Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
steffie G

steffie G

20-09-2008 om 16:37

Ben ik te preuts of naïef?

Mijn dochter kwam vandaag terug van de volleybal...met het volgende verhaal.(ze is 8 jaar, en haar vriendinnen ook)
"Mam, jullie hebben 3 keer sex gehad toch?? want je hebt 3 kinderen" Oh, ik helemaal overdonderd, weet jij dan wat sex is? Jaah... je begint met tongzoenen, dan kleed je elkaar uit, tot de onderbroek en begint dan bij de borsten te zoenen.!!!!!!!!!!!!!!!! dan ga je langzaam naar onderen!!!!!!!!!!!!! en vrouwen houden veel meer van sex dan mannen... Ik was helemaal verbouwereerd!! kind is ACHT.... meteen natuurlijk van wie weet jij dit, toen kwam de naam van haar "beste vriendinnetje"... Er kwam toen visiste binnen, dus kon ik er niet verder op in gaan. Maar vinden jullie dit normaal dat een kind van 8 dit weet!! Ben ik zo preuts... ik vind dit ook veel te veel in detail. Ik wou de moeder van dit vriendinnetje aanspreken, maar ik wordt hier al als een dorpse muts gezien. Daarom heel graag jullie.... wat vinden de medemoeders van nederland hier van.. en hoe moet ik hier zo op verder op in gaan??
Groeten Steffie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

20-09-2008 om 16:49

Ach ja...

kleine meisjes worden groot. ik ben met voorlichten begonnen toen mijn oudste een jaar of vier was, telkens een beetje meer. Daarvoor gebruikte ik een prachtig boek. Na een tijdje (toen de oudste 7 was) heb ik een ander boek van dezelfde schrijver gekocht en ben daarmee verder gegaan. Dus met 7 was mijn oudste volledig op de hoogte. Het voordeel is dat er nooit dom over gedaan wordt, geen gelach of wat ook, het is een onderdeel van ieders leven en niets bijzonders of zwaar beladen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je over je eigen preutsheid moet heenstappen en haar moet voorlichten. nu kun je nog zorgen dat ze goede informatie krijgt in plaats van gekke ideeën. En als je het niet eenvoudig vindt: koop het boek en laat haar zelf lezen, dan hoef je niet alles te vertellen en kun je gewoon op haar vragen en opmerkingen reageren. Natuurlijk wél zelf ook even het boek doorlezen

Sancy

Sancy

20-09-2008 om 16:49

pelle heeft de titel al gegeven

Annet

Annet

20-09-2008 om 18:14

Weten wat sex is

is heel normaal. Dat leer ik mijn kinderen vanaf hun vierde. Ze weten hoe kinderen gemaakt worden.
Jouw dochter heeft nog wat extra details gehoord (zoals beginnen bij de borsten en zo). Dat zou ik mijn kind niet vertellen maar dat kan ook zo gelden voor de moeder van dat meisje.
Veel kinderen denken dat volwassenen net zo vaak sex gehad hebben als hoeveel kinderen ze hebben. Dat is weer heel normaal (en geruststellend omdat ze toch niet zoveel weten als ze denken).
Mijn zoontje van 6 weet ook waarom ik de pil slik (om maar een voorbeeld te noemen)
Start gewoon zelf met voorlichten (en noem dingen bij de naam), dan kan je dochter met haar vragen bij jou terecht. Ook als ze niets vraagt, toch voorlichten!

ma

ma

20-09-2008 om 23:21

Zoon va 8

Mijn zoon weet ook veel. Vooral het feit dat we konijnen hebben, waar we soms wel mee fokken, heeft e.e.a. destijds versneld. Ook hij denkt dat we het maar 4 keer gedaan hebben (inderdaad 4 kids). Hij weet ook dat hij de zaadjes heeft (als hij groot is) en een vrouw de eitjes en hoe ze bij elkaar gebracht worden, zeg maar. De voorlichting is heel natuurlijk gegaan. Hij vindt het allemaal heel normaal. Hij wil nog een broertje of zusje. Dus hij zei onlangs dat wij maar sex moesten hebben die avond. Dus ik vroeg hem of hij het niet vies vond als wij sex zouden hebben (het idee alleen al dat mijn ouders sex zouden hebben, toen ik jong was...jakkes!). Maar dat vond hij geen enkel probleem.

Dus inderdaad gewoon zelf voorlichten. Ze komen zelf met vragen en daar geef je antwoord op. Tijdje later willen ze weer meer weten en na verloop van tijd weten ze hoe het werk.

Ma

Carolien

Carolien

21-09-2008 om 14:50

Het is je eigen keuze

om je kind voor te lichten wanneer jij denkt dat het goed is. Alleen als je te lang wacht, loop je het risico dat een ander je voor is, zoals nu bij jouw dochter gebeurd is. En dan heb je minder in de hand wat ze hoort en dat ze de dingen hoort die jij belangrijk vindt.
Bij onze kinderen hebben we allereerst gekeken naar wat ze zelf aangaven: wel of geen belangstelling. Oudste was goed zes toen duidelijk was dat er echte voorlichting moest komen. We hebben toen het boekje 'Ik vind jou lief' van Sandrijn van der Doef gebruikt. We hebben niet alleen verteld hoe baby's in de buik van hun moeder komen, maar ook dat vrijen een manier is van grote mensen om elkaar te laten merken dat ze veel van elkaar houden. Dat grote mensen dat doen omdat fijn is. Daarbij hebben we kind verteld dat dit niet iets geheims is, maar wel iets dat papa's en mama's zelf aan hun kinderen willen vertellen en dat het dus niet de bedoeling was hierover te praten met vriendjes enzo. Ik weet natuurlijk niet of oudste zich hier echt aan gehouden heeft, maar wij hebben het toen goed afgesproken. De tweede gaf nooit enige blijk van belangstelling voor dit onderwerp, dus waren we er niet speciaal over begonnen. Toen ik zwanger was van de derde, kwam het wel eens ter sprake en dan omzeilden we het niet. Ondertussen gebruikten we ook het tweede boek van Sandrijn van der Doef. Op een gegeven moment bleek wel dat tweede heel veel wist, ook info die wij nooit aan de kinderen verteld hadden. Toen we er naar vroegen, bleken ze dat gehoord te hebben van een 10 jarig kind uit de buurt. Toen de ouders van het bewuste kind bij ons op kraamvisite waren, gaf de moeder aan dat ze haar kind eens nodig moest gaan voorlichten, want het wist nog van niets, dacht ze......
Maar, zo gewoon als we er over doen, dat betekent helaas toch niet dat we helemaal aan het lacherige voorbij gaan. Oudste is nu ruim negen en wordt toch altijd lacherig als het er over gaat, noemt het 'goor' en weet zeker dat het nooit aan seks gaat doen... Tweede is heel nieuwsgierig en stelt vragen, bijvoorbeeld of je ook je t-shirt uit doet als je gaat vrijen. Wij geven daar gewoon antwoord op. Seks hoort bij het leven en volgens ons is het onze taak als ouders dat de kinderen ook in dit opzicht van de hoed en de rand weten.
Groetjes en sterkte met afwegen wat je gaat doen,
Carolien

Marlou H.

Marlou H.

24-09-2008 om 14:14

Normaal

Hier zijn we met ca. 4 jaar begonnen te vertellen over seks. Inderdaad steeds wat meer. Ik wil toch liever dat de kinderen van ons over seks leren dan dat ze het van vriendjes oppikken. En niet alleen het technische gedeelte om het zo maar eens te zeggen maar ook over dat het fijn is om seks te hebben en dat je zelf mag weten of iemand aan je lichaam mag zitten. En dat leidde hier ook tot de vraag hoe vaak hebben jullie seks gehad. Op mijn antwoord o, heel vaak misschien wel duizend keer kwam het antwoord van m'n zoon: Duizend keer??!! En dan maar 2 kinderen ??!! Ha, ha.

Groetjes, Marlou

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.