heeft gebeld of hij ook mocht komen, hij moest wel huilen want dat kwam natuurlijk erg lullig over dat hij als enige niet gevraagd was. Ik merk dat ik het ook erg klote vind, voor zoon, heb de hele middag een rotgevoel.

Ik wil na de vakantie toch vragen of zoon weer terug mag naar zijn oude klas...hij zit nl ook al omdat hij van december is in de D met voetballen, en zijn vriendjes in de E, dus daar komt hij ze ook al niet meer tegen met trainen.

Ik vroeg me af of ik een moeder kon aanspreken dat er rekening gehouden kan worden met zoon, hij moet al meer moeite doen om bevriend te blijven...die jongens zitten bij elkaar in de klas en hij komt meestal net te laat met vragen.

Ik weet eigenlijk niet goed of ik hier wel of niet iets mee moet doen...ik ben normaal van het zelf uitlaten zoeken...maar vond dit toch wel sneu...het zit me meer dwars dan ik zou toegeven....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen drama van maken

"In zijn huidige klas zitten 2 kinderen waar het wel mee klikt"
Ik zou zeggen, laat je zoon deze 2 eens gezellig uitnodigen voor een slaapfeestje. Ik zou mijn zoon leren meer tijd te investeren in nieuwe vriendschappen als de oude niet meer zo lekker verlopen.

dc

dc

03-07-2012 om 21:37

Vervelend hoor

Ik kan me voorstellen dat het jullie beiden hoog zit, maar ik ben het eens met Wil, ik zou niet proberen om vriendschappen onnatuurlijk in stand te houden. Doe inderdaad wat meer met de jongens uit zijn klas! Anders blijft hij altijd een beetje tussen wal en schip hangen. Hoort hij niet meer echt bij het groepje uit de ene klas, maar ook niet echt bij zijn klas.

Jesse_1

Jesse_1

03-07-2012 om 23:24

Los van of het verstandig is...

Je bent nu al te laat om de klassenindeling aan te kaarten en na de vakantie helemaal! Het lijkt me sowieso sterk dat een school iemand van klas laat veranderen omdat zijn vriendjes nu met andere kinderen uit die andere klas dik bevriend zijn.
That's life.

Bep

Bep

04-07-2012 om 06:28

Vriendschappen

verlopen mi nog wel goed, alleen omdat zoon niet meer in die klas zit wordt hij "vergeten" zoon is namelijk niet in zicht zeg maar. 3 van die 6 jongens zijn hier bijna iedere avond om te spelen. En deze situatie is al 2 jaar zo. Zoon moet zich dus meer inspannen om de vriendschappen aan te houden, en dat wordt best lastig voor hem. Een beetje uit het oog uit het hart idee, maar dat is het eigenlijk ook weer niet.

Nu ze met een groter groepje iets zijn gaan doen is hij niet gevraagd, terwijl hij wel altijd bij dat groepje is. Ik weet vanmezelf dat als ik zoon zou horen praten over een logeerpartij met een aantal vriendjes, en ik zou horen dat vriendje A die hier elke week komt er niet bij zou zijn, dan zou ik zeggen tegen zoon dat hij die ook even zou moeten vragen. Het is denk ik ook niet bewust gegaan, maar het steekt dat een van de moeders dit niet gedaan heeft, omdat ik vanmezelf weet dat ik andersom dit wel zou doen. Je hoeft alleen maar te bedenken hoe het zou zijn als het jouw zoon zou zijn dien niet gevraagd werd(terwijl hij er altijd bij is)...lijkt me niet zo leuk toch ?

Om het dan af te doen als that's life vind ik erg flauw, hij heeft zich al goed aangepast omdat hij niet in die klas zit, heeft ook al nieuwe vriendjes gemaakt, maar dit groepje is er al sinds groep 1, en zoon is erg trouw aan zijn vriendjes, dat kan ik alleen maar waarderen....

Jesse_1

Jesse_1

04-07-2012 om 11:48

Daar gaat het niet om bep

Als jouw zoon het op zich naar zijn zin heeft op school en vriendjes ( ook al zijn dat niet de beste) in zijn klas, dan gaat een school hem toch niet in een andere klas plaatsen (en daarmee de structuur van de groepen wijzigen) omdat hij niet bij het logeren of zwemmen wordt uitgenodigd?

Natuurlijk is dit sneu voor je zoon, maar m.i. heeft dit niet met school te maken, maar zou je eerder dan die moeder(s) aan kunnen spreken om hen er op attent te maken dat ze jouw zoon niet vergeten.

"vergeten"

Hoe weet je dat ze je zoon per ongeluk zijn "vergeten", hoe weet je dat de moeder van het vriendje niet heeft gezegd dat jou zoon ook uitgenodigd moest worden?

En ja, mijn zoon is ook wel eens niet uitgenodigd voor een feestje van een goed vriendje. Gewoon omdat de jongen er maar een bepaald aantal mocht uitnodigen en niet voor zoon heeft gekozen.En natuurlijk geeft dat een vervelend gevoel, waar je samen even over praat. Een teleurstelling verwerken hoort bij het leven. Er zullen er de komende jaren nog veel meer volgen.
Vragen om een andere klassenindeling zou ik alleen doen als mijn kind vreselijk gepest zou worden en buitengesloten. Dat is niet aan de orde bij jou kind gelukkig.

Bep

Bep

05-07-2012 om 06:16

jullie hebben ook wel gelijk...Mijn eerste gedachte was om iets te zeggen tegen een van de moeders, maar misschien maak ik het daar wel erger mee. Volgens zijn juffen is hij populair in zijn huidige klas maar daar zitten nou juist heel veel kinderen waarvan zoon zegt: ze zijn aardig mam, maar ik heb er niks mee.

Nee, klopt, de jongens waar hij wat mee heeft zitten allemaal in die andere klas...Dus hij heeft echt wel geprobeerd om nieuwe vriendschappen te sluiten, maar ik zie zelf ook dat het andere type jongetjes zijn.
En als ie nou af en toe met die jongetjes speelde kon ik het nog snappen, maar die 3 komen hier wekelijks wel 4 a 5 keer over de vloer...dus ja ik snap dat dat voor hem erg rot overkwam....en toen ik zag dat hij er zo verdrietig onder was, kreeg ik meteen de neiging om er iets mee te doen.....

Snuggle's

Snuggle's

06-07-2012 om 00:44

Ik zou het wel doen

Ik zou het geloof ik toch wel proberen. Zowel om zoon weer in andere klas te krijgen als de ouders aanspreken. Ouders zou ik wel terloops doen als je ze eens tegen komt en geen drama van maken.
School zou ik nu gelijk doen, na de vakantie zal te laat zijn. Je kan het altijd proberen toch, wat heb je te verliezen?

Je hoeft niet altijd alles maar lijdzaam te accepteren omdat dat het leven is. Het leven is tot op bepaalde hoogte ook maakbaar en ik vind het best een goed voorbeeld om te laten zien dat je soms dingen kan veranderen die je niet leuk vindt. Leren dat er dingen zijn die je moet accepteren omdat ze niet te veranderen zijn leren ze echt wel. Daar zorgt het leven wel voor . Misschien in dit geval al, misschien niet. Maar het zou mij een poging waard zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2012 om 18:45

Ik ook

Ik heb oudste 3 jaar zien worstelen in de verkeerde klas. Prima kinderen, stuk voor stuk. Maar hij had er geen klik mee. Ondanks alle energie die erin gestoken is, is het nooit wat geworden.

Zijn vriendinnetje en alle kinderen waar ie wel een klik mee had gingen helaas naar de parallelklas.
Wij hebben geprobeerd om hem in de parallelklas te krijgen. De school vond dit niet nodig en zag ook wel wat nadelen. Achteraf heb ik toch spijt dat ik niet wat minder inschikkelijk geweest was.

Als de klik er niet is, komt ie meestal ook niet meer. En uit het oog is meestal ook uit het hart. Zo ging het tenminste bij oudste. Op zijn beste vriendinnetje na verwaterden alle eerder gekoesterde vriendschappen met de kinderen uit de oude klas. Hoeveel moeite hij ook deed om dat niet te laten gebeuren.

Bep

Bep

09-07-2012 om 19:14

Het is hier al vakantie

maar ik heb een mail gestuurd naar de directeur met het hele verhaal, en ik had verwacht dat hij deze pas in de laatste vakantieweek zou lezen...Niet dus, vanuit zijn vakantieadres een reactie dat hij er met betrokken leerkrachten over zou hebben, want dat zoon lekker in z'n vel moet zitten vond hij toch wel heel belangrijk.Hij zou zo snel mogelijk iets laten weten.

Dus nog even afwachten, maar voor mijn gevoel heb ik er nu alles aangedaan en als dit niet lukt, dan moeten we deze 2 jaar nog zien te overbruggen.

Snuggle's en Ginny bedankt, door jullie reactie ben ik in de pen geklommen, dat zetje had ik even nodig.
De andere trouwens ook bedankt voor hun reactie.

Snuggle's

Snuggle's

09-07-2012 om 23:39

Goed zo

Niet geschoten altijd mis enzo.
Ik zal voor jullie duimen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.